Gå til innhold

Uføretrygd og blogging.


Gjest MafiaBoSS

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Sk57 skrev:

og dermed kan en vel jobbe litt?

Dessverre så er det vanskelig å få en tilpasset jobb når man er kronisk syk. Hvem vil vel ha en arbeidstaker som kan jobbe 2 timer en mandag, tre timer på fredag og neste uke ingenting? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest MafiaBoSS
41 minutter siden, Sk57 skrev:

og dermed kan en vel jobbe litt?

Nei var ikke det jeg sa.

Være ute blant folk. Har mange betydninger.

Og gå på kaffe, Kan være tøft nok for mange. Men også en fin medisin i form av og vær sosial. Sitte inne 24/7 er ikke det beste. Uansett hva som feiler den uføre. Farlig og dømme, før man vet fakta.

Man skal ikke dømme før man vet hvorfor noen et ufør.

Og enig med  @lillesky.

 

 

Endret av MafiaBoSS
Rettelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FarDareisMai
Et øyeblikk siden, Sk57 skrev:

og dermed kan en vel jobbe litt?

Og hvor skal man finne den jobben? Mange uføre har i utgangspunktet en viss arbeidsevne, men jobbene de kan utføre fins det få av. Sånn er det når man flagger ut diverse arbeidsplasser for å spare penger og forlanger at man skal være 150 prosent frisk. Du vet, 10-20 prosentstillinger henger ikke akkurat på trær med mindre man snakker om helsevesenet, og selv da må man være sterk for å stå i jobb der. NAV tar ikke bare sykdommen i betraktning, men også nettverket rundt personen og om det er tilgang på arbeid der vedkommende bor. 

Er ingenting galt med å blogge som ufør, men kan forstå at noen stusser hvis en blogger sier at hun er hundre prosent ufør, og så i neste øyeblikk bestiger Galdhøppigen eller flyr på byen hver eneste helg og har masse jern i ilden. Jeg også kan stusse, men slår meg til ro med at en blogg ikke alltid viser hele bildet. Man må forstå at omstendighetene kan være ulike, og at enkelte sykdommer faktisk krever ekstra mye fysisk trening for å ha en akseptabel livskvalitet. For femti år siden ville kanskje disse ligget på sanatorium eller sykehjem i den tro at det var det beste, før man fant ut at fysisk aktivitet var det rette. Blogging er og en fin måte å holde kontakt med omverdenen på. Men at man kan knaste ned noen ord på tastaturet hver dag betyr ikke at man kan eller bør være i jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MafiaBoSS skrev:

En naver, kan være så mangt. Blir vek helt feil og bruke det ordet, i denne debatten. En naver, er for meg, en som søker jobb, eller trenger hjelp til og søke jobb.

En naver er en som går på nav fordi vedkommende ikke gidder å jobbe/studere.Altså en snylter. Så ja blir feil å bruke det i denne debatten. 

 

https://www.nrk.no/kultur/a-nave-er-arets-nyord-1.9411357

Anonymkode: 3d5fd...bb2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MafiaBoSS
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En naver er en som går på nav fordi vedkommende ikke gidder å jobbe/studere.Altså en snylter. Så ja blir feil å bruke det i denne debatten. 

 

https://www.nrk.no/kultur/a-nave-er-arets-nyord-1.9411357

Anonymkode: 3d5fd...bb2

Tror ikke alle forstår betydningen av hva er   naver er.

Mange kaster bare populære ord rundt seg.

Endret av MafiaBoSS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MafiaBoSS skrev:

Tror ikke alle forstår betydningen av hva er   naver er.

Mange kaster bare populære ord rundt seg.

Altså, nå er jo ikke "naver" et ord som står i ordboka, så det er i grunnen opp til en selv hvilken betydning man legger i ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, lillesky skrev:

Dessverre så er det vanskelig å få en tilpasset jobb når man er kronisk syk. Hvem vil vel ha en arbeidstaker som kan jobbe 2 timer en mandag, tre timer på fredag og neste uke ingenting? 

Det er veldig vanskelig. De fleste arbeidsgivere vil ha en som er frisk og rask. Ikke en som har diagnoser og ikke kan jobbe så mye. 

En som er uføre er ikke en Naver. Ferdig med den saken! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sk57 skrev:

Hvis en er så aktiv,hvorfor kan en ikke jobbe da?

Fordi da kan en selv bestemme når en skal være aktiv. Hvis det er en dag de har smerter, så de heller være aktiv neste dag hvis de ikke har så vondt. Sånn kan man ikke i arbeidslivet. Da har man dager og tider man skal være på jobb på. Med mindre man er arbeidsgiver eller driver for seg selv, så kan man ikke ringe de 3 dagene man skal på jobb den uka og si "kan ikke komme på jobb i dag likevel "  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sk57 skrev:

Hvis en er så aktiv,hvorfor kan en ikke jobbe da?

Som sagt er det mange grunner til at en oerson er ufør. Jeg har løpt maraton jeg, men er 100% ufør. Trenger ikke være fysisk alltid heller. For min del er det pga angst og depresjon. Da er det medisin å være aktiv, og være ute blandt folk og gjærne ha interesser som foreksempel en blogg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Linnpinn9 skrev:

Fordi da kan en selv bestemme når en skal være aktiv. Hvis det er en dag de har smerter, så de heller være aktiv neste dag hvis de ikke har så vondt. Sånn kan man ikke i arbeidslivet. Da har man dager og tider man skal være på jobb på. Med mindre man er arbeidsgiver eller driver for seg selv, så kan man ikke ringe de 3 dagene man skal på jobb den uka og si "kan ikke komme på jobb i dag likevel "  

Riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Carina Maria skrev:

har ikke tråden her sporet av? 

Det har den vel ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lovelulu skrev:

Som sagt er det mange grunner til at en oerson er ufør. Jeg har løpt maraton jeg, men er 100% ufør. Trenger ikke være fysisk alltid heller. For min del er det pga angst og depresjon. Da er det medisin å være aktiv, og være ute blandt folk og gjærne ha interesser som foreksempel en blogg.

Men hvis det er medisin, så betyr vel det at det gjør deg bedre? Og at du dermed kan bli delvis arbeidsfør? Angst og depresjon kan jo behandles og bli bedre, selv om det selvsagt tar tid og ikke er gjort på èn dag.

Ellers så kan jo blogging også være en jobb, hvis det er noe som gir inntekt. Og da er man jo arbeidsfør, og det man tjener på bloggen regner jeg med blir trukket fra uføretrygda.

Anonymkode: 40dc0...3bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Carina Maria
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis det er medisin, så betyr vel det at det gjør deg bedre? Og at du dermed kan bli delvis arbeidsfør? Angst og depresjon kan jo behandles og bli bedre, selv om det selvsagt tar tid og ikke er gjort på èn dag.

Ellers så kan jo blogging også være en jobb, hvis det er noe som gir inntekt. Og da er man jo arbeidsfør, og det man tjener på bloggen regner jeg med blir trukket fra uføretrygda.

Anonymkode: 40dc0...3bd

jeg har to venninder som er ufør pga av angst og depresjon. dem kommer seg ikke ut i jobb for dem har sånn sosial angst at dem blir senge liggende om dem vet dem må ut for og møte folk. hva i all verden skulle de ha gjort i en jobb? kjøpe senter er et mareritt for dem. begge vennindene mine har prøvd seg i jobb men de takler ikke presset.

for dem som har psykiske problemer er det viktig og styre dagen ut fra dagsformen sin. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MafiaBoSS
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis det er medisin, så betyr vel det at det gjør deg bedre? Og at du dermed kan bli delvis arbeidsfør? Angst og depresjon kan jo behandles og bli bedre, selv om det selvsagt tar tid og ikke er gjort på èn dag.

Ellers så kan jo blogging også være en jobb, hvis det er noe som gir inntekt. Og da er man jo arbeidsfør, og det man tjener på bloggen regner jeg med blir trukket fra uføretrygda.

Anonymkode: 40dc0...3bd

Folk er så forskjellige.  Så man kan ikke sammenlignes. 

Og har bloggere inntekt ang jobb. Så er det   bloggerene ansvar og betale skatt og varsle navn.  Om bloggeren får ytelse derfra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
2 minutter siden, MafiaBoSS skrev:

Folk er så forskjellige.  Så man kan ikke sammenlignes. 

Og har bloggere inntekt ang jobb. Så er det   bloggerene ansvar og betale skatt og varsle navn.  Om bloggeren får ytelse derfra.

 

de fleste bloggerne som er ufør har ikke blogg som jobb men har det som en hobby for og oppdatere familie og venner om livene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis det er medisin, så betyr vel det at det gjør deg bedre? Og at du dermed kan bli delvis arbeidsfør? Angst og depresjon kan jo behandles og bli bedre, selv om det selvsagt tar tid og ikke er gjort på èn dag.

Ellers så kan jo blogging også være en jobb, hvis det er noe som gir inntekt. Og da er man jo arbeidsfør, og det man tjener på bloggen regner jeg med blir trukket fra uføretrygda.

Anonymkode: 40dc0...3bd

Angst og depresjon kan også være kronisk, jeg har hatt dette i mange år, siden jeg var 15 som jeg vet sikkert. Men jeg hadde det nok før det. Når jeg ble ufør i 2012 fikk jeg tilbakebetalt ca 150.000 kr for tapt arbeidsinntekt. Jeg fikk tilbakebetalt fordi det ble regnet som jeg var unguføre pga min sykdom. Jeg er 43 år i dag. Var 39 når jeg ble ufør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis det er medisin, så betyr vel det at det gjør deg bedre? Og at du dermed kan bli delvis arbeidsfør? Angst og depresjon kan jo behandles og bli bedre, selv om det selvsagt tar tid og ikke er gjort på èn dag.

Ellers så kan jo blogging også være en jobb, hvis det er noe som gir inntekt. Og da er man jo arbeidsfør, og det man tjener på bloggen regner jeg med blir trukket fra uføretrygda.

Anonymkode: 40dc0...3bd

Det er ikke gjort på en dag å bli kvalifisert til å bli uføretrygdet heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ellers så kan jo blogging også være en jobb, hvis det er noe som gir inntekt. Og da er man jo arbeidsfør, og det man tjener på bloggen regner jeg med blir trukket fra uføretrygda.

Anonymkode: 40dc0...3bd

Ellers så kan det jo være greit å sjekke fakta før man regner med noe som helst. Er man ufør så kan man tjene opp til 0.4G, dvs 60 000,- uten at det blir fratrekk i trygdeutbetalingen. Tjener man mer enn det så reduseres trygdeytelsen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gremlin skrev:

Altså, nå er jo ikke "naver" et ord som står i ordboka, så det er i grunnen opp til en selv hvilken betydning man legger i ordet.

Selvom det ikke står i ordboka så betyr ikke det at man selv kan velge betydning. Ordet nave ble tatt i bruk for å beskrive friske mennesker som lever på nav fordi de ikke gidder å jobbe,og ikke som en samlebetegnelse på alle som mottar stønader fra Nav.Ordet nave er negativt ladet og det blir da helt feil å bruke det for å beskrive syke mennesker som mottar en stønad

Anonymkode: 3d5fd...bb2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...