Gå til innhold

Er det tilfeldig at lederne som drepte flest folk alle var ateister?


ajarRun

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, amativeReflection skrev:

Slutt å avspore tråden min. Hvis du vil diskutere Hitler sin ateisme får du starte en egen tråd om det.

Denne tråden handler om hvordan ateistiske ledere er massemordere. Hvis du ikke er enig i at Hitler er en ateist får du ta utgangspunkt i Mao og Stalin.

Det er ikke avsporing av tråden din. Det viser at premissene du kommer med er feil på flere nivå, noe jeg gjorde deg oppmerksom på i min første post. Det er du/dere som har hengt dere opp i Hitler. Les min første post en gang til, jeg bryr meg ikke om Hitler var kristen eller ikke, ei heller om Stalin var ateist. Hitler gjorde ikke det han gjorde pga han var kristen, det samme med Stalin vedr. ateisme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Midgard skrev:

Er "forsynet" forenelig med ateisme ?

Et godt poeng. Jeg anbefaler forøvrig boken  Himmlers Herefolk, som beskriver nazistenes og Himmlers teori om raselære. Bl a at 'arierne', som man kalte det, skulle være overjordiske vesener,som kom for å befolke planeten. F eks brukte de teorien om Atlantis til egen fordel. Dette ble ikke- om jeg husker riktig- tatt veldig seriøst blant andre forskere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Midgard skrev:

Det er ikke avsporing av tråden din. Det viser at premissene du kommer med er feil på flere nivå, noe jeg gjorde deg oppmerksom på i min første post. Det er du/dere som har hengt dere opp i Hitler. Les min første post en gang til, jeg bryr meg ikke om Hitler var kristen eller ikke, ei heller om Stalin var ateist. Hitler gjorde ikke det han gjorde pga han var kristen, det samme med Stalin vedr. ateisme.

De er ateister, du bare kommer med usaklige påstander om at fordi Hitler ble døpt måtte han være kristen. Det stemmer beviselig ikke med fakta.

De tre verste massemorderne i historien var ateister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Midgard skrev:

Hitler gjorde ikke det han gjorde pga han var kristen, det samme med Stalin vedr. ateisme.

Helt riktig. Noen gudstro passet bare ikke inn i disse samfunnene som de ønsket å skape. Det ville gitt makt til trossamfunnet(ene) som lederene ønsket å beholde hos seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, amativeReflection skrev:

De er ateister, du bare kommer med usaklige påstander om at fordi Hitler ble døpt måtte han være kristen. Det stemmer beviselig ikke med fakta.

Nå er det beklageligvis for deg, DU som mangler fakta. Påstanden har vi fått med oss med det er da også det eneste du har kommet med.

Btw, det er fortsatt DU som bitcher om Hitler.

Endret av Midgard
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Midgard skrev:

Nå er det beklageligvis for deg, DU som mangler fakta. Påstanden har vi fått med oss med det er da også det eneste du har kommet med.

Hitler oppfordret jo aktivt grupperinger som var anti-kristen. Det er ikke forenelig med å være kristen.

Uansett, ignorer Hitler. Er det ikke påfallende at de verste massemorderne var ateister? Selv om ateismen ikke var motivasjonen deres, må det jo være noe med ateismen som gjør dem predisponert til å drepe i slike vanvittige tall, eller gjør dem bedre til å være dårlige ledere.

Merk at alle tre var arrogante og turte fram med sine egne ideer uten noen som helst respekt for andre menneskers vel og ve, noe en religiøs person neppe kunne gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, amativeReflection skrev:

Er det ikke påfallende at de verste massemorderne var ateister? Selv om ateismen ikke var motivasjonen deres, må det jo være noe med ateismen som gjør dem predisponert til å drepe i slike vanvittige tall, eller gjør dem bedre til å være dårlige ledere.

Tull og tøys. Det er praktiske årsaker bak, som jeg har skrevet om tidligere i tråden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, amativeReflection skrev:

Dessuten har ikke ateister noen sperrer mot å lyve og bedra.

Slutt å lyve.

Anonymkode: 188f1...9d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hitler, Stalin og Mao har drept nøyaktig 0 personer. Men de fikk andre til å drepe millioner av mennesker.

Anonymkode: 52e4c...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, amativeReflection skrev:

Selv om ateismen ikke var motivasjonen deres, må det jo være noe med ateismen som gjør dem predisponert til å drepe i slike vanvittige tall, eller gjør dem bedre til å være dårlige ledere.

Regner med at dette er ironisk ment. Folk som er i stand til å begå folkemord benytter hvilken motivasjon og rettferdigjøring som helst. Om det er for å tjene Gud, eller for å rense landet for religion, de velger det som tjener dem best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, linsejesus skrev:

Regner med at dette er ironisk ment. Folk som er i stand til å begå folkemord benytter hvilken motivasjon og rettferdigjøring som helst. Om det er for å tjene Gud, eller for å rense landet for religion, de velger det som tjener dem best.

Ingen religiøse folkemordere har drept i nærheten like mange som de ateistiske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The White Wolf

Det skjer aldri drap i ateismens navn

Det skjer fult av drap i religionens nav

Et øyeblikk siden, amativeReflection skrev:

Ingen religiøse folkemordere har drept i nærheten like mange som de ateistiske.

Forskjellen ligger i at folk dreper i religionens navn men det er ingen som dreper i ateismens navn. Det at du velger å ignorere dette faktum forandrer ikke at det er slik det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, The White Wolf skrev:

Det skjer aldri drap i ateismens navn

Det skjer fult av drap i religionens nav

Forskjellen ligger i at folk dreper i religionens navn men det er ingen som dreper i ateismens navn. Det at du velger å ignorere dette faktum forandrer ikke at det er slik det er.

Jeg vet ikke med deg, men for min del er det rivende likegyldig hva den uttalte grunnen til at noen dreper meg er, jeg bare liker ikke å bli drept, på generelt grunnlag. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 23.7.2016 at 2.23, amativeReflection skrev:

Mao, Stalin og Hitler er de første tre jeg kommer på. Sammen har de vel drept over 100 millioner mennesker. 

Finnes det noen ateistiske ledere som ikke var massemordere? 

Hitler var ikke ateist. Han hadde en sterk tro på guder og overnaturlige krefter, og brukte mye ressurser på å prøve å benytte seg av disse i krigen. Mottoet var også "Gott Mit Uns".

Ateismen var en tilfeldig fellesnevner for Mao og Stalin, akkurat som de f.eks. hadde til felles at de drakk vann. Det var ikke vanndrikking eller fravær av tro på Gud som gjorde at de slaktet ned folk, men ideologien deres. Denne ideologien er til forveksling lik religioner, bare uten det overnaturlige aspektet.

De drepte like lite i ateismens navn som de drepte i vanndrikkingens navn.

Endret av jabx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, jabx skrev:

Hitler var ikke ateist. Han hadde en sterk tro på guder og overnaturlige krefter, og brukte mye ressurser på å prøve å benytte seg av disse i krigen. Mottoet var også "Gott Mit Uns".

Ateismen var en tilfeldig fellesnevner for Mao og Stalin, akkurat som de f.eks. hadde til felles at de drakk vann. Det var ikke vanndrikking eller fravær av tro på Gud som gjorde at de slaktet ned folk, men ideologien deres. Denne ideologien er til forveksling lik religioner, bare uten det overnaturlige aspektet.

Du må nesten komme med en kilde hvis du skal komme med slike absurde påstander. Han brukte religiøse til sin fordel.

De fleste statsoverhoder som drikker vann blir ikke massemordere, de fleste ateister som  blir statsoverhoder blir massemordere. Mange statsoverhoder har ideologier uten at de blir massemordere. Kun ateister dreper flere millioner mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, amativeReflection skrev:

Ingen religiøse folkemordere har drept i nærheten like mange som de ateistiske.

Kanskje ikke, men det er ikke slik at hvis en diktator er religiøs så synes han det blir for galt å drepe fjorten millioner mennesker, og stopper etter tretten. Hva skulle det være ved ateisme i seg selv som gjør deg mer brutal enn f.eks en hindu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

49 minutter siden, amativeReflection skrev:

de fleste ateister som  blir statsoverhoder blir massemordere.

Kilde?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, linsejesus skrev:

Kanskje ikke, men det er ikke slik at hvis en diktator er religiøs så synes han det blir for galt å drepe fjorten millioner mennesker, og stopper etter tretten. Hva skulle det være ved ateisme i seg selv som gjør deg mer brutal enn f.eks en hindu?

Selvsagt er det slikt. Religiøse lyver også, men de lyver mindre enn ateister. Ateistiske barn er mer voldelige og er mer tilbøyelig til å gi personer strengere straffer. Vi har god forskning som viser dette, religiøse barn er mye mindre voldelig og ekstreme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, amativeReflection skrev:

Selvsagt er det slikt. Religiøse lyver også, men de lyver mindre enn ateister. Ateistiske barn er mer voldelige og er mer tilbøyelig til å gi personer strengere straffer. Vi har god forskning som viser dette, religiøse barn er mye mindre voldelig og ekstreme. 

Kan du linke til artikler om dette? Gjelder dette religioner generelt, der kun ateisme skiller seg ut?

Det er uansett én ting hva som er vanlig blant normale mennesker. Det har neppe stor gyldighet når man snakker om en diktator. Setter man i gang et folkemord lar man seg uansett ikke begrense av en religiøs moral. Vi har hatt, og har, både religiøse og ikke-religiøse diktatorer, og det ser ikke ut til at de religiøse er noe "snillere" enn andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.7.2016 at 22.21, Midgard skrev:

Som sagt Hitler var kristen, Stalinog Mao var sannsynligvis ateiser men deres handliger var ikke et resultat av dette. Det skal også sies at det samme gjelder for Hitler selv om han var kristen.

Nei, Hitler var ikke kristen. Det var ikke mulig å kritisere kristendommen offentlig, men han skal ha utalt til mange andre nazister at han hatet kristendommen på grunn av dens myke verdier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...