Gå til innhold

Hva er grunnen til at kvinner tar ut skilsmisse oftere en menn ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Leste en oversikt der veldig mange amerikanske par var blitt spurt om årsaken til skilsmissen. Fra kvinners side var det ofte veldig konkrete ting å sette fingeren på. Noen alvorlige ting - som fysisk og psykisk vold, alkoholisme, utroskap, ulike former for avhengighet. Og "mindre" ting, som mangel på å bidra hjemme, dårlig kommunikasjon osv. Fra menns side var det vagere svar som at "vi giftet oss for tidlig", "ikke pleiet forholdet", og en rekke ganger - "jeg vet ikke". 

Jeg tror nok kvinner har en høyere standard til ekteskapet enn menn har. Om en mann opplever at ekteskapet, eller sexlivet, ikke er på topp skal det fortsatt en del til å bryte ut. Ting fungerer jo, huset er i stand, barna har det tilsynelatende bra. Kanskje er det en del å gjøre på jobb som distraherer, så det at ekteskapet ikke er ultimat betyr ikke at livet totalt sett er dårlig. Mens kvinner som mener ekteskapet halter ofte er totalt sett ganske nedstemt.  

Så er det selvsagt forskjell på hvem som tar ut skilsmisse og hvem som er skyld i skilsmisse. Ingen vil være drittsekken som bryter opp familien, så noen ganger vil man - bevisst eller ubevisst - "dytte" partneren i den retning uten å ta steget selv.

Endret av Marie90
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kariannne

I mange forhold er det kvinnen som gjør det meste: tar seg av barna, lager middag, handler, vasker hus osv. Når hun spør om mannen kan ta sokkene sine ned fra stuebordet å legge de til vask får hun høre "jaja, skal gjøre det etterpå" 2 timer senere? Sokkene ligger fortsatt der. Vi må mase om å at mannen klipper plen. "Nei det er for vått i graset, nei det er meldt regn snart" unnskyldninger på unnskyldninger. Hadde det ikke vært for oss hadde ikke hjemmet sett ut. Ketchup flaska hadde stått på nattbordet, det hadde ligget tomme dassruller på baderomsgulvet, skittentøyskurven hadde flyti over av skittentøy, i tillegg til soverommet og andre steder i huset, hybelkaninene hadde kamuflert gulvet, og vi duene hadde man ikke kunnet se ut av. 

Også lurer dere mannfolk på hvorfor ikke vi orker sex? Jeg er heldigvis singel, men ja, der har dere mye av grunnen. Nok er nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den påstanden vil jeg se statistikk på før jeg tror noe på. 

Anonymkode: 5e9bf...e71

Jaha, da er det et spørsmål uten hold i virkeligheten. 

Anonymkode: 5e9bf...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jaha, da er det et spørsmål uten hold i virkeligheten. 

Anonymkode: 5e9bf...e71

Om du ikke har noe fornuftig å komme med. Så dra til helvete og kom deg ut av tråden

Anonymkode: 442c7...894

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hormonelle tanker som blir utspilt her*

Jeg forstår godt hvorfor kvinner gjør det oftere enn menn. Vi har fått barn sammen og jeg er forbanna over hvor egoistisk og lat en mann kan bli! Sitter her trøtt og sliten, med en på 3 uker. Samboer har i natt sovet 12 timer. Jeg? Jeg har fått 4 timer. Nei, ikke sammenhengende! Babyen har vondt i magen og sover lite av gangen. Så tok han en dusj. Skulle jeg ogsp gjerne ha hatt de siste dagene. Nå er han kjørt for å hente sitt barn for ferie. Gjett hvem som plutselig får ennå mer å gjøre?! Ennå en å rydde etter.... Jeg utfører alt husarbeid. Litt og litt, men han gjør plutselig ingenting. 

Har nå fått mamma til å komme hit noen timer, slik at jeg får dusjet og sovet et par timer. Bedt henne ta med bleier, fordi det snart er tomt og mannen har bil. Han og barnet skal være borte til i kveld, så hadde ikke mamma kunne kommet, hadde jeg lagt jeg ned for å gråte. 

Å sove bare én time mindre, så jeg kunne dusjet før han dro. Kanskje laget noe å spise uten å trøste babyen samtidig.

Skjønner at mange kvinner velger å skille seg. Dette livet er jo bare kjipt! Hadde klart meg mye bedre om jeg slapp å være stuck med han og hans rot og behov i tillegg til den lille. 

Menn, skjerp dere!!

Anonymkode: b059f...897

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Commander skrev:

Registrerer at mange menn tilsynelatende forlates fordi de ikke bidrar. Slik virker det ihvertfall på svarene og det stemmer sikkert ofte.

Men har sett nok av forhold hvor kona har reist uten at mannen verken er fyllik, voldelig eller lat. Har snakket med damer skulle ønske mannen faktisk var slem, lat, voldelig ol. Da ville de hatt en sosialt akseptabel grunn til å gå. At de er lei mannen og bryter opp er ikke like vel ansett. 

Tror vi menn skal være veldig forsiktig med å være fornøyd i forholdet. Det må pusses og flikkes og man bør være våken. Det er damene som oftest ønsker seg "noe nytt". Det skal helst forbedres og fornyes hele tiden. Kjøkkenet, badet, gardiner, interiør, klær  frisyrer . Alt i en evig søken etter bedre/penere/hyggeligere/fornyelse.

Og noen ganger er de bare lei gubben på samme måten som et gammelt kjøkken. Og da er det ut. Sexlivet stopper opp, irritasjon, krangling og tilslutt har man skap et forhold som ikke er levelig og grunn til å gå. Er ikke grunnen der, så skap den selv?!

Siden kvinner ofte har høy utdanning, gode jobber, godt nettverk og selvhjulpne så er ikke det å bytte ut mannen så vanskelig. I tillegg er de offentlige støtteordningene der så man lander på beina. Det er et stort overskudd av single menn villig til å ta den ledige plassen så kvinner risikerer lite.

Hvorfor bli i ett forhold når man ikke trives?  Vi menn må nok jobbe hardere enn før for å holde gløden ved like. Hvis ikke ryker vi ut. Sette seg ned og tenke at ting er bra er livsfarlig.

Det finnes menn som blir lei kona også.. Og hun gjør alt for å tiltrekke mannen uten hell. Han ser seg stadig etter andre smukke damer og er utro om han får sjansen selvom kona aldri har gjort han noe, han synes hun er kjedelig osv. Men det skjer vel begge kjønn! 

Anonymkode: 0ba77...0b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, H.T.S skrev:

Har ikke noe vitenskapelige bevis for noe av dette, men jeg tenker menn er lettere å holde fornøyd. Så lenge kona virker fornøyd, er som regel mannen fornøyd. De er mer avslappet når det kommer til forventinger i ett forhold.

Mens vi kvinner setter litt høyere standard og forventer nok ganske mye mer.

Og til dere som føler dere som hushjelp, har dere tenkt over at dere har satt dere selv i denne rollen? Kvinner har lett for å skulle være "den perfekte kjæresten" i starten, så man tar seg av rydding, vasking, matlaging, huske på bursdager og ditten og datten. Så mannen blir vant med det og tror at det er slik du ønsker det. Dere må jo ta en prat med mannen at dere er lei. Ikke bare godta at han ikke "gidder".

Og når man tar den praten og personen fortsatt ikke gidder? Beklager, men jeg synes ikke et voksent menneske har noen som helst unnskyldning for at man ikke rydder og vasker. Man skal ikke være nødt til å fortelle en voksen mann at maten ikke lager seg selv, oppvasken ikke går av seg selv og huset ikke er rent uten at man løfter en finger. Synes menn veldig lett alltid blir unnskyldt og lurer på om de er lei av å bli sett på som så dumme og inkompetente? Og så lurer jeg på hvem som oppdrar slike slabbedasker?

Anonymkode: 825ba...099

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det fordi menn ikke greier seg alene ?

Anonymkode: 442c7...894

Det er fordi kvinner har sett for mye Glamour og annet romantisk søppel på TV og tror at slik skal det være i virkeligheten også.. 

Anonymkode: cf86b...1a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel noen 100 000 år med genetikk som skal forandres. Menn fra Mars.... gir en forklaring på menns latskap. Men den gir ikke noen forklaring på kvinners evige behov for forandring. Når det gjelder moteordet kommunikasjon er det forskjell på å prate til og det og prate med.      

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7/24/2016 at 4.36, AnonymBruker skrev:

.

Endret av Feyfeyhey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og når man tar den praten og personen fortsatt ikke gidder? Beklager, men jeg synes ikke et voksent menneske har noen som helst unnskyldning for at man ikke rydder og vasker. Man skal ikke være nødt til å fortelle en voksen mann at maten ikke lager seg selv, oppvasken ikke går av seg selv og huset ikke er rent uten at man løfter en finger. Synes menn veldig lett alltid blir unnskyldt og lurer på om de er lei av å bli sett på som så dumme og inkompetente? Og så lurer jeg på hvem som oppdrar slike slabbedasker?

Anonymkode: 825ba...099

Og jeg for min del lurer på hvem som blir sammen med slike slabbedasker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Edorf

 Ser ein tilbake noen tiår så var skilsmisse nokså uvanleg......På slutten av 1970 årene kom revlusjonen ,og  alt  folket skulle i lønnet arbeid,og kvinnfolka forlot  kjøkkenbenken ,og fekk seg etterkvart  lønnet arbeid....9 juni 1978 blei likestillingsloven vedtatt og den skulle vise seg å kome til å endre på mye.....Idag er det skole,barnehager som etterhvart tar seg  av   omsorgen for barna det meste av dagen,ettersom begge foreldre er yrkesaktive...Kravmentaliteten har også endret seg enormt siste 10-20 årene,og skal  dei fleste greie å henge med i velstandsøkningen,og   med gjeld til  langt over pipehatten,så er dei  blitt avhengi av 2 inntekter.....Vi har etterkvart fått støtteordninger gjennom NAV som favoriserer enslige kvinner m/ omsorgsansvar....Skilsmisse er "smittsomt",og kvinner  opplever kanskje igjennom sitt sosiale  nettverk å ha  lettere for å la seg bli påvirket,en menn....Forskning viser at dersom en nær venninne velger å skille seg,så er det 80% sjanse for at noen innen hennes vennekrets,og ender opp m/ skilsmisse....Har dessuten synt seg at mange  kvinner får gjerne innfridd sitt ønske /krav om å bosette seg i ,eller like i nærheten av barndomshjemmet når de etablerer seg saman med ektefelle /samboer.....Dermed får dei kanskje en unik mulighet til å opprettholde eit sosialt nettverk.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Saturday, July 23, 2016 at 12.15, AnonymBruker skrev:

Den påstanden vil jeg se statistikk på før jeg tror noe på. 

Anonymkode: 5e9bf...e71

Menn bytter jo damer hele tiden. De vet ikke hva monogami er. De bør gå på kurs hos papegøyene. De holder seg til 1 partner. 

Anonymkode: 30ded...fe4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7/24/2016 at 11.44, Edorf skrev:

.

Endret av Feyfeyhey
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er fordi kvinnfolk alltid tror gresset er grønnere på andre siden, og konsekvent overvurder sin attraktivitet. 

 

Anonymkode: 51c48...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.7.2016 at 11.43, AnonymBruker skrev:

Alle skilsmissene i min familie har vært fordi mennene har vært kontrollerende, gjør ikke noe husarbeid, fysisk eller psykisk mishandlende... Så jeg vil si at det i veldig mange tilfeller er mannen som er dominerende i et forhold, og kvinner vil ikke bli værende i slike forhold... 

Anonymkode: 927df...1fa

Så det var menn som tok ut alle skilsmissene i din familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.7.2016 at 12.18, liljene skrev:

Kvinner har råd til å gå. 

De har tenkt på det lenge, og når de først sier noe/når frem til mannen, er det for sent. 

Akseptert i samfunnet at man kan bo alene. 

I

De fleste jeg kjenner som har brutt ut har i flere måneder og år prøvd å si noe til mannen. (Inkludert jeg) Mannen tok rett og slett ikke poenget, skjønte ikke hvor alvorlig det var, og avfeide det meste. Når kvinnen da får nok og sier at "nå er det slutt", så oppfatter mannen at "shit, nå må jeg gjøre noe". Men da er det for sent ja. Og mannen går rundt og forteller at det kom som lyn fra klar himmel. (Noe det ikke har gjort, han har bare ikke oppfattet maset som en alvorlig bekymring og forsøk på kommunikasjon)

Hadde menn tatt tak i ting og forsøkt før det er for sent, hadde mange ekteskap blitt redda.

Anonymkode: 12c18...607

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, waco skrev:

Så det var menn som tok ut alle skilsmissene i din familie?

:klo:

Anonymkode: bc156...a67

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...