Gå til innhold

Er det tilfeldig at lederne som drepte flest folk alle var ateister?


ajarRun

Anbefalte innlegg

Mao, Stalin og Hitler er de første tre jeg kommer på. Sammen har de vel drept over 100 millioner mennesker. 

Finnes det noen ateistiske ledere som ikke var massemordere? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle de andre som har vært ledere i Sovjet og Kina, f.eks. Sannsynligvis er det mange vestlige ledere som er ateister også, men de blir nødt til å være vage for å ikke støte fra seg velgere.

Anonymkode: 188f1...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, amativeReflection skrev:

Finnes det noen ateistiske ledere som ikke var massemordere? 

Gro Harlem Brundtland?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, amativeReflection skrev:

Mao, Stalin og Hitler er de første tre jeg kommer på. Sammen har de vel drept over 100 millioner mennesker. 

Finnes det noen ateistiske ledere som ikke var massemordere? 

Når var no Hitler ikke ateist, og jeg har ikke noe spesielt intrykk av at noen av dem var masseorder pga deres religøsitet eller mangel på sådan.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, amativeReflection skrev:

Finnes det noen ateistiske ledere som ikke var massemordere? 

Om du er kristen så forguder du jo selv den største massemorderen av alle, ironisk eller hva ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Midgard skrev:

Når var no Hitler ikke ateist, og jeg har ikke noe spesielt intrykk av at noen av dem var masseorder pga deres religøsitet eller mangel på sådan.

Både Mao og Stalin var jo gudsfornektere og de forkynte ateisme med stålhånd.

Hvorfor tror du ikke Hitler var ateist? På grunn av politikk kunne han ikke offentlig kritisere kristendommen, men han oppfordret jo de som gjorde det. Han var ateist.

Det virker jo litt påfallende at alle de verste morderne i verden var ateister da? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Midgard skrev:

Om du er kristen så forguder du jo selv den største massemorderen av alle, ironisk eller hva ?

Jeg kjenner ingen kristne som forguder hverken Mao eller Lucifer...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, amativeReflection skrev:

Både Mao og Stalin var jo gudsfornektere og de forkynte ateisme med stålhånd.

Hvorfor tror du ikke Hitler var ateist? På grunn av politikk kunne han ikke offentlig kritisere kristendommen, men han oppfordret jo de som gjorde det. Han var ateist.

Det virker jo litt påfallende at alle de verste morderne i verden var ateister da? 

Som sagt Hitler var kristen, Stalinog Mao var sannsynligvis ateiser men deres handliger var ikke et resultat av dette. Det skal også sies at det samme gjelder for Hitler selv om han var kristen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jeg kjenner ingen kristne som forguder hverken Mao eller Lucifer...

Er du kristen og aldri lest bibelen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det ingen av disse som drepte "i ateismens navn". Grunnen til at de ønsket å presse vekk religion var rett og slett fordi de ville at de totalitære ideologiene deres ikke skulle ha noen konkurranse. Nasjonalsosialismen og kommunismen skulle være altoppslukende og styre alle aspekter av folks liv, inkludert menneskenes spirituelle behov. Da kunne de ikke la religion komme i veien.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ateisme, altså at de ikke trodde på noen gud, var neppe i seg selv noen forklaring på blodtørsten. De begrunnet drapene med ideologi, men hadde like gjerne begrunnet det med en religion om det hadde vært mer praktisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The White Wolf
21 timer siden, amativeReflection skrev:

Mao, Stalin og Hitler er de første tre jeg kommer på. Sammen har de vel drept over 100 millioner mennesker. 

Finnes det noen ateistiske ledere som ikke var massemordere? 

Ingen av disse drepte i ateismens navn. Men du har nok av tilfeller med folk som dreper i religionens navn. Det har aldri skjedd at en ateist har drept i ateismens navn ( for å si det slik ) men det har skjedd mange mange ja alt for mange ganger at en person har drept i navnet på religionen han tilhører eller Guden han tror på.

Endret av The White Wolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Midgard skrev:

Som sagt Hitler var kristen, Stalinog Mao var sannsynligvis ateiser men deres handliger var ikke et resultat av dette. Det skal også sies at det samme gjelder for Hitler selv om han var kristen.

Hitler var ikke kristen. Han avviste troen på en personlig gud, men samtidig trodde han at han var utvalgt av forsynet til å lede Tyskland inn i en ny storhetstid, og han var ikke redd for å bli drept i attentater eller omkomme i ulykker, for han mente at forsynet beskyttet ham

https://no.wikipedia.org/wiki/Adolf_Hitlers_syn_p%C3%A5_religion

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Midgard skrev:

Når var no Hitler ikke ateist, og jeg har ikke noe spesielt intrykk av at noen av dem var masseorder pga deres religøsitet eller mangel på sådan.

Hitler hadde visst en brutal stefar så kanskje mye av andre verdenskrig kunne vært ungått hvis Hitler hadde sluppet den oppveksten. 

Anonymkode: 8e2b3...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Testosteron skrev:

Hitler var ikke kristen.

Han var medlem i den katolske kirke et medlemsskap han behold til sin død.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Midgard skrev:

Han var medlem i den katolske kirke et medlemsskap han behold til sin død.

Men han trodde ikke på Gud. Etter krigen ønsket han å avskaffe kristendommen i Tyskland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Testosteron skrev:

Men han trodde ikke på Gud. Etter krigen ønsket han å avskaffe kristendommen i Tyskland.

Se mitt svar tidligere i tråden, der jeg forklarer hvorfor. Om Hitler faktisk var kristen eller ikke kan vi aldri vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Citpensacola skrev:

Om Hitler faktisk var kristen eller ikke kan vi aldri vite.

Jo. Det vet vi veldig godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Testosteron skrev:

Men han trodde ikke på Gud. Etter krigen ønsket han å avskaffe kristendommen i Tyskland.

At han overlevde attentatforsøkene tolket han som et tegn fra gud, så...

Han ville avskaffe kirken og dens maktposisjon pga den var ikke kompatibel med hans posisjon.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Midgard skrev:

At han overlevde attentatforsøkene tolket han som et tegn fra gud, så...

Ikke fra Gud, men fra forsynet. Hitler trodde ikke på noen personlig gud eller på guder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...