Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg med bidragskalkulatoren?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mor kjøper ofte ting uten mitt samtykke, som barna ikke trenger, får da regning på halvparten. Prøvd å si i fra. Nå vil jeg prøve å få fastsatt et bidrag, slik at hun har det å forholde seg til. 

Jeg tjener rundt 400 000kr og mor rundt 500 000kr. Vi har barna 50/50. De er 13 og 17 år.

Har prøvd kalkulatoren, men får det ikke helt til å stemme. 

Anonymkode: d1d36...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må si noe om antall netter de overnatter i snitt hos hver av dere.

Anonymkode: a044c...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, ser at du har skrevet 50-50, da burde kalkulatoren hos nav være grei å bruke.

Anonymkode: a044c...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotet med hva jeg skal sette inn på antall barn, blir det 1 da, når jeg har de 50/50?

Anonymkode: d1d36...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir delt bosted som blir riktig? Ikke 14-15 netter?

Anonymkode: d1d36...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir delt bosted som blir riktig? Ikke 14-15 netter?

Anonymkode: d1d36...a74

Jeg får opp samme resultat med både 14-15 netter og delt bosted - 0 kroner i bidrag.

Har dere en samværsavtale?
Barna kan ikke bo to steder, så de må registreres på adressen til en av dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, applestories skrev:

Jeg får opp samme resultat med både 14-15 netter og delt bosted - 0 kroner i bidrag.

Har dere en samværsavtale?
Barna kan ikke bo to steder, så de må registreres på adressen til en av dere.

De har adresse hos meg.

Anonymkode: d1d36...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg ikke se at det er mulig å få noe annet enn 0,- i bidragskalkulatoren.

Det kommer selvsagt uforutsette utgifter eller utgifter i forbindelse med skole, hobby, ferie og høytider, men de må dere nesten bare bli enige om hvordan dere dekker. Bidragskalkulatoren går mer på den daglige omsorgen.

Her er rundskrivet til lovteksten som går på bidrag, kanskje du finner noe som passer der.

Endret av applestories
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jeg også får. Hm, da får jeg prøve å lage en privat avtale på et eller annet. Kan ikke holde på å betale fler tusen i mnd når hun får barnetrygden i tillegg. 

Anonymkode: d1d36...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For jeg får vel ikke krevd noe bidrag fra henne? 

Anonymkode: d1d36...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For jeg får vel ikke krevd noe bidrag fra henne? 

Anonymkode: d1d36...a74

870,- ved delt bosted og 1490,- ved samvær 14-15 netter. Dersom det jeg har lagt inn stemmer med situasjonen deres.

Men denne linken har du, bare å prøve selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, applestories skrev:

870,- ved delt bosted og 1490,- ved samvær 14-15 netter. Dersom det jeg har lagt inn stemmer med situasjonen deres.

Men denne linken har du, bare å prøve selv.

Tusen, tusen takk :) Kom frem til dette selv. Kan jeg bare sende inn papirer via nav? Eller må jeg prate med mor/ha ligning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, yojo skrev:

Tusen, tusen takk :) Kom frem til dette selv. Kan jeg bare sende inn papirer via nav? Eller må jeg prate med mor/ha ligning?

Du kan søke om fastsettelse av bidrag hos NAV, dette står forklart her.

Mor må også sende inn papirer, det vil hun få brev om dersom du ikke informerer henne. Søknaden kan ta opp mot seks måneder å få behandlet, og dere må begge betale et gebyr på rett over tusenlappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å snakke med mor om utstyr og nekte å betale for tull?

Vi har felles forbrukskonto der vi enes om hva som skal fra den og fra egen lomme.

Med 50/50 så er det ikke annet enn iPad og skiutstyr omtrent som fraktes mellom hjemmene med mindre barnet selv ønsker det.

Anonymkode: cf53c...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å snakke med mor om utstyr og nekte å betale for tull?

Vi har felles forbrukskonto der vi enes om hva som skal fra den og fra egen lomme.

Med 50/50 så er det ikke annet enn iPad og skiutstyr omtrent som fraktes mellom hjemmene med mindre barnet selv ønsker det.

Anonymkode: cf53c...911

Det er prøvd i årevis. Hun blir veldig sint.

Anonymkode: d1d36...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.7.2016 at 15.15, AnonymBruker skrev:

Mor kjøper ofte ting uten mitt samtykke, som barna ikke trenger, får da regning på halvparten. Prøvd å si i fra. Nå vil jeg prøve å få fastsatt et bidrag, slik at hun har det å forholde seg til. 

Jeg tjener rundt 400 000kr og mor rundt 500 000kr. Vi har barna 50/50. De er 13 og 17 år.

Har prøvd kalkulatoren, men får det ikke helt til å stemme. 

Anonymkode: d1d36...a74

Jeg forstår det som du har bosted barna. Har dere samværs avtale skriftlig eller er den muntlig? 

Du kan sende inn krav om bidrag til NAV  enten dere har bosted /samvær eller delt bosted. 

Ved delt bosted skal utgifter til barna deles i tillegg. 

Ved deg som bosteds forelder mottar du bidrag fra mor og ordner klær til barna.

Dere må ha avtale om hva dere skal kjøpe inn og dele utgifter på om det er delt bosted.

Jeg ser dette kan være vanskelig hos deg med samarbeidet som er hvis det er delt bosted, og hun kjøper ting, vil ha dekket halve utlegget ovs .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, Peter007 skrev:

Jeg forstår det som du har bosted barna. Har dere samværs avtale skriftlig eller er den muntlig? 

Du kan sende inn krav om bidrag til NAV  enten dere har bosted /samvær eller delt bosted. 

Ved delt bosted skal utgifter til barna deles i tillegg. 

Ved deg som bosteds forelder mottar du bidrag fra mor og ordner klær til barna.

Dere må ha avtale om hva dere skal kjøpe inn og dele utgifter på om det er delt bosted.

Jeg ser dette kan være vanskelig hos deg med samarbeidet som er hvis det er delt bosted, og hun kjøper ting, vil ha dekket halve utlegget ovs .

Man må ikke avtale hva man skal kjøpe.Kun hva man skal dele på.

Anonymkode: cf53c...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må ikke avtale hva man skal kjøpe.Kun hva man skal dele på.

Anonymkode: cf53c...911

Skrev det. 

Sitat; Dere må ha avtale om hva dere skal kjøpe inn og dele utgifter på om det er delt bosted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Peter007 skrev:

Skrev det. 

Sitat; Dere må ha avtale om hva dere skal kjøpe inn og dele utgifter på om det er delt bosted.

OK. Det er sikkert veldig nyttig for folk å få mer informasjon om hvilket register man registreres i når diss reglene brytes...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...