Gå til innhold

Noen som har noen hagetips??


Fugleskremsel

Anbefalte innlegg

Vi har nå flyttet inn i huset vårt, etter mye styr og tull med fukt og greier, er det endelig tid til å tenke litt hage.Jeg leter etter ett alternativ til den store kraftige hekken på haugen der. Sidene mot naboene har jeg planer om å få klippet ned litt mer, men den tverrgående delen på toppen vil jeg gjerne bytte ut med noe litt nettere og penere.

Hensikten er å skjerme for innsyn, er ikke mye folk som er der oppe, men innimellom er det noen barn og en dame med en hund.

Er det noen kreative hagemennesker som har noen forslag og erfaringer å dele?

hagen.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Levegger skjermer jo for innsyn, men vet ikke verken om det er noe nettere enn den hekken eller regler rundt å få satt om slike der? Stakittgjerde kan jo bli fint, men blir vel ikke mindre innsyn av det. Er det mulig å plante noen frukttrær der som kan vokse seg til litt str? Finnes kanskje regler for det også? Blir jo høyere enn hekken, men kanskje nettere pga det er litt luftigere med greiner osv? Er nok ikke så brukbare råd jeg kom med, men hadde i utgangspunktet bare tenkt å skrive at dere har en fin uteplass! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og fine ord om plassen vår :D

Har utrolig lyst på frukttrær, men de vil nok skygge en del for sola desverre. Gjerde er jo såklart en mulighet, men jeg er redd det ikke blir så pent der oppe....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte ut med noen enkle tuja? Da får du litt skjerming, men også litt "åpent" om du skjønner, så du får inn lott mer lys☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en hageglad familievenn som satte opp et salgs luftig gjerde av tre og fikk svingt noen epleplanter rundt gjerdet. Et par år senere var det masse epleplanter rundt gjerdet med epler på som masse hindret innsyn, men fremdeles så nett og luftig ut. 

Vanskelig å forklare, men det ser ut som noe slikt bare uten selve "treet" og mer frodig om jeg husker riktig. Trenger nok helt sikkert en del vedlikehold

9e3dba04b58eb3639f1aa09d1989ef8c.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Fredsmegleren skrev:

Har en hageglad familievenn som satte opp et salgs luftig gjerde av tre og fikk svingt noen epleplanter rundt gjerdet. Et par år senere var det masse epleplanter rundt gjerdet med epler på som masse hindret innsyn, men fremdeles så nett og luftig ut. 

Vanskelig å forklare, men det ser ut som noe slikt bare uten selve "treet" og mer frodig om jeg husker riktig. Trenger nok helt sikkert en del vedlikehold

9e3dba04b58eb3639f1aa09d1989ef8c.jpg 

oisann! herre min hatt så lekkert da!

kan ikke være så mye over en meter høyt hos meg, så det du beskriver høres jo ut som det er helt ypperlig :D kanskje jeg kan forhøre meg på et hagesenter om dette!

Tusen takk for tipset :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, Den røde fare skrev:

Bytte ut med noen enkle tuja? Da får du litt skjerming, men også litt "åpent" om du skjønner, så du får inn lott mer lys☺️

Har ikke så mye til overs for thuja egentlig, har hatt så mange som har blitt brune og fæle på vinteren...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye jobb med en slik frukttrehekk, så man må være innstilt på det! I tillegg bør jo jordsmonn, sol, lys og temperatur være gunstig, for det er synd om man ikke får resultat av så mye jobb. Greit å huske at slike hekker også blir yndet mål for nabounger og andre frukttyver, samt at den ikke vil skjerme særlig for innsyn på vinterstid.

Det enkleste er jo å klippe hekken pen og så plante forskjellige klematis (eller annen blomstrende klatreplante) langs hekken. De vil klatre og har nydelige blomster som virkelig frisker opp en kjedelig hekk! Da beholder du fordelen med en godt etablert og tett hekk, men får også pyntet den opp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og husk at en slik hekk ikke bare skjermer for innsyn, men også for vær og vind! ;)  Synd om du fjerner hekken og oppdager at dere blir nedblåst på den fine uteplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, onyx skrev:

Det er mye jobb med en slik frukttrehekk, så man må være innstilt på det! I tillegg bør jo jordsmonn, sol, lys og temperatur være gunstig, for det er synd om man ikke får resultat av så mye jobb. Greit å huske at slike hekker også blir yndet mål for nabounger og andre frukttyver, samt at den ikke vil skjerme særlig for innsyn på vinterstid.

Det enkleste er jo å klippe hekken pen og så plante forskjellige klematis (eller annen blomstrende klatreplante) langs hekken. De vil klatre og har nydelige blomster som virkelig frisker opp en kjedelig hekk! Da beholder du fordelen med en godt etablert og tett hekk, men får også pyntet den opp! 

Vil klatreplantene klatre direkte i hekken, eller må jeg sette opp espalier inntil hekken?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fugleskremsel skrev:

Vil klatreplantene klatre direkte i hekken, eller må jeg sette opp espalier inntil hekken?

 

De vil klatre direkte i hekken. hva slags hekk er det forresten? Det kan jo være mange muligheter i å klippe den i fasonger og lage en litt vittig hekk ;)

Klatreroser er også en mulighet. 

Og hvis du likevel ikke bruker den flekken foran hekken til noe, så kan du jo plante stauder og blomster i ulike høyder. Mange muligheter for spennende og fargerike bed som er interessante hele året .

Endret av onyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til et hagesenter med flinke folk og spør etter roser til en rosehekk. Velg buskroser som blir inntil en meter høye, gjerne flere forskjellige som blomstrer til ulike tider. Da får du en vakker hekk som ikke trenger all verdens vedlikehold, annet enn god gjødsling og litt kjærlighet på våren. Ikke velg klatreroser som noen over foreslo, de blir for høye og trenger noe å klatre i.

Anonymkode: ab7df...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klatreroser kan klatre i hekken og blir ikke høye om man husker å klippe dem ned. I tillegg trenger ikke ts fjerne den gamle hekken, men plante 1-2 roser nedenfor som hun former litt etterhvert som de vokser. Siden klatreroser blir lange, så trenger hun ikke mange planter, kan være det er nok med bare 1. Mulig en bunndekkende rose også kan fungere om man former grenene oppover hekken? Spør i hagesenter. En hel rosehekk er mye jobb om man vil at den skal være fin, så ikke noe jeg anbefaler om man ikke er veldig gira på å ha en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, onyx skrev:

De vil klatre direkte i hekken. hva slags hekk er det forresten? Det kan jo være mange muligheter i å klippe den i fasonger og lage en litt vittig hekk ;)

Klatreroser er også en mulighet. 

Og hvis du likevel ikke bruker den flekken foran hekken til noe, så kan du jo plante stauder og blomster i ulike høyder. Mange muligheter for spennende og fargerike bed som er interessante hele året .

Har ikke peiling på hva den heter, den får noen hvite klaser med blomster hvis jeg ikke klipper den da....men da blir den jo helt vill.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27/07/2016 at 18.38, Fugleskremsel skrev:

Har ikke peiling på hva den heter, den får noen hvite klaser med blomster hvis jeg ikke klipper den da....men da blir den jo helt vill.

 

Ta ett nærbilde av hele planta, blad og evt blomster så kan jeg hjelpe deg med å finne ut hva det er.

Anonymkode: 17ad5...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...