Gå til innhold

Eldre mennesker som nekter å flytte nips når smårollingene kommer på besøk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva synes dere om eldre mennesker ,oldeforeldre ,besteforeldre som konsekvent nekter å flytte på nips når barne og oldebarn kommer på besøk?

Oldemor i familien vår er slik,en forholdsvis ung oldemor da hun bare er 64 men sta og konsekvent som bare det. Hun nekter konsekvent å flytte på en ting. Det er nesten som en maktdemonstasjon. Hun mener at  barna uansett alder får lære seg å ikke røre  tingene og hun er oppvokst og har dradd med seg klaps på både hender og bak.Så her måtte foreldrene ta henne for seg og si at klaps er ikke akseptabelt. 

Nå skal det sies at hun får lite besøk av oldebarnet sitt pga dette. Men da kan vel dette stae mennesket bare sitte der. Vil gjerne høre andres mening om dette? Bør nips flyttes eller er hun sta og sær?

Anonymkode: 57aa2...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Jeg er ingen tilhenger av klaps eller knips eller noen som helst form for fysisk avstraffelse.

Derimot er jeg tilhenger av oppdragelse. Og det betyr at barn lærer at de ikke skal pille på alt mulig. I de fleste tilfeller betyr det at uvurderlige skatter flyttes utenfor barns rekkevidde. Resten skal barnet ha lært ikke skal pilles på.

Hvis barnet ikke lærer at alt som står fremme ikke er leketøy for dem, vil barnet i all fremtid måtte passes på når det gjelder ting som står fremme over alt.

Så ditt barn har godt av å lære å la være å leke med ting som ikke er leker.

Ergo er jeg enig med oldemor - unntatt knipsing og klapsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden skal nips flyttes på! Skal ikke foreldrene oppdra ungene sine til å ikke røre andres ting?

Anonymkode: 778b8...fd1

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flytter ikke unna ting i mitt hjem, jeg mener barn må lære at de ikke skal ta alt mulig. Flyttet aldri unna for egne barn så hvorfor skal jeg flytte tingene mine for andres? Jeg har riktignok ikke de dyreste jeg er mest redd for i gripehøyde heller :fnise: men "nips og dill" står fremme.

Hvis det er for slitsomt for foreldrene å si nei og lære barna dette så sier jeg det gjerne og tar oppgaven uten problem, da tilbyr jeg heller leker på gulvet og vender oppmerksomheten dit. 

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DU har ansvar for at dine barn oppfører seg skikkelig, og det er urimelig langt utover alle grenser at folk du besøker skal måtte omarrangere sitt hjem fordi du har med deg unger. Hvorfor vil du ikke lære barna dine at de skal ha respekt for andres hjem og andres eiendeler? Det er dårlig oppdragelse å ikke lære dem at de ikke kan gjøre som de vil hjemme hos andre.

Jeg er så lei av foreldre som ikke vil oppdra barna sine. 

Anonymkode: 11bcb...825

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, mjauritz skrev:

Jeg syntes ikke at de man skal besøke skal måtte rydde vekk og ta tusen forhåndsregler med mindre det er gode grunner for det. Dere må ta hensyn til at det er hennes hjem og hun skal få ha nipset som hun vil. Da får dere bare passe bedre på. Hvor gamle er barna?

Fysisk avstraffelse er ikke greit, det er jeg helt enig med deg i. 

Barna er 1,2 1/2 og 3 1/2 år. Så når vi kommer dit nekter hun konsekvent å flytte på alt, selv uvurdelige skatter ,og hun har mange av dem. Som å komme inn i et glassmagasin! Så jeg blir kjempestresset og ender opp med å ikke dra dit,og da får jeg pes for det at jeg  nesten aldri kommer på besøk

 

Ts

Anonymkode: 57aa2...0e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med oldemor her altså (minus klaps pg knips). De to eldste er gamle nok til å la nipset være i fred og den yngste får du passe på. Det er hennes hjem og det er dere som er gjester. Det er ditt ansvar å lære barna dine å ikke pille på oldemors ting uten å spørre om lov først..

Anonymkode: 8d979...9e5

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt! Pass på barna dine og gi de litt oppdragelse. Du kan ikke mene at folk skal rydde bort ting for at dere kommer på besøk. 

Vi har seks "søte små", de to yngste er tvillinger og har akkurat passert året og vi drar på besøk både hit og dit uten at noen trenger å forberede hjemmet sitt på krigslignende tilstander. 

Anonymkode: 3b6ca...56d

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt! Orker heller ikke dra så ofte til oldemødre med 1 milliong glassfigurer osv over alt. Har ett ekstremt klåfingret barn som ikke skjønner konsekvenser enda, han er 2 år nå. Kan ikke ha noe font hjemme heller, uansett hvor mye jeg sier nei og fjerner barnet er det veldig spennene. Så da er det lettere og fjerne disse tingene. 

Anonymkode: b321d...541

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner deg godt! Orker heller ikke dra så ofte til oldemødre med 1 milliong glassfigurer osv over alt. Har ett ekstremt klåfingret barn som ikke skjønner konsekvenser enda, han er 2 år nå. Kan ikke ha noe font hjemme heller, uansett hvor mye jeg sier nei og fjerner barnet er det veldig spennene. Så da er det lettere og fjerne disse tingene. 

Anonymkode: b321d...541

Hvis du har fjernet alt hjemme så lærer barnet aldri at ikke alt er leker og du kan forberede deg på et helvete i all fremtid når du drar på besøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg er ingen tilhenger av klaps eller knips eller noen som helst form for fysisk avstraffelse.

Derimot er jeg tilhenger av oppdragelse. Og det betyr at barn lærer at de ikke skal pille på alt mulig. I de fleste tilfeller betyr det at uvurderlige skatter flyttes utenfor barns rekkevidde. Resten skal barnet ha lært ikke skal pilles på.

Hvis barnet ikke lærer at alt som står fremme ikke er leketøy for dem, vil barnet i all fremtid måtte passes på når det gjelder ting som står fremme over alt.

Så ditt barn har godt av å lære å la være å leke med ting som ikke er leker.

Ergo er jeg enig med oldemor - unntatt knipsing og klapsing.

Enig i dette, særlig fysisk avstraffelse (knipsing og klaps). 

Er det verdifulle ting man er redd for, så synes jeg en kan legge dette bort, ettersom at en VET at barn fort kan være uheldig eller ikke ha lært at noen ting skal få stå i fred. Det kommer jo også an på alder. Et barn som nettopp har lært seg å gå, vil jo selvsagt ikke kjenne til disse reglene og om oldemor (og hvem som helst) ønsker besøk, så fjerner man det man er redd for. 

Mitt stebarn sin mormor er slik og har MASSE pynt (skvip) lett tilgjengelig. Løp etter henne i starten og sa nei 1000 ganger i løpet av besøket... Hun kunne også sitte med klut og tørke hennes munn/hender for hver bit barnet tok, i frykt for søl.... Gjett hvem som ikke liker å være hos mormor og morfar...? 

Nei, fjern verdifulle ting om en vil ha besøk. Jeg klarte som barn å knuse en vase til nærmere 10 000 kroner hos noen når jeg var barn. Den stod utrolig teit plassert var såpass skjør at den lett kunne velte. Sure penger for pappa å betale...

 

Anonymkode: 867b5...458

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er vel også barn forskjellige, selv om man oppdrar dem konsekvent. Jeg unngår så langt det er å besøke hjem med mye nips med min på 20 måneder, fordi han er ekstremt nysgjerrig, klåfingret og utforskende, for ikke snakke om rask. En liten arm skyter ut før du vet ordet av det, og ting knuses. 

Her nytter det foreløpig ikke å "oppdra" eller avlede, han gjør akkurat det samme 2 min senere. Vi er konsekvente HVER gang og irettesetter, så vi er på ingen måte slepphendte foreldre. Han er veldig opptatt av å utforske alt rundt seg. 

Å ha med leker som avledning hjelper kun 5 min. Så å være på besøk der hvor ikke noe kan settes vekk fra f.eks et bord betyr at vi foreldre må være "på" hele tiden og det blir ikke så veldig avslappende for noen egentlig. 

Regner med at der blir enklere når han blir eldre og over den verste "pellefasen". 

Anonymkode: 2e934...7f4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig

To så små barn i et "glasshus" legger opp til at tida til foreldrene vil bestå av å løpe etter dem for å si "nei" til alt, og det blir ikke mye fokus på å faktisk sitte ned sammen for å prate. Ser mange skriver at det er "foreldrenes ansvar å lære barna å ikke ta på alt", joda, det er det såklart, men denne leksen lærer ikke småbarn på en dag. Er det foreldres "skyld" om barna knuser noe? Isåfall, er det også foreldrenes skyld om de snur ryggen til toåringen i ett minutt for å snakke til eldresøsken, og den lille får noe i halsen? De fleste foreldre forsøker etter beste evne å hindre skade på bade barn og ting og tang, noe som innebærer både å si "nei" til barnet men også å fjerne små objekter barna kan putte i munnen og nips og naps barnet kan skjære seg på, knuse eller ødelegge. TS, du er ikke urimelig. INGEN småbarn i alderen 1,5 til 3.5 sitter stille pent og pyntelig når de er på besøk, uansett hvor "god" oppdragelse de måtte få. Dette forsvinner dog med årene, de færreste seksåringen løper rundt å piller på alt, slik toåringen ofte gjør. Men småbarn lærer som sagt ikke dette iløpet av en dag eller to, det tar tid.. Jeg er litt bitch, ville latt ungen min knuse en av gamlas dyrebare nipsnaps, så får vi se hvor lenge  hun tror den pedagogikken hun fører vil fungere :nigo:. P.s: juletreet vårt hadde bare pynt fra midten av treet og opp til toppen, fordi småbarn i samme alder ikke klarte å slutte med å dra i  pynten (og dermed vippe hele træet over seg x-antall ganger) - til tross for irettesettelse en million ganger. :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Blondie65 skrev:

Hvis du har fjernet alt hjemme så lærer barnet aldri at ikke alt er leker og du kan forberede deg på et helvete i all fremtid når du drar på besøk. 

I all fremtid er å overdrive kraftig. Noen barn har en fase hvor de er helt ekstreme til å pelle, denne varer ikke evig. 

Anonymkode: 2e934...7f4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, Blondie65 skrev:

Hvis du har fjernet alt hjemme så lærer barnet aldri at ikke alt er leker og du kan forberede deg på et helvete i all fremtid når du drar på besøk. 

Jeg har fjernet alt farlig fordi det nytter ikke h or mye jeg prøver og få barnet til og lære. Og jeg orker ikke være på hele tiden i mitt eget hjem, da hadde jeg aldri fått ett minutt på baken i barnets våken tid. Barnet blir større og skjønner mer så ett helvette i all fremtid har jeg ingen tro på at kommer til og skje. 

Anonymkode: b321d...541

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med oldemor, selv om "klaps" ikke er det virkemidlet som først må tas i bruk. Det bør ikke være slik at man må flytte vekk ting i sitt eget hjem bare fordi man får besøk. I min generasjon var det mulig å lære unger å ikke klå på andres ting (og det faktisk uten å klapse til noen) og jeg tviler på at unger i dag er så mye dummere enn vi var. Altså må de kunne lære å oppføre seg  også. 

Et barn skal fint kunne lære seg å skille mellom "hjemme" og "borte" og forstå at enkelte ting som er lov å gjøre hjemme absolutt ikke er lov når man er på besøk hos andre mennesker. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
9 minutter siden, Blondie65 skrev:

 Hvis du har fjernet alt hjemme så lærer barnet aldri at ikke alt er leker og du kan forberede deg på et helvete i all fremtid når du drar på besøk. 

Hahaha, tror du virkelig barn som ikke vokser opp med huset bomba av dill og dall ikke lærer dette? Vi har også fjernet mye av pynt som er knuselig, dyrt, har affeksjonsverdi, kan knuse en barnefot eller settes fast i halsen. Den største får ikke lov å drasse med seg et kilo klinkekuler ned i stua fordi den minste kan da sette dette fast i halsen. Tror du barnet mitt er i risiko for aldri å lære å ikke putte små objekter i halsen? Ifølge ditt argument må jo ungen utsettes for denne risikoen, for å lære at det er feil. :sprettoy: det er verdens dummeste argument.  Småbarn lærer etterhvert å ikke pilke på ting, det eneste man gjør til barn i alderen 1,5-3,5 er nærmest å løpe etter for å si "nei". Om det ikke er nipsnaps så er det skap fulle av glass som kan åpnes, klær som kan brukes som hoppeslott, stuebordet som er kjempeartig å klatre på, toalettet man kan klaske hånda ned i, dokosten som kan brukes som en morsom sabel, bikkja som kan rives i halen, matskåla til bikkja som kan brukes til sandkasse, Storesøsken som kan lugges i håret, sand og småkryp som kan spises, sølepytter er festlige å bade i. Tro meg, små barn trenger ikke masse nips naps for å lære (over tid) at ikke alt er til å lekes med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

To så små barn i et "glasshus" legger opp til at tida til foreldrene vil bestå av å løpe etter dem for å si "nei" til alt, og det blir ikke mye fokus på å faktisk sitte ned sammen for å prate. Ser mange skriver at det er "foreldrenes ansvar å lære barna å ikke ta på alt", joda, det er det såklart, men denne leksen lærer ikke småbarn på en dag. Er det foreldres "skyld" om barna knuser noe? Isåfall, er det også foreldrenes skyld om de snur ryggen til toåringen i ett minutt for å snakke til eldresøsken, og den lille får noe i halsen? De fleste foreldre forsøker etter beste evne å hindre skade på bade barn og ting og tang, noe som innebærer både å si "nei" til barnet men også å fjerne små objekter barna kan putte i munnen og nips og naps barnet kan skjære seg på, knuse eller ødelegge. TS, du er ikke urimelig. INGEN småbarn i alderen 1,5 til 3.5 sitter stille pent og pyntelig når de er på besøk, uansett hvor "god" oppdragelse de måtte få. Dette forsvinner dog med årene, de færreste seksåringen løper rundt å piller på alt, slik toåringen ofte gjør. Men småbarn lærer som sagt ikke dette iløpet av en dag eller to, det tar tid.. Jeg er litt bitch, ville latt ungen min knuse en av gamlas dyrebare nipsnaps, så får vi se hvor lenge  hun tror den pedagogikken hun fører vil fungere :nigo:. P.s: juletreet vårt hadde bare pynt fra midten av treet og opp til toppen, fordi småbarn i samme alder ikke klarte å slutte med å dra i  pynten (og dermed vippe hele træet over seg x-antall ganger) - til tross for irettesettelse en million ganger. :sprettoy:

Takk!!! 

Er så kjipt å få passet påskrevet som slepphendt foreldre om man har en smårolling som plukker på alt. Det er veldig slitsomt å være på besøk når man må fotfølge hvert sekund, som du skriver, lite mulighet for hygge og samtale da. Ingen avledning fungerer på vår om han er i et hjem med masse skatter på alle kanter. 

Og vi ER konsekvente og gjør "det riktige" hver gang, men må si vi gleder oss til denne fasen er over og han kan nøye seg med å se på ting :fnise:

Anonymkode: 2e934...7f4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...