Gå til innhold

Uføretrygd og blogging.


Gjest MafiaBoSS

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Carina Maria
6 minutter siden, MafiaBoSS skrev:

Vi er heldige som slipper og betale restskatt for de som ikke har sakene i orden av bloggene.  For betaler man for lite skatt av inntekten.Da slår det tilbake på bloggeren. Uansett om man for ytelser fra Nav eller ei.

Begynte og tenke på de som selger ting gjennom blogger, og som går på ytelser fra Nav. Som ikke rapporter det inn. Blir vel det samme som og missbruke NAV og Skattemyndighetene  det og. Da være seg dyr og andre ting. 

Noen som vet noe om hva orden slike saker  behandles?

 

hva du mener nå? er det bloggere som har sett som du tror sniker seg unna og selger ting gjeonnom bloggen og ikke gir det opp til nav? men det trenger ingen barne vakt for jeg tror folk som er ufør kjenner reglene til nav og dem trenger ingen barnevakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MafiaBoSS

Jeg mener det du leser . 

Vel det tror jeg ikke alle har. Noen blir jo stadig tatt pga trygdesvindel.  Det hører vi stadig om. Og hvorfor er bloggere så mye bedre til og følge regler? Noe jeg ikke tror alle er. Har vel lest og at bloggere har hatt problemer. 

Omen de følger reglene er jo det flott. Men gjør de ikke da er det ikke så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
10 minutter siden, MafiaBoSS skrev:

Jeg mener det du leser . 

Vel det tror jeg ikke alle har. Noen blir jo stadig tatt pga trygdesvindel.  Det hører vi stadig om. Og hvorfor er bloggere så mye bedre til og følge regler? Noe jeg ikke tror alle er. Har vel lest og at bloggere har hatt problemer. 

Omen de følger reglene er jo det flott. Men gjør de ikke da er det ikke så bra.

at folk blir tatt for trygde svindel hører vi om men da er det grove brudd på reglene. en hobby blogger som er ufør som av og til selger håndarbeids produkter skal ikke behøve og oppgi at han tar seg for eksempel 100 kroner for ett par votter. det er heller ikke dem nav vil ta. uføre trygdete har et visst beløp dem kan tjene i tillegg til trygda si vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
22 minutter siden, MafiaBoSS skrev:

Jeg mener det du leser . 

Vel det tror jeg ikke alle har. Noen blir jo stadig tatt pga trygdesvindel.  Det hører vi stadig om. Og hvorfor er bloggere så mye bedre til og følge regler? Noe jeg ikke tror alle er. Har vel lest og at bloggere har hatt problemer. 

Omen de følger reglene er jo det flott. Men gjør de ikke da er det ikke så bra.

jeg syns at det er farlig og mistenke uføre bloggere for at dem driver med trygde svindel uten og vite det med sikkerhet. hves det ikke stemmer da så har dem som går rundt og sprer ryktene satt ut et falskt rykte om den som er ufør. når jeg leser en blogg til en som ufør og som selger noe vil jeg aldri mistenke bloggern for og snike seg unna og oppgi til nav. 

 

Endret av Carina Maria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MafiaBoSS
15 minutter siden, Carina Maria skrev:

jeg syns at det er farlig og mistenke uføre bloggere for at dem driver med trygde svindel uten og vite det med sikkerhet. hves det ikke stemmer da så har dem som går rundt og sprer ryktene satt ut et falskt rykte om den som er ufør. når jeg leser en blogg til en som ufør og som selger noe vil jeg aldri mistenke bloggern for og snike seg unna og oppgi til nav. 

 

Jeg mener det du leser . 

Vel det tror jeg ikke alle har. Noen blir jo stadig tatt pga trygdesvindel.  Det hører vi stadig om. Og hvorfor er bloggere så mye bedre til og følge regler? Noe jeg ikke tror alle er. Har vel lest og at bloggere har hatt problemer. 

Omen de følger reglene er jo det flott. Men gjør de ikke da er det ikke så bra.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, Majott skrev:

Det tror jeg ikke på. Om en uføretrygdet lever et aktivt liv ute blant folk, så kunne h*n vært i jobb, og bidratt med sin aktivitet der. 

Min eksmann er lam fra nakken og ned og jobber likevel 80 %, så for mange er det nok viljen det står på. 

Anonymkode: 8e157...ee0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MafiaBoSS
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min eksmann er lam fra nakken og ned og jobber likevel 80 %, så for mange er det nok viljen det står på. 

Anonymkode: 8e157...ee0

Noen har nok en form for jobb , som hunde og barne passer. Hjelper eldre nBoer flere hmgsnher i uken uten og ta betalt.. Ikke alt man betaler skatt av.🤗🤗

Men uansett er det ubetalelig hjelp for den du hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.7.2016 at 23.28, FarDareisMai skrev:

Jeezes. Ja, mosjon, medisin og blogging kan gjøre folk bedre, men det er ikke dermed sagt at man blir arbeidsfør for det. Og hvis man blir det, så er det ikke gjort i en håndvending å finne en arbeidsgiver som vil ansette en ustabil person, eller som har lave arbeidsprosenter å tilby. 

 

Tror snille tante Far skal gi folk dette inn med teskje:

Ikke alle kan ta en utdanning, og de jobbene som det ikke kreves utdanning for er gjerne flagget bort til Kina eller et annet lavkostland. Og fins det jobber som ikke krever så mye utdanning, som f.eks lager, butikkmedarbeider, osv, så er de gjerne ganske krevende fysisk og mentalt, samt at bedriften er avhengig av at man stiller opp. En som er syk er ikke alltid like stabil. 

Vi lever i en tid hvor medisinen har kommet langt, så mange av de som ville ha dødd eller blitt innlagt for hundre år siden lever idag OK liv, men må ha tidskrevende behandling. Jeg hadde garantert vært død for hundre år siden. Men kanskje det er mer sammfunnøkonomisk, slutt med behandling og medisinering, og voila, antall uføre blir redusert ganske kraftig. 

Å ha en liten blogg, er ikke arbeid og gjør en ikke arbeidsfør. Da betyr det at jeg, som vasker opp eller lager mat til meg selv kan starte å jobbe på en restaurant som oppvaskhjelp, ikke sant? Eller uføre Alma, som tar seg en runde i høyet med gubben et par ganger i uka kan jo begynne som prostituert, fordi hun har arbeidsevne, må vite. 

En stor blogg, som genererer mer inntekt trenger ikke å være arbeidskrevende, så hvis en ufør blogger er ærlig mtp inntekt og skatt, da har hun alt sitt på det tørre. 

Nå må folk få hue ut av ræva og innse at  dagens arbeidsmarked er for de som er hundre prosent friske eller som har fjorten mastergrader. For mange kontoryrker idag krever mastergrad, noe det ikke var snakk om for ti år siden. I tillegg, som jeg har sagt før, NAV ser ikke bare på sykdommen i seg selv, men også på livet rundt en person. En syk som bor i en stor bykommune kan lettere få seg jobb, selv uten nettverk, mens en annen som bor i en liten kommune, hvor eneste tilgjengelige arbeid er fysisk krevende kan kanskje ikke flytte på seg fordi de har familie og andre som kan hjelpe dem, uten å belaste kommunen for penger. 

Nå skulle jeg ønske at folk kunne sett litt lenger enn nesa si og innse at ting ikke alltid er som de ser ut til å være. Uføresystemet er enormt komplisert, og det er sant at det er blitt et stort samfunnsproblem. Men ikke la det gå utover de uføre.

Amen. Det beste innlegget så langt :hoppendeglad: :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23. juli 2016 at 10.20, MafiaBoSS skrev:

Får de det?

Det ser vittelig ikke slik ut for meg. For er det en blogger som går på trygd, og handler noe, så får vedkommende pepper. Så da er det noen som har et stoooort problem. Er det bloggeren, eller er det folket som ikke forstår, at en som er trygdet, har det samme utbetalt, som når vedkommende var i jobb. Det er tydeligvis, mange som ikke forstår.

Nå er jeg trygdet selv, og forstår ikke dette utspillet. Jeg er ikke i nærheten av å ha det samme utbetalt som da jeg var i jobb. Ja trygdede blir skattet som en lønnstaker, men vi får da vitterlig ikke lønn. Trygd er en varig ytelse fordi man ikke kan jobbe,vi får ikke lønn for å være hjemme. Vi får ytelse. 

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor du bryr deg om at andre bryr seg om hva du bruker penger på? Jeg har både iphone og mac, skulle jeg ikke få lov til å ha det bare fordi jeg er trygdet? Det angår da ingen hvordan jeg disponerer pengene mine. Hva andre syns bryr jeg meg ikke noe om, hvorfor bruker du energi på noe så meningsløst? Hvis du føler duhar råd til å kjøpe deg bukse til 1500 kr, så angår vel ikke det andre? Noen føler kanskje at trygdede ikke skal ha råd til annet enn posemat og klær fra cubus, men det er vel strengt tatt ikke ditt (eller mitt) problem. 

Bruk penger på hva du vil, det er ditt liv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min eksmann er lam fra nakken og ned og jobber likevel 80 %, så for mange er det nok viljen det står på. 

Anonymkode: 8e157...ee0

Rett og slett en usaklig og usmakelig kommentar

Anonymkode: abe2c...78c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MafiaBoSS
43 minutter siden, 2shy skrev:

Nå er jeg trygdet selv, og forstår ikke dette utspillet. Jeg er ikke i nærheten av å ha det samme utbetalt som da jeg var i jobb. Ja trygdede blir skattet som en lønnstaker, men vi får da vitterlig ikke lønn. Trygd er en varig ytelse fordi man ikke kan jobbe,vi får ikke lønn for å være hjemme. Vi får ytelse. 

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor du bryr deg om at andre bryr seg om hva du bruker penger på? Jeg har både iphone og mac, skulle jeg ikke få lov til å ha det bare fordi jeg er trygdet? Det angår da ingen hvordan jeg disponerer pengene mine. Hva andre syns bryr jeg meg ikke noe om, hvorfor bruker du energi på noe så meningsløst? Hvis du føler duhar råd til å kjøpe deg bukse til 1500 kr, så angår vel ikke det andre? Noen føler kanskje at trygdede ikke skal ha råd til annet enn posemat og klær fra cubus, men det er vel strengt tatt ikke ditt (eller mitt) problem. 

Bruk penger på hva du vil, det er ditt liv.

Det er helt klart et viktig tema. Og belyse en slik sak.

Og at du ikke har like mye utbetalt som da du bare i jobb. Det må du ta med NAV.  Ikke meg. Noen har noen hundre kroner mindre andre det samme og noen 1000 mer i mnd.

Og jeg fikk faktisk et brev fra Skatte etaten.  Om at det var derfor den nye uføre reformen er slik den er fra 2015. 

Og ja bruk pengene på hva du vil. 

Det er mange som helt klart irriterer seg over at du kjøpte deg en brus i går.  Men slik er tydeligvis mange. 

Mange med meg er enig i at det er et viktig tema. Og det synes jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MafiaBoSS
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rett og slett en usaklig og usmakelig kommentar

Anonymkode: abe2c...78c

Hvorfor bry seg om at folk provosere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, MafiaBoSS skrev:

Det er helt klart et viktig tema. Og belyse en slik sak.

Og at du ikke har like mye utbetalt som da du bare i jobb. Det må du ta med NAV.  Ikke meg. Noen har noen hundre kroner mindre andre det samme og noen 1000 mer i mnd.

Og jeg fikk faktisk et brev fra Skatte etaten.  Om at det var derfor den nye uføre reformen er slik den er fra 2015. 

Og ja bruk pengene på hva du vil. 

Det er mange som helt klart irriterer seg over at du kjøpte deg en brus i går.  Men slik er tydeligvis mange. 

Mange med meg er enig i at det er et viktig tema. Og det synes jeg og.

Jeg tar det verken med deg eller NAV, jeg bare påpeker at det ikke er vanlig å ha like mye utbetalt som ufør som når man jobber.  Tror du virkelig at en som har hatt 40 000 kr utbetalt som arbeidstaker får det samme når de går over på AAP eller uføretrygd?

Isåfall hadde vel alle blitt "syke" og levd godt på staten. Det er ikke økonomisk lønnsomt å være trygdet, og det skal det da virkelig heller ikke være.

Jada, alle fikk brev fra skatteetaten, det inneholder informasjon om at man nå blir skattelagt som en lønnstaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, MafiaBoSS skrev:

Hvorfor bry seg om at folk provosere?

Så hvorfor bryr deg i det hele tatt om å lage denne tråden hvis du ikke bryr deg om at folk provoserer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede startet en tråd om uføre før og det at folk legger seg opp i hvordan de velger å leve livet sitt og hva de bruker penger på etc. Det sjokkerer meg at noens privatøkonomi er alles business, hvordan man prioriterer, hva man sparer til, hva man forsøker å gjøre ut av den resthelsa man har igjen, ev hva man driver med i de friskere periodene. Er dypt sjokkert faktisk.

Det står faktisk mellom linjene her i enkelte innlegg at man ikke skal vise seg ute blandt folk om man har en bedre periode. Og som jeg gjør, med å ikke bruke penger i lange perioder og heller ingenting på å gå ut på byen og drikke en masse alkohol - det har man altså da ikke lov til å velge selv hvordan man disponerer sin velferdsytelse? Mener dere helt alvorlig at man skal være lenket til hjemmet hver eneste dag hele året? Det virker faktisk sånn. Har man lov til å spare pengene sine til å kjøpe en dyr jakke eller skulle det vært egne loppemarkedutsalg for uføre slik at de kun gikk i klær som ikke satte igang heftige reaksjoner i befolkningen? Virkelig skummelt hvilke holdninger folk har her.

Hadde nav gått inn på min instagramkonto eller facebook hadde de nok sett noen fine bilder, men det som ikke er synlig der er de mnd med inaktivitet hvor man er syk og ikke gjøre noe som helst, også ville de om de hadde utdanning innen psykisk helsevern eller psykologi kunnet lese mye sykdom utav kommentarer og annet på disse sosiale media.

Anonymkode: f7e66...f7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest MafiaBoSS
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har allerede startet en tråd om uføre før og det at folk legger seg opp i hvordan de velger å leve livet sitt og hva de bruker penger på etc. Det sjokkerer meg at noens privatøkonomi er alles business, hvordan man prioriterer, hva man sparer til, hva man forsøker å gjøre ut av den resthelsa man har igjen, ev hva man driver med i de friskere periodene. Er dypt sjokkert faktisk.

Det står faktisk mellom linjene her i enkelte innlegg at man ikke skal vise seg ute blandt folk om man har en bedre periode. Og som jeg gjør, med å ikke bruke penger i lange perioder og heller ingenting på å gå ut på byen og drikke en masse alkohol - det har man altså da ikke lov til å velge selv hvordan man disponerer sin velferdsytelse? Mener dere helt alvorlig at man skal være lenket til hjemmet hver eneste dag hele året? Det virker faktisk sånn. Har man lov til å spare pengene sine til å kjøpe en dyr jakke eller skulle det vært egne loppemarkedutsalg for uføre slik at de kun gikk i klær som ikke satte igang heftige reaksjoner i befolkningen? Virkelig skummelt hvilke holdninger folk har her.

Hadde nav gått inn på min instagramkonto eller facebook hadde de nok sett noen fine bilder, men det som ikke er synlig der er de mnd med inaktivitet hvor man er syk og ikke gjøre noe som helst, også ville de om de hadde utdanning innen psykisk helsevern eller psykologi kunnet lese mye sykdom utav kommentarer og annet på disse sosiale media.

Anonymkode: f7e66...f7b

Hehe. Ja jeg så det mellom linjene jeg og i flere innlegg. Folk mener visst at uføre skal ligge til sengs med gardinene fortrekt. Og ihvertfall ikke fly i skogen. Selv om jeg f.eks flyr i skogen for ryggen din del. Men det spurte ingen om. For jeg ser ikke syk ut på utsiden.  Det vises kun på røntgen bilder.

Så slik sett tror jeg mange trengte denne tråden.

Om vi får 2 av 10 til og forstå mer. Så har vi gjort en god ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det er nokså graverende om nav har myndighet til å gå inn på noe så privat som facebook og instagram til folk, for meg er instagram en slags bildedagbok jeg kun deler med noen få, og jeg liker det fordi jeg liker å ta bilder. Facebook er for å holde kontakten med folk som bor andre steder i landet, og også veldig privat føler jeg. Visste ikke at de gjorde sånt jeg. Sykt.

Anonymkode: f7e66...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MafiaBoSS
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes også det er nokså graverende om nav har myndighet til å gå inn på noe så privat som facebook og instagram til folk, for meg er instagram en slags bildedagbok jeg kun deler med noen få, og jeg liker det fordi jeg liker å ta bilder. Facebook er for å holde kontakten med folk som bor andre steder i landet, og også veldig privat føler jeg. Visste ikke at de gjorde sånt jeg. Sykt.

Anonymkode: f7e66...f7b

På FB velger du jo hvem du deler alt med. Der har du kontrollen.  Og det gjør dut på instagramkonto og. Blogg blir værre. Det vet jeg og at de følger med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
1 minutt siden, MafiaBoSS skrev:

På FB velger du jo hvem du deler alt med. Der har du kontrollen.  Og det gjør dut på instagramkonto og. Blogg blir værre. Det vet jeg og at de følger med.

tror du virkelig at nav har tid og anledning til og følge med bloggere? det tror ikke jeg. . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...