Gå til innhold

Fant lommebok og mobil - fikk ikke finnerlønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man mister noe så mister man jo 100 %. Når man da får det tilbake er 10 % en bagatell. 

Anonymkode: 74e5e...4a3

Når man ikke har 10% av verdien så blir det jo vanskelig. Man kan jo ikke klippe av 10% av lommeboka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bruker115236

Jeg syns det er fryktelig frekt å forvente finnerlønn. Selv om du finner en lommebok med 6k i, så vet man ingenting om at eieren er rik, eller at dette er alt h*n eier og har. For alt man vet kan det være penger fått av nav eller en verge som skal gå til mat og annet for en familie en hel måned, eller penger oppspart over flere år som skal gis bort i gave eller brukes på ferie. For en med lite midler vil 600 kr (10%) være mye. Skal det da være sånn at man må gi finnerlønn på avbetaling, for man ikke har råd til å gi det ut der og da? 

Man velger helt frivillig å bruke tid på å finne eieren, hvis man ikke gidder styret med mindre man får "lønn" for strevet, så anbefaler jeg dere og enten la være,  og heller la en mindre kravstor person få gleden, evt gi den til nærmeste politistasjon/butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt det er god stil å tilby finnerlønn, men jeg synes også det er god stil å takke nei når man blir tilbudt det. Å få en vin eller en plante er veldig trivelig, men en hundrings? Nei takk. Å gjøre noen glade er viktigere enn å motta penger, og for å være helt ærlig er det ikke spesielt strevsomt å tilfeldigvis finne en lommebok eller en telefon. Å oppsøke eier/levere kan selvfølgelig være mer krevende, men hvis det er for langt er det jo bare å levere til politi eller sende i posten. 

Er generelt veldig skeptisk til å motta penger fra fremmede. Mange tilbyr selv om de er dårlig bemidlet, og selv om jeg er student og har relativt dårlig råd betyr ikke 2-300-kroner så mye fra eller til. 

Anonymkode: a011a...0e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, super-s skrev:

Når man ikke har 10% av verdien så blir det jo vanskelig. Man kan jo ikke klippe av 10% av lommeboka. 

Hva er det man har i lommeboka? Har man noe i den som kan være til hjelp, mon tro?

Anonymkode: 74e5e...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ElizabethTaylor skrev:

Jeg syns det er fryktelig frekt å forvente finnerlønn. Selv om du finner en lommebok med 6k i, så vet man ingenting om at eieren er rik, eller at dette er alt h*n eier og har. For alt man vet kan det være penger fått av nav eller en verge som skal gå til mat og annet for en familie en hel måned, eller penger oppspart over flere år som skal gis bort i gave eller brukes på ferie. For en med lite midler vil 600 kr (10%) være mye. Skal det da være sånn at man må gi finnerlønn på avbetaling, for man ikke har råd til å gi det ut der og da? 

Man velger helt frivillig å bruke tid på å finne eieren, hvis man ikke gidder styret med mindre man får "lønn" for strevet, så anbefaler jeg dere og enten la være,  og heller la en mindre kravstor person få gleden, evt gi den til nærmeste politistasjon/butikk.

Mener du det vil være bedre å miste 6000 enn gi 600 i finnerlønn?

Hvis man har råd til å miste 6000 så har man ihvertfall råd til å miste 600.

Anonymkode: 74e5e...4a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og så får man en rar, ekkel følelse når vedkommende ikke viser takknemlighet.

Anonymkode: 74e5e...4a3

Nei, jeg får ikke det. Jeg hadde jo tenkt at det var frekt om personen ikke sa tusen takk og viste takknemlighet på den måten, men jeg hadde ikke fått noen ekkel følelse av å ikke få finnerlønn. Etter min mening er det bare bortskjemte drittunger som bestandig forventer å få noe når de gjør en "god" gjerning. Ikke alle har råd til å gi vekk penger heller. Selv ville jeg tilbudt en liten finnerlønn, og jeg gjorde det en gang, men tenåringsjenta som hadde funnet lommeboka mi, nektet å ta i mot noe. Vi var vel godt oppdratt begge to. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, sol87 skrev:

Nei, jeg får ikke det. Jeg hadde jo tenkt at det var frekt om personen ikke sa tusen takk og viste takknemlighet på den måten, men jeg hadde ikke fått noen ekkel følelse av å ikke få finnerlønn. Etter min mening er det bare bortskjemte drittunger som bestandig forventer å få noe når de gjør en "god" gjerning. Ikke alle har råd til å gi vekk penger heller. Selv ville jeg tilbudt en liten finnerlønn, og jeg gjorde det en gang, men tenåringsjenta som hadde funnet lommeboka mi, nektet å ta i mot noe. Vi var vel godt oppdratt begge to. 

Se det er noe annet. Man kan fint avslå enn finnerlønn. Det handler mest om selve gesten (i hvert fall når det er slike småting).

Jeg tror at de som ville gitt finnerlønn er de samme som ville avslått, og de som ikke ville gitt hadde grabbet til seg med begge henda. Kall det intuisjon.

Anonymkode: 74e5e...4a3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Se det er noe annet. Man kan fint avslå enn finnerlønn. Det handler mest om selve gesten (i hvert fall når det er slike småting).

Jeg tror at de som ville gitt finnerlønn er de samme som ville avslått, og de som ikke ville gitt hadde grabbet til seg med begge henda. Kall det intuisjon.

Anonymkode: 74e5e...4a3

Haha! Kanskje det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bruker115236
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du det vil være bedre å miste 6000 enn gi 600 i finnerlønn?

Hvis man har råd til å miste 6000 så har man ihvertfall råd til å miste 600.

Anonymkode: 74e5e...4a3

For man mister så klart ting med vilje 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ElizabethTaylor skrev:

Jeg syns det er fryktelig frekt å forvente finnerlønn. Selv om du finner en lommebok med 6k i, så vet man ingenting om at eieren er rik, eller at dette er alt h*n eier og har. For alt man vet kan det være penger fått av nav eller en verge som skal gå til mat og annet for en familie en hel måned, eller penger oppspart over flere år som skal gis bort i gave eller brukes på ferie. For en med lite midler vil 600 kr (10%) være mye. Skal det da være sånn at man må gi finnerlønn på avbetaling, for man ikke har råd til å gi det ut der og da? 

Man velger helt frivillig å bruke tid på å finne eieren, hvis man ikke gidder styret med mindre man får "lønn" for strevet, så anbefaler jeg dere og enten la være,  og heller la en mindre kravstor person få gleden, evt gi den til nærmeste politistasjon/butikk.

Du har en livlig fantasi med alle scenariene dine, det skal du ha. Jeg tviler sterkt på om noen i alle de eventuelle tilfellene ville gått med mange tusen i lommeboken. :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bruker115236
Den 27.7.2016 at 16.59, Arabella skrev:

Du har en livlig fantasi med alle scenariene dine, det skal du ha. Jeg tviler sterkt på om noen i alle de eventuelle tilfellene ville gått med mange tusen i lommeboken. :ler:

Så rart, jeg har opplevd flere slike tilfeller som tilfellene jeg nevner :) Ikke så unormalt som du tror.

Endret av Bruker115236
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.7.2016 at 20.57, Whiskas skrev:

har funnet visakort, bilnøkler, mobiler og lommebøker som jeg har fått levert tilbake til eier og har aldri fått finnerlønn. Er jo godt voksen så 50 kr i finnerlønn trenger jeg ikke.. Vet jo hvor kiipt det er å miste slike ting og gjør derfor en ekstra innsats for å levere dette tilbake. Skal man ha noe for alt nå for tia? Utrolig usolidarisk og ego holdning:ohmy:

Jeg har funnet hunder, telefoner og lommebøker. Sånn et par av hver. Har fått vin og sjokolade.

Og det som kommer nå er litt selvmotsigende ser jeg men: Jeg forventer ingenting. Jeg ville gitt tilbake/tatt vare på hundene uansett. Men samtidig syns jeg at folk er tett i pappen dersom de ikke viser litt takknemlighet. Jeg ville gitt folk noe selv. Fordi jeg anser det som god folkeskikk. Og samtidig er det god folkeskikk å ikke bli sur over å ikke få noe. Jada, sa det var selvmotsigende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en kortholder en gang, leverte den bare rett til politiet. Man trenger ikke gjøre mer enn det hvis man ikke vil. Ellers har jeg løpt etter folk som har mistet ting når de gikk forbi meg. Forventer ingenting tilbake.

Anonymkode: 1663f...eb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fant en lommebok med 12k I på søndags morgen en gang. Sjekka adresse og navn å spaserte dit, kikka på huset grundig å nøye. Fin villa med et lite svømmebasseng I hagen, kunstig foss å greier. Kikka I garasjen. 3 biler. En porche type gammel men så absolutt strøken ut, en litt mere moderne mercedes, den feite med diger motor. Og en amerikansk skjønnhet som sto der å gliste til meg med glimt i øye, typ "hey bad boy, wanna take me for a ride?" Yepp tenkte jeg, det kunne jeg godt tenkt meg, men eierne dine ville nok ikke likt det om vi dundra inn I solnedgangen med 700hp.. Akk ja, en drøm som aldri kunne bli:/ 

Så ringte jeg på. Var er dame som kom til døra. Hun kikka ut vinduet på meg med ett litt skremt blikk og forsvant, straks etter blir døra røsket opp av en mann med ei skremt dame i bakgrunnen. "Jeg blåser I hva du selger vi skakke ha det!!"

Selger ikke sier jeg. Jeg bare tenkte fruen ville ha igjen lommeboken sin.

Fyren strekker ut hånda "Gi meg'n!" 

Jeg rekker han lommeboka "versågod jeg fant den oppe ved sofus" sier jeg mens døra blir smellt demonstrativt igjen så den traff hånda mi ganske hardt.

Angrer ikke på at jeg belønnet meg selv med en 500 lapp før jeg ringte på:)

Jeg kunne jo tross alt belønnet meg med 12k 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en gang en mobil på bussholdeplassen på vei hjem fra jobb for noen år siden. Forventet ingenting og tenkte bare på at det kanskje var greit å få den igjen. Fant en av foreldrene i kontaktlista, sa i fra og leverte den på en kiosk i sentrum. De henta den der (jeg måtte komme meg hjem raskt for en avtale) og tenkte ikke mer på det.

Et par dager senere hadde de på jobb fått inn en konvolutt med en 200-lapp til meg som takk for at jeg fant mobilen. Var ganske nice akkurat den dagen siden jeg var blakk og trengte penger til mat. Ellers forventer jeg ikke noe, er jo bare hyggelig å være til hjelp. Holder med takk for meg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en side synes også jeg det er litt frekt å vente finnerlønn. Det ble nok funnet opp for å motivere folk til å være mer ærlige og bry seg, men etter hvert har det blitt en måte å "tjene" på. Folk gjør det for pengene og ikke fordi de bryr seg. 

På en annen side synes jeg det er et selvfølge å gi finnerlønn. Jeg hadde gjort det om noen levert til meg noe. Var personen du fant ting til eldre , elller hva ts? Har inntrykk av at det er litt typisk eldre å være mer gjerrige. De er oppvokst i en tid da barn måtte gjøre mer for mindre.

Anonymkode: 0fd27...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg mistet lommeboken min engang, og fikk den tilbake av en veldig snill dame. Husker ikke hva jeg ga henne i finnerlønn, men vet at jeg i hvert fall ga henne noe. 

Selv har jeg funnet flere lommebøker og mobiltelefoner. Har aldri forventet finnerlønn, men har blitt veldig glad de gangene jeg har fått det. 

En gang fant jeg en hund. Tok den med meg hjem, da jeg ikke fikk kontakt med eieren med en gang. Da moren hans kom for å hente hunden beklaget hun seg veldig over at hun ikke hadde noe mer enn en sjokolade og en 200-lapp å gi meg. Jeg var jo bare glad for at hunden kom tilbake til familien sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er normal høflighet å tilby noe/gi noe når noen har funnet lommebok, mobil eller andre verdisaker. Alternativet (at det ikke blir levert tilbake til deg) er jo mye dyrere. Og selv om jeg synes at det er en selvfølge å levere tilbake ting som ikke er mine, og jeg aldri forventer å få noe for det, så er det jo likevel veldig hyggelig f.eks å få en blomst, vin, sjokolade, penger el. 

Anonymkode: 24fe3...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7/24/2016 at 20.26, Blondie65 skrev:

Det sære er at du mener dette.

La være å bruke tid på å finne eieren neste gang og lever sakene direkte til politiet.

Ikke lever til politiet. Da går det til Staten hvis de ikke finner eieren.

Anonymkode: 2e95c...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...