Gå til innhold

Drikker jeg for mye vann?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om morgenen/til frokost: 2 glass vann(vanlig melkeglass størrelse)

På jobb: 2-3 halvliterskopper

Etterm/kveld: ca 2 glass til middag, 1 glass til kvelds 

 

Jobber i restaurantbransjen, så står og går hele dagen på jobb, det er ganske varmt på jobb. Føler meg til tider alltid tørst, spesielt på jobb. Må alltid ha et glass vann når jeg står opp, da er jeg veldig tørst.

 

Spør fordi jeg er redd jeg kan ha diabetes? Har diabetes type 1 i familien (en tante)

Anonymkode: 72d62...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er bare en måte å finne det ut på. Ta en sjekk hos legen. Jeg synes faktisk ikke det ser ut som du drikker så kjempe mye vann. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det sunneste er å drikke vann som tørstedrikk når du er tørst og ikke tenke på hvor mye og når du drikker. Og nei. Jeg synes ikke det virker som du drikker for mye vann ila en dag etter de du skriver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker du ikke noe annet enn vann? 

Anonymkode: 4d78c...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Drikker du ikke noe annet enn vann? 

Anonymkode: 4d78c...97a

Jo, drikker en del brus også.

Anonymkode: 72d62...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om morgenen/til frokost: 2 glass vann(vanlig melkeglass størrelse)

På jobb: 2-3 halvliterskopper

Etterm/kveld: ca 2 glass til middag, 1 glass til kvelds 

 

Jobber i restaurantbransjen, så står og går hele dagen på jobb, det er ganske varmt på jobb. Føler meg til tider alltid tørst, spesielt på jobb. Må alltid ha et glass vann når jeg står opp, da er jeg veldig tørst.

 

Spør fordi jeg er redd jeg kan ha diabetes? Har diabetes type 1 i familien (en tante)

Anonymkode: 72d62...181

Er du redd du har diabetes tar du deg en tur til lege og tar en blodprøve. Ingen her kan vite om du har utviklet diabetes.

Sånn ellers skal det en del til å drikke for mye vann. Det kroppen ikke trenger skilles ut som urin. Så det verste som kan skje er at du må oftere på do.

Anonymkode: a6c3b...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er du redd du har diabetes tar du deg en tur til lege og tar en blodprøve. Ingen her kan vite om du har utviklet diabetes.

Sånn ellers skal det en del til å drikke for mye vann. Det kroppen ikke trenger skilles ut som urin. Så det verste som kan skje er at du må oftere på do.

Anonymkode: a6c3b...51b

Jeg skjønner selvsagt det. Var mest interessert i om det jeg drikker er unormalt mye, men det virker ikke her som at det er det, og da trenger jeg ikke å bekymre meg for at jeg drikker for mye (i forhold til om jeg har diabetes eller ei)

Anonymkode: 72d62...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regn 30 ml pr kg kroppsvekt pr døgn som et minimum.  Drikk litt mer i varmen og spesielt om du jobber i varmen, pass på å få i deg litt mer salt enn vanlig når du svetter mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner selvsagt det. Var mest interessert i om det jeg drikker er unormalt mye, men det virker ikke her som at det er det, og da trenger jeg ikke å bekymre meg for at jeg drikker for mye (i forhold til om jeg har diabetes eller ei)

Anonymkode: 72d62...181

Ikke unormalt mye. Helt normalt.

Anonymkode: 41694...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, drikker en del brus også.

Anonymkode: 72d62...181

Da synes jeg det høres mye ut. Du skal regne med væskeinntaket du får gjennom maten også når du ser på totalt væskeinntak. Får du i deg nok salt når du drikker såpass mye? 

Det verste som kan skje er ikke at du tisser oftere, men at man kan drukne. 

Anonymkode: 4d78c...97a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da synes jeg det høres mye ut. Du skal regne med væskeinntaket du får gjennom maten også når du ser på totalt væskeinntak. Får du i deg nok salt når du drikker såpass mye? 

Det verste som kan skje er ikke at du tisser oftere, men at man kan drukne. 

Anonymkode: 4d78c...97a

Nei, det skal man ikke.  Å spise hjelper på væskeinntaket da mat inneholder mye vann, men mat regnes ikke som væskeinntak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, DreamOn skrev:

Nei, det skal man ikke.  Å spise hjelper på væskeinntaket da mat inneholder mye vann, men mat regnes ikke som væskeinntak.

Kroppen bryr seg ikke stort om hvordan man definerer ting. Væske er væske.

Anonymkode: a6c3b...51b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kroppen bryr seg ikke stort om hvordan man definerer ting. Væske er væske.

Anonymkode: a6c3b...51b

Man skal ha i seg minimum 30 ml væske pr kilo kroppsvekt pr døgn uavhengig av matinntak.  Jeg vet at kroppen tar opp mye væske fra mat,  jeg jobber innen helse.  Men dette blir ikke regnet med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, DreamOn skrev:

Man skal ha i seg minimum 30 ml væske pr kilo kroppsvekt pr døgn uavhengig av matinntak.  Jeg vet at kroppen tar opp mye væske fra mat,  jeg jobber innen helse.  Men dette blir ikke regnet med. 

Så om man spiser mye vannmelon eller suppe, skal man likevel ha i seg samme mengden drikke utenom?

Anonymkode: a6c3b...51b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker mye mer enn deg, og har alltid gjort det. Har med jevne mellomrom sjekket ut hos lege, men alt er fint. Tror bare at noen av oss trenger mer vann enn andre. 

Anonymkode: b8904...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 26.7.2016 at 10.22, AnonymBruker skrev:

Så om man spiser mye vannmelon eller suppe, skal man likevel ha i seg samme mengden drikke utenom?

Anonymkode: a6c3b...51b

Ja fordi du sjelden greier å slurpe nedpå en liter suppe, eller spise en hel vannmelon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sitter dere og flisespikker om antall liter og om mat skal regnes med eller ikke? En normalt fungerende kropp har mekanismer som regulerer behovet gjennom utløsing av tørsthetsfølelse (dette skjer gjennom osmo- og kjemoreseptorer i hypothalamus, i samarbeid med det juxtaglomerulære apparatet i nyrene). Det er bare i ekstreme klimaer man må tenke på å drikke før man blir tørst.

Ts, drikk når du er tørst. Det du beskriver ikke i nærheten av hva du ville helt i deg ved udiagnostisert diabetes.

Anonymkode: cdadf...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...