Gå til innhold

Klarer ikke å like annen fisk enn laks. Tips til oppskrifter som "fjerner" smaken av fisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om fisken du spiser er fersk så er problemet ikke mulig å forklare. Jeg har spist nok både fersk og butikkjøpt fiskemat av alt slags typer til å vite at når folk sier at noe smaker "fisk" mener de egentlig smaken av sjømat som er lett bedervet. Smaken (og lukten) er ikke ulik godt mørnet kjøtt. Og altså dermed såpass sterk at den drukner ut diverse forsøk på å dekke over med krydder. 

 

Har du en helt fersk torsk skal litt persille og noe basilikum gjøre susen. Fersk fisk smaker nemlig stort sett sjø med et innslag av egensmak som er like ulikt mellom torsk og flyndre som mellom gris og kalkun.

 

Godt moden fisk kan ikke dekkes. For fersk fisk er det nok at du krydrer slik du ville gjort dersom du spiste kjøtt. Mange mennesker krydrer av en eller annen grunn fisk mindre. Så til en fiskesuppe (feks) tilsetter du kraft, en bukett ferske eller 2-3 ss tørkede urter, og mirepoix. Tilsett fisk rett før du serverer. Smaker det fisk og ikke sjømat etter det så er neppe fisken ok å spise. Eller du kan lage curry: 1 dl currypaste, 1 glass kokosmelk, masse grønnsaker, fisk i terninger helt sånn rett før du drar pannen av varmen. Eller panert fisk: fiskdyppes i mel, egg&parmesan, brødsmuler&parmesan&urter og stekes.

Anonymkode: c278b...d60

Fisken jeg har spist i det siste har muligens ikke vært like fersk. Kanskje jeg burde prøve det igjen. Villaks liker jeg veldig godt da, og salmalaks. Men smaken av kveite fks synes jeg er forferdelig, selvom kveiten er helt fersk.. Har spist fersk kveite i det siste. Men kan prøve annen fersk fisk. Tusen takk for oppskrifter. Ts

Anonymkode: 6f752...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26. juli 2016 at 22.50, AnonymBruker skrev:

Jeg liker ikke fisk og spiser det dermed ikke. Da jeg var liten klarte jeg å spise ren fersk fisk som kom rett fra havet (torsk?), deilig ren fiskesmak (kommer fra Lofoten). Fisk av typer man får kjøpt i butikken har sånn emmen, sur smak syns jeg. Blæh. Og så liker jeg tørrfisk, deilig snaks! Men poenget mitt er så enkelt som hvorfor dytte i deg noe du ikke liker? Kan du ikke bare ta tran eller noe sånt? Man MÅ ikke spise fisk. 

Anonymkode: 7d70a...510

Joda, men det kommer jo anledninger hvor det er greit å kunne spise fisk. Fint å være litt vant til å spise fisk, når man blir bedt på middag og det er fisk på menyen fks. Da kan man jo ikke sitte å rynke på nesen. Ts 

Anonymkode: 6f752...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dacini
Den 23. juli 2016 at 22.32, Vesentlig skrev:

Ha fisk i stedet for kjøtt i tacoen. Stek det med tacokrydder, gjerne hjemmelaget, og så smaker det bare taco.

Dette er godt! Jeg bruker ørret og serverer i tortilla med guacamole (eller bare most avocado), salat og en blanding av hakket mango, cherrytomater og rødløk, fyll gjerne på med litt rømme, fetaost og salsa også om du liker det!

-dacini-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strø salt på fisken når du tiner den eller om den er fersk, la det ligge i salt og skyll av saltet. Fisken blir fast i formen. Jeg er i mot å bruke for mange andre smaker hvis man ikke vet hva man gjør. Sitron og rømme, pepper, flatbrød, grønnsaker eller /og råkost og nypotet med meierismør og blanket løk.

Man kan sjelden kamuflere at det er fisk, da ville jeg satset på fiskekaker, fiskegrateng eller fiskesuppe. Jeg elsker fisk, bruker ha til spinat, paprika, løk, grønnsaker og lage det som en wok. Med rømme eller chreme fraiche og det jeg har for hånden. Men blander aldri for mange smaker. Bacon kan være smart å ha i sammen med løken.

Anonymkode: f8ffb...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smakte grillet fisk en gang. De var dekket med masse krydder og mel før det ble stekt. Nå spiste jeg kun de brente kantene da, men husker det var godt. Hverken før eller etter det har jeg spist fisk. Brekker meg om jeg prøver, greier meg fint uten så skjønner ikke hvorfor jeg skal tvinge meg selv til å like det

Anonymkode: 08dc7...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg smakte grillet fisk en gang. De var dekket med masse krydder og mel før det ble stekt. Nå spiste jeg kun de brente kantene da, men husker det var godt. Hverken før eller etter det har jeg spist fisk. Brekker meg om jeg prøver, greier meg fint uten så skjønner ikke hvorfor jeg skal tvinge meg selv til å like det

Anonymkode: 08dc7...a53

Forstår at noen kan få avsmak og det du spiste høres ikke særlig godt ut.

Fisken skal være god og laget på riktig måte. Noen overkoker eller oversteker den så det kjennes ut som tørt papir mot ganen.

Men fisk er sunt. Det er ikke til å komme unna. Hvis jeg hadde brekt meg av fisk (jeg elsker fisk) ville jeg heller gått for tran og grønnsaksretter halve uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...