Gå til innhold

Lommepenger - 18 åring ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datteren til samboeren sier at alle de andre får mye mer enn hun. 

Je kjøper litt klær og sminke til henne( ved behov). Hun har jobb og tjener et par tusen i mnd. Det er evig mas om penger og alt hun trenger. Ny pc, ny tlf, nye klær, bil osv. Hun bor hjemme og har ingen boutgifter. 

Far betaler bidrag og ting hun trenger til skolen.

Er det virkelig sånn at foreldre gir så mye til barna når de er såpas store ?

 

Anonymkode: 34045...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk dekket busskort og kanskje et par klesplagg i året da jeg var atten. Hadde jobb og tjente greit da.

Anonymkode: 33aff...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi gir busskort, et par tusen i mnd, og dekker de vanlige utgiftene.... Det er jo ikke å forvente at de skal dekke sine egne utgifter mens de går på vgs...

Anonymkode: 1d328...b5a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 18 hadde jeg helgejobb som jeg tjente et par tusen i mnd, i tillegg ble farsbidraget satt inn til meg, som var 1200 kr. Jeg fikk ikke mer av mamma bortsett fra når vi var på handletur sammen og hun spanderte. (Kanskje et par ganger i året) 

tviler på at datteren din har så mye mindre enn alle andre, men det er jo forskjeller. Noen familier har god økonomi og gir barna mer penger. Jeg er glad for at min mamma ikke gjorde det. Jeg lærte å prioritere pengebruk, noe som har kommet godt med siden..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er alle andre får mas, uten rot i de fleste virkeligheter. Stebarnet her har jobbet siste året og tjener egne penger. Når hun nå er ferdig på vgs og skal studere og bo for seg selv, så må hun og forsørge seg selv. En av foreldrene kjøper leilighet og hun betaler felleskostnader til eier og holder de andre tingene selv. Lommepenger hører til de under 16 i nød under 18 år. 

Anonymkode: 2c15f...bd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei? trodde man skulle være selvforsynt etter man har fylt 18?Jeg måtte fint klare meg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå var vår første lærling og tjente sine egne penger og bodde gratis med mat og alt inkludert så han fikk fint lite lommepenger egentlig ut over hvis han virkelig trengte noe, han var flink med pengene sine så det var aldri noe reell diskusjon. Andremann derimot tjente ikke noe særlig og da kjøpte vi klær, betalte mobil, forsikring, bensin osv samt at vi overførte 1500.- pr mnd til ting som kino og slikt.. Men, jenter er kanskje ulik gutter med tanke på forbruk..?

Det jeg tenker er at farsbidraget kanskje går til mor? Kanskje det bør gå til datteren direkte nå som hun er 18? 

Og "alle andre" bør navngis slik at dere evt kan snakke med foreldrene - da kanskje pipa får en annen låt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 1000kr i mnd, busskort fikk jeg dekket innimellom (les; når jeg hadde gått tur med hunden, ryddet, brettet tøy, støvsugd ymse). Når jeg fikk meg jobb (en liten ekstrastilling) opphørte lommepengene. Da fikk jeg også kanskje spandert busskort en gang i blandt når jeg gjorde mine hudholdige avtalter. De spanderte mat på oss når vi var ute og spiste, kanskje en genser eller bukse om vi absolutt trengte det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir helt overveldet av hva som er "vanlig" å få etter man har fylt 18 nå for tiden.leilighet, lommepenger og lignende. Ja er enig i at lommepenger hører til de under 18 år... Ihvertfall når de jobber, bor gratis og får dekket alt fra sminke til mobil..Alle andre argumentet er så utdatert og umodent. Foreldre er ingen pengemaskin, kanskje på tide å sette beinet ned.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Whiskas skrev:

nei? trodde man skulle være selvforsynt etter man har fylt 18?Jeg måtte fint klare meg selv.

Ikke når man går på VGS. Hvordan skulle de greie å forsørge selv med 100% skole?

Anonymkode: 1d328...b5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Datteren til samboeren sier at alle de andre får mye mer enn hun. 

Je kjøper litt klær og sminke til henne( ved behov). Hun har jobb og tjener et par tusen i mnd. Det er evig mas om penger og alt hun trenger. Ny pc, ny tlf, nye klær, bil osv. Hun bor hjemme og har ingen boutgifter. 

Far betaler bidrag og ting hun trenger til skolen.

Er det virkelig sånn at foreldre gir så mye til barna når de er såpas store ?

 

Anonymkode: 34045...175

Hvis hun er over atten får hun vel hele bidraget selv? Hvis ikke bør han jo foreslå at hun skal gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var 18 bodde jeg for meg selv, men før det fikk jeg 500,- av pappa i mnd pluss at mamma betalte alt av mat. I tillegg hadde jeg en deltidsjobb ved siden av skolen hvor jeg tjente 2000-6000 /mnd :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her fikk 18-åringen så lenge hun gikk på videregående stipendet som lommepenger. Dette skulle også dekke mobil og busskort. Det nødvendige av klær betalte jeg. Det var null i barnebidrag etter fylte 18 år da far valgte å ikke jobbe. 18-åringen har ikke jobb. 

Anonymkode: 0133e...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

vi gir busskort, et par tusen i mnd, og dekker de vanlige utgiftene.... Det er jo ikke å forvente at de skal dekke sine egne utgifter mens de går på vgs...

Anonymkode: 1d328...b5a

Nettopp, så bra! :) Mener man er pliktig til å forsørge sitt/sine barn til de er ferdig med videregående, dvs dekke alt de trenger av bo, mat, klær, skolemateriell, busskort ol. :) 

Endret av Lykkehjerte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dekke utgifter er en ting. Men ny PC og telefon hvis man har, klær fordi man har lyst på, bil? 

Foreslå at barnet skaffer seg en sommerjobb for å finansiere større innkjøp og luksusartikler (moteklær når man har klær). Ny Pc og telefon + bil kan "barnet" betale selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, Lykkehjerte skrev:

Nettopp, så bra! :) Mener man er pliktig til å forsørge sitt/sine barn til de er ferdig med videregående, dvs dekke alt de trenger av bo, mat, klær, skolemateriell, busskort ol. :) 

Er barnet arbeidsufør ? tror man har igjen for og jobbet for pengene selv, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine fikk kr 500 i lommepenger (fast overføring, samt ekstra når de hjalp til mer hjemme), penger til telefon og penger til busskort så lenge de gikk på videregående skole. De fikk klær (ikke dyreste merkeklær) og sko, samt penger til frisør, ekstra til kino  og noe sminke osv. Telefon og pc måtte de spare til selv. 

Tror dette er relativt normalt i dag, selv om jeg vet at noen får ekstremt mye penger gjennom året, men føler at de er mer av untaket enn regelen. Synes det er latterlig at ungdom MÅ ha sponset vinterjakker til kr 8000, hairextension til tusenvis av kroner, merkevesker osv - og da uten at de bidrar med en døyt hjemme eller betaler noe av dette selv. 

Anonymkode: 95a93...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...