Gå til innhold

Hvordan er arbeidstidene til en helsesøster? Et ok yrke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vurderer å bli helsesøster.

Men hvordan er arbeidstidene? Jeg er ikke interessert om det er turnus (natt), men morgen, dag og kveld går bra. Jeg vet at jeg må jobbe som sykepleier ett år før jeg kan ta videreutdanning som helsesøster :) 

Hvis det er noen som har hørt noe annet om yrket, positivt og negativt, kom gjerne med det også! 

Anonymkode: cdaf6...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helsesøster er en av de vanskelige videreutdanninger innen sykepleie, å få studieplass i. Jeg jobber som barnesykepleier, og flere av mine kollegaer har søkt, men noen av de måtte ta opp andre videreutdanninger/etterutdanninger, rett og slett for å få nok studiepoeng. 

Når først det er sagt, de helsesøstrene jeg kjenner til, har normal arbeidstid på dagtid. De jobber på helsestasjonen og skolen, noen ganger begge plasser. Men du har også de som går et steg lengre, og hjelper vanskeligstilte familier på ettermiddag, på sin egen fritid. 

Vet ikke om de har turnus, men ser ikke behov for det heller. 

Anonymkode: bf5fc...f4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tatt sykepleierutdanningen om kun helsesøster er det du kan tenke deg, for det er også svært vanskelig å få jobb som det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som har kommet gjennom nåløyet for spesialisering som helsesøster, har veldig mange års praksis, og da gjerne mye av praksisen i arbeid med barn og/eller ungdom.

Arbeidstidene er stort sett prima - 8-4, null turnus, vanlig ferie. Men det kan være vanskelig å få jobb som helsesøster, da helsesøstertjenesten på skolene dessverre er bygget kraftig ned. Det er vel dessverre også relativt mange deltidsstillinger 

Anonymkode: 65f4d...18f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :) Setter stor pris på alt.