Gå til innhold

Hva er rotete hjem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva ser dere som ryddig eller rotete hjem? Er det rotete om en data, en snusboks, en avis på bordet og nesespray og fjernkontroll i sofan? Gubben syns ikke at det er rot men jeg syns det. Jeg liker å legge ting på plass med en gang. Han sier han bruker det hele tiden og syns det er slitsomt at jeg rydder. Han syns jeg er pirkete. Hva syns dere? Er det forskjellig definisjoner på rot? Jeg føler at jeg er på jobb 24 timer. Er jeg våken i løpet av natta og ser noe er rotete da rydder jeg. Han rydder lite men han rekker ikke før jeg tar det. Jeg blir veldig sliten i lengden. Hva er rot for dere? Og hva er ett ryddig hjem?

Anonymkode: 708e2...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er for ryddig når det ikke ser ut til at folk bor i huset. Fjernkontroll i sofaen eller en krem som står ute på badet, ting som ligger på stuebordet, tallerken på kjøkkenbenken som skal vaskes senere osv gjør meg ingenting.

Rot er når det ligger ting overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en svinesti er noe sånt:

Oppvask i hauger på kjøkkenet, der maten som var igjen har fått størkne riktig så godt. Gjerne med bananfluer og lukten av søppel som ikke er båret ut. Gulvet er så klissete at man ikke kan gå barbeint på det uten å ville vaske beina før man legger seg. Og det var bare kjøkkenet..

Da er rot kanskje ca det samme minus søppel, lukt, skit og bananfluer?

Så da har dere det veldig ryddig til tross for at et par fem ting slenger omkring. 

 

 

Anonymkode: dc288...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en svinesti er noe sånt:

Oppvask i hauger på kjøkkenet, der maten som var igjen har fått størkne riktig så godt. Gjerne med bananfluer og lukten av søppel som ikke er båret ut. Gulvet er så klissete at man ikke kan gå barbeint på det uten å ville vaske beina før man legger seg. Og det var bare kjøkkenet..

Da er rot kanskje ca det samme minus søppel, lukt, skit og bananfluer?

Så da har dere det veldig ryddig til tross for at et par fem ting slenger omkring. 

 

 

Anonymkode: dc288...d6c

Ja jeg passer på. Han klaget på at søpleposen var tatt vekk, men i fjor da vi ikke tok det vekk fikk vi bananfluer, så jeg prøver å unngå det i år. Gubben syns jeg er pirkete da jeg tar ut søppla. Men ting gjør seg ikke selv heller da..

Anonymkode: 708e2...3e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ting flyter over på kjøkkenet, det er tomt for plass på stuebordet og avisene legges i stabler på gulvet er det rotete, gjerne med en dunge med klær i sofaen eller et tørkestativ oppslått i stua. At det ligger fremme litt blader, håndarbeid, fjernkontroll, teppe, skrivesaker, ladere og snus er normalt der det bor folk syns jeg. Hadde ikke orket å bo med noen som rydder vekke det jeg bruekr hele tiden. Jeg syns det er verre med skitt enn rot, hvis folk ikke vasker hjelper det ikke at det er ryddig. 

Anonymkode: 75b43...f4c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg passer på. Han klaget på at søpleposen var tatt vekk, men i fjor da vi ikke tok det vekk fikk vi bananfluer, så jeg prøver å unngå det i år. Gubben syns jeg er pirkete da jeg tar ut søppla. Men ting gjør seg ikke selv heller da..

Anonymkode: 708e2...3e2

Å ta ut søppla er ikke pirkete i alle fall. Bananfluer er ikke noe morsomme. Han har kanskje bare litt laverer standard enn deg da om han aller helst vil horde søppla si:fnise:

La han få ha sin lap, nesespray, avis og snus og småtterier han bruker mye rundt slengende. Men kanskje greit å passe på at du ikke må leve etter hans standard om du slakker på tøylene..men litt slakk er kanskje bra så du ikke blir sliten og stresset av at du må rydde så mye? 

 

Anonymkode: dc288...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ta ut søppla er ikke pirkete i alle fall. Bananfluer er ikke noe morsomme. Han har kanskje bare litt laverer standard enn deg da om han aller helst vil horde søppla si:fnise:

La han få ha sin lap, nesespray, avis og snus og småtterier han bruker mye rundt slengende. Men kanskje greit å passe på at du ikke må leve etter hans standard om du slakker på tøylene..men litt slakk er kanskje bra så du ikke blir sliten og stresset av at du må rydde så mye? 

 

Anonymkode: dc288...d6c

Litt slak la noe ligge er greit. Hvis han pakker ut tørrvarer av posen etter å ha handlet legger han det på benken. Han gjør ofte ting halvferdig, han er kanskje ikke så flink med husarbeid men flink til å fikse biler og reparere ting og vedlikehold av hus utvendig men innvendig kan det ofte bli slitsomt da jeg må være på jakt hele tiden. Jeg tok av senga sa til han at jeg syns det er slitsomt å kle på senga men han hjalp meg ikke, så jeg tok det nå alene. Han sier jeg fyker rundt og klager på det, hadde han hjelpt meg hadde ting gått raskere. Men jeg er kanskje litt pirkete.

Anonymkode: 708e2...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva ser dere som ryddig eller rotete hjem? Er det rotete om en data, en snusboks, en avis på bordet og nesespray og fjernkontroll i sofan? Gubben syns ikke at det er rot men jeg syns det. Jeg liker å legge ting på plass med en gang. Han sier han bruker det hele tiden og syns det er slitsomt at jeg rydder. Han syns jeg er pirkete. Hva syns dere? Er det forskjellig definisjoner på rot? Jeg føler at jeg er på jobb 24 timer. Er jeg våken i løpet av natta og ser noe er rotete da rydder jeg. Han rydder lite men han rekker ikke før jeg tar det. Jeg blir veldig sliten i lengden. Hva er rot for dere? Og hva er ett ryddig hjem?

Anonymkode: 708e2...3e2

Har du barn i huset ? Mannfolk roter ikke i hele tatt i forhold til barn

Anonymkode: 88767...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva ser dere som ryddig eller rotete hjem? Er det rotete om en data, en snusboks, en avis på bordet og nesespray og fjernkontroll i sofan? Gubben syns ikke at det er rot men jeg syns det. Jeg liker å legge ting på plass med en gang. Han sier han bruker det hele tiden og syns det er slitsomt at jeg rydder. Han syns jeg er pirkete. Hva syns dere? Er det forskjellig definisjoner på rot? Jeg føler at jeg er på jobb 24 timer. Er jeg våken i løpet av natta og ser noe er rotete da rydder jeg. Han rydder lite men han rekker ikke før jeg tar det. Jeg blir veldig sliten i lengden. Hva er rot for dere? Og hva er ett ryddig hjem?

Anonymkode: 708e2...3e2

Pga sykdom og små barn, full jobb, så har vi rett og slett ikke kapasitet til å ha et 100 % ryddig hjem.
Det viktigste er at det er passe rent, at der ikke er spindelvev overalt og masse gamle matrester og søl på gulv og bord :D

Jeg syns ikke det gjør noe at der ligger en fjernkontroll på feil plass nei hehe...


Om vi får besøk - så vil jeg jo ha det mest mulig ryddig, men når det er bare oss, så gjør det meg ingenting at der slenger leker her og der og fjernkontroll på feil plass, ja kanskje vi ikke har orket å ta oppvasken etter middag og...

 

Anonymkode: 7fe87...ac3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt slak la noe ligge er greit. Hvis han pakker ut tørrvarer av posen etter å ha handlet legger han det på benken. Han gjør ofte ting halvferdig, han er kanskje ikke så flink med husarbeid men flink til å fikse biler og reparere ting og vedlikehold av hus utvendig men innvendig kan det ofte bli slitsomt da jeg må være på jakt hele tiden. Jeg tok av senga sa til han at jeg syns det er slitsomt å kle på senga men han hjalp meg ikke, så jeg tok det nå alene. Han sier jeg fyker rundt og klager på det, hadde han hjelpt meg hadde ting gått raskere. Men jeg er kanskje litt pirkete.

Anonymkode: 708e2...3e2

Hjelper du han når han driver med slikt? Når du forventer at han skal hjelpe deg, når du har tatt av senga, så bør du og forvente at du hjelper han, når han har tatt ut clutchen på bilen.

Til det du beskriver i HI, nei, jeg synes ikke det er rot. Det er slikt han bruker. Når avisen er ferdig lest, ja da er den rot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt som deg, ts. Litt neat freak og perfeksjonist, men kun når det er snakk om hjemme hos oss. Må rydde alt før jeg legger meg ihvertfall, så jeg slipper å stå opp til "rot". På besøk kunne jeg ikke brydd meg mindre om det sto tallerkner på kjøkkenbenken/bordet eller om de ikke hadde vasket grytene etter middag enda, så lenge jeg får slenge meg ned i sofaen uten at buksen blir full i smuler, og det er normal hygiene i huset (typ rene kaffekopper og ikke matrester på bordet).

Anonymkode: 586cd...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva ser dere som ryddig eller rotete hjem? Er det rotete om en data, en snusboks, en avis på bordet og nesespray og fjernkontroll i sofan? Gubben syns ikke at det er rot men jeg syns det. Jeg liker å legge ting på plass med en gang. Han sier han bruker det hele tiden og syns det er slitsomt at jeg rydder. Han syns jeg er pirkete. Hva syns dere? Er det forskjellig definisjoner på rot? Jeg føler at jeg er på jobb 24 timer. Er jeg våken i løpet av natta og ser noe er rotete da rydder jeg. Han rydder lite men han rekker ikke før jeg tar det. Jeg blir veldig sliten i lengden. Hva er rot for dere? Og hva er ett ryddig hjem?

Anonymkode: 708e2...3e2

et tips til deg. Mannen din liker å ha ting han liker å bruke fremme, derfor rydder han det ikke bort!

Ha det lett tilgjengelig for han, og dermed lett for han å rydde bort.

Kjøp et lite kaffebord/hjørnebord av gamletypen til åh a ved siden av bordet - avlastningsbord heter det vel.

Der kan han ha aviser, snusbokser og fjernkontroll.

Anonymkode: 7fe87...ac3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Litt slak la noe ligge er greit. Hvis han pakker ut tørrvarer av posen etter å ha handlet legger han det på benken. Han gjør ofte ting halvferdig, han er kanskje ikke så flink med husarbeid men flink til å fikse biler og reparere ting og vedlikehold av hus utvendig men innvendig kan det ofte bli slitsomt da jeg må være på jakt hele tiden. Jeg tok av senga sa til han at jeg syns det er slitsomt å kle på senga men han hjalp meg ikke, så jeg tok det nå alene. Han sier jeg fyker rundt og klager på det, hadde han hjelpt meg hadde ting gått raskere. Men jeg er kanskje litt pirkete.

Anonymkode: 708e2...3e2

Nøyaktig HVOR vanskelig er det for deg å si "Kjære, kan du hjelpe meg med å ta av senga?"
Menn skjønner ikke hinting, de trenger klar tale, så om du veler rundt og hinter i øst og vest er det vel ikke noe rart i om han ikke skjønner at han må rydde ting bort eller hjelpe til.

Sier du "Det ser så rotete ut her når x og y ligger rundt på stua" så kobler ikke mannen direkte til at du EGENTLIG sier "Jeg skulle ønske du ryddet opp etter deg".
Benytt deg av fenomenet klar tale i stedet, så skal du se at du kommer mye lengre.

Tenker du "Jammen han *burde* se det selv og gjøre det sånn som jeg vil/pleier" så hjelper det ingenting, for han er faktisk ikke hverken tankeleser eller tolk. Hvis du ikke gir beskjed i klartekst om hvordan han skal/bør gjøre noe, så blir det ihvertfall ikke gjort.
Ha også i mente at mannen er fri til å nekte å gjøre det på din måte fordi han synes sin måte er bedre.
 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis noen kom og "ryddet vekk" fjernkontrollen men jeg satt  og så på tv hadde jeg blitt sinna! 

Anonymkode: e34a8...fb0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe et fint pyntebrett som du kan ha liggende på stuebordet. Oppi her kan han sine ting ligge. Det virker mye penere med en gang. Ellers så må du ut og jobbe på hus og bil like mye som du vil han skal gjøre husarbeid inne. Det er dette som kalles likestilling😊ellers må du godta at han jobber mye med "tungt "arbeid: plenklipping, bilreparasjon , husmaling , snøskuffing osv. Og velge at du tar hovedansvar inne. Dette er også likestilling faktisk😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du barn i huset ? Mannfolk roter ikke i hele tatt i forhold til barn

Anonymkode: 88767...293

Nei det har vi ikke

Anonymkode: 708e2...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Pinkee skrev:

Hjelper du han når han driver med slikt? Når du forventer at han skal hjelpe deg, når du har tatt av senga, så bør du og forvente at du hjelper han, når han har tatt ut clutchen på bilen.

Til det du beskriver i HI, nei, jeg synes ikke det er rot. Det er slikt han bruker. Når avisen er ferdig lest, ja da er den rot.

Ja enig gamle aviser er rot

Anonymkode: 708e2...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt som deg, ts. Litt neat freak og perfeksjonist, men kun når det er snakk om hjemme hos oss. Må rydde alt før jeg legger meg ihvertfall, så jeg slipper å stå opp til "rot". På besøk kunne jeg ikke brydd meg mindre om det sto tallerkner på kjøkkenbenken/bordet eller om de ikke hadde vasket grytene etter middag enda, så lenge jeg får slenge meg ned i sofaen uten at buksen blir full i smuler, og det er normal hygiene i huset (typ rene kaffekopper og ikke matrester på bordet).

Anonymkode: 586cd...0b1

Enig

Anonymkode: 708e2...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

et tips til deg. Mannen din liker å ha ting han liker å bruke fremme, derfor rydder han det ikke bort!

Ha det lett tilgjengelig for han, og dermed lett for han å rydde bort.

Kjøp et lite kaffebord/hjørnebord av gamletypen til åh a ved siden av bordet - avlastningsbord heter det vel.

Der kan han ha aviser, snusbokser og fjernkontroll.

Anonymkode: 7fe87...ac3

Smart

Anonymkode: 708e2...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg må innrømme at jeg ikke tror jeg hadde klart å bo sammen med noen som var så ryddig. Jeg har litt støv på hjernen selv, men man skal tross alt bo der også. At du føler trang til å rydde når du våkner midt på natten synes jeg også er noe spesielt. Hadde du ikke følt deg bedre om du klarte å slappe av litt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...