Gå til innhold

Hvor mye må jeg betale?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke dette helt, dere er samboere og han tar betalt for å låne bilen til deg, som uansett ville ha sunket i verdi? Hadde han andre utgifter til transport mens du lånte bilen da?

Anonymkode: f45ca...4f3

Jeg forstår ikke helt jeg heller.. Han kjøpte bilen kontant og jeg har brukt den like mye som han det siste året. Han kjøpte den i 2014. Har siden jeg begynte å bruke den i fjor spleiset på halvparten av årsavgift, bom, diesel, forsikring og EU kontroll. I tillegg har han kjøpt parkeringsplass kontant for rundt 270.000,- som han også mener jeg skal være med å betale for, for denne kunne han ha leid ut for 2000,- i mnd. Så han vil nå jeg skal betale for parkering og betale han 15.000,- for verditap av bilen.. Han eksploderte helt da jeg stilte spørsmålstegn ved dette. 

Vi er som sagt samboere og har vært sammen i flere år. Jeg skjønner ingenting..

Anonymkode: a35cc...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa til han at jeg kunne betale han 10% av "verditap" i perioden jeg har brukt den, som var ble omtrentlig 4900,-. Han ble fly forbanna og mener jeg skal betale mye mer enn det. 

Er helt sjokkert. Vi har vært sammen i mange år og jeg synes dette er helt sinnsykt og smålig. Han har svært god økonomi, og har aldri oppført seg som dette før. Han skjelte meg ut etter jeg sa at jeg kunne betale han 4900,-. Får meg til å revurdere hele forholdet. 

Anonymkode: a35cc...790

Du tilbød deg å betale 50% av verditapet, og det synes jeg er fair. Som du ser er det mange som mener at du har betalt din del allerede.

Siden han ble så forbanna kan du jo spørre han hva han synes er en fornuftig sum, og be han begrunne det. Mulig han faktisk ikke har prøvd å regne på det, og at det er derfor han har mye høyere forventninger? 

I den store sammenheng er det snakk om en begrenset sum med penger. Jeg hadde nok blitt litt betenkt når han oppfører seg sånn. Spesielt siden han har svært god økonomi. Jeg synes han burde vært raus nok til å si at du ikke trenger å betale noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du betale noe, børr det være halve bilen og få den registrert i ditt navn og. 

Anonymkode: 1a101...1b3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så han vil nå jeg skal betale for parkering og betale han 15.000,- for verditap av bilen.. Han eksploderte helt da jeg stilte spørsmålstegn ved dette. 

Vi er som sagt samboere og har vært sammen i flere år. Jeg skjønner ingenting..

Anonymkode: a35cc...790

Hva slags fyr er det du deler bo med? Finn deg en som du kan diskutere med uten at han blir forbanna

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke. Han er ikke hjemme nå. Han ba meg dra til helvete og flytte ut fordi jeg var uenig i summen han krever av meg. Vi eier 50/50 av leilighet.. Er helt sjokkert.

Anonymkode: a35cc...790

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Eier av bilen har all risiko når det gjelder verditap. Bruker av bilen er med å dekke driftsutgifter. Så lenge du ikke er medeier i bilen, er risiko for verditap ikke din sak.

La oss bruke bolig som eksempel istedet. Han eier bolig, du er med å dekke alle driftskostnader som strøm, kommunale avgifter og andre felleskostnader. Boligen skal selges og hei hopla, den har økt med 100.000 i verdi. Skal du da ha 50.000 av disse? I følge din samboers logikk med bilen er svaret ja. Men hvordan kan det være tilfellet når du ikke eier boligen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aner ikke. Han er ikke hjemme nå. Han ba meg dra til helvete og flytte ut fordi jeg var uenig i summen han krever av meg. Vi eier 50/50 av leilighet.. Er helt sjokkert.

Anonymkode: a35cc...790

Da hadde jeg flyttet. Slike krangler om penger er gift i forholdet og er garantert ikke siste gang det kommer opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes helt sprøtt ut (og veldig urimelig). For det første, dersom han mente at du skulle betale verditapet for det året du har brukt bilen, så burde det blitt avklart på forhånd. Når det er sagt, så ville jo bilen sunket i verdi i alle fall. Det eneste jeg kan komme på er at kilometerstanden ville vært litt lavere med bare hans bruk. Men helt ærlig, hadde jeg vært deg hadde jeg ikke betalt noe verditap på bilen. Det er skikkelig merkelig å kreve. Og at du skal betale 15 000?! Det høres hvertfall helt crazy ut. Du kunne jo kjøpt din egen lille bil for den prisen omtrent.

Anonymkode: dfa28...a89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke helt jeg heller.. Han kjøpte bilen kontant og jeg har brukt den like mye som han det siste året. Han kjøpte den i 2014. Har siden jeg begynte å bruke den i fjor spleiset på halvparten av årsavgift, bom, diesel, forsikring og EU kontroll. I tillegg har han kjøpt parkeringsplass kontant for rundt 270.000,- som han også mener jeg skal være med å betale for, for denne kunne han ha leid ut for 2000,- i mnd. Så han vil nå jeg skal betale for parkering og betale han 15.000,- for verditap av bilen.. Han eksploderte helt da jeg stilte spørsmålstegn ved dette. 

Vi er som sagt samboere og har vært sammen i flere år. Jeg skjønner ingenting..

Anonymkode: a35cc...790

Og forresten, hvorfor i alle mulige dager skulle du betale for parkeringsplassen han har kjøpt? Han kunne vel ikke leid den ut all den tid han uansett hadde hatt bilen, som han måtte parkert en plass?? Og han får jo solgt den parkeringsplassen igjen når han ikke trenger den lenger? Nei, han her hørtes skikkelig smålig ut faktisk. Når han i tillegg ber deg dra til helvete og flytte ut fordi du er uenig, ja, da tror jeg at jeg hadde gjort akkurat det. Hvertfall dratt bort noen dager til han fikk tenke gjennom hvor dumt han oppfører seg ;) 

Anonymkode: dfa28...a89

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Blondie65 skrev:

Da hadde jeg flyttet. Slike krangler om penger er gift i forholdet og er garantert ikke siste gang det kommer opp.

Jeg kommer til å flytte. Dette er ikke første gang han er urimelig, men vi har ikke hatt en sånn uenighet tidligere. Jeg mener det er helt fair det jeg tilbyr (og vel så det) og nå mista han bare all respekten fra meg. Synes dette er helt sinnsykt ettersom vi har vært sammen i mange år, har felles leilighet (50/50).. Han mener jeg skal betale et sted mellom 12-15.000 i tillegg til halve summen av parkeringsplassen han kunne leid ut for 2000,- i mnd. Som han har kjøpt kontant. 

Jeg er også med på å betale forsikring på bilen og hadde for litt siden et uhell som gjorde at bilen fikk en bulk. Han nekta meg å bruke skadeskjema for da ville han miste poeng. Så jeg betalte for reparasjonen på verksted med egne penger. Dersom jeg skulle ha brukt skadeskjema så sa han at jeg måtte betale han det han hadde kommet til å miste i bonuspoeng..

Anonymkode: a35cc...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer til å flytte. Dette er ikke første gang han er urimelig, men vi har ikke hatt en sånn uenighet tidligere. Jeg mener det er helt fair det jeg tilbyr (og vel så det) og nå mista han bare all respekten fra meg. Synes dette er helt sinnsykt ettersom vi har vært sammen i mange år, har felles leilighet (50/50).. Han mener jeg skal betale et sted mellom 12-15.000 i tillegg til halve summen av parkeringsplassen han kunne leid ut for 2000,- i mnd. Som han har kjøpt kontant. 

Jeg er også med på å betale forsikring på bilen og hadde for litt siden et uhell som gjorde at bilen fikk en bulk. Han nekta meg å bruke skadeskjema for da ville han miste poeng. Så jeg betalte for reparasjonen på verksted med egne penger. Dersom jeg skulle ha brukt skadeskjema så sa han at jeg måtte betale han det han hadde kommet til å miste i bonuspoeng..

Anonymkode: a35cc...790

Kjære Ts... Hør på meg nå, dette er IKKE en mann du har lyst å satse på og få barn med osv... 

Disse problemene kommer til å følge dere videre på andre felt også. 

Jeg hadde pakket sakene mine og dratt. Og pass på å få pengene dine fra salget av leiligheten. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

guuri! som samboer burde han la deg bruke bilen 'gratis'
Vi har så og si samme opplegg, det er hans bil. Vi deler drivstoff, men han betaler for EU-kontroll og verksted.

Hadde han kommet nå å forlanget at jeg BETALER han for verditap hadde jeg spurt om det hadde klikket for han!
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grisk fyr uten evne til å gi av seg selv?

Parkeringsplassen syns jeg var siste strå. Regner med at han valgte å kjøpe den uten å spørre deg først. Den er hans og hans aleine. Hadde du betalt halvparten nå kan du banne på at han ikke hadde satt deg som eier, og når den eventuelt hadde blitt solgt hadde han beholdt gevinsten selv.

Håper dere har alle papirer i orden for dette samlivsbruddet blir stygt. Hadde ikke flytta ut uten å ta med meg alt av kvitteringer, dokumentert inventar osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

Grisk fyr uten evne til å gi av seg selv?

Parkeringsplassen syns jeg var siste strå. Regner med at han valgte å kjøpe den uten å spørre deg først. Den er hans og hans aleine. Hadde du betalt halvparten nå kan du banne på at han ikke hadde satt deg som eier, og når den eventuelt hadde blitt solgt hadde han beholdt gevinsten selv.

Håper dere har alle papirer i orden for dette samlivsbruddet blir stygt. Hadde ikke flytta ut uten å ta med meg alt av kvitteringer, dokumentert inventar osv.

Vi står som eiere av leiligheten begge to. Alt av papirer er på stell hva det angår leiligheten. Nå mener han at han krever at jeg skal godta at han kjøper meg ut for 3 millioner. Dette er IKKE dagens verdi. Jeg tipper vi vil komme til å få over 3,3-3,4 for den. Kommer ikke til å betale han noe i verditap nå.

Anonymkode: a35cc...790

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi står som eiere av leiligheten begge to. Alt av papirer er på stell hva det angår leiligheten. Nå mener han at han krever at jeg skal godta at han kjøper meg ut for 3 millioner. Dette er IKKE dagens verdi. Jeg tipper vi vil komme til å få over 3,3-3,4 for den. Kommer ikke til å betale han noe i verditap nå.

Anonymkode: a35cc...790

Tre meglere gir takst, dere setter prisen til gjennnomsnittet av disse tre. Eller dere legger boligen ut for salg i det åpne markedet.

NB! Ikke flytt uten tingene dine og uten å ha delt felleseid innbo. Aller helst må dere også være enig om skifte av bolig.

Du kan jo si til han at du kjøper han ut til hans betingelse - hva sier han til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:klo:  Har dere samboerkontrakt? Hvis nei, hvorfor ikke?

Anonymkode: f30d6...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyren er helt bak mål. Hva blir det neste?

Hans seng så du må betale hotellpris per natt du bruker den?

Frokost ikke inkludert, så du må betale hver gang han lager den?

Hvis han foreslår kino må du betale for at han kjører deg dit?

Hvis dere er ute og spiser må regningen deles på to selv om han spiste og drakk for mer enn deg? 

 

Sier det igjen TS, dokumenter alt. Han kommer til å prøve å raske til seg alt. Snike ting ut av leiligheten, prøve å kjøpe deg ut av fellesting billig, ta ting som ikke er hans. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av interiør er mitt. Det har jeg kjøpt og har kvittering på. Vi eier 50/50. Boligen er tinglyst. Vi har hvert vårt lån. Skal hente inn takst fra ulike og gi han en snittpris som han kan kjøpe meg ut for. Dersom han ikke ønsker det går boligen ut på markedet. 

Anonymkode: a35cc...790

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du er flink TS, som ikke finner deg i noe mer tull fra denne karen.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...