Gå til innhold

Hvor går grensen? Ytringsfrihet og ansvar.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Gothminister skrev:

Og hva får deg til og tro at jeg ikke skulle vite det? Jeg har i mange år fremmet full ytringsfrihet. Noe Norge dessverre ikke har. For det er mange i dette land, som går rundt og tror at vi er så frie. Så har vi ikke en gang full rett til og ytre oss. En stor skam.

Da er du også kjent med det "rabalderet" som oppstod i kjølvannet av Sjølie-saken i 2002 hvor et flertall av dommerene i Høyesterett frifant Boot-boys lederen for antisemittiske ytringer, - med henvisning til hensynet til ytringsfriheten. Og hvor klagebehandlingen i FNs rasediskrimineringskommite førte til en skjerpelse av §135(a) (- forløperen til dagens §185) med støtte fra et flertall i kontroll- og konsitusjonskommiteen (bestående av Høyre, KrF og SV).

Mindretallet, som tok til orde for en liberalisering av §135 (a), med særlig henvising til akkurat ytringsfriheten etter anbefalingene til Ytringsfrihetskommisjonen, - bestod av Ap og FrP.

Tok med den siste for å belyse for det generelle KG at norske partier ikke har fordelt seg på en enkel høyre/venstre akse hvor høyreaksen er mer liberal og venstreaksen er mer restriktiv når det kommer til spørsmål om avveiningene mellom ytringsfrihet og enkeltindividers rett på vern mot rasistiske og/eller diskriminerende ytringer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Da er du også kjent med det "rabalderet" som oppstod i kjølvannet av Sjølie-saken i 2002 hvor et flertall av dommerene i Høyesterett frifant Boot-boys lederen for antisemittiske ytringer, - med henvisning til hensynet til ytringsfriheten. Og hvor klagebehandlingen i FNs rasediskrimineringskommite førte til en skjerpelse av §135(a) (- forløperen til dagens §185) med støtte fra et flertall i kontroll- og konsitusjonskommiteen (bestående av Høyre, KrF og SV).

Mindretallet, som tok til orde for en liberalisering av §135 (a), med særlig henvising til akkurat ytringsfriheten etter anbefalingene til Ytringsfrihetskommisjonen, - bestod av Ap og FrP.

Tok med den siste for å belyse for det generelle KG at norske partier ikke har fordelt seg på en enkel høyre/venstre akse hvor høyreaksen er mer liberal og venstreaksen er mer restriktiv når det kommer til spørsmål om avveiningene mellom ytringsfrihet og enkeltindividers rett på vern mot rasistiske og/eller diskriminerende ytringer.

 

Jeg har ikke fått alt dette med meg. Men takk for opplysningene.

Ellers er jeg klar over at debatten om full ytringsfrihet ikke nødvendigvis handler om venstre eller høyre akse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Gothminister skrev:

Skriv om noe jeg ikke vet og kan da. Hva får deg til og tro at jeg ikke vet konsekvensene av den politikken jeg står for?

Ellers har du mange påstander i ditt innlegg som jeg ikke ser vitsen med og kommentere i en tråd om ytringsfriheten. Som du så tydelig er skeptisk til, eller muligens i mot?

Alle mine påstander omhandlet ytringsfrihet. Synes at ytringsfriheten, som er begrenset av andre viktige rettigheter, fungerer godt for min del. Jeg har ingen trusler, rasistiske hat-utsagn eller sjikane jeg føler et sterkt behov for å uttrykke. Du virker litt paranoid og enkel når du antar at andre er "tydelig" skeptisk eller mot ytringsfrihet fordi de også respekterer andre grunnleggende menneskerettigheter i tillegg til ytringsfriheten. 

Anonymkode: 07f7e...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitert slettet innlegg er fjernet. Mynona, mod. 

Jeg er opptatt av menneskers frihet. Ytringsfriheten er en menneskerett og en viktig frihet. Dessverre har vi ikke en slik rett i Norge. Man kan faktisk straffes om man ytrer seg det staten måtte mene er rasistisk for eksempel. Det er et overgrep slik jeg ser det. Hva et enkelt individ er, om det er rasist, islamist, nazist eller sosialist og ytrer de meninger om sin ideologi. Så er det en rett personen skal ha.

Ellers er ikke persondebatt av stor interesse. Hva du måtte mene om min forståelse, er også utenfor debatten. Men kom nå ikke med en påstand om at vi har ytringsfrihet i Norge, eller personlig frihet. For da bør vi diskutere forståelse.

Endret av Mynona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gothminister skrev:

Hva en AB på KG påstår han eller hun studerer. Er ikke et argument. For min del kan du like godt være søppeltømmer et eller annet sted.

Jeg er opptatt av menneskers frihet. Ytringsfriheten er en menneskerett og en viktig frihet. Dessverre har vi ikke en slik rett i Norge. Man kan faktisk straffes om man ytrer seg det staten måtte mene er rasistisk for eksempel. Det er et overgrep slik jeg ser det. Hva et enkelt individ er, om det er rasist, islamist, nazist eller sosialist og ytrer de meninger om sin ideologi. Så er det en rett personen skal ha.

Ellers er ikke persondebatt av stor interesse. Hva du måtte mene om min forståelse, er også utenfor debatten. Men kom nå ikke med en påstand om at vi har ytringsfrihet i Norge, eller personlig frihet. For da bør vi diskutere forståelse.

Å påstå at vi ikke har ytringsfrihet er en påstand mot objektive fakta, og forteller mye om din forståelse av rettssystemet. Jeg synes du skal tone dine ekstreme meninger noe ned. Ja, du har rett til å fremsette dem. Hadde det ikke eksistert en ytringsfrihet her i landet hadde du sannsynligvis blitt straffet for veldig mange av innleggene dine.

Anonymkode: 8305f...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å påstå at vi ikke har ytringsfrihet er en påstand mot objektive fakta, og forteller mye om din forståelse av rettssystemet.

Anonymkode: 8305f...f19

Som sagt. Forståelse kan diskuteres om man hevder at Norge har full ytringsfrihet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Gothminister skrev:

Ytringsfrihet har ingen begrensning. Enten er man for eller i mot. Hva du synes om meg. Er på ingen måte interessant.  

Trusler er ytringer.   Å fortelle statshemmeligheter er ytring. Å angi norske motstandsmenn og jøder under krigen er ytringer. Å publisere sexvideo av datteren din mot hennes vilje er ytring. Er man for ytringsfrihet uten begrensinger så mener man at ingen av disse tingene kan straffes. 

Anonymkode: 3edbb...126

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Trusler er ytringer.   Å fortelle statshemmeligheter er ytring. Å angi norske motstandsmenn og jøder under krigen er ytringer. Å publisere sexvideo av datteren din mot hennes vilje er ytring. Er man for ytringsfrihet uten begrensinger så mener man at ingen av disse tingene kan straffes. 

Anonymkode: 3edbb...126

Her drar du debatten over i noe helt annet. Ser ingen vits og kommentere det. Tror alle vet hva denne tråden handler om. Den handler ikke om forræderi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Gothminister skrev:

Her drar du debatten over i noe helt annet. Ser ingen vits og kommentere det. Tror alle vet hva denne tråden handler om. Den handler ikke om forræderi.

Jeg tar debatten på hva det vil si å ha en ubegrenset ytringsfrihet. Ser visst ikke ut som du ønsker det likevel. Du er visst mot ytringsfriheten om man skal følge din egen definisjon.

Anonymkode: 3edbb...126

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Gothminister skrev:

Her drar du debatten over i noe helt annet. Ser ingen vits og kommentere det. Tror alle vet hva denne tråden handler om. Den handler ikke om forræderi.

Da støtter du jo ikke en ubegrenset ytringsfrihet.....

Har du egentlig temkt ordentlig gjennom dette?

Anonymkode: 8305f...f19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for personangrep og svar til dette. 

Mynona, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.7.2016 at 20.39, Gothminister skrev:

Her drar du debatten over i noe helt annet. Ser ingen vits og kommentere det. Tror alle vet hva denne tråden handler om. Den handler ikke om forræderi.

Nei det gjør han faktisk ikke. Men her ble du tatt med buksene nede siden nå mener du tydeligvis at ytringsfrihet skal ha en grense. Men tidligere skrev du noe annet. 

Anonymkode: 20315...cf8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎23‎.‎07‎.‎2016 at 20.44, AnonymBruker skrev:
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nei det gjør han faktisk ikke. Men her ble du tatt med buksene nede siden nå mener du tydeligvis at ytringsfrihet skal ha en grense. Men tidligere skrev du noe annet. 

Anonymkode: 20315...cf8

 

Anonymkode: 3edbb...126

Han gjør nok det, mener jeg. Ytringsfrihet handler ikke om å gi ut nasjonale hemmeligheter. Vi har noe som heter taushetsplikt, vet ikke om du har hørt om det? Ytringsfrihet handler om og fritt kunne ytre sine meninger. Ikke gi ut taushetsbelagte opplysninger. Så ingen ble tatt på noen seng. Beklager om du trodde det. Da kjenner du meg dårlig. Så ytringsfriheten skal ikke ha noen grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catalina Culès
Den 25.7.2016 at 11.54, Gothminister skrev:

Han gjør nok det, mener jeg. Ytringsfrihet handler ikke om å gi ut nasjonale hemmeligheter. Vi har noe som heter taushetsplikt, vet ikke om du har hørt om det? Ytringsfrihet handler om og fritt kunne ytre sine meninger. Ikke gi ut taushetsbelagte opplysninger. Så ingen ble tatt på noen seng. Beklager om du trodde det. Da kjenner du meg dårlig. Så ytringsfriheten skal ikke ha noen grenser.

Enig, Ytringsfrihet har ingen grenser. Det sies jo at vi har ytringsfrihet i Norge men det er bare om du er politisk korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...