Gå til innhold

Fant lommebok og mobil - fikk ikke finnerlønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oppdatering: Kom hjem istad etter en liten tur, og der sto det jammen meg nydelig uteblomst i en vakker blomsterpotte utenfor inngangsdøra! Kortet var signert av lommebokas eier. Synes det var en veldig fin måte å vise takknemligheten.

Anonymkode: 2efd8...01b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 timer siden, Lady skrev:

Ja, jeg synes faktisk det er dårlig folkeskikk i aller høyeste grad å ikke gi noe tilbake. 

Men er ikke det folkeskikk å si takk? Og når ble Takk for "dårlig" og man må legge til betaling?

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gir det deg glede å skrive frekke kommentarer? Kanskje tiden er svært kostbar når man har en dødelig sykdom, eller? Tygg litt på den, og tenk etter neste gang du gir et frekt svar til noen du ikke kjenner.

Anonymkode: 2efd8...01b

Jeg leste ikke svaret som frekt, mulig jeg ikke er som deg - men ditt svar syns jeg er litt urimelig da jeg vil tro at noen som har en dødelig sykdom og begrenset tid i allefall ikke vil bruke den på et nettsted liksom, så for min del er argumentet ditt og det du forsøker oppnå (at AB skal få dårlig samvittighet) like ille eller verre enn innlegget du svarte på i utgangspunktet, som jeg og flere så som humoristisk vil jeg tro..

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Viser hvor selvsentrerte folk har blitt...

Anonymkode: c51a6...155

Selvsentrert frodi de ikke følger din oppfatning av hva som er folkeskikk da eller hva? For meg er det folkeskikk å si takk og ta imot takk uten å forvente mer belønning enn at man gjorde en god gjerning..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppdatering: Kom hjem istad etter en liten tur, og der sto det jammen meg nydelig uteblomst i en vakker blomsterpotte utenfor inngangsdøra! Kortet var signert av lommebokas eier. Synes det var en veldig fin måte å vise takknemligheten.

Anonymkode: 2efd8...01b

Så bra! Det var helt på sin plass ☀️

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Carrot skrev:

Men er ikke det folkeskikk å si takk? Og når ble Takk for "dårlig" og man må legge til betaling?

Når et ukjent ærlig menneske bruker tid og muligens ressurser på å finne eier synes ikke jeg det holder med et enkelt takk. Det handler om å gi noe tilbake for at noen tok seg bryet med å kontakte eier og ta vare på tingene. Jeg synes det er uhøflig og ikke gi så lite som en sjokolade tilbake engang. Er ikke mer som skal til. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lady men dette gjelder deg, det er din oppfatning - ikke en fasit :fnise: for ganske mange andre er "takk" eller "tusen takk" noe som rommer så mye mer enn en blomsterkvast eller en sjokolade.. Det er ikke "uhøflig" - du oppfatter det slik, det sier noe om deg - det er ikke en fasit.

Anonymkode: a88ac...33f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

@Lady men dette gjelder deg, det er din oppfatning - ikke en fasit :fnise: for ganske mange andre er "takk" eller "tusen takk" noe som rommer så mye mer enn en blomsterkvast eller en sjokolade.. Det er ikke "uhøflig" - du oppfatter det slik, det sier noe om deg - det er ikke en fasit.

Anonymkode: a88ac...33f

Det er derfor jeg skriver "jeg synes" i innleggene mine. Har aldri påstått at min mening er fasiten.. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Carrot skrev:

Men er ikke det folkeskikk å si takk? Og når ble Takk for "dårlig" og man må legge til betaling?

Jeg leste ikke svaret som frekt, mulig jeg ikke er som deg - men ditt svar syns jeg er litt urimelig da jeg vil tro at noen som har en dødelig sykdom og begrenset tid i allefall ikke vil bruke den på et nettsted liksom, så for min del er argumentet ditt og det du forsøker oppnå (at AB skal få dårlig samvittighet) like ille eller verre enn innlegget du svarte på i utgangspunktet, som jeg og flere så som humoristisk vil jeg tro..

Selvsentrert frodi de ikke følger din oppfatning av hva som er folkeskikk da eller hva? For meg er det folkeskikk å si takk og ta imot takk uten å forvente mer belønning enn at man gjorde en god gjerning..

Deg om det. Men når folk gjør narr av noens dyrebare tid så er det riktig å sette vedkommende på plass, man vet ikke hva personen gjennomgår. Du har heller ikke rett til å sette spørsmålstegn ved min bruk på et nettsted, så jeg anser også deg som meget frekk.

Anonymkode: 2efd8...01b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Deg om det. Men når folk gjør narr av noens dyrebare tid så er det riktig å sette vedkommende på plass, man vet ikke hva personen gjennomgår. Du har heller ikke rett til å sette spørsmålstegn ved min bruk på et nettsted, så jeg anser også deg som meget frekk.

Anonymkode: 2efd8...01b

sette på plass? Seriøst? Du ser det som din oppgave å sette folk på plass? Spesielt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Carrot skrev:

sette på plass? Seriøst? Du ser det som din oppgave å sette folk på plass? Spesielt.

Yes, når noen tråkker over streken så er det riktig å gi tilbakemelding på hva som er riktig og galt å si.. Sosialiseringsprosessen varer hele livet, og vedkommende jeg svarte (og dette gjelder også deg) har tydeligvis ikke lært hvordan man skal snakke til folk som anser tiden sin som dyrebar. Dermed ser jeg det som min oppgave å gi tilbakemelding på det.

Anonymkode: 2efd8...01b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Lady skrev:

Ja, sånt synes jeg er dårlig stil av eieren. Jeg synes det er på sin plass å ta med noe som finnerlønn. En konfekteske eller et lite gavekort er fks en passende ting å gi. Rett og slett drit kjipt å ikke gi noe som helst tilbake. 

Helt enig med deg! :) Hadde selv ikke forventet noe, men dersom noen hadde funnet mine ting, kunne jeg aldri gjort annet enn å gi kred tilbake via takknemlighetsord og gave av noe slag! Hadde i tillegg gitt de prosentene en skal, eller alt av pengene som hadde ligget i lommeboken. (kommer litt an på summen som var der) Vedkommende har brukt tid og energi for at lommeboken skulle komme til rette eier. Det er en veldig så omtenksomt handling! Og for min del hadde det vært verdt svært mye, bare det å slippe opplegget mht å skaffe til veie et nytt førerkort, bankkort osv! :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lykkehjerte skrev:

Helt enig med deg! :) Hadde selv ikke forventet noe, men dersom noen hadde funnet mine ting, kunne jeg aldri gjort annet enn å gi kred tilbake via takknemlighetsord og gave av noe slag! Hadde i tillegg gitt de prosentene en skal, eller alt av pengene som hadde ligget i lommeboken. (kommer litt an på summen som var der) Vedkommende har brukt tid og energi for at lommeboken skulle komme til rette eier. Det er en veldig så omtenksomt handling! Og for min del hadde det vært verdt svært mye, bare det å slippe opplegget mht å skaffe til veie et nytt førerkort, bankkort osv! :)

Ikke sant! Dessuten er ærlige mennesker ingen selvfølge i dagens samfunn, så jeg synes absolutt man bør gi noe tilbake til de. Kunne aldri latt være å gi noe tilbake til noen som brukte tid på å finne meg, dersom jeg mistet lommeboken min. Et lite gavekort eller en bedre sjokolade er på sin plass :) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Lady skrev:

Ikke sant! Dessuten er ærlige mennesker ingen selvfølge i dagens samfunn, så jeg synes absolutt man bør gi noe tilbake til de. Kunne aldri latt være å gi noe tilbake til noen som brukte tid på å finne meg, dersom jeg mistet lommeboken min. Et lite gavekort eller en bedre sjokolade er på sin plass :) 

Kjenner også her at jeg blir oppriktig glad over at det fortsatt finnes slike mennesker som deg der ute! :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lettelsen og gleden som eieren av et bankkort viste da hun fikk det tilbake var finnerlønn bedre enn penger.

Mitt funn reddet hennes dag, og gleden hennes ble toppingen på min dag.

Anonymkode: bb7ce...df4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av vanlig høflighet gir jeg ALLTID finnerlønn i en slags form (penger, bestille blomster på døra osv). Jeg blir ikke sur hvis jeg ikke får finnerlønn, fordi det skulle bare mangle at man leverer ting man finner til eieren tenker jeg. Sånt gjør man bare. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lykkehjerte skrev:

Kjenner også her at jeg blir oppriktig glad over at det fortsatt finnes slike mennesker som deg der ute! :) 

Så hyggelig, og lige så! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alltid samme type svar går igjen her på kg. Bare personer som skal være uenig med ts. Kanskje personen er fattig da.. 

Anonymkode: 0fd27...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som ikke gir finnerlønn fortjener ikke å få tingene sine tilbake i utgangspunktet. Så enkelt er det. Selv har jeg levert ting som jeg har funnet og avslått finnerlønn. Men å ikke bli tilbudt er rett og slett frekt.  

Anonymkode: 74e5e...4a3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.7.2016 at 19.13, Stringfellow1 skrev:

 du gjorde vel en god gjerning ved å finne igjen eier av tingene.

 så eier av tingene slapp alt maset med å sperre bank-kort og så videre.

 er det ikke nok å gjøre en liten god gjerning for noen?

Kan ikke du jobbe litt gratis og gjøre en god gjerning for arbeidsgiveren din? 

Anonymkode: 74e5e...4a3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alltid samme type svar går igjen her på kg. Bare personer som skal være uenig med ts. Kanskje personen er fattig da.. 

Anonymkode: 0fd27...018

Det kan godt hende at ts er fattig, men det er da ikke alle andres ansvar. Eieren av lommeboka kan også ha vært fattig. Klart det er hyggelig å få en opppmerksomhet hvis man leverer tilbake en mistet lommebok, men jeg synes ikke man kan forvente å bli premiert for en selvfølgelighet. Og ja, jeg synes det er en selvfølgelighet å oppføre seg anstendig.

Anonymkode: 63e1c...672

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...