Gå til innhold

Deksel til stikkontakt


Gjest Kariannne

Anbefalte innlegg

Gjest Kariannne

Har noen gamle stygge gulne deksler rundt stikkontakten. Er det mulig å bare bytte disse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, innmaten må og byttes. Med mindre de er av nyere dato og tilsvarende kan kjøpes? Søk på Jula eller andre nettbutikker.

Anonymkode: 8f529...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kariannne skrev:

Har noen gamle stygge gulne deksler rundt stikkontakten. Er det mulig å bare bytte disse? 

Nei. Men de kan kanskje vaskes? Skru de av først.. Ikke få strøm i deg! Dekslene må være helt tørre før du setter de på igjen

Anonymkode: 37d97...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, innmaten må og byttes. Med mindre de er av nyere dato og tilsvarende kan kjøpes? Søk på Jula eller andre nettbutikker.

Anonymkode: 8f529...abd

Man har ikke lov til å bytte innmaten selv! Elektriker må gjøre dette. Jeg ville ikke kjøpt dette på Jula. Elektrikerne har med passende stikkontakter (deksler og innhold) når du bestiller dette sammen med elektrikerjobben

Anonymkode: 37d97...93a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, exictence skrev:

Tror ikke det koster så mye å bytte hele stikkontakten

Du har rett i det. 4 stikkontakter (med deksler og innhold) ble byttet i leilligheten min. Det kostet ca 1500, og var inkl arbeidspenger og materiell)

Anonymkode: 37d97...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett i det. 4 stikkontakter (med deksler og innhold) ble byttet i leilligheten min. Det kostet ca 1500, og var inkl arbeidspenger og materiell)

Anonymkode: 37d97...93a

Det var da ganse mye penger, men det koster med arbeidsfolk.

Selve kontaktene koster ikke mye. Men vet ikke om en har lov til å skifte dem selv eller om en elektriker må gjøre det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, exictence skrev:

Det var da ganse mye penger, men det koster med arbeidsfolk.

Selve kontaktene koster ikke mye. Men vet ikke om en har lov til å skifte dem selv eller om en elektriker må gjøre det?

Elektriker må gjøre det.

Anonymkode: 37d97...93a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det ikke går å bare skru av selve dekselet og sette på nytt? Det går ikke å vaske de, fargen er offwhite/gulhvit.

Anonymkode: ce1e6...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på at det ikke går å bare skru av selve dekselet og sette på nytt? Det går ikke å vaske de, fargen er offwhite/gulhvit.

Anonymkode: ce1e6...eae

Man får ikke kjøpt løse deksel. Man må kjøpe hele settet (deksel og innhold)

Om dekselet er forholdsvis nytt, kan du være heldig å få kjøpt samme  deksel + innhold, og bytte kun dekselet.

Anonymkode: 37d97...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du poste bilde av et slikt deksel?

(Så kan vi hjelpe deg å finne ut om du får kjøpt samme stikkontakt (med innhold og deksel)).

Anonymkode: 37d97...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har ikke lov til å bytte innmaten selv! Elektriker må gjøre dette. Jeg ville ikke kjøpt dette på Jula. Elektrikerne har med passende stikkontakter (deksler og innhold) når du bestiller dette sammen med elektrikerjobben

Anonymkode: 37d97...93a

Det trodde jeg faktisk folk visste, at man ikke kan tulke med strømmen selv. Men å bytte deksel, dersom man finner nytt deksel som passer, er lov å gjøre selv. Deksel av tilsvarende sort som den hun har, kan hun like godt som en elektrikker kjøpe på Jula eller andre billigbutikker. 

Anonymkode: 8f529...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Kariannne skrev:

Har noen gamle stygge gulne deksler rundt stikkontakten. Er det mulig å bare bytte disse? 

Når ble huset/ leiiligheten som du bor i, bygget? Stikkontaktene har som oftest ikke vært byttet tidligere.

Anonymkode: 37d97...93a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det trodde jeg faktisk folk visste, at man ikke kan tulke med strømmen selv. Men å bytte deksel, dersom man finner nytt deksel som passer, er lov å gjøre selv. Deksel av tilsvarende sort som den hun har, kan hun like godt som en elektrikker kjøpe på Jula eller andre billigbutikker. 

Anonymkode: 8f529...abd

Joda, så lenge det er godkjent. Men man får ikke kjøpt løse deksler uten innmat.

Anonymkode: 37d97...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, som en skriver " Når en først skal skifte deksler etter 25 år,hadde det vært best å få anbud på å skifte alt i samme renna.God invistering det til huset. " (se forumposter fra byggebolig.no), er jeg enig i.

Hvorfor tenke kun på utseende?

Det er smart å bytte ut innmaten og dekslene hvis innmaten er gammel, pga forebygging av brann bl.a.

Anonymkode: 37d97...93a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når ble huset/ leiiligheten som du bor i, bygget? Stikkontaktene har som oftest ikke vært byttet tidligere.

Anonymkode: 37d97...93a

Bygget på 50 tallet. 

Anonymkode: ce1e6...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Bygget på 50 tallet. 

Anonymkode: ce1e6...eae

Ok. Hvis de stikkontaktene har stått der siden 50-tallet, er det lite trolig at du får kjøpt stikkontakter som har samme deksel slik at du får byttet kun dekselet.

Jeg ville da valgt å bytte både innmat og deksler, og få jobben gjort av elektrikerfirma. Og jeg ville gjort dette uansett, grunnet brannvern

Anonymkode: 37d97...93a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bygget på 50 tallet. 

Anonymkode: ce1e6...eae

Ser de slik ut?

Relatert bilde

 

Anonymkode: 37d97...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"

Skrevet 22. juni 2010 - 22:16

Dette har jeg prøvd, å sette nye deksler på gamle stikk. Det går ikke. Elko har tenkt lengre enn dette.
Hadde man kunnet dette hadde det vært veldig mange husstander som bare hadde byttet lokkene og fått en fresh look.
Hva elko da har gjort over årene er å forandre litt på festemåten på lokkene med noen års mellomrom slik at nytt ikke passer gammelt...

Hadde jeg vært sjef i Elko, hadde jeg gjort det samme selv... penger e rpenger

"

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1239478

 

Anonymkode: 37d97...93a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...