Gå til innhold

Ansvar vedlikehold i tomannsbolig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hei!

jeg har nettopp flyttet inn i en selveierleilighet i en tomannsbolig. Det foreligger ingen sameieregler el og det er vanskelig å komme i dialog med de andre som bor i boligen. 

Med tanke på ytre vedlikehold og fellesarealer så har jeg noen tanker om hva som bør gjøres- men får ikke svar når jeg forsøker å komme i prat med dem. Når jeg møter de face-to-face er de alltid "enige" i at det må gjøres. Så ender det opp med at VI gjør våg del, mens de ikke gjør sin?! 

Hvordan få til et godt samarbeid- og en avtale som de tar på alvor og overholder? Må vi kontakte advokat eller? 

Noen som har gode råd eller erfaring? Ifht de tingene vi mener bør gjøres er det standard vedlikehold av hus som vask av fasade ol. Ikke store ting, men ting man faktisk må gjøre som boligeier....

 

frustrert nabo 😥

 

 

 

 

Anonymkode: cb5b9...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med naboene og spør! Inviter til en kopp kaffe og ta opp hvordan det har vært med tidligere eier og hvordan dere kan få løst dette nå. Dessverre er det ikke alle som er like flink til å ta vare på husene, men når det er sameie bør man bli enig om et visst minimumsvedlikehold som alle må dele på. Ikke alle liker å få tredd masse regler ned over hodet, men luft litt om hvordan det var der dere bodde tidligere - og spør om hvordan dere kan dele på oppgavene i dette huset.

Anonymkode: 7ace4...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26. juli 2016 at 9.39, AnonymBruker skrev:

Snakk med naboene og spør! Inviter til en kopp kaffe og ta opp hvordan det har vært med tidligere eier og hvordan dere kan få løst dette nå. Dessverre er det ikke alle som er like flink til å ta vare på husene, men når det er sameie bør man bli enig om et visst minimumsvedlikehold som alle må dele på. Ikke alle liker å få tredd masse regler ned over hodet, men luft litt om hvordan det var der dere bodde tidligere - og spør om hvordan dere kan dele på oppgavene i dette huset.

Anonymkode: 7ace4...b6d

Har snakket med dem flere ganger- invitert til kaffe, kommet med forslag, skrevet lapper, SMS. U name IT. 

Ingen respons. Vi må ha en bindende avtale om vedlikehold- jeg er ikke kravstor selv, men et minimum må vi ha. Spørsmålet er hvordan vi kan få til dette sammen når de unnlater ALL kontakt!? 

Anonymkode: cb5b9...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er en grunn til at jeg kvier meg til å kjøpe tomannsbolig/rekkehus som ikke er et sameie. Sett flere boliger hvor det er manglende vedlikehold hos de andre boenhetene (maling som flasser, kledning som er langt på overtid, osv), og det gjør at jeg rygger. Noen rekkehus har 5 forskjellige farger på hver enhet, noen har skiftet tak, mens andre tak henger knapt på. Ser ikke flott ut!

Særlig eldre boliger hvor det er gitt at viktige ting som drenering må gjøres innen kort tid, o.l. Er man ikke i et sameie da kan man risikere at man må dra naboen rettens vei hvis de stiller seg på bakbeina. Ofte må man drenere rundt hele og ikke bare den ene enheten, og det hender seg at man må ha gravemaskin gjennom hekken/terrassen til naboen for å komme til også. Da er det pyton med kranglete naboer. 

Du kan ikke kreve at naboen vasker fasaden eller maler fasaden samtidig som deg. Det er slike ting som trekker veldig ned ved å ikke bo i et sameie. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...