Gå til innhold

Barns etternavn.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk ikke. Om man ikke velger aktivt er det mors navn som blir registrert.

Anonymkode: 3567b...097

Det forklarer nok grunnen til hvorfor han var så pågående på det. Han sa nemlig det bare ville bli valgt ett navn. Å tro på en x er ikke fornuftig tydeligvis. Hvertfall ikke han her. 

Anonymkode: 0bd89...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, 2Bhonest skrev:

Så lenge man ikke har foreldreansvar, så er det rimelig drøye ting hun kan gjøre.

Ja, hun kan vel adoptere bort barnet. Men du kunne jo skaffet deg foreldreansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har nok rett, men dette er desverre ikke det eneste som er gjort. Var mitt som skulle være etternavn og mellomnavn X'ens. Dette blir ett fryktelig langt navn. Bare synes det var idiotisk når vi skriver under på en ting så 'retter' man uten å gi beskjed. 

Anonymkode: 0bd89...28a

Om fravær av bindestreken gjør hans navn til bare et mellomnavn forstår jeg at han valgte å gjøre dette.. 

Sånn i uttale burde ikke bindestreken ha betydning, da det vil bli uttalt uansett- med mindre du helt bevisst ønsket å tilintetgjøre fars etternavn.. ( hvis det blir så fryktelig langt/ upassende burde dere funnet en annen løsning ..)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett i at barnet vil leve godt uansett navn igrunn. At han ville ha sitt navn med skrev jeg under på var greit da som mellomnavn.  Men ikke at det var bindestrek noe som da gjør barnet får ett langt etternavn. 

Hovedpoenget er at x ikke har spurt om dette eller nevnt det. Kun ha sitt som mellom navn. Velger å slenge på en bindestrek etter det er signert er jo i bunn å grunn ulovlig. Der ligger irritasjonen mest. Det er absolutt ikke det første som gjøres på en lite voksen måte heller. Hvor mye kan jeg liksom godta. Små ting hele tiden. 

Anonymkode: 0bd89...28a

Jeg vil si at en bindestrek ekstra er en langt mindre kamel å svelge enn å risikere at ens etternavn blir "slettet". Virker litt som du vil ekskludere far .

om far får flere barn er det faktisk kjekt for barna han har noe felles i etternavnet..

Vær heller glad for at barnet har en far som bryr seg og syns det er viktig å være med. 

For meg virker du bitter/ herskesjuk og utrolig barnslig.. Bytt fokus: start å kalle han far til barnet ditt.. Ex'n er i seg selv VELDIG negativt ladd..

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om Modern Family når Mitchell gjør det samme, og Cam lager drama :laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, KG deltager skrev:

Storm i et vannglass... Barnet kan endre navnet akkurat som det vil den dagen det blir aktuelt. Og bra for deg at ditt? navn ikke bare er et mellomnavn..

Det kommer nok fighter dere er nødt til å ta.. Ikke forpest samarmarbeidet med noe så ubetydelig som en bindestrek...

 

 

Ved hvilken alder kan barnet selv endre?

 

Hva om en forelder bestikker barnet med kr 10.000,- for å endre navn - også bestikker den andre forelderen barnet med kr 15.000,- for å endre tilbake?

Anonymkode: ec025...fc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 2Bhonest
1 time siden, Biloba skrev:

Ja, hun kan vel adoptere bort barnet. Men du kunne jo skaffet deg foreldreansvar.

Tror du jeg ikke prøvde å skaffe med delt foreldreansvar? Vi kom til forliksrådet og min advokat anbefalte meg ikke om å ta saken for retten fordi delt foreldreansvar krever at begge foreldrene kan samarbeide. Noe hun ikke gjorde, så da var det meningsløst å gå noe videre, men heller satse på at hun gjorde det vi ble enige om i forliket.

Det er hun som sitter med makten, når man ikke er gift og får barn sammen. I dag tror jeg det er nok å være samboere, men det var det ikke den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden begge foreldre skrev under er nok innsendingen gyldig. Skal det endres må begge foreldre sende inn navnendringen på nytt.

I dag kan en ha to etternavn. Dette ble endret for noen år siden.

Navnlova;  § 7.Doble etternavn. To navn som kan tas som etternavn, kan tas som et dobbelt etternavn der de to navnene er satt sammen med bindestrek. I forhold til §§ 3 og 4 regnes et dobbelt etternavn som to adskilte etternavn.

§ 13.Søksmål. Er noens rettigheter krenket ved et vedtak som godtar en melding om å ta, endre eller sløyfe navn, kan vedkommende gjøre sin rett gjeldende ved søksmål innen to år etter at vedkommende fikk eller burde skaffet seg kunnskap om vedtaket. Søksmålet må være reist innen 10 år etter at vedtaket ble truffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, KG deltager skrev:

Om fravær av bindestreken gjør hans navn til bare et mellomnavn forstår jeg at han valgte å gjøre dette.. 

Sånn i uttale burde ikke bindestreken ha betydning, da det vil bli uttalt uansett- med mindre du helt bevisst ønsket å tilintetgjøre fars etternavn.. ( hvis det blir så fryktelig langt/ upassende burde dere funnet en annen løsning ..)

 

Vi burde ha funnet en annen løsning ja. Jeg ønsket mitt og han godtok sitt som mellom navn. Poenget er at han la til bindestrek uten å spørre meg. Synes det er unaturlig å gjøre. Selvsagt verre om mitt hadde blitt slettet. Som andre sier her hadde det blitt mors navn. Jeg skriver under på begge. Takken er at vi ender opp med bindestrek noe jeg er sterkt imot for det blir så langt. Mellomnavn vil alltid være der kan ikke ekskludere det bare synes det blir tåpelig med bindestrek. 

Anonymkode: 0bd89...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Peter007 skrev:

Siden begge foreldre skrev under er nok innsendingen gyldig. Skal det endres må begge foreldre sende inn navnendringen på nytt.

I dag kan en ha to etternavn. Dette ble endret for noen år siden.

Navnlova;  § 7.Doble etternavn. To navn som kan tas som etternavn, kan tas som et dobbelt etternavn der de to navnene er satt sammen med bindestrek. I forhold til §§ 3 og 4 regnes et dobbelt etternavn som to adskilte etternavn.

§ 13.Søksmål. Er noens rettigheter krenket ved et vedtak som godtar en melding om å ta, endre eller sløyfe navn, kan vedkommende gjøre sin rett gjeldende ved søksmål innen to år etter at vedkommende fikk eller burde skaffet seg kunnskap om vedtaket. Søksmålet må være reist innen 10 år etter at vedtaket ble truffet.

Takk for info. Ja det er nok gyldig. Frekt å slenge på en bindestrek når vi ikke har blitt enig i det. Spør/snakk sammen først mener jeg er rimelig å forlange. 

Anonymkode: 0bd89...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, KG deltager skrev:

Jeg vil si at en bindestrek ekstra er en langt mindre kamel å svelge enn å risikere at ens etternavn blir "slettet". Virker litt som du vil ekskludere far .

om far får flere barn er det faktisk kjekt for barna han har noe felles i etternavnet..

Vær heller glad for at barnet har en far som bryr seg og syns det er viktig å være med. 

For meg virker du bitter/ herskesjuk og utrolig barnslig.. Bytt fokus: start å kalle han far til barnet ditt.. Ex'n er i seg selv VELDIG negativt ladd..

 

 

 

Det er drøyere påstander uten særlig info. Men det er helt ok. Tar til meg det som handler om saken. Det er man skriver ikke noe etter ett dokument er signert gjør man vel? Mener det er Ulovlig faktisk. Ka om jeg kunne godta bare hannes navn da.. Det vet du ingenting om, min holdning til ett laaaangt etternavn handler dette om. Pluss slenge på noe etter signering. Handler om respekt og tillit. Vet lite om hva en kaller far til barnet. For meg er han en x. For barnet ja selvsagt far til barnet. Mulig det blir naturlig på sikt, å bruke far til barnet. Vi får se. 

Anonymkode: 0bd89...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo at du synes det er frekt, selvfølgelig er det det. Det er i tillegg dårlig stil for videre samarbeid at han gjorde det uten å si ifra. At han ønsket å ha sitt etternavn også forstår jeg godt. 

Poenget mitt er at du ikke har spesielt mange andre alternativ enn å godta det, samt svelge kameler fremover. Jeg tror ikke det finnes noen foreldre med delt ansvar for et barn som ikke føler de må svelge mange kameler - hele tiden! For hva skal du gjøre? Far er like viktig for barnet som du er, og dere MÅ samarbeide i mange år fremover. Samarbeidet bør være godt også, uten gnisninger, for barnets psykiske helse. 

Så hva synes du at du skal gjøre? Svelge kamelen og ha et langt etternavn på barnet ditt, eller bidra til dårlig samarbeid og dermed lage problemer for barnet ditt? Det er barnet det går utover til syvende og sist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vil nok at hennes etternavn skal bli brukt også siden dere ikke er sammen.

Her heter barna til min samboer begges etternavnene med bindestrek hvor fars etternavn er sist. Når hun skriver navnet til barna stopper hun bare å skrive etter hennes etternavn så samboeren sitt navn blir ikke tatt med.

Så i bhg, skole, arrangementer, fritidsaktiviteter, postkasse, dørskilt, navnlapper osv. dropper hun likegreit bindrestreken og hans etternavn :-p så far har tatt kontakt og lagt til resten av navnet i bhg, på skole og fritidsaktiviteter. Resten kan han ikke styre

Anonymkode: 6c209...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hun vil nok at hennes etternavn skal bli brukt også siden dere ikke er sammen.

Her heter barna til min samboer begges etternavnene med bindestrek hvor fars etternavn er sist. Når hun skriver navnet til barna stopper hun bare å skrive etter hennes etternavn så samboeren sitt navn blir ikke tatt med.

Så i bhg, skole, arrangementer, fritidsaktiviteter, postkasse, dørskilt, navnlapper osv. dropper hun likegreit bindrestreken og hans etternavn :-p så far har tatt kontakt og lagt til resten av navnet i bhg, på skole og fritidsaktiviteter. Resten kan han ikke styre

Anonymkode: 6c209...817

til og med i gratulasjoner i avisen kjører hun bare sitt eget :fnise: så bindestrek har vel ikke så mye å si her så skriv som du vil. far bruker begges etternavnet på barna da så godt han ikke er like barnslig 

Anonymkode: 6c209...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ved hvilken alder kan barnet selv endre?

 

Hva om en forelder bestikker barnet med kr 10.000,- for å endre navn - også bestikker den andre forelderen barnet med kr 15.000,- for å endre tilbake?

Anonymkode: ec025...fc3

Man må være myndig for å endre eget navn, 18 år.

Dersom foreldre vil endre navn på barn over en viss alder (12 år?), må barnet selv samtykke, sammen med begge foreldrene (ved delt foreldreansvar). 

Situasjonen du beskriver er altså bare mulig når det gjelder voksne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde ha lest nøyere gjennom papiret du underskrev på, for begge foreldre må skrive under på hvilket navn barnet skal ha. Dersom du mener barnets far sang på bindestreken etter at du hadde skrevet under eller noe slikt, kan du jo forsøke å ta ham for bedrag eller noe, men tror jeg ville brukt ressursene mine på viktigere ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Fillifjong skrev:

Jeg skjønner jo at du synes det er frekt, selvfølgelig er det det. Det er i tillegg dårlig stil for videre samarbeid at han gjorde det uten å si ifra. At han ønsket å ha sitt etternavn også forstår jeg godt. 

Poenget mitt er at du ikke har spesielt mange andre alternativ enn å godta det, samt svelge kameler fremover. Jeg tror ikke det finnes noen foreldre med delt ansvar for et barn som ikke føler de må svelge mange kameler - hele tiden! For hva skal du gjøre? Far er like viktig for barnet som du er, og dere MÅ samarbeide i mange år fremover. Samarbeidet bør være godt også, uten gnisninger, for barnets psykiske helse. 

Så hva synes du at du skal gjøre? Svelge kamelen og ha et langt etternavn på barnet ditt, eller bidra til dårlig samarbeid og dermed lage problemer for barnet ditt? Det er barnet det går utover til syvende og sist. 

Du har fornuftige tanker og formidler det bra. Poenget var at man må ha tillit og ikke gjøre verken små eller store ting uten å gi beskjed. Videre er jeg klar over at sammarbeid må være tilstedet. Barn skal aldri oppleve dårlig stemning mellom foreldre om de bor sammen eller ikke. Man er ikke perfekt som par og heller ikke hver for seg så feil vil bli gjort. Essensielt er tillit og respekt. Jeg er ikke ute etter drama. Ett barn har en far og en mor som er like viktig for barnet. Dette er nytt for meg så synes det er godt å lufte ting. Setter pris på konstruktive svar. Takker for det. 

TS

Anonymkode: 0bd89...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, lingua franca skrev:

Du burde ha lest nøyere gjennom papiret du underskrev på, for begge foreldre må skrive under på hvilket navn barnet skal ha. Dersom du mener barnets far sang på bindestreken etter at du hadde skrevet under eller noe slikt, kan du jo forsøke å ta ham for bedrag eller noe, men tror jeg ville brukt ressursene mine på viktigere ting. 

Jeg leste det og derfor synes det var frekt. Fikk vite det da jeg mottok ett brev med hennes navn. Det var poenget. Tillit og respekt må være tilstede. Jeg vil ikke gjøre det men har gidd han beskjed om at dette ikke var greit. Så får vi se tilbakemeld jeg får. Det betyr også noe om man evner å innrømme sine feil da kan man lettere tilgi mener jeg. 

Anonymkode: 0bd89...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.7.2016 at 17.46, AnonymBruker skrev:

Forstått det slik at om man er samboere når barnet blir født skal begge likestilles ang valg av navn. 

Kansje ikke en stor sak men X samboer valgte å legge til en bindestrek mellom våres navn. Da blir etternavnet meget langt. Istedet for ett mellom navn og ett hoved etternavn. Slik hadde vi det på papiret da vi skrev under begge to. Men før X samboer sendte det inn la x'en altså en bindestrek uten å informere.

Ble rimelig irritert, ikke direkte bare pga navnet men måten det ble gjort på. Synes også det blir tungvint for barnet å måtte ha ett så langt navn. 

Grunn til å bli irritert? 

Anonymkode: 0bd89...28a

Var ditt etternavn oppført som som etternavn og din x partner som mellomnavn, så ble det påført et bindestrek for å likestille deres navn?

Endret av Peter007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Peter007 skrev:

Var ditt etternavn oppført som som etternavn og din x partner som mellomnavn, så ble det påført et bindestrek for å likestille deres navn?

Ja det stemmer. Mener man må gi beskjed. Sa ikke noe på at hannes navn skulle være med. Men de navnene er ikke særlig normal å ha sammen ok om det hadde vært stedsnavn eller lignende. Men dette er type Olsen-Pedersen. Synes det bare virker tåpelig tungvint. Da ville jeg heller tatt vekk mitt eller vurdert det hvertfall. Evt hannes som etternavn og mitt som mellomnavn. Ikke bindestrek. Lettere å skrive Ole O Pedersen om enn slik det nå er. Dette er ikke det reelle navne men tilsvarende. Liten sak gjerne men tåpelig å slenge på noe som helst etter signering. Går på tillit og respekt. Uansett han har fått beskjed og skal se på det. Godt tegn det. Det må være rom for å beklage. Alle kan gjøre feil. Bare luftet det her og settet pris på tilbake meldingen. 

Anonymkode: 0bd89...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...