Gå til innhold

Må jeg betale full husleie? Huseier låser seg inn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Huseieren min skal pusse opp huset. Jeg betaler forskuddsleie hver måned så har allerede betalt for denne og neste måned.

Problemet er at hun har jo sagt i fra at rom skal pusses opp og males. Så jeg er klar over det nå. Men det er hver dag fra morning til kvelden, bråk i huset og jeg får ikke være alene hjemme. Jeg kommer hjem til at døren er åpen og det blir pusset opp. Det er masse utstyr, bråk og skitt naturligvis. Jeg kunne vel ikke akkurat sagt nei til at det skal pusses opp og det er ikke heller problemet. Det jeg lurer på er om jeg skal betale full husleie? Eller om jeg kan kreve halv husleie siden det ikke er så gunstig for meg at de låser seg inn i tide og utide. 

Eller holdt det at de ga beskjed den ene gangen at de skulle pusse opp, og dermed kan komme og gå som de vil uten å gi beskjed først? De har ingen faste tider på når de kommer og går, og jeg orker ikke å være her når de styrer på. Jeg vet heller ikke hvor lang tid de kommer til å bruke. Nå har jeg allerede betalt og fikk beskjed om at de skulle pusse opp, men jeg kunne jo betalt redusert husleie for en annen måned om jeg har rett til det.

Jeg fant kun regler om at dersom det er mangler ved hus så kan man betale halv husleie. Ingenting om oppussing og lignende. 

 

Anonymkode: 3c6cf...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det syns jeg absolutt du kan kreve. Jeg bor i en sokkel nå og hele huset holder på å bygges på og bytte kledning. Selv om de ikke gjør noe på "min" del har huseier betalt strømregninga mi så lenge det holder på. Ta en prat med utleier :)

Anonymkode: fc8cf...d69

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har faktisk ikke lov til å bare gå rett inn.

Anonymkode: 6f94e...6a7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva du har rett på. Men vet at hvis du bestemmer deg for å holde tilbake husleie så er det ekstremt viktig at du oppretter en ny konto som du setter de pengene på og ikke rører dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva folk kan få seg til å tro! Du har ingen rett til å få husleien redusert, snarere må du regne med at huseier vil komme til å sette opp husleien på sikt når utleieboligen er nyoppusset. 

Håndtverkere kommer og går - sånn er jobben deres, de jobber på flere prosjekt samtidig, vanligvis. Maling må tørke mellom hvert strøk osv. 

Jeg synes du sutrer. 

Anonymkode: 63864...170

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som vel er saken her er at du ikke har full og fri tilgang til den leiligheten du leier. 

Du betaler for noe du ikke får. 

Ta opp dette med utleier. Du bør enten få en reduksjon i leien. Eller tilbud om å bo et annet sted. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi leier ut. Dersom tilstandene er slik du beskriver ville vi gitt reduksjon av husleie som en selvfølge. 

Spør huseier om det lar seg gjøre, kan jo hende de vil synes det er rimelig for tort og svie. Spør på en hyggelig måte, vanskeligere for de å si nei da. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva folk kan få seg til å tro! Du har ingen rett til å få husleien redusert, snarere må du regne med at huseier vil komme til å sette opp husleien på sikt når utleieboligen er nyoppusset. 

Håndtverkere kommer og går - sånn er jobben deres, de jobber på flere prosjekt samtidig, vanligvis. Maling må tørke mellom hvert strøk osv. 

Jeg synes du sutrer. 

Anonymkode: 63864...170

Og jeg synes du uttaler deg om ting du ikke har filla greie på. Husleieloven gjelder, uansett hva du mener.

Husleieloven, § 5-6. Utleierens adgang til husrommet: 
"Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren."

Mulighetene for regulering av leien er også omtalt i loven, Kapittel 4. Leieprisvern (§§ 4-1 - 4-6)

Her er det forresten en tråd som omhandler ulemper i forbindelse med utvendig oppussing. Den kan kanskje være interessant for TS?

Anonymkode: 3c06d...a56

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må de på død og liv pusse opp der du bor, akkurat nå? Kan de ikke vente til du har flytta ut?

Anonymkode: 58982...969

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må de på død og liv pusse opp der du bor, akkurat nå? Kan de ikke vente til du har flytta ut?

Anonymkode: 58982...969

Jeg må leie i 1 år til. De vil jo sikkert helst ikke gå glipp av husleie og velger derfor å pusse opp mens det bor folk der. Jeg flyttet inn 1.juni rett etter noen andre flyttet ut. Så istedenfor å vente med å leie ut slik at de kan renovere så leier de ut samtidig. Litt rart at de valgte å leie ut til meg når de hadde planer om å pusse opp. Det fikk ikke jeg beskjed om før en måned etter jeg var flyttet inn.

Anonymkode: 3c6cf...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må leie i 1 år til. De vil jo sikkert helst ikke gå glipp av husleie og velger derfor å pusse opp mens det bor folk der. Jeg flyttet inn 1.juni rett etter noen andre flyttet ut. Så istedenfor å vente med å leie ut slik at de kan renovere så leier de ut samtidig. Litt rart at de valgte å leie ut til meg når de hadde planer om å pusse opp. Det fikk ikke jeg beskjed om før en måned etter jeg var flyttet inn.

Anonymkode: 3c6cf...74f

Egentlig ville jeg ha funnet meg et nytt sted å bo, om du har rett på å heve kontrakten. Synes dette lyser useriøse utleiere på lang avstand. Spør de om redusert leie. Går de ikke med på det så tror jeg du har rett å heve kontrakten, da det er brudd på husleieloven.

Anonymkode: 72463...53d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva folk kan få seg til å tro! Du har ingen rett til å få husleien redusert, snarere må du regne med at huseier vil komme til å sette opp husleien på sikt når utleieboligen er nyoppusset. 

Håndtverkere kommer og går - sånn er jobben deres, de jobber på flere prosjekt samtidig, vanligvis. Maling må tørke mellom hvert strøk osv. 

Jeg synes du sutrer. 

Anonymkode: 63864...170

Det er ikke lov å sette opp prisen mer enn 1 gang i året og da etter konsumprisindeks. Det er nå heller ikke for meg at det blir pusset opp, heller det at de kan øke prisen når jeg flytter ut. Øke verdien på boligen ved salg eller videre utleie.

Jeg studerer og vil helst ha litt ro og privatliv til det. Det er slitsomt å komme hjem fra jobb til håndverkere som pusser opp i leiligheten til det er kveld. Eller når jeg har fri våkne av at noen låser seg inn i leiligheten for å pusse opp. Jeg har plikt til å gi utleier adgang til vedlikehold, og jeg har som sagt tillatt dette. Eller jeg protesterte ikke på det. Men visste ikke at de bare skulle låse seg inn når det passer de. 

 

Anonymkode: 3c6cf...74f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lov å sette opp prisen mer enn 1 gang i året og da etter konsumprisindeks. Det er nå heller ikke for meg at det blir pusset opp, heller det at de kan øke prisen når jeg flytter ut. Øke verdien på boligen ved salg eller videre utleie.

Jeg studerer og vil helst ha litt ro og privatliv til det. Det er slitsomt å komme hjem fra jobb til håndverkere som pusser opp i leiligheten til det er kveld. Eller når jeg har fri våkne av at noen låser seg inn i leiligheten for å pusse opp. Jeg har plikt til å gi utleier adgang til vedlikehold, og jeg har som sagt tillatt dette. Eller jeg protesterte ikke på det. Men visste ikke at de bare skulle låse seg inn når det passer de. 

 

Anonymkode: 3c6cf...74f

Hva trodde du? At snekkerne skulle ringe deg på veien for å høre om det passet, og du skulle si nei? 

Anonymkode: fb978...aad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva trodde du? At snekkerne skulle ringe deg på veien for å høre om det passet, og du skulle si nei? 

Anonymkode: fb978...aad

Det er kanskje naturlig at huseier AVTALER når snekkerne skal være der, så lenge TS betaler for å disponere leiligheten! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, hvis du ble informert om dette før du skrev under på kontrakten så tror jeg ikke du har så mye å si da du visste og gikk med på dette på forhånd. 

Hvor lenge skal de pusse opp? Er det mye jobb eller bare et par uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...