Gå til innhold

Hvor mye må jeg betale?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er tull i mine ører. Hvis du ikke kjørte ekstremt mye i den perioden og hindret han i å bruke bilen kanskje..

Jeg hadde ikke likt å dele bil med han jeg er sammen med nå. Vi har hver vår. Han kjedekjører.. Tar lange kjørerturer uten særlig mål og mening, passerer flere bommer osv. fordi han kjeder seg. Vi kan kjøre langt til Biltema eller Ikea, og glemmer vi noe småtteri, vil han gjerne kjøre tilbake og hente de tingene. Mens jeg kunne venta til vi skal dit igjen om noen måneder liksom.

Da vi møttes hadde min bil ca lik kmstand som hans, nå er hans mye, mye høyere enn min. Ikke umulig at jeg ville hatt litt ekstra penger fra han om han kjørte i tide og utide med min bil. Det hadde han selv tatt som en selvfølge og

Anonymkode: 31da8...c59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns regnestykket på rundt 5tusen virket helt fair og er noe jeg ville krevd av en kompis, syns selv det blir litt sært å kreve det samme av en samboer men det er på ingen måte urettferdig. Måten han oppfører seg i etterkant er uansett uakseptabel.

 

Sammenligningen med et hus blir litt rar for meg, da det ene normalt sett har en verdistigning over tid og den andre verdifall.

 

 

Anonymkode: f92bb...f2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Blondie65 skrev:

Eier av bilen har all risiko når det gjelder verditap. Bruker av bilen er med å dekke driftsutgifter. Så lenge du ikke er medeier i bilen, er risiko for verditap ikke din sak.

La oss bruke bolig som eksempel istedet. Han eier bolig, du er med å dekke alle driftskostnader som strøm, kommunale avgifter og andre felleskostnader. Boligen skal selges og hei hopla, den har økt med 100.000 i verdi. Skal du da ha 50.000 av disse? I følge din samboers logikk med bilen er svaret ja. Men hvordan kan det være tilfellet når du ikke eier boligen?

Å sammenligne bolig og bil på denne måten må være det dummeste jeg har lest i denne delen av forumet.

Anonymkode: 25ae1...3c3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt av interiør er mitt. Det har jeg kjøpt og har kvittering på. Vi eier 50/50. Boligen er tinglyst. Vi har hvert vårt lån. Skal hente inn takst fra ulike og gi han en snittpris som han kan kjøpe meg ut for. Dersom han ikke ønsker det går boligen ut på markedet. 

Anonymkode: a35cc...790

Når konfliktnivået er såpass høyt som det høres ut til å være mellom dere nå, så pleier det organiseres slik:

Dere engasjerer en takstmann hver, og enes om en tredje takstmann dersom det er stor forskjell mellom de takster som gis av hhv. hans og av din takstmann.

Du betaler for den takstmann du engasjerer. Han betaler for den takstmann han engasjerer. Og blir det behov for en tredje takstmann så deles regningen for denne takstmannen.

Taksten settes da som gjennomsnitt av de tre takstene. Dersom de to første takstmenn er enige så bortfaller behovet for å engasjere en tredje takstmann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager, her må det jo ha skjedd noe mer i forholdet deres? Noen bakomliggende årsaker til at han eksploderer sånn? Er samboerskapet deres på vei til å ta slutt eller noe? Hvordan kan du være så overrasket over at han reagerer på denne måten? Dere har da vært sammen lenge nok til at du bør kjenne han nok til å også være forberedt på hans reaksjoner?

Hvis ikke har han gått inn i en psykose/fått en sinnslidelse av noe slag. Da kan man gjerne plutselig agere på denne måten. Foreslår at du spør han om dette.

Anonymkode: 52840...58f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herrefred da??

Hos oss (før han "kjøpte seg inn" i bilen min) så var det min bil. Jeg betalte årsavgiften og lånet, han var med å spleise på verksted og diesel (her vi bor er det ikke bomring så kanskje 15kr i bomring i mnd er ikke noe jeg tar med i regnestykket her). Han fikk bruke den og i perioder brukte han den mer enn meg, og for meg var det aldri noe problem. Han fylte ofte full tank og fikset en autorisert mekaniker han kjenner godt til å fikse bilen - og da betalte vi kun delene. Jeg sparte flere tusen på dette.

Uansett, skulle jeg solgt bilen nå hadde jeg gått i stort tap fordi jeg har hatt den en god stund, men jeg ville aldri ha krevd noe av han for det. Han kjøpte seg til og med inn i bilen for hva jeg kjøpte den for, selv om jeg sa det ikke var nødvendig. Han mente at det var det minste han kunne gjøre siden jeg hadde betalt renter på lånet i tillegg :) 

Nei, jeg syntes det er smålig å i det hele tatt kreve det. Blir så pirkete og ekkelt syntes jeg, men nå har jeg og samboeren valgt å ha ting felles. Vi vet hva som tilhører hvem om vi skulle splitte, men ellers er alt 50/50.

Anonymkode: 30197...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo helt bak mål. Samboeren min kjøre meg til og fra jobb et halvt år før jeg tok lappen. Spleiset på bensin, årsavgift, eu-kontroll og dekk. Lånet betalte han selv, fordi han ønsket at bilen skulle være hans og ferdig med det.

Ikke en gang jeg betalte mer enn deg, og jeg fikk sjåfør med på kjøpet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22. juli 2016 at 15.16, AnonymBruker skrev:

Bilen faller ti prosent i verdi hvert år etter åtte førstte årene.

En 2003 modell har da falt 10% i perioden du har brukt den. Du skal betale halvparten av dette.

Eksempel:

Hvis bilen var verdt 70.000 i 2015.

Ti prosent av dette er 7.000, dette er verdifallet.

Du skal ta halvparten av dette - 3.500 kroner.

 

Anonymkode: 4867a...d12

Blir et alt for enkelt regnestykke på en gammel sliten Volkswagen, Håper du 

ikke fann deg i og betale noe som helst TS, Kjæresten min bruker ofte min bil men jeg kunne aldri 

funnet på og forlange at hun skal betale hverken forsikring eller årsavgift nettopp fordi det er MIN bil. 

og verditap er en absurd tanke selv om jeg har en langt dyrere bil enn din samboers med det naturligere 

verditapet som fører med dyrere biler.

man får man enten si nei til og låne ut bilen eller få sin partner til og kjøpe seg inn i bilen. Det finnes ikke noe mattestykke og regne ut verditap på og hvertfall ikke når det er så lite bil igjen. her er det så mange faktorer som spiller inn når det kommer både til popularitet,tilstand og kilometerstand. 

 

 

Anonymkode: 537c7...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎22‎.‎07‎.‎2016 at 15.16, AnonymBruker skrev:

?

Anonymkode: a35cc...790

Han mener bilen ikke er verdt noe, og din betaling  er kun forbruksmessig, som dere deler dere i mellom.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.7.2016 at 11.08, AnonymBruker skrev:

Vi står som eiere av leiligheten begge to. Alt av papirer er på stell hva det angår leiligheten. Nå mener han at han krever at jeg skal godta at han kjøper meg ut for 3 millioner. Dette er IKKE dagens verdi. Jeg tipper vi vil komme til å få over 3,3-3,4 for den. Kommer ikke til å betale han noe i verditap nå.

Anonymkode: a35cc...790

Bra du har funnet ut hva slags type du bor med. Håper du kommer deg videre uten at konfliktnivået stiger ytterligere. 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...