Gå til innhold

Voksne barn på ferie "hjemme" - uten bil...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min kjærestes to voksne barn studerer på en annen kant av landet og er nå hjemme på ferie. Det er hyggelig å ha dem hjemme, for all del. Men det er men...

De er stadig på farten, og da "må" de låne bil. Det tar de som en selvfølge. Til nå i sommer har begge jobbet litt og den ene sykler på jobb, den andre "må" ha bil (det går buss, vi bor i underkant av en km fra holdeplass). Om kveldene og i helgene er de mye på farten, og de forventer da at de kan disponere hver sin bil. Far synes dette er helt OK, det gjør ikke jeg. Selvsagt kan de låne en bil av og til, det er greit, men jeg synes det er ugreit at vi stort sett må sitte hjemme mens de er ute på farten i bilene våre. De har mulighet til å bruke både buss og tog om de skal noe sted, og jeg mener de bør kunne benytte seg av dette av og til. Passer ikke det må de enten avtale å kjøre med andre eller rett og slett innse at de ikke kommer seg rundt overalt når de ikke har bil.

Hvordan ordner andre dette? Kjæresten og jeg har hatt noen diskusjoner på dette i sommer, og han mener at jeg er urimelig som ikke unner dem å farte litt rundt med venner i sommer. Det går jo ikke på det - men på at vi knapt nok kommer oss noe sted og på at det er umulig å planlegge noe som innbefatter at vi trenger bil. 

Denne helgen har jeg valgt å være hjemme hos meg selv. Sikkert barnslig, og kjæresten er sur... Han mener det er en unødvendig demonstrasjon. Kanskje det?

Anonymkode: 79f38...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gamle er disse voksne studentene?

Anonymkode: 2c3aa...f4c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke bare bruke din bil da, hvis du har?

Hva kjæresten din gjør med sin bil er opp til han, men du bestemmer over din egen bil og kan nekte å låne den bort. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor dere ikke sammen? Og de voksne barna tar det som en selvfølge at de kan disponere din bil ? Eller er begge bilene kjæresten din sine? 

Mer det din bil bestemmer du selv om du ønsker å låne den bort. Ungdommen behøver absolutt ikke tilgang til hver sin bil, de kan kjøre hverandre eller låne sin fars bil annenhver gang. Er begge bilene kjæresten din sine har du ingenting du skulle ha sagt. Akkurat som deg bestemmer han selv hvem han vil låne bort sin bil til, og når. 

Anonymkode: bb771...9c2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som dere har to biler. Om barna da skal disponere bil når de er hjemme på ferie så kan jo de dele fars bil, de kan jo kjøre hverandre de også. Også har du din egen bil, sånn at du også kommer deg rundt. Jeg skjønner jo at det blir kjedelig å sitte hjemme hele ferien, og såpas bør jo far også forstå. 

Anonymkode: 36c74...4d1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at hadde barna mine hvert hjemme på ferie, så hadde dem fått låne bilen min når det måtte passe seg !:) MEN, dem måtte også hentet/kjørt meg til plassene jeg skulle..viss bilen var opptatt:) så da har dem ett valg: enten være sjåfør viss du trenger det, eller parkere bilen og ta buss/tog :)

Kunne det hvert ett alternativ? Eventuelt at barna samkjøre seg, og disponerer en bil sammen?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var hjemme i sommerferien som student, fikk jeg låne bil - når det passet mine foreldre. Men jeg kunne ikke ta som en selvfølge at jeg bare kunne ta bilen, og jeg måtte dekke drivstoff selv.

Samboeren din kan jo sitte uten bil så mye han bare vil, men du har ingen plikt til å låne bort bilen din. Gjem bilnøklene, og vær litt kjerring og nekt steungene å låne den. Samboeren din må også da tilpasse sitt behov for bil - han kan ikke regne med å ta din bil når han har lånt bort bilen sin til ungene sine.

EDIT: Og der ser jeg at du og kjæresten ikke bor sammen en gang. Da er det i hvert fall toppen av frekkhet at ungene og kjæresten din forventer at de skal disponere din bil. Kan du ta kollektivt når du skal til kjæresten din, og la bilen din stå igjen hjemme? Jeg skjønner for øvrig veldig godt at du ikke gidder å være hos kjæresten din når det forventes at han mener at han skal bestemme hvem som skal disponere dine personlige eiendeler (i dette tilfellet bilen din).

Endret av Rosalie
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke lånt bort bilen min, så enkelt er det. De er voksne, og har de ikke råd til bil, så får de faktisk ta buss eller tog, sånn er livet. Om din mann/samboer/far til barna vil låne bort SIN bil er hans sak.

Anonymkode: 91a44...2f4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine egne barn hadde ikke fått låne bilen helt ubegrenset uansett. Selvfølgelig innimellom og da jeg selv ikke hadde trengt den. Men hvis jeg har ferie så vêr det helt uaktuelt og skulle sitte hjemme hele tiden fordi jeg ikke har bil. 

At mannen din mener at de også skal bruke din bil ubegrenset og blir snurt da du ikke vil det, da hadde jeg også dratt hjem til meg selv.

Anonymkode: be52d...6f1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan løses så enkelt at de deler far sin bil og dere to skal alltid ha din bil stående i tilfelle dere skal noe.

Syns det er helt ok at han låner bort bilen fritt til døtrene. Dersom de fortsatt kommer hjem i tide og utide for å låne bil når de er ferdig utdannet, så kan du heller begynne å reagere

Anonymkode: bdebf...39a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er voksne burde man slutte å feriere med foreldrene.

Anonymkode: 93d63...164

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man er voksne burde man slutte å feriere med foreldrene.

Anonymkode: 93d63...164

Noen setter mer pris på familietid enn andre. Selv om det ikke er naturlig for deg og din familie å feriere sammen, så betyr ikke det at det er kultur blant alle familier.

Anonymkode: bdebf...39a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her,

Barna er 23 og 20. 

Utfordringen er jo nettopp at både far og studenter forventes at bilene fritt skal kunne disponeres. Far setter glatt alle sine behov til side på kvelds- og helgetid, og han mener at jeg er vanskelig når jeg ikke gjør det samme. 

Men godt å se at jeg ikke nødvendigvis er ei skikkelig hurpe om jeg mener at de må tenke litt annerledes😊

Anonymkode: 79f38...52f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Far setter glatt alle sine behov til side på kvelds- og helgetid,

Anonymkode: 79f38...52f

 

Det må han jo gjerne gjøre. Hans bil, hans valg. Din bil, ditt valg. Jeg synes ikke voksne barn kan forvente å få fritt disponere foreldrenes bil, da får de heller kjøpe sin egen.

Anonymkode: 91a44...2f4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her,

Barna er 23 og 20. 

Utfordringen er jo nettopp at både far og studenter forventes at bilene fritt skal kunne disponeres. Far setter glatt alle sine behov til side på kvelds- og helgetid, og han mener at jeg er vanskelig når jeg ikke gjør det samme. 

Men godt å se at jeg ikke nødvendigvis er ei skikkelig hurpe om jeg mener at de må tenke litt annerledes😊

Anonymkode: 79f38...52f

Da hadde jeg blitt så trassig at jeg hadde holdt meg hjemme i egen bolig, evt reist på turer med venninner, mens studentene var hjemme hos far. Og far hadde fått beskjed om at jeg ikke gadd å bedrive kjæresterier når det hele tiden er et jævla mas fra han og de voksne ungene hans om å låne bilen min. Punktum. Ferdig diskutert.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt det opp med barna hans da, TS? De vet vel ikke at det plager deg en gang. Kanskje en  2 minutters "forresten, jeg kunne tenke meg å ha bilen min tilgjengelig, så dere må klare dere med pappas bil når dere er hjemme" er alt som skal til for å løse floken

Syns ikke man skal lage stort drama av noe uten å si fra som en voksen. Og dersom man ikke blir akseptert og hørt på, så burde man enten spørre seg selv om man er urimelig eller revurdere om forholdet er et bra forhold

Anonymkode: bdebf...39a

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her,

Barna er 23 og 20. 

Utfordringen er jo nettopp at både far og studenter forventes at bilene fritt skal kunne disponeres. Far setter glatt alle sine behov til side på kvelds- og helgetid, og han mener at jeg er vanskelig når jeg ikke gjør det samme. 

Men godt å se at jeg ikke nødvendigvis er ei skikkelig hurpe om jeg mener at de må tenke litt annerledes😊

Anonymkode: 79f38...52f

Da vil jeg tro dere har forsikret bilene med betingelse om at ingen over 26 år skal bruke dem? Skjer det noe, så står dere uten forsikring, smart. 

Anonymkode: 2c3aa...f4c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her,

Barna er 23 og 20. 

Utfordringen er jo nettopp at både far og studenter forventes at bilene fritt skal kunne disponeres. Far setter glatt alle sine behov til side på kvelds- og helgetid, og han mener at jeg er vanskelig når jeg ikke gjør det samme. 

Men godt å se at jeg ikke nødvendigvis er ei skikkelig hurpe om jeg mener at de må tenke litt annerledes😊

Anonymkode: 79f38...52f

Han har skjemt de for mye vekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Vi er så heldige å ha 2 biler, så når studentene er hjemme er den ene bilen fritt disponibel. God løsning - for oss. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også blitt irritert. Spesielt når dere ikke bor sammen. Det er din bil, si til far at de får dele på hans, for du har planer fremover ;) 

Anonymkode: 31f6d...721

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...