Gå til innhold

Til dere som har fått kjøpt en leilighet med forkjøpsrett pga ansisitet eller har mistet til noen andre pga forkjøpsrett.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til dere som har fått kjøpt på forkjøpssrett eller har mistet pga andre har lengre ansiennitet .

Hvor mange år ansiennitet har den eller dere hatt ? og hvilken kommune var det i ? og hvor stor leilighet?

 

Skal snart kjøpe meg leilighet og har kommer nok til og prøve og få den på forkjøpsrett. men vet ikke hvor mange år som regnes som mange. så vet ikke om jeg har god ansiennitet eller ikke =P

 

Anonymkode: 298c9...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi tok denne leiligheten på ansiennitet i OBOS. Jeg meldte meg inn da vi bestemte oss for å kjøpe kåk, og hadde vel 19 dager ansiennitet eller noe sånt.

Et vennepar snappet nettopp ei lekker leilighet på Bjølsen på ansiennitet. De hadde ca 40 års ansiennitet, nøyaktig like lang ansiennitet som alderen på mannen i forholdet. 

Anonymkode: cf963...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mistet en i Oslo i 2008, de hadde ca 10 års ansiennitet mener jeg å huske. Vi meldte oss inn i obos da vi kjøpte. To uker etter at vi mistet tok vi en annen ved hjelp av forkjøpsrett, og vi hadde da 2-3 ukers ansiennitet :)

Anonymkode: 379a9...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 9 år og noe, kjøpte leilighet i Oslo. 3 roms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mistet en leilighet i Bergen. Vi hadde kun 2 års ansiennitet. Vi vant budrunden på 1,6 millioner (54kvm). Så lå leiligheten ute på sånn forkjøpsrettgreier i en uke eller noe før det kom en fyr og tok den på forkjøpsrett.

Anonymkode: 85b4e...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte og deretter mistet en tomannsbolig leilighet på 100 kvm til én million. De måtte selge da de hadde allerede kjøpt noe annet. 

Vi hadde selv ca 13 års ansiennitet. Vi ble nesten garantert leiligheten da vår egen ansiennitet var så pass høyt. Men rett før fristen på to-uker gikk ut fikk vi beskjed om at noen andre kom med høyere ansiennitet. 

Det viste seg at det var en ung alenemor som hadde overtatt ansiennitet til sine foreldre. Dermed kom hun over vår. 

Det var ganske kjipt. Det var en super fin og billig leilighet, som var ferdig pusset opp. Det eneste vi ev måtte gjøre var å pusse opp den ene av de to store innvendige boder om til kontor, hvis vi ville. Alt annet var perfekt. Det var skikkelig ergelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs jo på leiligheten, jeg har vært noen runder og kikket og bydd på leiligheter i en OBOS-blokk sentralt i Oslo og det er forskjellig hva som skal til fra runde til runde.

De beste har blitt tatt av folk med ansiennitet fra 70-tallet eller på intern forkjøpsrett (de som bor i blokka fra før, trumfer alle), andre leiligheter blir ikke tatt på forkjøp engang eller så er du den eneste som melder. Så ansiennitet på et par dager holder på de minste leilighetene sentralt i byn, skal du ha en større leilighet så kjemper du gjerne mot de litt eldre.

Det er jo bare å melde forkjøp på de du er interessert i da, umulig å vite på forhånd om hva som skal til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk OBOS leilighet på noen dagers ansiennitet i Stavanger, meldte meg inn et par dager før jeg la inn bud. Min konkurrent i blodgivningen hadde 1 dag mindre ansiennitet enn meg!

Anonymkode: 5e23f...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde over 15 års ansiennitet da jeg tok boligen min på forkjøpsrett.  Dette var i en større by på Østlandet. 

Anonymkode: 6abd7...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Cuntzilla skrev:

Det spørs jo på leiligheten, jeg har vært noen runder og kikket og bydd på leiligheter i en OBOS-blokk sentralt i Oslo og det er forskjellig hva som skal til fra runde til runde.

De beste har blitt tatt av folk med ansiennitet fra 70-tallet eller på intern forkjøpsrett (de som bor i blokka fra før, trumfer alle), andre leiligheter blir ikke tatt på forkjøp engang eller så er du den eneste som melder. Så ansiennitet på et par dager holder på de minste leilighetene sentralt i byn, skal du ha en større leilighet så kjemper du gjerne mot de litt eldre.

Det er jo bare å melde forkjøp på de du er interessert i da, umulig å vite på forhånd om hva som skal til.

jeg skal kjøpe meg en 2 roms leilighet i Bærum og har 15 års ansiennitet. men 2 romene går lynkjapt i bærum. så usikker på om 15 år regnes som høyt, eller om det er for lavt. 

ser det er ganske forskjellig med hvor lang ansiennitet som skal til.

får bare prøve meg :)

 

Anonymkode: 298c9...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg fikk en leilighet på forkjøpsrett med 1 ukes ansisitet. Han som vant budrunden hadde 1 dag :fnise:

Anonymkode: 21851...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok vår forrige leilighet (Usbl) med fire års ansinitet. Dette var en tre-roms leilighet på Årvoll i Oslo 

Endret av Dorey
Autocorrect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mistet en i Oslo i 2015 til en dame som hadde ansiennitet fra 60tallet (jeg har fra 2005). Damen trakk seg for øvrig fra salget rett etterpå (dvs. hun prøvde, regner med hun måtte selge den på ordinær måte). Heldigvis fikk jeg kjøpt en finere leilighet (lik, men bedre beliggenhet) i samme borettslag like etterpå til samme pris, en treroms på 61 kvm. Selger ville ha minst mulig styr og solgte til meg for samme sum jeg vant budrunden med uka før (samme megler, så hun sjekket med ham om han hadde noen som var interessert), grei deal for begge, veldig flaks for meg. Leiligheten ble da kun annonsert på OBOS sine egne sider, det eneste stedet de er pliktig å legge den ut mht. melding av forkjøpsrett. Jeg kunne da fortsatt ha mistet den, men mange tenker ikke på at det kan ligge objekter der som ikke ligger ute andre steder. 

Jeg har også solgt leiligheter (også treroms i Oslo) der vinneren av budrunden mistet på forkjøpsrett.  Det er nok ganske vanlig i Oslo å bruke forkjøpsretten, særlig nå som markedet for mindre leiligheter er som det er, hadde flaks som kjøpte litt før det gikk bananas.

Anonymkode: 8a5bd...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...