Gå til innhold

Barns etternavn.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forstått det slik at om man er samboere når barnet blir født skal begge likestilles ang valg av navn. 

Kansje ikke en stor sak men X samboer valgte å legge til en bindestrek mellom våres navn. Da blir etternavnet meget langt. Istedet for ett mellom navn og ett hoved etternavn. Slik hadde vi det på papiret da vi skrev under begge to. Men før X samboer sendte det inn la x'en altså en bindestrek uten å informere.

Ble rimelig irritert, ikke direkte bare pga navnet men måten det ble gjort på. Synes også det blir tungvint for barnet å måtte ha ett så langt navn. 

Grunn til å bli irritert? 

Anonymkode: 0bd89...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er grunn til å bli irritert når han gjorde dette uten å bli enig med deg først.

Men må ikke begge inn med MinID å signere? Både jeg og bf fikk melding fra Altinn om at vi måtte signere på navnet (og etternavnet) med MinID

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Du kommer til å slite voldsomt de neste åra.

Uansett, er man registrert på samme adresse så har man delt foreldreansvar og da kan man være så uheldig å måtte trenge begges underskrift på viktige saker. Er man samboere og registrert på forskjellige adresser så får mor foreldreansvar alene. :)

Anonymkode: e7eac...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, mjauritz skrev:

Ja det er grunn til å bli irritert når han gjorde dette uten å bli enig med deg først.

Men må ikke begge inn med MinID å signere? Både jeg og bf fikk melding fra Altinn om at vi måtte signere på navnet (og etternavnet) med MinID

Endret av Kvinne Anonym
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe... Du kommer til å slite voldsomt de neste åra.

Uansett, er man registrert på samme adresse så har man delt foreldreansvar og da kan man være så uheldig å måtte trenge begges underskrift på viktige saker. Er man samboere og registrert på forskjellige adresser så får mor foreldreansvar alene. :)

Anonymkode: e7eac...76c

Det er jeg smertelig klar over 😓

Anonymkode: 0bd89...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, mjauritz skrev:

Ja det er grunn til å bli irritert når han gjorde dette uten å bli enig med deg først.

Men må ikke begge inn med MinID å signere? Både jeg og bf fikk melding fra Altinn om at vi måtte signere på navnet (og etternavnet) med MinID

Vi skrev under på et ark. Sikkert mest vanlig via MinID. Gjorde det nok på gamle måten. Det var tydeligvis ikke lurt i og med resultatet ble som det ble. 

Kan jeg klage på dette? Har mailen vi skrev hvordan etternavnet skulle bli. Uten om det ikke noe bevis. Uff heldig alle som forblir ett par. Mye rot og sider man ikke trodde andre part hadde kommer frem. 

Anonymkode: 0bd89...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som vet om dette kan klages på? Synes det var rimelig frekt. 

Anonymkode: 0bd89...28a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hehe... Du kommer til å slite voldsomt de neste åra.

Uansett, er man registrert på samme adresse så har man delt foreldreansvar og da kan man være så uheldig å måtte trenge begges underskrift på viktige saker. Er man samboere og registrert på forskjellige adresser så får mor foreldreansvar alene. :)

Anonymkode: e7eac...76c

Vi var registrert på ulike adresser men fikk automatisk felles foreldreansvar ved å erklære at vi var samboere via skjemaene som ble fylt ut på fødestuen. Dersom man ikke erklærer samboerskap er det en rubrikk for å fylle ut foreldreansvar som begge skal signere. Hvis mor ikke ønsker å dele foreldreansvaret kan far få tilkjent foreldreansvar via retten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storm i et vannglass... Barnet kan endre navnet akkurat som det vil den dagen det blir aktuelt. Og bra for deg at ditt? navn ikke bare er et mellomnavn..

Det kommer nok fighter dere er nødt til å ta.. Ikke forpest samarmarbeidet med noe så ubetydelig som en bindestrek...

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest i loven vedrørende navn? Jeg mener at det ikke er lov å sette bindestrek mellom mors og fars etternavn i barnets navn. 

Anonymkode: 0a1dd...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, KG deltager skrev:

Storm i et vannglass... Barnet kan endre navnet akkurat som det vil den dagen det blir aktuelt. Og bra for deg at ditt? navn ikke bare er et mellomnavn..

Det kommer nok fighter dere er nødt til å ta.. Ikke forpest samarmarbeidet med noe så ubetydelig som en bindestrek...

 

 

Du har nok rett, men dette er desverre ikke det eneste som er gjort. Var mitt som skulle være etternavn og mellomnavn X'ens. Dette blir ett fryktelig langt navn. Bare synes det var idiotisk når vi skriver under på en ting så 'retter' man uten å gi beskjed. 

Anonymkode: 0bd89...28a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du lest i loven vedrørende navn? Jeg mener at det ikke er lov å sette bindestrek mellom mors og fars etternavn i barnets navn. 

Anonymkode: 0a1dd...2b2

Har ikke lest loven ang det. Sett flere barn med dobble navn med bindestrek mellom. Om det er mors og fars vet jeg ikke. Synes det blir unødvendig langt hvertfall. Vi skrev under uten bindestrek er x en som har rettet dette😛

Anonymkode: 0bd89...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest

Min unge fikk mitt etternavn som mellomnavn og min eks sitt etternavn som etternavn. Ungen sitt mellomnavn forandret hun så fort det ble brudd mellom oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Min unge fikk mitt etternavn som mellomnavn og min eks sitt etternavn som etternavn. Ungen sitt mellomnavn forandret hun så fort det ble brudd mellom oss.

Synes det er rimelig egoistisk. Er det virkelig lov? Vi begge måtte skrive under og x en slang på en bindestrek så det ble langt og rart. Som Olsen-Pedersen. To sen'er ser så sløkket ut. Er ikke det navnet men tilsvarende. 

Anonymkode: 0bd89...28a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er rimelig egoistisk. Er det virkelig lov? Vi begge måtte skrive under og x en slang på en bindestrek så det ble langt og rart. Som Olsen-Pedersen. To sen'er ser så sløkket ut. Er ikke det navnet men tilsvarende. 

Anonymkode: 0bd89...28a

Så lenge man ikke har foreldreansvar, så er det rimelig drøye ting hun kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke ta en telefon til folkeregisteret/skatteetaten imorgen og høre da? 

Jeg kan forstå hvorfor faren ønsker sitt navn også, jeg kan forstå hvorfor det oppleves teit og krenkende når dere ikke var enige i forkant.  

Vet ikke om jeg ville startet en kamp om dette, men jeg ville kommunisert til barnets far på en rolig og nøytral måte at jeg synes måten han valgte å løse dette på ga en dårlig start på samarbeidet, og at du ser at han tar det opp direkte med deg neste gang han har noe dere bør diskutere som gjelder barnet. Og så må dere begge svelge kameler og være konfliktsky. 

Barnet deres kommer til å leve helt fint med et teit etternavn, det finnes kjempemange som har teite og kronglete etternavn.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du lest i loven vedrørende navn? Jeg mener at det ikke er lov å sette bindestrek mellom mors og fars etternavn i barnets navn. 

Anonymkode: 0a1dd...2b2

Jeg har lest navnloven og du tar feil.

Anonymkode: 3567b...097

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstått det slik at om man er samboere når barnet blir født skal begge likestilles ang valg av navn.

Anonymkode: 0bd89...28a

Faktisk ikke. Om man ikke velger aktivt er det mors navn som blir registrert.

Anonymkode: 3567b...097

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fillifjong skrev:

Kan du ikke ta en telefon til folkeregisteret/skatteetaten imorgen og høre da? 

Jeg kan forstå hvorfor faren ønsker sitt navn også, jeg kan forstå hvorfor det oppleves teit og krenkende når dere ikke var enige i forkant.  

Vet ikke om jeg ville startet en kamp om dette, men jeg ville kommunisert til barnets far på en rolig og nøytral måte at jeg synes måten han valgte å løse dette på ga en dårlig start på samarbeidet, og at du ser at han tar det opp direkte med deg neste gang han har noe dere bør diskutere som gjelder barnet. Og så må dere begge svelge kameler og være konfliktsky. 

Barnet deres kommer til å leve helt fint med et teit etternavn, det finnes kjempemange som har teite og kronglete etternavn.  

Du har rett i at barnet vil leve godt uansett navn igrunn. At han ville ha sitt navn med skrev jeg under på var greit da som mellomnavn.  Men ikke at det var bindestrek noe som da gjør barnet får ett langt etternavn. 

Hovedpoenget er at x ikke har spurt om dette eller nevnt det. Kun ha sitt som mellom navn. Velger å slenge på en bindestrek etter det er signert er jo i bunn å grunn ulovlig. Der ligger irritasjonen mest. Det er absolutt ikke det første som gjøres på en lite voksen måte heller. Hvor mye kan jeg liksom godta. Små ting hele tiden. 

Anonymkode: 0bd89...28a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2Bhonest skrev:

Så lenge man ikke har foreldreansvar, så er det rimelig drøye ting hun kan gjøre.

Trist. Vi har delt men gjøres likevel. 

Anonymkode: 0bd89...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...