Gå til innhold

Særeie.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har dere det? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: 79fdd...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Fordi jeg eier ikke noe som er verdt å sette som særeie 😊

Mannen har valgt ikke å gjøre det av samme grunn. 

Anonymkode: e2bbe...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg gift, men jeg vil ha det når jeg en gang gifter meg. Lurer litt på hvordan jeg skal gå frem med å be om det uten at det virker frekt. Jeg eier egen leilighet og kommer til å arve både hus og hytter, mens hans familie bor 5 stk i en leid 3-roms leilighet og har gjeld opp etter ørene. Er det frekt av meg å be om særeie?

Anonymkode: bdf55...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke jeg gift, men jeg vil ha det når jeg en gang gifter meg. Lurer litt på hvordan jeg skal gå frem med å be om det uten at det virker frekt. Jeg eier egen leilighet og kommer til å arve både hus og hytter, mens hans familie bor 5 stk i en leid 3-roms leilighet og har gjeld opp etter ørene. Er det frekt av meg å be om særeie?

Anonymkode: bdf55...7e3

Nei, det er ikke frekt. Virker mer frekt om han ikke vil ha særeie spør du meg! Da sier han jo at han fortjener halvparten av dine ting selv om det ikke skulle funke. 

Om samboeren og jeg gifter oss kommer vi nok til å ha særeie, bare fordi det gir mer mening enn å ikke ha det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Poserose skrev:

Nei, det er ikke frekt. Virker mer frekt om han ikke vil ha særeie spør du meg! Da sier han jo at han fortjener halvparten av dine ting selv om det ikke skulle funke. 

Om samboeren og jeg gifter oss kommer vi nok til å ha særeie, bare fordi det gir mer mening enn å ikke ha det.  

Nå er ikke jeg jurist, men mener det er slik at det man bringer inn i ekteskapet eller arver er ens særeie.  Felleseie er bare det man har anskaffet seg sammen.  Kanskje endre som vet dette bedre enn meg?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke jeg gift, men jeg vil ha det når jeg en gang gifter meg. Lurer litt på hvordan jeg skal gå frem med å be om det uten at det virker frekt. Jeg eier egen leilighet og kommer til å arve både hus og hytter, mens hans familie bor 5 stk i en leid 3-roms leilighet og har gjeld opp etter ørene. Er det frekt av meg å be om særeie?

Anonymkode: bdf55...7e3

Du har ikke behov for særeie for å sikre disse verdiene. Boligen eier du før du inngår ekteskap, arv er automatisk særeie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Zienna skrev:

Nå er ikke jeg jurist, men mener det er slik at det man bringer inn i ekteskapet eller arver er ens særeie.  Felleseie er bare det man har anskaffet seg sammen.  Kanskje endre som vet dette bedre enn meg?

Fant svaret. Sitat:  " For at det skal bli særeie, må du enten ha en ektepakt med din ektefelle som sier det, eller at dine foreldre skriver et testament hvor det fremkommer at arven etter dem er særeie. Hvis ikke noe av dette skjer vil du allikevel kunne beholde arven ved en evt skilsmisse etter reglene om skjevdeling.  Dette forutsetter imidlertid ar arven er i behold, som f.eks et hus/hytte/innbo osv. Er det kun en pengeoverførsel må du kunne dokumentere at pengene du har er de du arvet. Sett dem derfor på en egen konto, hvor det ikke kommer inn andre beløp".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man bringer med seg inn i ekteskapet eller arver er automatisk særeie ja! Men etter mange års ekteskap kan det etter hvert bli vanskelig å skille snørr og barter og da kan det være greit med særeie likevel for å ha det svart på hvitt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Zienna skrev:

Nå er ikke jeg jurist, men mener det er slik at det man bringer inn i ekteskapet eller arver er ens særeie.  Felleseie er bare det man har anskaffet seg sammen.  Kanskje endre som vet dette bedre enn meg?

Dette er teori, i praksis og i skilsmissestrider blir det skjelden eller aldri slik i praisis. 

Ja, vi har særeie. Grunnen er at en av oss har særkullsbarn fra før. Jeg eier derfor vår bolig, og det meste av innboet. Den andre betaler leie. Ved en skilsmisse eller dersom en av oss dør vil den som har særeie på sine midler klare seg greit alene. Den andre, med særeie på boligen, vil ikke klares seg like bra uten særeie som med. Særeie sikrer at boligen ikke komme rinn i et skifteoppgjør med særkullsbarna dersom den andre dør. Dermed er boligen for den med særeie samt våre felles barn sikret. Den andre har invistert i boliger, aksjer og på annen måte, slik at ved en eventuell skilsmisse vil ogs den av partene ha midler og gode muligheter til en god bolig. Eventuelt kan nåværende bolig selges for en god slump penger. 

Særeie er viktig der begge eller den ene har særkullsbarn. Der man eier noe man ikke vil risikere å måtte dele etter en skilsmisse eller etter dødsfall vil dele med den andres barn. Gjensidige testament med spsifisering av midler eller verdier samt livsforsikringer er dog like viktig. 

Anonymkode: 08865...c5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke jeg gift, men jeg vil ha det når jeg en gang gifter meg. Lurer litt på hvordan jeg skal gå frem med å be om det uten at det virker frekt. Jeg eier egen leilighet og kommer til å arve både hus og hytter, mens hans familie bor 5 stk i en leid 3-roms leilighet og har gjeld opp etter ørene. Er det frekt av meg å be om særeie?

Anonymkode: bdf55...7e3

Du sikrer deg med særeie før du gifter deg. Det er betydelig vanskeligere etter at du er gift. Du kan og be dine foreldre om å kreve at du har særeie på arv. I en slik situasjon er det like dumt å ikke ha særeie som å ikke ha samboerkontrakt når man deler ullteppe og regninger. 

Anonymkode: 08865...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er teori, i praksis og i skilsmissestrider blir det skjelden eller aldri slik i praisis. 

Ja, vi har særeie. Grunnen er at en av oss har særkullsbarn fra før. Jeg eier derfor vår bolig, og det meste av innboet. Den andre betaler leie. Ved en skilsmisse eller dersom en av oss dør vil den som har særeie på sine midler klare seg greit alene. Den andre, med særeie på boligen, vil ikke klares seg like bra uten særeie som med. Særeie sikrer at boligen ikke komme rinn i et skifteoppgjør med særkullsbarna dersom den andre dør. Dermed er boligen for den med særeie samt våre felles barn sikret. Den andre har invistert i boliger, aksjer og på annen måte, slik at ved en eventuell skilsmisse vil ogs den av partene ha midler og gode muligheter til en god bolig. Eventuelt kan nåværende bolig selges for en god slump penger. 

Særeie er viktig der begge eller den ene har særkullsbarn. Der man eier noe man ikke vil risikere å måtte dele etter en skilsmisse eller etter dødsfall vil dele med den andres barn. Gjensidige testament med spsifisering av midler eller verdier samt livsforsikringer er dog like viktig. 

Anonymkode: 08865...c5a

Jeg ser den.  Familiesituasjonen du beskriver er jo veldig vanlig, og da må andre hensyn tas enn når man bare har felles barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Zienna skrev:

Nå er ikke jeg jurist, men mener det er slik at det man bringer inn i ekteskapet eller arver er ens særeie.  Felleseie er bare det man har anskaffet seg sammen.  Kanskje endre som vet dette bedre enn meg?

Rart dette innlegget har fått så lite oppmerksomhet, for det er slik det er. 

Anonymkode: 16675...007

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

særeie i live, felleseie ved død.

Selv om vi giftet oss i den tro at vi skal vare livet ut så har man ingen garanti. Begge synes at det blir mest ryddig slik:)

Anonymkode: 471d5...b37

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi valgte å ikke ha sereie, da vi gikk inn i ekteskapet med felles bolig med felleslån og omtrent like mye studielån på hver vår kant.

Anonymkode: aa095...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han jeg er sammen med tjener veldig godt. Uten høyskole.. Uten å ha fullført videregående engang faktisk. Jeg tjener ca en tredel av hans lønn, og selv med mer utdannelse osv. så er det jeg jobber innen lavtlønnet. Jeg trives veldig godt, og samme hvor bra lønn jeg kunne fått i annen jobb ville jeg ikke byttet den ut.

Før vi ble sammen hadde han en mer usikker jobb. I noen perioder tjente han greit, i andre tjente han veldig mye. Han var impulsiv, sløste endel, lånte bort mye penger. Han har sagt at han vil at jeg skal "passe på" at han ikke bruker i hytt og pine, at han vil spare så mye som mulig osv. nå.

Blir det dårligere tider i bransjen han er i, vil han slite. Er litt bekymret for at han kan rote til økonomien da. Og så gå løs på "mine" sparepenger om han bruker opp "sine".

Han ønsker ikke særeie. Han mener at den som tjener best, skal betale mest. Og han er veldig bestemt på at vi skal være gift resten av livet (hvem er ikke det?).

Sånn som ting er nå bør jeg jo bare synes det er fint å ikke ha særeie. Er det bare teit å tenke på hva som kan skje hvis ditt og hvis datt?

Anonymkode: 79fdd...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.7.2016 at 20.58, Zienna skrev:

Nå er ikke jeg jurist, men mener det er slik at det man bringer inn i ekteskapet eller arver er ens særeie.  Felleseie er bare det man har anskaffet seg sammen.  Kanskje endre som vet dette bedre enn meg?

Men det er vel ikke automatisk særeie? Eller blander jeg med USA nå? Jeg trodde at standard var at alt er felleseie ved mindre man avtaler at det ikke er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Standard er at alt man bringer inn i ekteskapet, kan man ta med ut igjen, mens alt man skaffer seg mens man er gift (uansett hvem som faktisk betaler) regnes som begges, og må deles ved en evt skilsmisse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.7.2016 at 21.15, Poserose skrev:

Men det er vel ikke automatisk særeie? Eller blander jeg med USA nå? Jeg trodde at standard var at alt er felleseie ved mindre man avtaler at det ikke er det. 

USA har automatisk felles. Her er det det du tar med inn tar du med ut.

Anonymkode: f369b...c25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...