Gå til innhold

Varmere strøk etter uke 30?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen vurderer en tur til sydligere strøk når jeg er ca 33 uker på vei. Har ingen plager, er frisk og rask, foreløpig. Vet man må snakke med lege/jordmor og få legeattest, men er det noen her som har erfaringer med å å dra til syden i tredje trimester?

Anonymkode: aee13...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må i alle fall sikre deg at du har forsikring som dekker svangerskapsrelatert og for tidlig fødsel. Ellers kan dette lett bli en stor økonomisk belastning om noe skjer. 

Og ja, du bør snakke med lege/jordmor før du bestiller.

Anonymkode: 45531...1eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste til Spania i uke 34. Helt herlig tur som gikk strålende. Bare ligg mye i skyggen og avkjøl deg med å bade. Sjekk opp forsikring på forhånd. Så lenge du er frisk så går det helt fint 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gjort det. Jeg svetta som en gris etter uke 30 og all form for varme var tortur. Men du må se på din egen form og om du klarer en slik varme. 

Anonymkode: 4ced6...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller ikke gjort det. Prematur fødsel i utlandet er virkelig ikke noe jeg ville risikert, selv om risikoen selvsagt er lav. Men dersom man skulle være så uheldig så kan man risikere at barnet ikke er robust nok for flyreise, og man kan bli sittende fast i utlandet i månedsvis.

Anonymkode: 57349...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde heller ikke gjort det. Prematur fødsel i utlandet er virkelig ikke noe jeg ville risikert, selv om risikoen selvsagt er lav. Men dersom man skulle være så uheldig så kan man risikere at barnet ikke er robust nok for flyreise, og man kan bli sittende fast i utlandet i månedsvis.

Anonymkode: 57349...3d8

Jeg ville heller ikke hatt min prematurfødte smittet med mrsa eller andre resistente bakterier som første introduksjon til bakterier utenfor mors liv. F.eks Spania har mye mer av dette enn vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ca 35 nå og har svettet sammenhengende siden en gang i mai. Selv om man kommer langt med aircondition og basseng, synes jeg det høres ulidelig varmt ut og hadde ikke orket :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest artikler om de som føder prematurt i utlandet, ville jeg ikke tatt risken. Jeg har vært innom nyfødtintensiv på to norske sykehus, der de også behandler premature, og det er fine avdelinger og de tilrettelegger for tilknytning og kroppskontakt. Så leste jeg denne: http://www.mammanett.no/gravid/fode-baby-pa-sydentur  Det gikk jo helt fint med barnet og familien, de måtte bare bli litt lenge i utlandet. De har som regel god medisinsk hjelp i de fleste Europeiske land, men kulturforskjellen merkes i enkelte ting. Som feks sitatet fra artikkelen om at de fikk kun sitte en ved barnet, så en av foreldrene satt alene på gangen til enhver anledning, og de måtte bo på hotell nesten en time unna (i Norge får du rom på sykehuset om barnet ditt er innlagt). 

Anonymkode: 07b46...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter å ha lest artikler om de som føder prematurt i utlandet, ville jeg ikke tatt risken. Jeg har vært innom nyfødtintensiv på to norske sykehus, der de også behandler premature, og det er fine avdelinger og de tilrettelegger for tilknytning og kroppskontakt. Så leste jeg denne: http://www.mammanett.no/gravid/fode-baby-pa-sydentur  Det gikk jo helt fint med barnet og familien, de måtte bare bli litt lenge i utlandet. De har som regel god medisinsk hjelp i de fleste Europeiske land, men kulturforskjellen merkes i enkelte ting. Som feks sitatet fra artikkelen om at de fikk kun sitte en ved barnet, så en av foreldrene satt alene på gangen til enhver anledning, og de måtte bo på hotell nesten en time unna (i Norge får du rom på sykehuset om barnet ditt er innlagt). 

Anonymkode: 07b46...01f

Da har du vært heldig, jeg hørte ganske nylig på et foredrag om norske nyintensicver fra en av landest beste leger på feltet, og de bildene jeg så fra det som skulle være de beste avdelignene i landet fikk meg til å gråte over hvor dåelig det da er på de dårlige.

Anonymkode: c25a6...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annypanny

Jeg ville ikke tatt sjansen så sent i svangerskapet. For det første ville jeg ikke risikert å måtte føde prematurt i utlandet, da føler jeg meg tryggere her jeg bor. For det andre svetter jeg som en galning når det blir over 15 grader, så jeg hadde antakelig daua om temperaturen hadde doblet seg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke man fikk lov å fly en gang når man var så langt på vei. Flyselskapet kan nekte deg ombordstigning, de vil ikke risikere at fødsel starter i luften slik at man må ta en nødlanding på veien for å slippe av deg. 

Anonymkode: 206f8...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde ikke man fikk lov å fly en gang når man var så langt på vei. Flyselskapet kan nekte deg ombordstigning, de vil ikke risikere at fødsel starter i luften slik at man må ta en nødlanding på veien for å slippe av deg. 

Anonymkode: 206f8...b1c

De fleste reiseselskaper i Norge krever legeerklæring etter uke 28, og kan fly frem til 4 uker før termin..

Anonymkode: aee13...085

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste reiseselskaper i Norge krever legeerklæring etter uke 28, og kan fly frem til 4 uker før termin..

Anonymkode: aee13...085

Er det ikke forskjell på hvor lang reisen er?  Mener venninnen min sjekket opp i dette i forbindelse med en USA-reise, og at hun ikke fikk fly så langt etter X uker, som var ganske mye lavere enne innenlands og til Norden f.eks. 

Anonymkode: 206f8...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står i hvertfall på Ving sine sider. På SAS sine sider kreves det ingen verdens ting frem til 4 uker før termin, fra 4-2 uker før kreves legeerklæring, pluss at flyreisen ikke kan vare mer enn 4 timer. Andre regler gjelder hvis man venter mer enn ett barn.. 2 uker før termin har ingen lov til å fly. 

Stusset litt over SAS sine regler, egentlig...

Anonymkode: aee13...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke forskjell på hvor lang reisen er?  Mener venninnen min sjekket opp i dette i forbindelse med en USA-reise, og at hun ikke fikk fly så langt etter X uker, som var ganske mye lavere enne innenlands og til Norden f.eks. 

Anonymkode: 206f8...b1c

Det står i hvertfall på Ving sine sider. På SAS sine sider kreves det ingen verdens ting frem til 4 uker før termin, fra 4-2 uker før kreves legeerklæring, pluss at flyreisen ikke kan vare mer enn 4 timer. Andre regler gjelder hvis man venter mer enn ett barn.. 2 uker før termin har ingen lov til å fly. 

Stusset litt over SAS sine regler, egentlig...

 

Anonymkode: aee13...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, dobbelposting. Beklager!

Anonymkode: aee13...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...