Gå til innhold

Undertrykking av muslimske kvinner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste tenkt litt på dette med at kvinner i muslimske miljøer ofte blir hjernevasket/undertrykket på hjemmebane..

Jeg er kvinne selv og synes det er helt forferdelig å tenke på at dette faktisk skjer i Norge, at det skjer i det hele tatt. Jeg har lyst til å gjøre noe, men samtidig skjønner jeg ikke helt hva man skal gjøre med denne saken. Hvordan skal man få slutt på det? Hvordan får man endret et kvinnesyn så gjennomsyret av gammeldagse holdninger som den i islamsk tro? Reformasjon? 

Man kan jo ikke akkurat tvinge disse mennene til å respektere kvinner.. Eller kan man? :fnise: Slutte å ta inn slike idioter i det hele tatt er vel ett alternativ. Men de er nå her allerede, og det er tragisk at det ikke blir gjort nok for å hjelpe disse kvinnene. Ja, mange lever sånn frivillig, men mange av de igjen gjør det jo fordi det er slik de ikke kjenner til noe annet og/eller fordi de er helt hjernevaskede. Det gjør det jo ikke mer legitimt.

Hvordan tenker dere at man bør ta tak i dette problemet? Noen som har noen forslag til konkrete tiltak?

Anonymkode: 526f7...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror vi hadde kommet langt med obligatoriske norsk kurs. Noen av disse damene forlater sjelden hjemmet, og det hadde da vært en fordel om de hadde blt "tvunget" til å gå ut på kurs. 

Anonymkode: cf26b...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Becky48

Jeg tenker at kvinner i muslimske miljøer selv må ta den kampen, vi vestlige kvinner kan ikke gå inn å redde de. De må redde seg selv, men vi kan selvfølgelig støtte dem som velger å gå mot strømmen. Men å være typisk norsk å gå inn å redde alle de "stakkars" muslimske kvinnene blir for dumt. Og så er det og det at mange av de som går ut av miljøet blir jo stående alene hvis de forlater miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de kommer på familiegjenforening eller har selvstendige vedtak om opphold har kommunene ansvar for å følge dem opp, finne bolig og norskundervisning. Der tenker jeg at det viktigste man kan gjøre er å behandle dem som selvstendige individer, uavhengig av en eventuell ektemann. Kreve det samme av dem som av en enslig mann som kommer til landet - vise at reglene er like og gjelder for alle. Det er ihvertfall dette jeg skal prøve å forholde meg til. Hva privatpersoner kan gjøre på fritiden er jeg ikke helt sikker på... vi kan jo mene så mye , men det vanskeligste med integrering av flyktninger slik jeg ser det er å få nordmenn til å snakke med dem - bare snakke, hei på butikken, når du henter posten, gi dem en følelse av å høre til. Føler du at du hører til i et samfunn vil du heller forsøke å beskytte enn å skade det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser nå at innvandrerjenter har høyest andel som tar høyere utdanning. Jeg tror at så lenge vi fortsetter å integrere og inkludere dem, vil mange problemer forsvinne etter en generasjon eller to. Man kan se at f.eks. pakistanske jenter ofte ikke går med hijab, men somalske jenter ofte gjør det(litt generalisering fra min side). Det tror jeg er fordi pakistanerne kom hit på 70-80-tallet og somalerne kom nettopp. Etter noen generasjoner hvor jentene har fått gå på skole og eventuelt deltatt på fritidsaktiviteter, går dette over. 

OG fjern kontantstøtten! Helt latterlig at man skal få betalt for å IKKE bruke et velferdstilbud, barnehage. Og da får menn som vil ha kona si hjemme enda en grunn, de får betalt for å ha kona hjemme. Hvor flott er ikke det? :ironi:

Anonymkode: 5ba06...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av problemet her er jo at mange av de samme menneskene som ellers hevder å jobbe for kvinners rettigheter er veldig lite interesserte i minoritetskvinners situasjon, fordi det gjerne krasjer med deres ønske om å multikultur osv. 

http://www.dagbladet.no/2015/01/07/kultur/meninger/kronikk/debatt/feminisme/37032433/

Dermed sitter vi i en situasjon der en gruppe aktivt stritter imot når menn kritiserer denne typen problemer i eksempelvis muslimske miljøer, og er påfallende stille når minoritetskvinner selv tar opp problemet. Her er det nok mange som ikke helt vet hva de skal gjøre når de møter seg selv i døra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man ser nå at innvandrerjenter har høyest andel som tar høyere utdanning. Jeg tror at så lenge vi fortsetter å integrere og inkludere dem, vil mange problemer forsvinne etter en generasjon eller to. Man kan se at f.eks. pakistanske jenter ofte ikke går med hijab, men somalske jenter ofte gjør det(litt generalisering fra min side). Det tror jeg er fordi pakistanerne kom hit på 70-80-tallet og somalerne kom nettopp. Etter noen generasjoner hvor jentene har fått gå på skole og eventuelt deltatt på fritidsaktiviteter, går dette over. 

OG fjern kontantstøtten! Helt latterlig at man skal få betalt for å IKKE bruke et velferdstilbud, barnehage. Og da får menn som vil ha kona si hjemme enda en grunn, de får betalt for å ha kona hjemme. Hvor flott er ikke det? :ironi:

Anonymkode: 5ba06...b2b

Det at de blir mer liberale etter en generasjon eller to stemmer ikke alltid. Ofte overføres foreldrenes gammeldagse holdninger til kvinner til neste generasjon, og de blir på en måte strengere oppdratt enn generasjonen i hjemlandet, det er nok ikke så enkelt at jentene bare blir integrert etter et par generasjoner. Det motsatte kan også skje. Kvinnene selv argumenterer jo så sterkt for hijab og burkini, så egentlig synes jeg de kan seile sin egen sjø. De får redde seg selv.

Anonymkode: 2c589...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfordrer til å lese dette, det er sterkt, og jeg har egentlig ikke noe å tilføye.http://www.familjeliv.se/forum/thread/66414729-bega-sjalv-sjalvmord-jag-vill-inte-smutsa-ner-mina-hander-med-ditt-blod-mot-balkongflickorna/1

Desverre er radioinnslaget tatt bort, men her er en link til utskriften: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1316&artikel=4769798

Dette har skjedd i år etter år. Når vi ser det samme skje i Norge, så gjør vi* det samme som i Sverige: Vi setter oss sammen og snakker, bestemmer oss for at dette liker vi ikke, og at kvinner må være likestilt uansett om de er innvandrere eller ikke. Så gjør vi ikke mer. Groruddalen, burkini, hva blir det neste?

*Vi = vestlandske feminister og eksperter

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...