Gå til innhold

Eldre mennesker som nekter å flytte nips når smårollingene kommer på besøk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva synes dere om eldre mennesker ,oldeforeldre ,besteforeldre som konsekvent nekter å flytte på nips når barne og oldebarn kommer på besøk?

Oldemor i familien vår er slik,en forholdsvis ung oldemor da hun bare er 64 men sta og konsekvent som bare det. Hun nekter konsekvent å flytte på en ting. Det er nesten som en maktdemonstasjon. Hun mener at  barna uansett alder får lære seg å ikke røre  tingene og hun er oppvokst og har dradd med seg klaps på både hender og bak.Så her måtte foreldrene ta henne for seg og si at klaps er ikke akseptabelt. 

Nå skal det sies at hun får lite besøk av oldebarnet sitt pga dette. Men da kan vel dette stae mennesket bare sitte der. Vil gjerne høre andres mening om dette? Bør nips flyttes eller er hun sta og sær?

Anonymkode: 57aa2...0e2

Hvorfor skal hun flytte på ting når smårollinger kommer? Det er hennes hjem. Dere som kommer på besøk skal respektere hjemmet hennes, hennes ting og lære barn at man ikke skal ta på alt/rive ned. Så klart kan uhell skje, men det lærer dem av. Jeg er enig med oldermoren; Barn, uansett alder får lære seg å ikke røre tingene. Fysisk straff er jeg imot. Nips bør ikke flyttes og hun er ikke sta og sær. Det er hennes hjem, hun bestemmer hvordan det skal se ut der. Om hun ønsker å ha masse nips fremme, får hun det. Lær barna å respektere andres hjem og ting..

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Minlillesky skrev:

Hvorfor skal hun flytte på ting når smårollinger kommer? Det er hennes hjem. Dere som kommer på besøk skal respektere hjemmet hennes, hennes ting og lære barn at man ikke skal ta på alt/rive ned. Så klart kan uhell skje, men det lærer dem av. Jeg er enig med oldermoren; Barn, uansett alder får lære seg å ikke røre tingene. Fysisk straff er jeg imot. Nips bør ikke flyttes og hun er ikke sta og sær. Det er hennes hjem, hun bestemmer hvordan det skal se ut der. Om hun ønsker å ha masse nips fremme, får hun det. Lær barna å respektere andres hjem og ting..

Da får hun også leve med at foreldrene ikke tar med seg barna dit på besøk. Poenget med å komme på besøk forsvinner, når det da kun vil bestå av ordet "nei" og foreldre som løper etter barne i flere timer eller tvinger dem til å sitte stille/på fanget. Det hadde jeg aldri orket! 

Hadde fint kunne ta vekk ymse ting for å få besøk av familie. Relasjoner er for meg viktigere enn ting, og ja, jeg synes oldemor er sær! 

Anonymkode: 867b5...458

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med TS. Jeg har et ekstremt klåfingret barn. Han er 6 år nå og peller stadig i stykker ting. Nå skal det sies at gutten har ADHD og ser ikke alltid konsekvenser av ting. Alltid vært ekstremt nyskjerrig. For oss var det et helvete å besøke eldre familiemedlemmer med nips over alt. Virker som om en del av de som svarer i denne tråden tror at alle barn er kliss like og bare man en konsekvent nok så slutter ungen å pelle. Jeg måtte fotfølge gutten og fikk ofte ikke spist eller drukket noe fordi det alltid skulle plukkes på nips. Og så blir de sure når vi ikke kommer på besøk og forstår heller ikke grunnen. De kan jo så klart ikke komme til oss selv om de er spreke for alderen. TS, du har all min sympati.

Anonymkode: 48d04...d07

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ting går jo begge veier tenker jeg. Besteforeldre og oldeforeldre har like lite med hvordan jeg oppdrar mitt barn som jeg har med hva de har stående fremme i sitt hjem. Om vi velger å bli hjemme fordi det er for slitsomt å besøke dem (og løpe etter og si nei hele tiden) så er det opp til oss. Da får de heller komme hit om de vil treffe oss.

Hjemme har vi fjernet alt i den verste fasen, og nei vi har ikke fått et problem i "all fremtid" pga det. Før han fylte 3 sluttet han å plukke på ting helt av seg selv. Nå er han 4 og kommer alltid til oss og spør først hvis det er noe han er nysgjerrig på. Gjør aldri noe han vet ikke er lov og spør som regel hvis han er usikker på om det er lov.

Anonymkode: 72c96...169

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk!!! 

Er så kjipt å få passet påskrevet som slepphendt foreldre om man har en smårolling som plukker på alt. Det er veldig slitsomt å være på besøk når man må fotfølge hvert sekund, som du skriver, lite mulighet for hygge og samtale da. Ingen avledning fungerer på vår om han er i et hjem med masse skatter på alle kanter. 

Og vi ER konsekvente og gjør "det riktige" hver gang, men må si vi gleder oss til denne fasen er over og han kan nøye seg med å se på ting :fnise:

Anonymkode: 2e934...7f4

Som andre skriver er dette en fase. Jeg kaller den "har lært seg å gå, men ikke å forstå"- fasen. Barn er også ulike, noen lærer fort å ikke pilke på alt, og andre bruker laaaang tid på dette. Til syvende og sist koker det ned på prioritering slik jeg ser det; såklart barna må lære seg dette (men det skjer ikke den ene dagen på besøk hos besta, det skjer over tid, etter en million "Nei, nei, NEI, neineinei, NEEEI" ) og da er det synd at prinsippet om at nipsnapset SKAL stå fremme overgår prioriteringen av koselig samvær og samtale hvor også dere som foreldre kan sitte ned og slappe av i godt selskap hos henne. Våre barns "eldre" flytter på tingene de ser barna hele tiden går etter, eller de velger å la barnet fikle med tingene, med aksept av at det kan gå istykker. "Det er jo bare ting", slik bestemor smilende sier med stjerner i øynene, når hun får "gullungene" (les: trollene 😜) - på besøk. Men da kan vi som foreldre senke skuldrene litt også og nyte samværet, uten at det bare blir stress og kjedelig stemning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Enten får dere oppdra  snørr-ungene deres til ikke å pirke på alt mulig.

 Eller så får dere simpelthen slutte å reise på besøk til folk som har masse dilldall stående fremme.

Anonymkode: 0fbb7...a94

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Minlillesky skrev:

Hvorfor skal hun flytte på ting når smårollinger kommer? Det er hennes hjem. Dere som kommer på besøk skal respektere hjemmet hennes, hennes ting og lære barn at man ikke skal ta på alt/rive ned. Så klart kan uhell skje, men det lærer dem av. Jeg er enig med oldermoren; Barn, uansett alder får lære seg å ikke røre tingene. Fysisk straff er jeg imot. Nips bør ikke flyttes og hun er ikke sta og sær. Det er hennes hjem, hun bestemmer hvordan det skal se ut der. Om hun ønsker å ha masse nips fremme, får hun det. Lær barna å respektere andres hjem og ting..

Jeg har en tante med mye nips, porselen og krystall, gjerne i riktig høyde for vår gutt på 20 mnd. Vi drar dit på besøk av og til. "Får lære seg å ikke røre tingene", skriver du. Vel, vi lærer han vi, flere ganger om dagen hver dag. Når vi er der kan vi ikke sette oss ned i sofaen i 2 min engang. Vi må gå etter, si nei, forklare, være bestemte og avlede, hente han tilbake når han løper til et annet rom etc etc. Igjen og igjen. Og hvis du tror vi ikke er bestemte nok eller konsekvente nok, så er vi det. Vi kjefter ikke, men er tydelige og har en bestemt fremtoning. Barn er forskjellige og jeg ser klart at han er mye mer nysgjerrig og utforskende enn mange på hans alder som kan avledes med leker eller nøye seg med å titte på ting. Slik har han vært fra han kunne gripe etter noe. 

Etter et slikt besøk er jeg utslitt og av den grunn blir det ikke så ofte besøk nå som han er så liten. Jeg ber ikke min tante fjerne noe som helst, men kunne hun satt vekk noe hadde det vært enkelte å komme på besøk. Så da blir besøkene heller færre enn så lenge. 

Anonymkode: 2e934...7f4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får hun også leve med at foreldrene ikke tar med seg barna dit på besøk. Poenget med å komme på besøk forsvinner, når det da kun vil bestå av ordet "nei" og foreldre som løper etter barne i flere timer eller tvinger dem til å sitte stille/på fanget. Det hadde jeg aldri orket! 

Hadde fint kunne ta vekk ymse ting for å få besøk av familie. Relasjoner er for meg viktigere enn ting, og ja, jeg synes oldemor er sær! 

Anonymkode: 867b5...458

Da har de mest sannsynlig ikke lært å ikke røre tingene hos andre. Foreldre som må løpe etter barna og si nei et par tusen ganger, varer ikke for evig. Barn lærer etter et par ganger. Og tilslutt så har de lært og har respekt for andres ting.

Om det er så vanskelig kan vel foreldrene ta med leker når de drar på besøk som de kan leke med. Relasjoner er viktigere enn ting for meg også, men jeg har respekt for at andre vil ha hjemmet sitt sånn og sånn. Og om foreldrene ikke kan/orker å lære barna respekt for andres ting, så kan de heller holde seg hjemme. Jeg er selv mor, og barnet mitt lærte tidlig av at å røre andre ting/rive ned ikke er lov. Ønsker man å kikke på noe når man er på besøk, må vi spørre hun/han som vi er på besøk til.

Da barnet var veldig lite, måtte jeg selv løpe etter barnet og si nei et par tusen ganger. Det gikk over og nå kan vi på besøk uten at barnet rører noe. Da spør hun først om lov. Slitsomt ja, å løpe etter barnet og si nei tusen ganger, men sånn er det bare. Barn er nysgjerrige av natur, og hva med å gå bort til barnet og holde i en ting og la barnet få se på det. Spør om lov først. Etter en stund blir det ikke så interessant med alle de små nipsa rundt om kring.

Ikke bare kjeft og si nei, gi en forklaring til barnet til hvorfor barnet ikke kan røre det og det. 

Barn behøver ikke sitte på fanget fordi barnet ikke får røre ting. De må få bevege på seg, men være forsiktige. Ta med leker til dem som de kan sitte rolig med..

Endret av Minlillesky
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva jeg syns er irriterende? Foreldre som nekter å innse at verden faktisk ikke dreier seg om dem selv og ungene deres, og at ikke alle er interessert i å innrette sitt eget liv etter dem. 

Anonymkode: f15bf...b2c

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for noen sure, firkantede damer det er i denne tråden. Selvsagt burde oldemor være grei nok til å fjerne noen ting når barna kommer på besøk! Selvsagt! En 1-åring skjønner ikke hva nei betyr. Det er ikke dårlig oppdragelse. Oppdragelse kan de få når det er mulig å ha en samtale med dem. 

 

Ellers kan oldemor sitte der sammen med gladssfigurene sine og aldri få besøk. Alvorlig talt.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I all fremtid er å overdrive kraftig. Noen barn har en fase hvor de er helt ekstreme til å pelle, denne varer ikke evig. 

Anonymkode: 2e934...7f4

Jeg vet det er en fase. Jeg vet også at barn som ikke lærer at ikke alt som står fremme er leker  fortsetter med denne pipingen på ting som ikke er deres.

Jeg har yngre søsken og vet hva det vil si å si nei til en toåring hele tiden.  At det ikke er lært på en dag er opplagt, samtidig er et hjem fritt for pyntegjenstander fordi foreldre ikke orker si nei til barnet er ikke akkurat å lære barnet at noen ting ikke er leker. Du kan ikke forvente at resten av verden skal bli barnevennlig bare fordi du har fått barn selv.

Nå hadde ikke jeg heller tatt tre smårollinger med meg til nipshimmelen - det går da an å treffe oldemor andre steder.

Reaksjonen min er på at man forlanger alt fjernet for det har man gjort hjemme og så tror man barnet skal lære å la være å pelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en tante med mye nips, porselen og krystall, gjerne i riktig høyde for vår gutt på 20 mnd. Vi drar dit på besøk av og til. "Får lære seg å ikke røre tingene", skriver du. Vel, vi lærer han vi, flere ganger om dagen hver dag. Når vi er der kan vi ikke sette oss ned i sofaen i 2 min engang. Vi må gå etter, si nei, forklare, være bestemte og avlede, hente han tilbake når han løper til et annet rom etc etc. Igjen og igjen. Og hvis du tror vi ikke er bestemte nok eller konsekvente nok, så er vi det. Vi kjefter ikke, men er tydelige og har en bestemt fremtoning. Barn er forskjellige og jeg ser klart at han er mye mer nysgjerrig og utforskende enn mange på hans alder som kan avledes med leker eller nøye seg med å titte på ting. Slik har han vært fra han kunne gripe etter noe. 

Etter et slikt besøk er jeg utslitt og av den grunn blir det ikke så ofte besøk nå som han er så liten. Jeg ber ikke min tante fjerne noe som helst, men kunne hun satt vekk noe hadde det vært enkelte å komme på besøk. Så da blir besøkene heller færre enn så lenge. 

Anonymkode: 2e934...7f4


 Dersom ungen bare er tjue måneder gammel, så kan den vel sitte på fangen deres.

 Eller være opptatt med den noen spennende leker?

Anonymkode: 0fbb7...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:


 Dersom ungen bare er tjue måneder gammel, så kan den vel sitte på fangen deres.

 Eller være opptatt med den noen spennende leker?

Anonymkode: 0fbb7...a94

Nei, han er ingen fangsitter ;) Han hater å sitte lenge i ro på et fang. Leker fungere kun kort tid, samme hvor spennende og nye de er. Er han er sted med mye å se på og utforske så er det mye mer interessant. 

Anonymkode: 2e934...7f4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Blondie65 skrev:

Jeg er ingen tilhenger av klaps eller knips eller noen som helst form for fysisk avstraffelse.

Derimot er jeg tilhenger av oppdragelse. Og det betyr at barn lærer at de ikke skal pille på alt mulig. I de fleste tilfeller betyr det at uvurderlige skatter flyttes utenfor barns rekkevidde. Resten skal barnet ha lært ikke skal pilles på.

Hvis barnet ikke lærer at alt som står fremme ikke er leketøy for dem, vil barnet i all fremtid måtte passes på når det gjelder ting som står fremme over alt.

Så ditt barn har godt av å lære å la være å leke med ting som ikke er leker.

Ergo er jeg enig med oldemor - unntatt knipsing og klapsing.

Enig i dette.

Vi fikk pepper av nær slekt da vi innredet leiligheten vår med lyse/hvite møbler, glassbord og "snublefeller" (f.eks. dyre høyttalere på sokkel et stykke utpå gulvet, gammeldags barbord med spritbeholdningen og dertil egnede glass i perfekt pillehøyde for små barnehender), da det var helt håpløst å besøke oss med små barn. Da fikk de beskjed om at vi har ikke barn og innredet naturligvis etter vår livssituasjon.

Det ble heller ikke de helt store problemene ut av det. Jeg korrigerte med et kort "nei" hver gang to-åringen prøvde seg på et stunt som ikke var greit, og dekket til den hvite sofaen med et badehåndkle der to-åringen satt når vi spiste is. Og ja, glassbord måtte pusses etter barnebesøk, men det var jo ikke tidenes problem.

Nå som vi ikke har små barn i nærmeste familie lenger, har vi for øvrig en mye mer barnevennlig stil. :ler: 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barna er 1,2 1/2 og 3 1/2 år. Så når vi kommer dit nekter hun konsekvent å flytte på alt, selv uvurdelige skatter ,og hun har mange av dem. Som å komme inn i et glassmagasin! Så jeg blir kjempestresset og ender opp med å ikke dra dit,og da får jeg pes for det at jeg  nesten aldri kommer på besøk

 

Ts

Anonymkode: 57aa2...0e2

Det er bare å gjenta til det kjedsommelige at det er ikke lov til å pille på oldemors ting. Og dersom oldemor ikke har leker liggende, tar du med litt som ungene kan leke med. Men ja - du må passe på hva ungene dine gjør til en hver tid.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en spøk? Selvfølgelig skal man ikke flytte på ting fordi man har besøk og selvfølgelig må hun ikke få lov å slå oldebarnet

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Blondie65 skrev:

Hvis du har fjernet alt hjemme så lærer barnet aldri at ikke alt er leker og du kan forberede deg på et helvete i all fremtid når du drar på besøk. 

Jasså? Vi ryddet bort ting fram til han ble ca to år. Før den nyttet det ikke å snakke til han i det hele tatt. Jeg har jobbet i barnehage, og vet veldig godt at det er vanskelig å få en smårolling på 1,5 år til å forstå hva som er greit å røre og hva som ikke er greit. Min gutt godtok et nei for et nei da han var to år, så da var det greit å la ting stå. Nå vet han at han ikke skal røre andre folk sine ting i det hele tatt uten å ha fått lov, og han vet hva som er greit å røre her hjemme. Selv om vi ryddet bort alt før han var to år. Så det der er bare tull.

Til TS, vi sa ifra at vi ikke kom på besøk mer hvis de nektet å rydde bort de mest utsatte tingene. Vi var alltid fullstendig utslitt etter besøk, for vi måtte være konstant på vakt. Så da fikk heller folk komme til oss.

Anonymkode: 2647f...8b2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke foreslå for oldemor at dere sitter på kjøkkenet og drikker kaffe når dere er der? Eller har hun like mye nips over alt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sett igjen unga hjemme da, herreguuuud. Gamlemor skal da for faen ikke måtte flytte på tinga sine pga langfinger-Lars, klåfinger-Harry og kleptoman-Fredrik. 

Anonymkode: 9f584...3e5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde enkelt og greit sluttet å besøke denne oldemoren, når hun overhodet ikke kan møtes på halvveien. Er oldemoren sitt problem at hun ikke får bli kjent med oldebarna sine da, når hun skal være sånn. 

Anonymkode: b966f...c23

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...