Gå til innhold

Eldes vegetarianere/ veganere raskere?


maria09

Anbefalte innlegg

Hei! Vet dette høres ut som et dumt spørsmål, men er det slik at vegetarianere/ veganere eldes raskere enn folk som spiser kjøtt? Jeg er en jente på 22 år som har bestemt meg for å bli vegetarianer. Jeg holder på med en litt "slow" overgang hvor jeg inkluderer mindre og mindre kjøtt, fisk og kylling i kostholdet slik at kroppen blir vant med den nye livsstilen. Foreløpig har jeg bare merket positive sider ved det som f. eks at jeg føler meg kvikkere og friskere. I dag kom jeg likevel over en del nettsider og forumer hvor enkelte folk mente at vegetarianere/ veganere eldes mye raskere enn de som spiser kjøtt, fordi de som eskluderer kjøtt fra kostholdet sitt ikke får i seg alle de essensielle næringene som de som inkluderer kjøtt gjør :ohmy: Synes selvfølgelig dette høres litt stusselig ut, og det var veldig mye frem og tilbake i forumene, men er likevel veldig usikker da dette er veldig nytt for meg. Velger derfor å søke etter svar her i håp om at det er noen som vet bedre eller har erfaring etter noen år som vegetarianer/ veganer? :) Alle svar tas i mot med stort takk!

Endret av maria09
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg understreker at dette er min erfaring, og det stemmer sikkert ikke med forskning.

Min erfaring er at enkelte vegetarianere og veganere veldig raskt går over til å se eldre ut enn de er, men jeg tror det er fordi de tyr til lettvinte løsninger i en travel hverdag, og ikke får erstattet de næringsstoffene de trenger, og som de har kuttet ut.
 

For eksempel har jeg sett at veldig mange får i seg for lite proteiner fordi de alt for ofte bare spiser "en enkel salat", gjerne bare med litt bønner eller nøtter i.
Mange får også i seg lite fett, av samme grunn, at de ofte bare spiser "en enkel salat".

Anonymkode: f269a...a55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Søsteren min er lakto-ovovegetarianer, er 41 år og ser ut som 29 eller der omkring, det er i alle fall det veldig mange som treffer henne første gang, tror :) Men hun er flink til å lage næringsrik mat og lager det meste fra bunnen, i tillegg til at hun nok er heldig med genene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del forskning tyder jo på at vegetarianere lever lengre og sunnere enn kjøttetere, så jeg skjønner ikke helt hvorfor man i så fall skulle eldres raskere. Jeg har i alle fall merket en motsatt tendens - folk som spiser plantebasert ser friskere og yngre ut.

Anonymkode: f8a91...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lizard queen

Spørs da på mange flere ting enn vegetarianer/ikke vegetarianer. Man kan ha et shitty kosthold som veggis og man kan ha et shitty kosthold som ikke-veggis, og i begge tilfeller vil dette for de fleste ha en negativ innvirkning på utseendet. Om man derimot er flink til å få i seg rikelig med væske, masse næring, nok protein og i tillegg beveger litt på seg, vil dette gjøre mye godt for kroppen, men det gjelder uansett om man spiser kjøtt eller ikke. Faren ved et vegetarisk, og enda mer et vegansk, kosthold er jo at du risikerer å ikke få i deg nok næring. Planter er fulle av vitaminer og fiber, men vi trenger mer enn det. Linser og soya er ikke en så fantastisk proteinkilde som veganforkjempere skal ha det til. Som vegetarianer er det imidlertid en del enklere, siden du da kan spise meieriprodukter og egg. 

Med mindre du er hardnakka bestemt på at kjøtt er mord ser jeg imidlertid ikke helt den store greia med å bli vegetarianer. Å kutte drastisk ned på produkter fra dyr, JA, det er jeg helt for, både for dyras velferd og fordi de fleste kunne hatt godt av å spise langt mer planter enn de gjør i dag, men prinsippsaker er jeg veldig lite begeistret for. Du kan være praktisk-talt-vegetarianer og gjøre like mye (eller lite) for dyrevelferden som andre som ikke spiser kjøtt. Støtt heller opp om de som bruker dyreprodukter på en ansvarlig måte, se f.eks om det er en bonde i nærheten du kan kjøpe egg fra. Du får i deg skikkelig næring og du slipper å ha dårlig samvittighet, vinn vinn! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...