Gå til innhold

Når kommer utbetaling fra lånekassa i august?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har betalt semesteravgift, lånekassa har fått beskjed, og alt er i orden. Det står at pengene kommer 8. august. Men har hørt at folk får pengene før. Noen erfaringer? :)

Anonymkode: a5c16...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

er du så desperat etter penga eller? slapp av.. 

Anonymkode: 95ae2...a23

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal starte i vg2 nå til høsten, men har aldri opplevd å få det tidligere. Fikk det faktisk senere :ph34r: Kanskje det forskjell mellom høyere utdanning og vgs? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får dere til å betale semesteravgiften så tidlig? Jeg fikk skoleplass den 17. juli, og har ennå ikke fått noe påloggingsinformasjon etc. fra skolen for å logge meg inn på Studentweb og betale semesteravgift. 

Anonymkode: ecf10...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har søkt tidlig, så får man det ofte rundt 4./5. august, om jeg ikke husker feil.

Anonymkode: 03ee5...5c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man har søkt tidlig, så får man det ofte rundt 4./5. august, om jeg ikke husker feil.

Anonymkode: 03ee5...5c5

Jeg har søkt tidlig (søkte i mai tror jeg), men det er jo ikke mulig å betale semsteravgiften før man får påloggingstilgang til Studentweb? Og man får vel ikke utbetalt noe før semesteravgiften er i orden, og Lånekassen får beskjed om det fra skolen? 

Anonymkode: ecf10...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk betalt semesteravgift tidlig fordi det er andre året mitt av en bachelor. :)

Anonymkode: 4f74d...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pistasjnøtt88 skrev:

Utbetalingsdatoen er vel den 15. hver måned.

Alltid noen som skal komme med en slik kommentar. Etter å ha vært student i et par år nå kan jeg opplyse om at i 90% av tilfelle kommer pengene alltid før den 15., avhengig av hvilken dag den 15. lander på. Som regel har jeg i nesten alle tilfeller fått inn pengene senest på kontoen den 14. Ved semesterstart i januar og august kommer den alltid tidligere enn 15. så fremt alt det formelle er i orden, fordi man skal ha penger til starten av semesteret. Dette står også hos Lånekassen, at man får utbetalt det første studielånet ved semesterstart, som per definisjon som oftest er en uke eller to før den 15., avhengig av hva enkelte utdanninginstituasjoner har definert som skolestart. Siden mange starter fadderuken den 8., blir det da, f.eks. hos UiB, studiestart reknet for å være rundt den 8.

Om jeg ikke husker feil, tror jeg at jeg fikk studielånet rundt den 5.august i fjor ja, selv om det stod ala noe 8. da også. Ser at den 8. er en mandag, jeg tipper at de vil være inne på fredag den 5., kanskje torsdag den 4. om du er heldig. Holder en knapp på fredagen.

Er man allerede student og trenger ikke å få tildelt noe ny informasjon for å semesterregistrere seg, kan man på mange utdanningssteder registrere seg og betale semesteravgiften så tidlig som i juni. Dette er iallfall tilfelle hos UiB. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan får dere til å betale semesteravgiften så tidlig? Jeg fikk skoleplass den 17. juli, og har ennå ikke fått noe påloggingsinformasjon etc. fra skolen for å logge meg inn på Studentweb og betale semesteravgift. 

Anonymkode: ecf10...74e

Det har jo bare gått fem virkedager. Du må nesten vise litt tålmodighet overfor skolen som skal legge inn alle de nye studentene. 

Anonymkode: 1762d...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har jo bare gått fem virkedager. Du må nesten vise litt tålmodighet overfor skolen som skal legge inn alle de nye studentene. 

Anonymkode: 1762d...3b4

Ja, det vet jeg jo :) Regner jo ikke med at det kommer noen mail med informasjon før senere, nærmere studiestart. Men det er jo nettopp derfor jeg lurer på hvordan folk får betalt semesteravgiften så tidlig, slik at de får stipend tidlig i august :P Du trenger ikke skrive sånn frekt svar til meg om at jeg må vise tålmodighet, jeg bare stusset over at andre får betalt så tidlig. For meg gjør det ingenting om stipendet ikke kommer tidlig i august, så lenge det kommer ikke så lenge etter studiestart. 

Anonymkode: ecf10...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg tipper også at det kommet rundt 4-5. august. Skolen sender inn informasjonen 1. august leste jeg et sted, og da er resten egentlig bare elektronisk papirarbeid. Slik jeg kjenner Lånekassen pleier de å sikre seg når det kommer til frister og datoer slik at de ikke betaler ut noe senere enn det som står. Hvis den 15. er på en mandag har jeg alltid pengene fredagen før, så da antar jeg at de setter opp 8. august for å gi seg selv litt slingringsmonn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Raindrops skrev:

Jeg tipper også at det kommet rundt 4-5. august. Skolen sender inn informasjonen 1. august leste jeg et sted, og da er resten egentlig bare elektronisk papirarbeid. Slik jeg kjenner Lånekassen pleier de å sikre seg når det kommer til frister og datoer slik at de ikke betaler ut noe senere enn det som står. Hvis den 15. er på en mandag har jeg alltid pengene fredagen før, så da antar jeg at de setter opp 8. august for å gi seg selv litt slingringsmonn. 

Skolen sender automatiske oppdateringer til Lånekassen hver dag.

Anonymkode: bc112...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men når er det egentlig vanlig at skolen sender ut informasjon til nye studenter, angående innlogging på Studentweb, slik at man får betalt semesteravgift? Skjønner at det ikke skjer umiddelbart etter at man har fått studieplass, men hvor lenge etter? :) Nytter jo lite å søke tidlig om stipend, hvis man uansett ikke har mulighet til å få betalt semesteravgiften. Søsteren min begynner tredje år av sin master, og har allerede betalt semesteravgift siden hun har tilgang fra før. Men vi nye studenter har jo ingen tilgang til Studentweb før vi får informasjon fra skolen. Skal forresten studere ved NTNU :)

Anonymkode: ecf10...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som betaler semesteravgift er de som er studenter fra før og har allerede påloggingsinformasjonen. Nye studenter må vente på Mail.

Anonymkode: 26fc4...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som betaler semesteravgift er de som er studenter fra før og har allerede påloggingsinformasjonen. Nye studenter må vente på Mail.

Anonymkode: 26fc4...98c

Haha, ja, men det er jo helt opplagt :P Spørsmålet er NÅR det er vanlig at skolen sender ut mail til nye studenter. 

Anonymkode: ecf10...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Raindrops
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skolen sender automatiske oppdateringer til Lånekassen hver dag.

Anonymkode: bc112...bbc

Ja, det var visst omvendt, Lånekassen sjekker opptaket fra rundt 1. august. Resultatet er imidlertid det samme :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...