Gå til innhold

Fant lommebok og mobil - fikk ikke finnerlønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, sånt synes jeg er dårlig stil av eieren. Jeg synes det er på sin plass å ta med noe som finnerlønn. En konfekteske eller et lite gavekort er fks en passende ting å gi. Rett og slett drit kjipt å ikke gi noe som helst tilbake. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde faktisk det var en lov om finnerlønn. 10% av verdi eller noe sånn.

Anonymkode: c51a6...155

Der tok du "orda rett utav kjeften" på meg.  Var sånn før   JA

Anonymkode: e4173...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde faktisk det var en lov om finnerlønn. 10% av verdi eller noe sånn.

Anonymkode: c51a6...155

Om det er loven vet jeg ikke, men det er vanlig, ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså....  Jeg hadde vært så letta at finnerlønn ikke en gang ville falt meg inn. 

Om en skal ja lønn for alt det gode en gjør så bør en gå litt i seg selv og finne ut hvorfor en ikke bare kan være snill og grei uten å belønnes for det. Jeg merker jo selv hvor mye bedre jeg har det med meg selv når jeg hjelper til og betyr noe for noen. Og de følelsen kan ikke måle seg med penger

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke lenge siden fant jeg en mobil. Prøvde å få tak i eier bl.a. via vedkommendes fb-konto siden han ikke var avlogget. Siden jeg ikke fikk kontakt så fant jeg ut at jeg fikk heller gå de 2 km til vedkommende og levere den. Fikk et smil og en takk. Det holdt. Og så fikk jeg en 4 km gåtur ;) 

Anonymkode: 342ce...972

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jessica

Jeg fant en lommebok en gang med flere tusen kr i.  Denne tilhørte en gammel mann som jeg raskt klarte å finne på gulesider.no.  Da han kom for å hente tok han ut 500 uten å telle det som var i lommeboka og insisterte på at jeg skulle få. I den lommeboka lå det visst bilder som var mye viktigere enn pengene. Jeg tok imot pengene og la de direkte inni en sånn Frelsesarmeen gryte. Det føltes utrolig deilig og både han og jeg var veldig fornøyde 🙂 

Jeg trengte ikke pengene, men ble veldig glad for at de ble brukt på Frelsesarmeen som jeg respekterer så mye. For meg hadde det holdt med en takk .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er tydeligvis ulike meninger rundt dette temaet, men ettersom det er en lov knyttet til det å gi finnerlønn, så er jeg ikke helt på jordet. Jeg selv en gang mistet bankkortet mitt på universitetet. 20 minutter etter at jeg hadde handlet noe i butikken med kortet fikk jeg telefon fra en ukjent person. Heldigvis svarte jeg for det viste seg at hun hadde funnet bankkortet mitt! Jeg var ikke engang klar over at jeg hadde mistet det, og det lå maks 20 minutter på gulvet. Da vi møttes rotet jeg rundt i veska mi og fant heldigvis 100 kr, noe jeg med glede ga henne  for at hun hadde tatt seg tid til å finne eieren til bankkortet. Jeg anså det som en selvfølge, og hadde jeg ikke funnet noe så hadde jeg gått til en minibank etter at jeg hadde blitt gjenforent med kortet.

I dette tilfellet snakker vi trossalt om mye større verdier. Bare mobilen er verdt noen tusen kr. Bare en halv time senere etter funnet begynte det å fossregne, så den hadde muligens blitt ødelagt dersom den ikke hadde blitt plukket opp.

Ett spm til dere som mener at jeg ikke bør forvente noe annet enn takk: Dersom jeg ikke hadde oppnådd kontakt med eieren måtte jeg ha reist med buss til politistasjonen, og dermed betalt 80 spenn tur/retur. Jeg regner nemlig med at politiet ikke gidder å sende opp en patrulje for å hente det hjemme hos meg. Er det da legitimt å kreve tilbakebetaling for reiseutgiftene, eller bør jeg fortsatt være fornøyd med at jeg utfører en god gjerning?

TS

Anonymkode: 2efd8...01b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en lommebok og fikk tak i adressen på nett. Sendte den i posten, uten avsender. Tenker ennå på fjeset til eieren og hvordan det vil føles å få en mistet lommebok i posten slik. Tanken gleder meg. :)

Anonymkode: 1ffed...87c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jessica
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er tydeligvis ulike meninger rundt dette temaet, men ettersom det er en lov knyttet til det å gi finnerlønn, så er jeg ikke helt på jordet. Jeg selv en gang mistet bankkortet mitt på universitetet. 20 minutter etter at jeg hadde handlet noe i butikken med kortet fikk jeg telefon fra en ukjent person. Heldigvis svarte jeg for det viste seg at hun hadde funnet bankkortet mitt! Jeg var ikke engang klar over at jeg hadde mistet det, og det lå maks 20 minutter på gulvet. Da vi møttes rotet jeg rundt i veska mi og fant heldigvis 100 kr, noe jeg med glede ga henne  for at hun hadde tatt seg tid til å finne eieren til bankkortet. Jeg anså det som en selvfølge, og hadde jeg ikke funnet noe så hadde jeg gått til en minibank etter at jeg hadde blitt gjenforent med kortet.

I dette tilfellet snakker vi trossalt om mye større verdier. Bare mobilen er verdt noen tusen kr. Bare en halv time senere etter funnet begynte det å fossregne, så den hadde muligens blitt ødelagt dersom den ikke hadde blitt plukket opp.

Ett spm til dere som mener at jeg ikke bør forvente noe annet enn takk: Dersom jeg ikke hadde oppnådd kontakt med eieren måtte jeg ha reist med buss til politistasjonen, og dermed betalt 80 spenn tur/retur. Jeg regner nemlig med at politiet ikke gidder å sende opp en patrulje for å hente det hjemme hos meg. Er det da legitimt å kreve tilbakebetaling for reiseutgiftene, eller bør jeg fortsatt være fornøyd med at jeg utfører en god gjerning?

TS

Anonymkode: 2efd8...01b

Hvis dette betyr så mye for deg så kan du jo bare sende vedkommende en regning :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er tydeligvis ulike meninger rundt dette temaet, men ettersom det er en lov knyttet til det å gi finnerlønn, så er jeg ikke helt på jordet. Jeg selv en gang mistet bankkortet mitt på universitetet. 20 minutter etter at jeg hadde handlet noe i butikken med kortet fikk jeg telefon fra en ukjent person. Heldigvis svarte jeg for det viste seg at hun hadde funnet bankkortet mitt! Jeg var ikke engang klar over at jeg hadde mistet det, og det lå maks 20 minutter på gulvet. Da vi møttes rotet jeg rundt i veska mi og fant heldigvis 100 kr, noe jeg med glede ga henne  for at hun hadde tatt seg tid til å finne eieren til bankkortet. Jeg anså det som en selvfølge, og hadde jeg ikke funnet noe så hadde jeg gått til en minibank etter at jeg hadde blitt gjenforent med kortet.

I dette tilfellet snakker vi trossalt om mye større verdier. Bare mobilen er verdt noen tusen kr. Bare en halv time senere etter funnet begynte det å fossregne, så den hadde muligens blitt ødelagt dersom den ikke hadde blitt plukket opp.

Ett spm til dere som mener at jeg ikke bør forvente noe annet enn takk: Dersom jeg ikke hadde oppnådd kontakt med eieren måtte jeg ha reist med buss til politistasjonen, og dermed betalt 80 spenn tur/retur. Jeg regner nemlig med at politiet ikke gidder å sende opp en patrulje for å hente det hjemme hos meg. Er det da legitimt å kreve tilbakebetaling for reiseutgiftene, eller bør jeg fortsatt være fornøyd med at jeg utfører en god gjerning?

TS

Anonymkode: 2efd8...01b

Du har fortsatt ikke skrevet hvor du fant mobil og lommebok, så det er ikke sikkert at du hadde krav på finnerlønn etter loven en gang.

For øvrig kunne du puttet tingene i en konvolutt adressert politiet, og puttet den ufrankert i postkasse. Da hadde politiet blitt fakturert for underfakturering.

Anonymkode: 25a91...072

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet flere bankkort oppigjennom, en veske, en sekk og noen lommebøker.

Kun en gang har jeg fått finnerlønn. Da fant jeg ett bankkort til ei jente på 14 år. Å foreldrene var så glad, at de ga meg en flaske vin.

Ellers så er jeg kun glad for at folk får igjen tingene sine. Som jeg selv også ville ha blitt om det var mitt.

Syns egentlig det med finner lønn er noe tull. Gidd å gjør noe fint for andre gratis!!

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min sønn som den gang var seks år, sammen med en kamerat fant en lommebok med 6000 kroner i, leverte de den til politiet. Etter et par dager fikk de beskjed om at eieren hadde hentet lommeboken og lagt igjen finnerlønn til guttene. Det var stor stas. Min mann kjørte dem ned til politistasjonen. Gjett hvor mye de fikk hver? 50-femti- kroner! Det synes jeg var lusent, spesielt siden det var små gutter. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok, da er det jeg som er sær! Neste gang jeg finner dyrebare gjenstander skal jeg tenke meg godt om jeg gidder å bruke tiden min på å finne eieren, eller om jeg skal overlate ansvaret til noen andre som finner det etter meg.

Anonymkode: 2efd8...01b

Ok, så når du mister lommebok eller mobil, vil du synes det er greit at folk bare lar den ligge der den er uten å bry seg med å finne eieren....

Anonymkode: a1cd5...d12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Jessica skrev:

Hvis dette betyr så mye for deg så kan du jo bare sende vedkommende en regning :fnise:

Haha nei, da kommer jeg jo bare til å bruke enda mer tid på denne personen, og det gidder jeg ikke ;)

Til alle dere som mener at jeg er på bærtur: jeg synes ikke at man skal ta tiden til fremmede personer for gitt. Her er det folk som styrer mye for å finne eieren, eller t.o.m går flere km for å gi tilbake bortkommende eiendeler (jmf en bruker over her), jeg synes faktisk at man skal gi noe for at folk bruker fritiden sin for å gi tilbake eiendelene. Jeg anser min fritid som veldig dyrebar, og er selektiv med hva jeg bedriver med. Dermed håper jeg at jeg husker denne episoden dersom jeg skulle finne en lommebok igjen (men sannsynligvis har jeg ikke samvittighet til å ignorere den for jeg kommer til å tenke på kusina mi som opplevde identitetstyveri, og det var en forferdelig sak)

Anonymkode: 2efd8...01b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har fortsatt ikke skrevet hvor du fant mobil og lommebok, så det er ikke sikkert at du hadde krav på finnerlønn etter loven en gang.

For øvrig kunne du puttet tingene i en konvolutt adressert politiet, og puttet den ufrankert i postkasse. Da hadde politiet blitt fakturert for underfakturering.

Anonymkode: 25a91...072

Hvilke funnsteder gjør at man har krav på finnerlønn da? De ble funnet på en skogssti.

Anonymkode: 2efd8...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er denne loven dere refererer til urimelig gammel :fnise: og det er mer snakk om viktige ting som hittegods enn telefon liksom, men siden noen er så fast bestemt på at dette med finnerlønn er noe de har krav på da (ts bla a) så sier loven i §5 at om du finner noe og ikke tar vare på det er du erstatningspliktig i verste fall overfor eieren - regner med TS at neste gang du finner noe så tenker du over den paragrafen i loven også? 

Forøvrig er summen av finnerlønnen beskrevet i § 9 for de som trenger pugge den til senere... 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1953-05-29-3
 

- så om du hadde blitt så innmari rik med 50 kr rer usikkert TS ;) (med etpar hundrelapper i lommeboka sa du hadde det vært summen i følge loven) 

Sitat

Finnarløn bør vanleg ikkje setjast til meir enn 20 prosent og ikkje over kr. 15 når verdet på godset er kr. 100 eller mindre, 15 prosent, men ikkje over kr. 50 på større verde til det kjem opp i kr. 500 og ikkje meir enn 10 prosent når verdet er over kr. 500.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet nylig telefon, med bankkort, førerkort og 200 kr. Nå er jeg eneste i verden med mitt navn, og er på facebook med dette navnet, så jeg er veldig enkel og finne. Og ble kontaktet der. Jeg ga 500 kr i finnerlønn. Selv om jeg har dårlig råd. For personen sparte meg for mye penger, og arbeid.

Anonymkode: 2b9ce...21f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, så når du mister lommebok eller mobil, vil du synes det er greit at folk bare lar den ligge der den er uten å bry seg med å finne eieren....

Anonymkode: a1cd5...d12

Nei, jeg hadde blitt vanvittig glad, og dersom jeg hadde mistet mobilen OG lommeboka så hadde jeg muligens gitt rundt 800 kr. (gammel i-phone som snart skal skiftes ut, men bankkortene og førerkortet er et styr å få nytt, pluss at jeg hadde hatt angst for identitetstyveri). TS

Anonymkode: 2efd8...01b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg persinlig ville ikke bedt om finnerlønn.. Jeg ville levert tilbake lommebok og mobil som en god gjerning.. Hvorfor må vi alltid ha noe fordi vi hjelper andre mennesker?

Anonymkode: 557ac...603

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...