Gå til innhold

gammel drapsetterforskning.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk i dag vite om at en (jeg ikke kjenner) i min familie har vært mistenkt i et mord som skjedde i sverige for ca 40 år siden. De klarte ikke å bevise hans skyld. Jeg blir jo da veldig nysgjerrig, så jeg lurte på om det finnes noen mulighet for å finne ut mer om saken? Hva som skjedde, om noen andre ble dømt, hvorfor han ble mistenkt, etc. Skulle gjerne hatt innsyn i saken. Jeg er vel i grunnen nysgjerrig på alt! Nytter ikke å Google, iom at det er såpass lenge siden. Det er heller ikke helt sikkert at det er 40 år siden, for han som fortalte meg dette husket ikke så godt.

Anonymkode: 0e81d...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne "drapspersonen" var forresten omtalt for byens farligste mann på sin tid, og hadde ett langt rulleblad hos politiet. Han er norsk og har alltid bodd i Norge. Han satt flere uker i varetekt i Sverige for dette mordet, og det var en politi som ble myrdet.

Anonymkode: 0e81d...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk i dag vite om at en (jeg ikke kjenner) i min familie har vært mistenkt i et mord som skjedde i sverige for ca 40 år siden. De klarte ikke å bevise hans skyld. Jeg blir jo da veldig nysgjerrig, så jeg lurte på om det finnes noen mulighet for å finne ut mer om saken? Hva som skjedde, om noen andre ble dømt, hvorfor han ble mistenkt, etc. Skulle gjerne hatt innsyn i saken. Jeg er vel i grunnen nysgjerrig på alt! Nytter ikke å Google, iom at det er såpass lenge siden. Det er heller ikke helt sikkert at det er 40 år siden, for han som fortalte meg dette husket ikke så godt.

Anonymkode: 0e81d...33e

Hva har du prøvd å søke på?

Anonymkode: 20724...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan du glemme. Det er taushetsbelagt informasjon. Eneste mulighete rmå pløye gamle svenske lokalaviser på et svenskt bibliotek.

Anonymkode: 49972...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finner du frem til rett myndighet her https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_r%C3%A4ttsv%C3%A4sen

kan du se om du finner en oversikt over aktuelle saker på nettsiden til de.

Anonymkode: 20724...355

Jeg vet dessverre ingenting mer om saken enn det jeg har skrevet (bortsett fra hvem den antatte drapsmannen er). Jeg tror jeg har gode sjanser til å finne ut mer ved å snakke med min bestemor, men jeg er redd det skal være en for stor påkjenning for henne. Hun er syk og vært gjennom mye. Så å spørre ut henne er nok siste utvei. Jeg aner ikke noe om hendelsesforløpet eller hvilken by det var i. ganske håpløst få opplysninger å gå etter dessverre.

Anonymkode: 0e81d...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har du prøvd å søke på?

Anonymkode: 20724...355

Jeg har søkt på den del ting. "politidrap Sverige 1970-tallet", "politi drept Sverige", "uoppgjorte saker drap Sverige 1970", osv.

Anonymkode: 0e81d...33e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har søkt på den del ting. "politidrap Sverige 1970-tallet", "politi drept Sverige", "uoppgjorte saker drap Sverige 1970", osv.

Anonymkode: 0e81d...33e

Ok. Det kan være bedre å søke på svensk, og på aktuelle steder der dokumentene kan finnes.

 

Anonymkode: 20724...355

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har søkt på den del ting. "politidrap Sverige 1970-tallet", "politi drept Sverige", "uoppgjorte saker drap Sverige 1970", osv.

Anonymkode: 0e81d...33e

Du bør nesten begynne å søke på svensk!

Anonymkode: 49972...8b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet dessverre ingenting mer om saken enn det jeg har skrevet (bortsett fra hvem den antatte drapsmannen er). Jeg tror jeg har gode sjanser til å finne ut mer ved å snakke med min bestemor, men jeg er redd det skal være en for stor påkjenning for henne. Hun er syk og vært gjennom mye. Så å spørre ut henne er nok siste utvei. Jeg aner ikke noe om hendelsesforløpet eller hvilken by det var i. ganske håpløst få opplysninger å gå etter dessverre.

Anonymkode: 0e81d...33e

Det kommer sjelden noe godt utav å grave i fortiden, i visse tilfeller. Skån din bestemor i hvertfall! Lover du det?

Anonymkode: 20724...355

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer sjelden noe godt utav å grave i fortiden, i visse tilfeller. Skån din bestemor i hvertfall! Lover du det?

Anonymkode: 20724...355

Jeg har absolutt ikke tenkt til å spørre henne. Hun trenger ikke at jeg ripper opp i fortiden hennes. Jeg vet hun hadde taklet dette og fortalt meg alt! Hun vet alt! Men, jeg vil ikke. for jeg vet aldri når jeg graver i sårene hennes. Tøffeste dama jeg vet om. Burde i grunnen blitt skrevet en bok om henne, og jeg mistenker at jeg ikke engang vet halvparten. men det jeg vet er at jeg respekterer dama, og har siden jeg kan huske fortalt venner at hun er en bestevenn for meg og en av de tre menneskene kunne dødd for!!

Jeg vil altså heller skåne henne mot spørsmål enn å tilfredsstille min nysgjerrighet.

Anonymkode: 0e81d...33e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har absolutt ikke tenkt til å spørre henne. Hun trenger ikke at jeg ripper opp i fortiden hennes. Jeg vet hun hadde taklet dette og fortalt meg alt! Hun vet alt! Men, jeg vil ikke. for jeg vet aldri når jeg graver i sårene hennes. Tøffeste dama jeg vet om. Burde i grunnen blitt skrevet en bok om henne, og jeg mistenker at jeg ikke engang vet halvparten. men det jeg vet er at jeg respekterer dama, og har siden jeg kan huske fortalt venner at hun er en bestevenn for meg og en av de tre menneskene kunne dødd for!!

Jeg vil altså heller skåne henne mot spørsmål enn å tilfredsstille min nysgjerrighet.

Anonymkode: 0e81d...33e

Det er veldig godt å høre :hjerte:

:klem:

Anonymkode: 20724...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er drapet uløst? Du kan prøve å lese/spørre på flashback.org (svensk forum), på "kriminalhistoria." Det er jo verdt et forsøk.

Anonymkode: 6862f...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har søkt på svensk også. Jeg har søkt masse!! Men, jeg fant denne linken. en gullgruve :D

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Polismord_i_Sverige

 

Anonymkode: 0e81d...33e

Skulle akkurat linke til den. Der burde du finne det du trenger for å Google videre.

Anonymkode: 32d87...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke spørre den personen som fortalte deg om dette?

Anonymkode: 03134...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er drapet uløst? Du kan prøve å lese/spørre på flashback.org (svensk forum), på "kriminalhistoria." Det er jo verdt et forsøk.

Anonymkode: 6862f...475

Jeg vet ikke om det er uløst per i dag. Jeg har sett så den linken der. men fant ikke noe som kan ligne, dessverre :/

Anonymkode: 0e81d...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke spørre den personen som fortalte deg om dette?

Anonymkode: 03134...6eb

Personen som fortalte meg dette har fortalt alt han husker. Han husker at denne personen var mistenkt for drap på en politimann for (kanskje) 40 år siden. det var en politimann som ble drept. Men, han ble ikke dømt, fordi politiet ikke hadde sterke nok bevis. Drapet skjedde i Sverige, på en svensk politimann. "drapsmannen" er norsk og har alltid bodd i Norge, men har ett langt rulleblad her, og ble på den tiden ansett som en veldig farlig mann, og han sloss mye. han husker også at han satt flere uker i varetekt i Sverige for mordet. men ble altså ikke dømt.

Anonymkode: 0e81d...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...