Gå til innhold

Blir så kvalm av alle som "dessverre" må gi bort dyrene sine!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er medlem av en gruppe på Facebook for (dyr som gis bort/omplasseres), og jeg blir helt uvel av å se hvor mange folk som legger ut innlegg om dyra sine som de må gi bort grunnet "flytting"og "allergier". Hva er galt med folk? Det er den dårligste unnskyldningen man kan komme med. Jeg vurderer å kommentere innleggene og si at det burde man vel tenkt på før man skaffer seg ett levende vesen. Er det frekt? 

Anonymkode: 75e08...82d

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har hatt flere i omkretsen som må omplassere dyra sine fordi de "ikke har tid" lenger, og inne på samme tanken som du om å kommentere det, men jeg holder kjeft og tenker mitt om disse, når de forteller om livene sine så er det veldig lite gjennomtenkt at de fikk kjæledyr og disse dyrene vil få det MYE bedre hos en annen eier. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Er med i en sånn gruppe på facebook, den er egentlig for kjøp/salg, men noen ganger dukker det opp dyr som må omplasseres pga f.eks flytting. Blir mektig provosert når folk skriver "jeg må dessverre gi fra meg katten min fordi jeg ikke kan ha henne i den nye leiligheten jeg skal leie". Altså, er leiligheten viktigere enn dyret ditt?? Synes det er helt sprøtt! Når jeg skulle lete etter ny leilighet i vinter, lette jeg selvfølgelig bare etter leiligheter hvor jeg kunne ha katten min. Skrev til mange som ikke hadde i annonsen at det var lov med dyr og, og fortalte om katten min, personligheten hennes osv. Var sånn vi fikk leiligheten vi bor i nå, fra noen som i utgangspunktet ikke hadde tillatt dyr. Jeg synes det var relativt lett å få lov til å ha katt hvertfall, selv om det kanskje tok litt lengre tid. Det er så mange som ikke skulle hatt dyr. Kunne ALDRI kvittet meg med katten min pga bosted eller fordi jeg ville reise mye eller liknende.

Anonymkode: 18cb1...317

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke bedre at de faktisk gir birt dyret til noen andre som da har met tid til å gi det oppmerksomheten og det dyret trenger enn å bli sitte de med de bare fordi dere blir "kvalme"? Det er faktisk ikke alltid slik at ting man har planlagt ogbtatt høyde for blir slik i virkeligheten likevel. 

Anonymkode: 53995...e2b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte forstår jeg at det er mange plasser hvor det ikke er lov med dyr, og en katt trenger stor plass. På en annen måte, dyr kan leve i mange år, og noen ganger er det mer jobb enn kos og mange ser for seg et dyr man koser og leker med og glemmer at de lever et annet liv enn oss og har andre behov. Dyr er masse arbeid, og jeg får ingenting fysisk tilbake, men jeg får masse kjærlighet fra katten min. Syns man burde tenke seg om i flere år før man får et dyr, er tydeligvis ikke mange som har lyst på dyret mer etter noen år.

Anonymkode: 7c4df...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er det ikke bedre at de faktisk gir birt dyret til noen andre som da har met tid til å gi det oppmerksomheten og det dyret trenger enn å bli sitte de med de bare fordi dere blir "kvalme"? Det er faktisk ikke alltid slik at ting man har planlagt ogbtatt høyde for blir slik i virkeligheten likevel. 

Anonymkode: 53995...e2b

Ser poenget ditt, men man må vel kunne forvente at de fleste voksne folk klarer å forstå at det følger med et visst ansvar å skaffe seg dyr. Jeg tror at andelen dyreeiere som faktisk plutselig blir allergiske er ganske liten. Hver vår/ sommer kan man lese om at man ser en økning i antall folk som vil kvitte seg med kjæredyrene sine før ferien. En som jobbet i dyrebutikk fortalte at de hadde gjengangere som kvittet seg med dyrene før sommeren og kom for å kjøpe nye på høsten. De ansatte i denne dyrebutikken hadde heldigvis sluttet å selge dyr til folk som de visste holdt på sånn. Hvis man er glad i dyr, men ikke har mulighet til å ta på seg det ansvaret som følger med, kan man heller jobbe frivillig eller passe for noen man kjenner. Et dyr er IKKE en gjenstand som kan tas fram bare når det passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er det ikke bedre at de faktisk gir birt dyret til noen andre som da har met tid til å gi det oppmerksomheten og det dyret trenger enn å bli sitte de med de bare fordi dere blir "kvalme"? Det er faktisk ikke alltid slik at ting man har planlagt ogbtatt høyde for blir slik i virkeligheten likevel. 

Anonymkode: 53995...e2b

Joda, i teorien er det greit. Men ofte er det folk som skal flytte f.eks og takker ja til en leilighet der de ikke kan ha katt. Så flytter de, og lar ofte katten bli igjen. Eller de dumper den et sted, eller avliver den hos dyrlegen. For det er ikke enkelt å omplassere en voksen katt, det tar tid. Det finnes ikke gode hjem i overflod.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg FORAKTER de som gjør det dypt og inderlig! Det gjør jeg også klinkende klart til de som gjør det. De er fryktelige mennesker, som jeg ønsker alt vondt. 

Anonymkode: aca9d...9c6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere dyremennesker er en merkelig sort...

Anonymkode: d6554...031

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere dyremennesker er en merkelig sort...

Anonymkode: d6554...031

Bedre at du syns vi er merkelige enn å være en kald dyssosial jækel-:). Oppegående mennesker ser på denne gruppen med avsky. 

Anonymkode: aca9d...9c6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg FORAKTER de som gjør det dypt og inderlig! Det gjør jeg også klinkende klart til de som gjør det. De er fryktelige mennesker, som jeg ønsker alt vondt. 

Anonymkode: aca9d...9c6

At du ønsker andre mennesker alt vondt er ganske urovekkende. Du må slite med noe alvorlig psykologisk. Få hjelp. 

Anonymkode: aa36b...278

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det synes jeg det er frekt å kommentere at man burde tenkt på det før man skaffet seg dyr. 

Ikke fordi jeg ikke er enig med deg. For det er urovekkende mange som blir "lei" dyra sine, og kommer med dårlige unnskyldninger for å omplassere de.  Men husk ar det finnes også noen som MÅ kvitte seg med dyret pga f. eks ekstrem allergi eller alvorlig sykdom. Derfor skal du være forsiktig med å komme med pekefingeren. Dersom jeg hadde fått en baby med ekstrem allergi, som betydde at babyen ikke kunne være i nærheten av hunden min, ville det vært en stor sorg. Å ta valget om å omplassere hunden min ville vært svært vanskelig, og om du i den situasjonen hadde kommet med spydige kommentarer, og dømt meg nedenom og hjem, hadde det vært sårt.

Så oppsummerende vil jeg si at jeg deler din frustrasjon over dyreeier, samtidig som jeg synes man skal være forsiktig med å dømme før man kjenner hele situasjonen. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

At du ønsker andre mennesker alt vondt er ganske urovekkende. Du må slite med noe alvorlig psykologisk. Få hjelp. 

Anonymkode: aa36b...278

JA!!  Jeg ønsker folk som dumper,driter i dyr vondt ja!

Det er et naturlig instinkt for mennesker som bryr seg. Jeg gosser meg ekstremt !når dyremishandlere blir dømt til lange fengselsstraffer, når veterinærer gir inn de som behandler dyr som noe midlertidig!    

Anonymkode: aca9d...9c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kan jo være man ved senere anledning får barn som er allergisk mot dyr. Må en velge mellom katten eller ungen har en jo ikke så mye valg akkurat.. Ille med folk som tar lett på det å omplassere kjæledyr men ikke alltid man kan forutse livet sitt i 15 år fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Runnershigh skrev:

Ja, det synes jeg det er frekt å kommentere at man burde tenkt på det før man skaffet seg dyr. 

Ikke fordi jeg ikke er enig med deg. For det er urovekkende mange som blir "lei" dyra sine, og kommer med dårlige unnskyldninger for å omplassere de.  Men husk ar det finnes også noen som MÅ kvitte seg med dyret pga f. eks ekstrem allergi eller alvorlig sykdom. Derfor skal du være forsiktig med å komme med pekefingeren. Dersom jeg hadde fått en baby med ekstrem allergi, som betydde at babyen ikke kunne være i nærheten av hunden min, ville det vært en stor sorg. Å ta valget om å omplassere hunden min ville vært svært vanskelig, og om du i den situasjonen hadde kommet med spydige kommentarer, og dømt meg nedenom og hjem, hadde det vært sårt.

Så oppsummerende vil jeg si at jeg deler din frustrasjon over dyreeier, samtidig som jeg synes man skal være forsiktig med å dømme før man kjenner hele situasjonen. 

NEI! Det er INGEN legitim unnskyld utenom forestående  død som unnskylder det å dumpe dyrene sine!    Jeg dømmer de hardt, kun 2 TO ganger har jeg hatt forståelse for det, en dame kjempet for livet pga kreft, en annen eldgammel mann klarte ikke lenger bo hjemme, null familie og det skar han i hjertet men klarte ikke lenger ta vare på hunden. 0.000000000001 har en god grunn.

Man skal ikke godta f skap og ræva oppførsel.  asosiale skal  ALDRI ha dyr i utgangspunktet! 

Anonymkode: aca9d...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NEI! Det er INGEN legitim unnskyld utenom forestående  død som unnskylder det å dumpe dyrene sine!    Jeg dømmer de hardt, kun 2 TO ganger har jeg hatt forståelse for det, en dame kjempet for livet pga kreft, en annen eldgammel mann klarte ikke lenger bo hjemme, null familie og det skar han i hjertet men klarte ikke lenger ta vare på hunden. 0.000000000001 har en god grunn.

Man skal ikke godta f skap og ræva oppførsel.  asosiale skal  ALDRI ha dyr i utgangspunktet! 

Anonymkode: aca9d...9c6

Prøver ikke å være morsom her altså, men asosiale blir gjerne opmuntret til å ha dyr, slik at sosialisering blir lettere. ;) 

Anonymkode: efb15...993

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NEI! Det er INGEN legitim unnskyld utenom forestående  død som unnskylder det å dumpe dyrene sine!    Jeg dømmer de hardt, kun 2 TO ganger har jeg hatt forståelse for det, en dame kjempet for livet pga kreft, en annen eldgammel mann klarte ikke lenger bo hjemme, null familie og det skar han i hjertet men klarte ikke lenger ta vare på hunden. 0.000000000001 har en god grunn.

Man skal ikke godta f skap og ræva oppførsel.  asosiale skal  ALDRI ha dyr i utgangspunktet! 

Anonymkode: aca9d...9c6

Også glemte jeg den andre kommentaren min; hun snakker ikke om å dumpe dyrene, men å omplassere dem ved alvorlig sykdom eller ekstrem allergi. 

Anonymkode: efb15...993

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Eg blir lei meg av sånne innlegg :( Berre tenker på at om eg skulle omplassere babyene mine liksom. Det er familiemedlem og du kan ikkje berre skaffe deg eit forså å kvitte deg med det! Sjølvsagt finnast det gode grunner, men det burde ein faktisk ha tenkt på før ein skaffa seg ansvar for uskyldige dyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

At du ønsker andre mennesker alt vondt er ganske urovekkende. Du må slite med noe alvorlig psykologisk. Få hjelp. 

Anonymkode: aa36b...278

Det er veldig typisk for denne gruppen. Helt tragisk! 

Anonymkode: 8f3b6...bd3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er medlem av en gruppe på Facebook for (dyr som gis bort/omplasseres), og jeg blir helt uvel av å se hvor mange folk som legger ut innlegg om dyra sine som de må gi bort grunnet "flytting"og "allergier". Hva er galt med folk? Det er den dårligste unnskyldningen man kan komme med. Jeg vurderer å kommentere innleggene og si at det burde man vel tenkt på før man skaffer seg ett levende vesen. Er det frekt? 

Anonymkode: 75e08...82d

Akkurat dette med allergier har jeg stor forståelse for. Jeg har alltid ønsket meg en katt, men ble brått allergisk mot katter i barndommen (før familien hadde anskaffet seg katt, vel og merke). Allergier kan oppstå veldig plutselig, og per i dag kunne jeg aldri bodd sammen med en katt da jeg blir nærmest sengeliggende av å være på besøk hos venner som har katter. Jeg ville aldri ha skaffet meg en katt nå som jeg har katteallergi, men dersom allergien hadde oppstått etter at jeg hadde skaffet meg en katt måtte jeg nok omplassert den ettersom katteallergien er såpass alvorlig at jeg ikke klarer å fungere i dagliglivet dersom jeg er påvirket av den. 

Når det er sagt, så fikk jeg en egen hund etter at katteallergien var et faktum. Vi valgte å gå for en allergivennlig rase, men jeg fikk streng beskjed fra foreldrene om at vi måtte kvitte oss med den hvis jeg utviklet hundeallergi. Jeg har fortsatt den hunden i dag, 13 år senere :) Men jeg synes fortsatt ikke at allergi er en "dårlig unnskyldning" for å kvitte seg med et kjæledyr, jeg synes faktisk det er svært forståelig. 

Anonymkode: e8385...57a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...