Gå til innhold

Har spist både fersk tunfisk, brie OG spekemat :-(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hjelp! Jeg var til Spania når jeg var ca 4 uker på vei (visste ikke at jeg var gravid da - er 6 uker på vei nå), og spiste massevis av fersk tunfisk, brie og spekemat.. Nå er jeg bare kjempelei meg og redd for at lille i magen skal ha tatt noen skade av det.. Hvor stor er egentlig sannsynligheten for det? Jeg har jo fått i meg omtrent alt som frarådes :-( 

Anonymkode: fe7bc...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har vel ikke vært syk? Da gikk det nok bra. :)

Anonymkode: 3998b...b30

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke vært syk som i magesyk ihvertfall :-) 

Anonymkode: fe7bc...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok helt fint! For noen år siden visste de jo ikke om at man ikke burde spise alle disse tingene, og folk flest er da oppegående friske mennesker forde :) Det er uansett ikke noe å gjøre noe med! Hvis du fortsatt er usikker kan du jo prate med legen din eller jordmor når du skal dit :) Sånn jeg har skjønt det er ikke osten og spekematen noe farlig hvis du ikke blir dårlig. Hvor mye tunfisk spiste du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok helt fint! Så tidlig er det såvidt at egget er festet i livmoren. Jeg var på fylla 5 dager før og drakk baylis(?) i kaffen kvelden før positiv test. (Ikke planlagt graviditet altså). Så lenge du unngår sånt nå når du vet du er gravid så ville jeg ikke tenkt mer på det. Jordmor sa det er mange barn som skulle vært skadet om det man spiste/drakk før positiv test hadde noe å si.

Anonymkode: e7d97...289

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk, røykte, spiste all fymat i fire måneder inn i graviditeten fordi jeg ikke visste at jeg var gravid. 

Har en nydelig gutt på fire som ligger over gjennomsnittet på alt :)

Så lenge du føler deg frisk så ta det med ro eller ring legen imorgen. Vi kan i berolige deg når du faktisk er bekymret :)

Anonymkode: 08fd0...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelp! Jeg var til Spania når jeg var ca 4 uker på vei (visste ikke at jeg var gravid da - er 6 uker på vei nå), og spiste massevis av fersk tunfisk, brie og spekemat.. Nå er jeg bare kjempelei meg og redd for at lille i magen skal ha tatt noen skade av det.. Hvor stor er egentlig sannsynligheten for det? Jeg har jo fått i meg omtrent alt som frarådes :-( 

Anonymkode: fe7bc...29e

Du er heldig i matveien. Her har det gått i smågodt, kaker og saft. Det er ikke farlig. Det er laks og sånt som er farlig.

Anonymkode: e237c...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprakk kondomen eller er du prøver? Da bør man jo uansett holde seg unna, i tilfelle man har blitt gravid. Det er så mange som lesser innpå alkohol før de får tatt testen. Når man er prøver så er det ikke slik at så lenge man ikke VET at man er gravid enda så er alt greit. Mange som ikke skjønner dette...

Anonymkode: d8bbb...1b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke slik at hvis du har spist disse tingene så går det galt. Osten og spekematen er matvarer som av og til kan inneholde skadelige bakterier pga manglende varmebehandling. Tunfisken inneholder tungmetaller man ikke bør få i seg for mye av da det hoper seg opp i kroppen. Så ett eller tre måltider med tunfisk skader neppe, og sjansen for at du blir syk av det andre er veldig liten. For å si det sånn, jeg testet meg for toxo i starten av svangerskapet for å se om jeg hadde hatt det før. Det hadde jeg ikke, så hvis altspisende meg ikke har klart å få det på 30 år skulle det jo være max uflaks om du fikk det nå tenker jeg :) 

Spist er spist, men hold deg unna det resten av svangerskapet du, så slipper du å engste deg mer for det. Og milde måne så god den første brødskiva med salami på var på føden etter 9 mnd uten spekemat!! Nam! :D 

Anonymkode: a5a6c...269

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er heldig i matveien. Her har det gått i smågodt, kaker og saft. Det er ikke farlig. Det er laks og sånt som er farlig.

Anonymkode: e237c...f78

Ferdk tunfisk, brie og spekemat er noen av de få tingebe som gravide bør holde seg unna. hvorfor skriver du at det ikke er farlig når det står tydelig hos matportalen for gravide? Du tar jo helt feil.

(man kan spise laks men ikke i ubegrensete mengder. Hva sånn er som du skriver aner jeg ikka hva du mener er engang)

 

ts. Det går nok helt fint, du var så tidlig på vei da. Er uansett ikke noe å gjøre med nå :) bare ikke spis det noe mer resten av graviditeten :) 

 

 

Anonymkode: 2d77a...0d0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Hjelpes.... må ikke finne på å spise! Mat er en farlig greie.

Unødvendig. 

Dette er mat som kan føre til fosterskade/fosterdød i verste tilfelle. 

TS, du kan be om prøve for toxo ihvertfall, hos legen. Men spist er spist, for å si det slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Nique skrev:

Unødvendig. 

Dette er mat som kan føre til fosterskade/fosterdød i verste tilfelle. 

TS, du kan be om prøve for toxo ihvertfall, hos legen. Men spist er spist, for å si det slik.

Nå er det vel listeria og ikke toxo som kan være i osten og spekematen. Så lite nødvendig å teste for dette. Det er heller ikke sånn at man trenger å bli syk selv selvom man er smittet. Det går på barnet og ikke mor. Og derfor skal man være forsiktig. 

Ts: spist er spist og i de aller fleste tilfeller går det helt fint :) Gratulerer med graviditeten. Senk skuldrene og lev etter anbefalingene fra nå av. 

Anonymkode: 6d479...63d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det pleier å gå bra, men uansett må du jo bare vente og se. Mange som drikker seg dritings også de første mnd, og det går ofte bra. 

Anonymkode: 8bceb...b61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sprakk kondomen eller er du prøver? Da bør man jo uansett holde seg unna, i tilfelle man har blitt gravid. Det er så mange som lesser innpå alkohol før de får tatt testen. Når man er prøver så er det ikke slik at så lenge man ikke VET at man er gravid enda så er alt greit. Mange som ikke skjønner dette...

Anonymkode: d8bbb...1b0

Man kan ikke leve som gravid i år etter år heller. Vi er prøvere på 5 året og jeg lever som normalt. Det er det jeg fikk anbefalt av fastlegen. Lev som normalt. 

Anonymkode: 77452...81a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke leve som gravid i år etter år heller. Vi er prøvere på 5 året og jeg lever som normalt. Det er det jeg fikk anbefalt av fastlegen. Lev som normalt. 

Anonymkode: 77452...81a

Det er jo et valg man må ta, men jeg ville ikke drukket alkohol hvis jeg visste at jeg kunne være gravid. Men det er jo mitt valg da. Vi var prøvere i litt over 1 år før det klaffet. Jeg drakk vin innimellom, og spiste spekemat osv fra den dagen jeg fikk mensen og i ca 2 uker. De 2 ukene fra eggløsning til testing holdt jeg meg unna, for da KUNNE jeg være gravid. Om mensen kom, levde jeg som vanlig igjen til neste eggløsning. Det burde alle klare spør du meg da :) 

Anonymkode: d8bbb...1b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er heldig i matveien. Her har det gått i smågodt, kaker og saft. Det er ikke farlig. Det er laks og sånt som er farlig.

Anonymkode: e237c...f78

Laks er da ikke farlig. Etter hva jeg husker så står ikke laks oppført som en av de en bør være forsiktig med. Det gjelder fir eksempel ørret over en viss størrelse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Forundret.. skrev:

Laks er da ikke farlig. Etter hva jeg husker så står ikke laks oppført som en av de en bør være forsiktig med. Det gjelder fir eksempel ørret over en viss størrelse. 

Korrekt. Laks er da ikke farlig. Spist mye laks gjennom svangerskapetidene. Både i rå og varmebehandlet :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ClickB4it
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo et valg man må ta, men jeg ville ikke drukket alkohol hvis jeg visste at jeg kunne være gravid. Men det er jo mitt valg da. Vi var prøvere i litt over 1 år før det klaffet. Jeg drakk vin innimellom, og spiste spekemat osv fra den dagen jeg fikk mensen og i ca 2 uker. De 2 ukene fra eggløsning til testing holdt jeg meg unna, for da KUNNE jeg være gravid. Om mensen kom, levde jeg som vanlig igjen til neste eggløsning. Det burde alle klare spør du meg da :) 

Anonymkode: d8bbb...1b0

Det som funket for deg fungerer ikke nødvendigvis for alle andre.

Senk skuldrene TS, dette går nok helt fint. Her fant mor ut at hun var gravid fordi fyllesyken ikke gav seg etter to dager. Hun hadde megadårlig samvittighet helt frem til jeg kom ut med ti fingre og ti tær. Det går helst fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ClickB4it skrev:

Det som funket for deg fungerer ikke nødvendigvis for alle andre.

Senk skuldrene TS, dette går nok helt fint. Her fant mor ut at hun var gravid fordi fyllesyken ikke gav seg etter to dager. Hun hadde megadårlig samvittighet helt frem til jeg kom ut med ti fingre og ti tær. Det går helst fint!

Selv barn av tunge rusmisbrukere blir vel født med 10 finge og 10 tær. Alkohol under svangerskapet påvirker andre ting, det påvirker barnets helse, oppførsel og intelligens.

Anonymkode: d8bbb...1b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...