Gå til innhold

Vi er så redd for at utlendinger ikke integrerer seg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Tanuki skrev:

selvfølgelig er det minst like flaut, har aldri påstått noe annet.

Hva tenker du om å dømme andre mennesker da? Ser du på det som flaut? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, WubWub skrev:

Hva tenker du om å dømme andre mennesker da? Ser du på det som flaut? 

det kommer helt an på hva du mener med å dømme andre. Jeg kan kritisere så mye jeg vil, dømmer ingen som person, men ja jeg mener/dømmer at om man bor i et annet land så er det en selvfølge å lære om landets språk og kultur. Har selv bodd i utlandet og jeg prøvde i det minste å lære språket, selvom jeg strengt tatt ikke hadde trengt det for å bo der. Jeg syns det er sløvt og respektløst å leve i sin egen lille boble/ghetto og ikke gidde å integrere seg, enten en er utlending i norge eller i Spania. Så ja, jeg etter din mening DØMMER jeg vel dem, men kan jeg fint stå for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juami
31 minutter siden, Tanuki skrev:

det kommer helt an på hva du mener med å dømme andre. Jeg kan kritisere så mye jeg vil, dømmer ingen som person, men ja jeg mener/dømmer at om man bor i et annet land så er det en selvfølge å lære om landets språk og kultur. Har selv bodd i utlandet og jeg prøvde i det minste å lære språket, selvom jeg strengt tatt ikke hadde trengt det for å bo der. Jeg syns det er sløvt og respektløst å leve i sin egen lille boble/ghetto og ikke gidde å integrere seg, enten en er utlending i norge eller i Spania. Så ja, jeg etter din mening DØMMER jeg vel dem, men kan jeg fint stå for.

Enig i dette, man bør anstrenge seg såpas at man setter seg inn i landets språk og kultur når man først skal flytte til et annet land. Behøver selvsagt ikke å kunne snakke flytende, men bør i det minste kunne gjøre seg forstått i dagligdagse situasjoner. I tillegg har jeg opplevd at mange innflyttete nordmenn er forbannet over at mange spanjoler ikke har gått inn for å lære seg engelsk, fordi de ikke klarer å gjøre seg forstått når de selv ikke kan spansk. Man bør prøve å integrere seg litt, og ikke samle seg i ghettoer. Det er dessuten ikke bare pensjonister i Spania, men mange familier også. Jeg vet at noen skoler har spansk inn i timeplanen (usikker på om alle har det), så mange barn lærer i alle fall spansk. Men mange foreldre lærer likevel ikke spansk, og engasjerer seg ikke noe særlig for å lære det heller, bortsett fra å bestille mat og drikke på restauranter ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske stor forskjell på å dra til et land og bosette seg eller feriere, samtidig som man bidrar stort økonomisk og dette er ønsket av landet, og det å flytte til et nytt land, være en belastning for samfunnet som slipper deg inn for å være greie, og så ikke integrere seg. Jeg forventer ikke at en som har fått visum for å jobbe i Norge en periode integrerer seg fullstendig i det norske samfunnet, men jeg forventer at en som ønsker å få norsk statsborgerskap gjør det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, herzeleid skrev:

Det er ganske stor forskjell på å dra til et land og bosette seg eller feriere, samtidig som man bidrar stort økonomisk og dette er ønsket av landet, og det å flytte til et nytt land, være en belastning for samfunnet som slipper deg inn for å være greie, og så ikke integrere seg. Jeg forventer ikke at en som har fått visum for å jobbe i Norge en periode integrerer seg fullstendig i det norske samfunnet, men jeg forventer at en som ønsker å få norsk statsborgerskap gjør det. 


 Lykke til med å forklare dette til blant annet Arbeiderpartiet...

Anonymkode: f93a3...ad6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Fyller nordmenn opp fengsel i Spania, eller belaster de det spanske velferdssystemet? Blir de kastet ut av landet (men nekter å reise derifra) og blir dømt for gjentatte lovbrudd? Anker de utkastelsene sine gjennom all mulige slags spanske rettsinstanser, og får alle advokat-kostnadene sine dekket av spanske myndigheter?

Nordmenn i Spania mottar sin trygd fra Norge, og de belaster ikke spanske sykehus eller noe annet i Spania økonomisk. De har også høyere kjøpe-kraft, og langt lavere kriminalitet – enn asylsøkere og innvandrere som kommer til Norge. Nordmenn i utlandet mottar vel heller ingen støtte-ordninger, tiltak for integrering eller penger for opprettelse (eller drift) av deres egen religion, kultur eller språk?

Dersom Norge utelukkende hadde hatt innvandring av folk, innenfor disse kriteriene. Så ville kritikken og motstanden mot innvandringen til Norge sannsynligvis vært temmelig minimal.

Anonymkode: f93a3...ad6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 23.7.2016 at 13.40, Tanuki skrev:

det kommer helt an på hva du mener med å dømme andre. Jeg kan kritisere så mye jeg vil, dømmer ingen som person, men ja jeg mener/dømmer at om man bor i et annet land så er det en selvfølge å lære om landets språk og kultur. Har selv bodd i utlandet og jeg prøvde i det minste å lære språket, selvom jeg strengt tatt ikke hadde trengt det for å bo der. Jeg syns det er sløvt og respektløst å leve i sin egen lille boble/ghetto og ikke gidde å integrere seg, enten en er utlending i norge eller i Spania. Så ja, jeg etter din mening DØMMER jeg vel dem, men kan jeg fint stå for.

Hvis de ikke ønsker å bli spanske statsborgere, så... Og angående at de har norske skoler. Er ikke det for at barna skal flytte til Norge og etablere seg der? Jeg innrømmer at jeg kjenner ikke reglene for de som har barn på skole i Spania eller andre land. Men når barna blir gamle nok, så kan de vel ikke gå på et spansk sosialkontor?

Jeg tror du forveksler innvandrere med langtidsferierende som ikke skal bo der permanent. 75 dager i året ferierer de i Spania. Innvandrere bør integrere seg. Hvis jeg hadde interesse av at barna skulle bo i Spania, søke jobb i Spania og gifte seg der, så hadde jeg satset på opplæring i spansk og søkt de over på en spansk skole så fort som mulig. Lært meg spansk selv, prøvd å bosette meg utenfor eller i det minste i utkanten av et turistområde. Jeg mener, selvsagt ville jeg ikke at barna mine skulle ha det handicapet å ikke engang snakke språket skikkelig i sitt nye hjemland!

Jeg vet ikke hvordan det går å søke om spansk statsborgerskap heller. Jeg måtte sikkert dokumentere inntekt for å få det. Kunne jeg søkt om asyl i Spania tror du?

Endret av ops2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.7.2016 at 5.03, AnonymBruker skrev:

 Og tenker meg det ramaskriket om det plutselig skulle dukke opp "den afghanske skolen i Oslo" og "den syriske skolen i Trondheim". Vi er ganske dobbeltmoralske, vi nordmenn!


http://www.tb.no/avkleddavjakob/reiseliv/utenriks/notteroy-par-har-vart-30-ar-i-spania-vi-har-ikke-spanske-venner-og-kan-ikke-spansk/f/5-76-339647

Anonymkode: f5c7f...3b9

Jeg tror du ikke har fått med deg at det har vært koranskoler i Oslo og Drammen i årevis.

https://www.nrk.no/dokumentar/koranskolen-1.1224665

http://www.aftenposten.no/osloby/Pa-koranskole-464556b.html

https://www.rights.no/2016/06/vergelose-barn-pa-koranskoler-i-norge-regjeringen-taus/

Sitat

Så kommer troskyldigheten til nordmenn frem: Skoleledelsen mente tidligere at koranskolen måtte være “positivt for ungene”. Hva var det faglige grunnlaget for denne vurderingen, mon tro? Nå opplever de samme at de har fått “et homogent miljø på siden av samfunnet. Lærerstaben frykter at det kanskje ikke er til barnas beste å tilbringe så mye tid i moskeen. Til tross for at barna er født og oppvokst i Norge snakker de dårlig norsk, det er alarmerende. Skolen har hatt flere foreldre inne til bekymringssamtale. – Den ene faren sa at han vill holde sønnen sin i moskeen til han ble god muslim. Men hva er det?

Foreldrene til disse barna har tenkt at barna skal bo i Norge, ikke reise tilbake til Pakistan eller Iran eller hvor de nå kommer fra. Disse barna er født og oppvokst i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten har en fyldig artikkel om spanjoler som ikke liker utviklingen: http://www.aftenposten.no/verden/Turist_-det-er-du-som-er-terrorist-Spanjoler-har-fatt-nok-av-ferierende-utlendinger-400739b.html

Sitat

Aftenposten møter 40-åringen på et lite torg i bydelen Born i sentrum av Barcelona, rundt hundre meter unna leiligheten hans.

Her har han bodd i ti år og sett byen forandre seg kraftig.

– Turismen dreper de sosiale mønstrene. Nærbutikker og kafeer for lokalbefolkningen forsvinner og blir byttet ut med sjelløse turiststeder.

Men lenger ned i artikkelen kommer det fram at turismen bidrar med hele 15 prosent av bruttonasjonalproduktet og står for over 2,5 millioner jobber i Spania. Aktivisten Pardo vil at Spania må få alternative jobber, ikke turisme. Men han kommer ikke med noen forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The White Wolf

Disse nordmenn burde kastet ut av Spania akkurat som utlendinger i Norge som ikke lærer seg norsk og ikke integrerer seg i det norske samfunnet burde kastet ut av Norge. Noen sier at det ikke er det samme det er nøyaktig det samme. 

Om man flytter til et land da skal man lære seg språket og integrere seg i samfunnet dette gjelder også nordmenn som flytter til Spania. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt så hardt dere går ut mot pensjonister i utlandet, bare for å finne noe som "ligner" innvandrerproblemene vi har. De er pensjonister, eldre mennesker, og alle vet at de ikke lærer like fort som yngre. Så hvorfor skal de bruke resten av livet på å lære et nytt språk? De er i siste stadie i livet og kommer ikke til å reprodusere seg. De kommer sannsynligvis ikke til å lage noe særlig bråk heller.

Anonymkode: a3266...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, The White Wolf skrev:

Disse nordmenn burde kastet ut av Spania akkurat som utlendinger i Norge som ikke lærer seg norsk og ikke integrerer seg i det norske samfunnet burde kastet ut av Norge. Noen sier at det ikke er det samme det er nøyaktig det samme. 

Om man flytter til et land da skal man lære seg språket og integrere seg i samfunnet dette gjelder også nordmenn som flytter til Spania. 

Flytte? 75 dager i året på ferie.Ikke meldt flytting til Spania. Ingen utgifter for Spania. Skaper jobber. Legger igjen penger. Glemte du ironiflagget?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Fyller nordmenn opp fengsel i Spania, eller belaster de det spanske velferdssystemet? Blir de kastet ut av landet (men nekter å reise derifra) og blir dømt for gjentatte lovbrudd? Anker de utkastelsene sine gjennom all mulige slags spanske rettsinstanser, og får alle advokat-kostnadene sine dekket av spanske myndigheter?

Nordmenn i Spania mottar sin trygd fra Norge, og de belaster ikke spanske sykehus eller noe annet i Spania økonomisk. De har også høyere kjøpe-kraft, og langt lavere kriminalitet – enn asylsøkere og innvandrere som kommer til Norge. Nordmenn i utlandet mottar vel heller ingen støtte-ordninger, tiltak for integrering eller penger for opprettelse (eller drift) av deres egen religion, kultur eller språk?

Dersom Norge utelukkende hadde hatt innvandring av folk, innenfor disse kriteriene. Så ville kritikken og motstanden mot innvandringen til Norge sannsynligvis vært temmelig minimal.

Anonymkode: f93a3...ad6

Du klarer ikke å skjønne at flyktinger flest ikke har den økonomien nordmenn har? Dessuten finnes det masse rart av nordmenn i Spania. F.eks lugubre foreldre som har flyktet fra barnevernet her i Norge. Og mange nordmenn klarer overhodet ikke å oppføre seg i Spania, men hvor mage nordmenn som er kommet i fengsel i Spania ønsker jeg ikke å spekulere i, for det aner jeg ikke. 

Anonymkode: f5c7f...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The White Wolf
Et øyeblikk siden, ops2 skrev:

Flytte? 75 dager i året på ferie.Ikke meldt flytting til Spania. Ingen utgifter for Spania. Skaper jobber. Legger igjen penger. Glemte du ironiflagget?

Nordmenn de største hyklere 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt så hardt dere går ut mot pensjonister i utlandet, bare for å finne noe som "ligner" innvandrerproblemene vi har. De er pensjonister, eldre mennesker, og alle vet at de ikke lærer like fort som yngre. Så hvorfor skal de bruke resten av livet på å lære et nytt språk? De er i siste stadie i livet og kommer ikke til å reprodusere seg. De kommer sannsynligvis ikke til å lage noe særlig bråk heller.

Anonymkode: a3266...c1d

Det er bare noen som sammenligner epler med pærer. Som hvis jeg leide en leilighet i Åre for å være der i påsken, uten å flytte fra Norge, jobbe og skatte til Norge, men betale leie og livsopphold i Åre, så skulle jeg være en innflytter i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, ops2 skrev:

Jeg tror du ikke har fått med deg at det har vært koranskoler i Oslo og Drammen i årevis.

https://www.nrk.no/dokumentar/koranskolen-1.1224665

http://www.aftenposten.no/osloby/Pa-koranskole-464556b.html

https://www.rights.no/2016/06/vergelose-barn-pa-koranskoler-i-norge-regjeringen-taus/

Foreldrene til disse barna har tenkt at barna skal bo i Norge, ikke reise tilbake til Pakistan eller Iran eller hvor de nå kommer fra. Disse barna er født og oppvokst i Norge.

Jeg tror mange ønsker å reise tilbake om det blir trygt å dra tilbake. Nasjonalismen er stor blant mange her også. Du kan ikke påstå at alle ønsker å bli i Norge.Og har fått med meg koranskoler. Men når er det jo ikke kristenskoler jeg mente var i Spania. Men flere norske skoler. 

Anonymkode: f5c7f...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.7.2016 at 10.06, AnonymBruker skrev:

De aller fleste nordmenn bor da faktisk i Norge. Om de som bor i Spania ikke lærer seg språket, samtidig som de snakker ned intergrering av innvandrere, så er det de som er dobbeltmoralske. Ikke nordmenn generelt. 

Anonymkode: f7c4a...0d4

Tull. De er ikke der for å leve på trygd eller drive kriminalitet. De er kjærkomne tilskudd til økonomien. 

Anonymkode: 00961...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:


Fyller nordmenn opp fengsel i Spania, eller belaster de det spanske velferdssystemet? Blir de kastet ut av landet (men nekter å reise derifra) og blir dømt for gjentatte lovbrudd? Anker de utkastelsene sine gjennom all mulige slags spanske rettsinstanser, og får alle advokat-kostnadene sine dekket av spanske myndigheter?

Nordmenn i Spania mottar sin trygd fra Norge, og de belaster ikke spanske sykehus eller noe annet i Spania økonomisk. De har også høyere kjøpe-kraft, og langt lavere kriminalitet – enn asylsøkere og innvandrere som kommer til Norge. Nordmenn i utlandet mottar vel heller ingen støtte-ordninger, tiltak for integrering eller penger for opprettelse (eller drift) av deres egen religion, kultur eller språk?

Dersom Norge utelukkende hadde hatt innvandring av folk, innenfor disse kriteriene. Så ville kritikken og motstanden mot innvandringen til Norge sannsynligvis vært temmelig minimal.

Anonymkode: f93a3...ad6

Ok. Så fordi nordmenn i Spania mottar trygd i Norge så behøver de ikke å lære seg språket, integrere seg og vise respekt for den spanske kulturen? Og du vet det er alt slag mulige nordmenn som flytter til Spania? Ikke bare trygdede.. 

Anonymkode: f5c7f...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi nordmenn får slutte å være turister i andre land, siden vi ikke lærer språket.

Anonymkode: a3266...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...