Gå til innhold

Hvordan er arbeidstidene til en helsesøster? Et ok yrke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vurderer å bli helsesøster.

Men hvordan er arbeidstidene? Jeg er ikke interessert om det er turnus (natt), men morgen, dag og kveld går bra. Jeg vet at jeg må jobbe som sykepleier ett år før jeg kan ta videreutdanning som helsesøster :) 

Hvis det er noen som har hørt noe annet om yrket, positivt og negativt, kom gjerne med det også! 

Anonymkode: cdaf6...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helsesøster er en av de vanskelige videreutdanninger innen sykepleie, å få studieplass i. Jeg jobber som barnesykepleier, og flere av mine kollegaer har søkt, men noen av de måtte ta opp andre videreutdanninger/etterutdanninger, rett og slett for å få nok studiepoeng. 

Når først det er sagt, de helsesøstrene jeg kjenner til, har normal arbeidstid på dagtid. De jobber på helsestasjonen og skolen, noen ganger begge plasser. Men du har også de som går et steg lengre, og hjelper vanskeligstilte familier på ettermiddag, på sin egen fritid. 

Vet ikke om de har turnus, men ser ikke behov for det heller. 

Anonymkode: bf5fc...f4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tatt sykepleierutdanningen om kun helsesøster er det du kan tenke deg, for det er også svært vanskelig å få jobb som det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som har kommet gjennom nåløyet for spesialisering som helsesøster, har veldig mange års praksis, og da gjerne mye av praksisen i arbeid med barn og/eller ungdom.

Arbeidstidene er stort sett prima - 8-4, null turnus, vanlig ferie. Men det kan være vanskelig å få jobb som helsesøster, da helsesøstertjenesten på skolene dessverre er bygget kraftig ned. Det er vel dessverre også relativt mange deltidsstillinger 

Anonymkode: 65f4d...18f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :) Setter stor pris på alt.

Men jeg ser ikke helt "problemet" med å komme inn på helsesøsterutdanningen? Poenggrensene ligger på rundt 3,5 og oppover. Det burde da være svært overkommelig når jeg har et snitt på 4,5? I tillegg til poeng jeg får for bacherloren i sykepleie, som da blir ca. 2 poeng om jeg ikke tar helt feil.

Men at det er vanskelig å få fast full stilling, vil jeg tro. Men ut ifra mine research er det ikke helt umulig, hvis man bare.. Det er jo vikariater og lavere stillingsprosenter, men det er jo bedre enn ingen ting! :)

Anonymkode: cdaf6...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg vurderer å bli helsesøster.

Men hvordan er arbeidstidene? Jeg er ikke interessert om det er turnus (natt), men morgen, dag og kveld går bra. Jeg vet at jeg må jobbe som sykepleier ett år før jeg kan ta videreutdanning som helsesøster :) 

Hvis det er noen som har hørt noe annet om yrket, positivt og negativt, kom gjerne med det også! 

Anonymkode: cdaf6...41a

Helsesøsterutdannelsen er ekstremt vanskelig å komme inn på, du må regne med å jobbe som sykepleier i mange år før du kommer inn. Ellers er helsesøster i full stilling 37,5 t/u, fordelt på dagtid. Hvor du jobber kommer an på om du jobber dagtid eller har vakter. 

 

Anonymkode: 76196...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle sammen :) Setter stor pris på alt.

Men jeg ser ikke helt "problemet" med å komme inn på helsesøsterutdanningen? Poenggrensene ligger på rundt 3,5 og oppover. Det burde da være svært overkommelig når jeg har et snitt på 4,5? I tillegg til poeng jeg får for bacherloren i sykepleie, som da blir ca. 2 poeng om jeg ikke tar helt feil.

Men at det er vanskelig å få fast full stilling, vil jeg tro. Men ut ifra mine research er det ikke helt umulig, hvis man bare.. Det er jo vikariater og lavere stillingsprosenter, men det er jo bedre enn ingen ting! :)

Anonymkode: cdaf6...41a

Er det karakterer fra VGS du skriver om her? For de betyr ingenting på videreutdanningen. Poengene er beregnet utifra karakterer på bachelorstudiet i sykepleie og utdanning + praksis utover minstekravet for å komme inn på videreutdanningen. 

Anonymkode: cb74e...32b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle sammen :) Setter stor pris på alt.

Men jeg ser ikke helt "problemet" med å komme inn på helsesøsterutdanningen? Poenggrensene ligger på rundt 3,5 og oppover. Det burde da være svært overkommelig når jeg har et snitt på 4,5? I tillegg til poeng jeg får for bacherloren i sykepleie, som da blir ca. 2 poeng om jeg ikke tar helt feil.

Men at det er vanskelig å få fast full stilling, vil jeg tro. Men ut ifra mine research er det ikke helt umulig, hvis man bare.. Det er jo vikariater og lavere stillingsprosenter, men det er jo bedre enn ingen ting! :)

Anonymkode: cdaf6...41a

Jeg tror du misforstår dette med poeng, det regnes ikke ut fra poengene på videregående og så tilleggespoeng slik det gjøres i samordna opptak, helsesøster er lokalt opptak hos det enkelte studiested. Poengene til videreutdanning som helsesøster består av karakterene dine fra sykepleiestudiet (grunnutdanningen), evt annen høyere utdanning og arbeidserfaring. Se her for forklaring http://www.hib.no/siteassets/dokumenter-regelverk/opptakskrav-videreutdanninger-helsefag.pdf Høyskolen i Bergen hadde i årets opptak 294 søkere til 30 studieplasser for helsesøster, og et snitt på 30,2 for å komme inn. Det gjør det til en vanskelig videreutdanning å komme inn på, og krever som regel full pott på både annen høyere utdanning og praksis.

Selv om du kommer inn på helsesøster og består videreutdanningen er det ekstremt vanskelig å få jobb, det er mange om beinet og kommunene kan velge og vrake i kvalifiserte søkere med masse relevant erfaring. Ett år som sykepleier er ingen ballast i denne sammenheng. Kjenner flere helsesøstre som jobber i andre stillinger fordi det er umulig å få jobb, og helsesøstertjenestn bygges heller ikke opp. Dersom dette er eneste grunnen til å ta sykepleien satser ejg på at du finner noe annet å gjøre om du vil jobbe med barn. 

Anonymkode: 940a9...f2e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle sammen :) Setter stor pris på alt.

Men jeg ser ikke helt "problemet" med å komme inn på helsesøsterutdanningen? Poenggrensene ligger på rundt 3,5 og oppover. Det burde da være svært overkommelig når jeg har et snitt på 4,5? I tillegg til poeng jeg får for bacherloren i sykepleie, som da blir ca. 2 poeng om jeg ikke tar helt feil.

Men at det er vanskelig å få fast full stilling, vil jeg tro. Men ut ifra mine research er det ikke helt umulig, hvis man bare.. Det er jo vikariater og lavere stillingsprosenter, men det er jo bedre enn ingen ting! :)

Anonymkode: cdaf6...41a

Beklager, men du misforstår fullstendig.

 

Karakterene dine fra videregående har ingenting å si. Disse bruker du bare for å komme inn på bachelor i sykepleie. Her får man karakterer fra A-E (F er stryk). Ved søknad om opptak til videreutdanningen helsesøster regnes disse om til tall. Dette gjøres litt ulikt, opptaket til videreutdanningene er lokalt og hver høgskole/universitet kan ha sine regler. Noen steder vil en A bli til tallverdien 5, B til 4, C til 3 osv. Disse tallverdiene kan igjen multipliseres med antall studiepoeng i det enkelte fag. Altså, hvis du har en A i et stort fag (mange studiepoeng) vil dette dra snittet opp. 

Hos NTNU har poenggrensen ligget på 37 - 38 de siste årene. 

Anonymkode: 2425b...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de 3-4 av mine kollegaer som gikk helsesøster etterpå hadde flere års erfaring. To av de måtte få opp poeng og gikk på en ( i mine øyne) tørr og kjedelig videreutdanning, for å få nok poeng til den videreutdanning de ønsket. 

Som sagt. Veldig vanskelig å komme inn på og vanskelig å få jobb i. Hvis man ikke er villig til å flytte på seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor heter det "helsesøster"?

Hva med helsebror, helsefar og helsemor?

Anonymkode: f9633...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du! 

Først må jeg bare si at det er kjempeflott at du har lyst til å bli helsesøster! Jeg har jobbet (som sykepleier)  på en helsestasjon sammen med helsesøstre og de har en fin arbeidshverdag med maange forskjellige oppgaver. Så, for det andre; jeg regner med de som har kommentert her IKKE selv har søkt på Helsesøster utdanningen og dermed er NOE feilinformert. JA det er VELDIG mange som idag ønsker å bli helsesøster derav blir det (som også andre populære studier) vanskeligere å komme inn. Dette betyr IKKE at du bare skal glemme å søke. Det er også slik som det kommenteres ovenfor at ved dette studiet teller dine karakterer på Spl-studiet (og ikke fks vgs) og antall år du har jobbet som spl. Jeg fks, B i snitt, jobbet i 3 år og kom inn på Master i Helsesøster ved UiT. Så noen her kan ta seg en bolle..... 

For det tredje; ALDRI hør på personer som sier at du "bare skal glemme å søke for du kommer ikke inn". Jeg har mange venninner og kompiser som fikk samme beskjed på diverse populære studier og aldri ga seg når de hadde en drøm om å komme inn! Jobber man hardt og dedikert får man til mye! 

Peis på! 💪

Anonymkode: 6721e...f00

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...