Gå til innhold

Fikk kjeft for å røyke med barnevogn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er tante til en liten tulle på 4 mnder. Hun og søstra mi er på besøk i min hjemby i noen dager, men søsteren min har klart å bli så solbrent at hun har fått feber og ligger mye inne og har vondt :(

Jeg tilbydde meg derfor å ta babyen i dag sånn at hun får sovet (hun er virkelig ikke i form, altså) og for å få litt kvalitetstid med tantebarnet mitt. Jeg har ikke barn selv :)

Jeg røyker. Jeg er en voksen dame og det syntes jeg at jeg skal få lov til om jeg vil det. Jeg røyker ikke inne, har ikke barn, er ikke gravid/ ammer ikke, så det går ikke utover noen andre enn meg og lommeboken min.

Jeg prøvde å holde meg ganske lenge (babyen tar MME så vi kunne være ute hele dagen), men etter noen timer trengte jeg en røyk. Jeg stoppet, satt barnevognen i skyggen med myggnettingen på, og frøkna sov. Så gikk jeg noen meter unna, passet på at røyken blåste bort fra vognen (men fremdeles at jeg var så nære at jeg hørte og så henne) og tok meg en røyk. Så kom det en dame som lå på gresset bort og skjelte meg ut! Hun ga meg en real skyllebøtte og jeg dro derifra med tårer i øynene.

Jeg skjønner folk som sier ifra på en hyggelig måte om feks teppe over vognen i varmen, men dette! Ja, hun trodde nok at det var min unge, men det unnskylder det ikke. Alle vet at røyk er skadelig og at man ikke skal røyke på små barn så det er ikke noe tilfeldige mennesker trenger å informere om, men jeg tok jo alle forhåndsregler. Følte meg skikkelig dårlig etterpå og dro hjem. Hun ødela dagen min og fikk meg til å føle meg som en ordentlig dårlig tante.. Dessuten var det en sigarett - den påvirker ikke dømmekraften min eller gjør meg handlingslammet. Måten hun snakket til meg på skulle jeg trodd det var heroin eller en flaske vodka.

Hva tenker dere?
Er det normalt å skjelle ut "mødre" på den måten? (Sier mødre fordi hun trodde nok at jeg var en mor)
Hvorfor gjør folk dette! 

Anonymkode: fe7e4...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fjott

Jeg skal innrømme at jeg synes det er en uting når folk røyker i nærheten av barnevogn, pga passiv røyking.

Men om det er slik du beskriver at du stod et greit stykke fra og ikke røyken gikk forbi vogna så er det jo ikke slik at jeg hadde funnet det innafor å skjelle deg ut, nei. Jeg hadde ikke bemerket det heller. Men jeg hadde lagt merke til det. Om det var et svar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Så kom det en dame som lå på gresset bort og skjelte meg ut! Hun ga meg en real skyllebøtte 

Hva tenker dere?
Er det normalt å skjelle ut "mødre" på den måten? (Sier mødre fordi hun trodde nok at jeg var en mor)
Hvorfor gjør folk dette! 

Anonymkode: fe7e4...ff9

Fordi de liker å plage andre. De leter etter feil hos andre, for deretter å angripe andre mennesker.

Anonymkode: fb392...6f3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en Idiotkjerring, du burde ha svart henne med samme mynt så hatten flagret! Ikke lett når man blir overrumplet slik du ble da. Ikke bry deg om henne. Hun har absolutt ingenting med hva du gjør eller ikke gjør. Røyker ikke selv, er gravid og hormonell og får nesten lyst å tenne en røyk bare for å kunne svare skarpt til de som eventuelt vil prøve å kommentere...;)

Anonymkode: 02e12...9bc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leste overskriften var jeg vel egentlig klar for å si ifra til deg selv, noe av det verste jeg ser er folk som triller på vogn med en røyk mellom fingra på den hånda som triller vogna...

Men nei, jeg synes du gjorde det som var riktig siden du "måtte" ta deg en røyk og synes damen var ufin som oppførte seg sånn mot deg. Du gjorde jo det du kunne for at hun ikke skulle få røyk på seg!

Hadde sagt ifra om jeg så noen sitte med barnet på fanget mens de røyket, røyket rett inn i vogna, eller gravide som drikker masse. Ellers er terskelen ganske høy for at jeg sier ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er tante til en liten tulle på 4 mnder. Hun og søstra mi er på besøk i min hjemby i noen dager, men søsteren min har klart å bli så solbrent at hun har fått feber og ligger mye inne og har vondt :(

Jeg tilbydde meg derfor å ta babyen i dag sånn at hun får sovet (hun er virkelig ikke i form, altså) og for å få litt kvalitetstid med tantebarnet mitt. Jeg har ikke barn selv :)

Jeg røyker. Jeg er en voksen dame og det syntes jeg at jeg skal få lov til om jeg vil det. Jeg røyker ikke inne, har ikke barn, er ikke gravid/ ammer ikke, så det går ikke utover noen andre enn meg og lommeboken min.

Jeg prøvde å holde meg ganske lenge (babyen tar MME så vi kunne være ute hele dagen), men etter noen timer trengte jeg en røyk. Jeg stoppet, satt barnevognen i skyggen med myggnettingen på, og frøkna sov. Så gikk jeg noen meter unna, passet på at røyken blåste bort fra vognen (men fremdeles at jeg var så nære at jeg hørte og så henne) og tok meg en røyk. Så kom det en dame som lå på gresset bort og skjelte meg ut! Hun ga meg en real skyllebøtte og jeg dro derifra med tårer i øynene.

Jeg skjønner folk som sier ifra på en hyggelig måte om feks teppe over vognen i varmen, men dette! Ja, hun trodde nok at det var min unge, men det unnskylder det ikke. Alle vet at røyk er skadelig og at man ikke skal røyke på små barn så det er ikke noe tilfeldige mennesker trenger å informere om, men jeg tok jo alle forhåndsregler. Følte meg skikkelig dårlig etterpå og dro hjem. Hun ødela dagen min og fikk meg til å føle meg som en ordentlig dårlig tante.. Dessuten var det en sigarett - den påvirker ikke dømmekraften min eller gjør meg handlingslammet. Måten hun snakket til meg på skulle jeg trodd det var heroin eller en flaske vodka.

Hva tenker dere?
Er det normalt å skjelle ut "mødre" på den måten? (Sier mødre fordi hun trodde nok at jeg var en mor)
Hvorfor gjør folk dette! 

Anonymkode: fe7e4...ff9

Min mening er at det har jo i grunn andre ikke noe med, hva andre velger å gjøre. Med mindre det er en fare for barnet som f.eks teppe over vogn i varme. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke du skal la fremmede menneskers meninger og fremtoning føre an hvordan du føler deg/ditt humør er osv.

Sånn som du beskriver det, har du ikke noe å ha dårlig samvittighet for. Ikke skal du måtte stå til rette for noe/forklare for denne dama heller.

Jeg ville sikkert blitt paff selv. Men ristet det av meg, vel vitende om at jeg ikke gjorde noe galt.

Anonymkode: 8f49b...681

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er vanlig at folk tørr å si fra om sånne ting. Men når det er sagt synes jeg det er på sin plass.. Irriterer meg grønn selv over venninner og familiemedlemmer som røyker foran barna mine og meg selv.. "ja jeg står her borte så dere får det ikke på dere" -Jo vi gjør faktisk det og det er utrolig ekkelt. Nå hadde det ikke falt meg inn og kjefte å smelle på verken fremmede eller folk jeg kjenner for jeg har det ikke i meg.. Synes det er veldig unødvendig å røyke rundt barn.. Tror ikke de som røyker selv er klar over hvor ubehagelig og plagsomt det er..

Anonymkode: e1b59...c6d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jessica

Bra 👌Jeg har på følelsen at du pynter litt på sannheten her. Kunne du ikke bare ventet med den dumme røyken? Du har vel ikke tenkt å holde en unge med passiv røyking og stank 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Takk for gode svar!

19 timer siden, Jessica skrev:

Bra 👌Jeg har på følelsen at du pynter litt på sannheten her. Kunne du ikke bare ventet med den dumme røyken? Du har vel ikke tenkt å holde en unge med passiv røyking og stank 

Hei, nei jeg pynter ikke på sannheten. Jeg er jo anonym her, så ingen vet hvem jeg er og å få tilbakemeldinger på at jeg ikke gjorde noe galt når jeg ikke skriver hva som faktisk skjedde er jo uten mål og mening.

Uansett, jeg har kommet frem til etter tenking at denne damen tråkket over streken. Jeg som fast røyker går ikke 6 timer uten en røyk og så lenge jeg tok alle forhåndsregler så ser jeg ikke problemet. Jeg er ikke mammaen hennes så dette går ikke utover henne på daglig basis, kun denne ene gangen fordi jeg var alene med hun. Til vanlig er jo søsteren min med, og da kan jeg jo trekke meg lenger unna/ gå ut. 

Jeg føler ikke det er på sin plass å skjelle ut noen for noe slikt. Barnet har ikke tatt skade av dette og da blir det å være moralpoliti fordi man kan. Som sagt, hadde det vært teppe over vognen eller noe annet som direkte skadet barnet så hadde jeg ikke blitt like satt ut.

Det er rimelig hysterisk å ikke la andre mennesker leve som de vil. 

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det er vanlig at folk tørr å si fra om sånne ting. Men når det er sagt synes jeg det er på sin plass.. Irriterer meg grønn selv over venninner og familiemedlemmer som røyker foran barna mine og meg selv.. "ja jeg står her borte så dere får det ikke på dere" -Jo vi gjør faktisk det og det er utrolig ekkelt. Nå hadde det ikke falt meg inn og kjefte å smelle på verken fremmede eller folk jeg kjenner for jeg har det ikke i meg.. Synes det er veldig unødvendig å røyke rundt barn.. Tror ikke de som røyker selv er klar over hvor ubehagelig og plagsomt det er..

Anonymkode: e1b59...c6d

For å være helt ærlig så syntes du forventer mye hensyn fordi du har barn eller ikke liker lukten. Jeg drikker ikke alkohol, men det gjør ikke at jeg skal lage oppstyr mot folk som gjør det -  og jo, fulle folk som snøvler, stinker og er pågående er langt mer plagsomt enn røykere. De går jo unna, hvis du ikke tåler lukten syntes jeg du kan passe deg. 

Jeg er helt uenig i at det er på sin plass å gi noen en skyllebøtte for et voksent valg. Hadde forstått det om jeg holdt en røyk mens jeg trillet, ammet eller holdt barnet, men her var vogna trygt plassert i skyggen med god avstand til meg - med vind som gikk motsatt vei av vognen. Hun antok at jeg var mora, men jeg er tante og har svært sjeldent ansvaret for ungen alene. 

Jeg har som sagt ikke barn og er mildt sagt lei av at folk skal forvente at jeg skal tilpasse mitt liv etter deres barn og deres hysteri. Jeg kommer til å stumpe røyken før jeg i det hele tatt begynner å prøve å bli gravid, men om noen røyker i nærheten av barnet mitt så kommer jeg ikke til å "irritere meg grønn", så lenge det ikke er røyk oppi ungen eller i umiddelbar nærhet. 

Isåfall får du holde deg unna utecafeer og parker, for der kan folk røyke om de vil - uavhengig av ditt barn. Røyk er skadelig og det vet alle, men det er en stor forskjell på å utsette et barn for røyk i en bil, i et tett rom, på fanget eller rett ved, enn ved avstand ute i fri luft.

Anonymkode: fe7e4...ff9

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var bra hun tok ansvar. Nå kanskje du tenker deg om før neste gang. Man burde nok begynne å skjelle ut folk som røyker oftere. Har gjort det et par ganger i parkeringshus.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt en uting å røyke i nærheten av barn, men ikke riktig å skjelle deg ut. Jeg ville nok heller kastet et litt olmt blikk på deg. Dessverre.

Anonymkode: 2116a...da9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den dama er en hysteriker! 

Du gjorde intet galt. ☺

Endret av Jerry Lee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt ikke greit å skjelle ut en menneske offentlig. Men jeg syns det er på sin plass å gi beskjed om ting som omgivelsene ikke syns e greit. Men da at dette gjøres på en pedagogisk måte. Jeg hadde ikke vært fan av at tante til mine barn tok seg en røyk under trilleturen. Husk at røyk lukten setter seg i klær, hår, o.v. Du burde kanskje holde deg fra å røyke neste trilletur du går alene til turen er over eller røyke en god stund før trilleturen.

Endret av Stum481
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Den dama er en hysteriker! 

Du gjorde intet galt. ☺

I likhet med mange andre som har svart i tråden. Hvilken mulig skade er det de tenker babyen skulle kunne ta av dette? 

Anonymkode: 554dd...705

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I likhet med mange andre som har svart i tråden. Hvilken mulig skade er det de tenker babyen skulle kunne ta av dette? 

Anonymkode: 554dd...705

Tja...si det. Godt spørsmål jeg ikke kan svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Stum481 skrev:

Det er selvsagt ikke greit å skjelle ut en menneske offentlig. Men jeg syns det er på sin plass å gi beskjed om ting som omgivelsene ikke syns e greit. Men da at dette gjøres på en pedagogisk måte. Jeg hadde ikke vært fan av at tante til mine barn tok seg en røyk under trilleturen. Husk at røyk lukten setter seg i klær, hår, o.v. Du burde kanskje holde deg fra å røyke neste trilletur du går alene til turen er over eller røyke en god stund før trilleturen.

Er det på sin plass å si ifra om noe omgivelsene ikke syns er greit? Virkelig? Hvor skal da grensen gå? Jeg syns ikke det er greit med de som drikker cola sammen med barna sine, da cola er skadelig. Er det da greit at jeg skjeller ut denne personen? Hva med folk som snakker høyt i mobiltelefonen? Kan jeg skjelle ut disse også?

Denne damen gikk vekk fra vognen. Folk må jammen snart begynne å passe sine egne saker. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Petra75 skrev:

Er det på sin plass å si ifra om noe omgivelsene ikke syns er greit? Virkelig? Hvor skal da grensen gå? Jeg syns ikke det er greit med de som drikker cola sammen med barna sine, da cola er skadelig. Er det da greit at jeg skjeller ut denne personen? Hva med folk som snakker høyt i mobiltelefonen? Kan jeg skjelle ut disse også?

Denne damen gikk vekk fra vognen. Folk må jammen snart begynne å passe sine egne saker. 

Selvsagt er det en grense. Hvorfor er du så aggressive? Jeg skrev at dette bør gjøres på en pedagogisk måte og ikke ved å skjelle ut personen.

Snakker du høyt i telefon et sted det skal være rolig og stille så ber jeg deg selvsagt om å dempe stemmen litt. Cola er ikke direkte skadelig for omgivelsene som passiv røyking kan være.

Endret av Stum481
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt utenfor tråden. Har sett deg i flere tråder og vil bare si i fra om at jeg aldri orker å lese innleggene dine fordi den rosa skriften er veldig slitsom for øynene. Så hvis du vil bli lest - bruk sort.

Anonymkode: 43c85...9de

Jeg har også lagt merke til at @Byjenta! skriver med rosa, og tenker at det ikke gjør noe at noen skriver med en annen fargen enn alle andre her inne, tvert imot! :) Syns det er flott jeg, at noen skiller seg litt ut! :) Koselig med rosa!:takke: 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...