Gå til innhold

Mangel på intimsone /grenser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har noen formening om hva som er "normale" intim grenser for en 9 åring? 

Stedatter på snart 9 er helt uten slike grenser, spesielt når det gjelder pappa. Ila av en dag går det ikke mer enn 5 min uten at hun må ta på han, hun kan fint ta han både på rumpå og innsiden av låret. Hun kan avbryte lek med andre barn og legge seg i pappa sitt fang og spør "om de kan gå hjem å kose", hun står opp om natten for å se på pappa, hun ligger naken i senga på min plass når jeg er bortreist. I tillegg er pappa tynget av skyldfølelse, så han henvender seg utelukkende til henne når hun er her. Meg og mine blir ikke inkludert i hverken planer eller samtaler. De sitter stort sett oppå hverandre i sofaen. Dette går fint i helgene, men i ferier synes jeg det blir litt vondt å bli ekskludert så totalt over lenger periode, da ender det med dårlig stemning, og det forsterker den positive oppmerksomheten stedatter får fra pappa... da skal de hverfall bare være de to og finne på alt mulige gøye greier uten oss andre. 

Jeg har tenkt tanken om hun kanskje prøver å være pappa sin kjæreste slik at jeg ikke kan være det, og at det vel er en vanlig reaksjon for samværsunger....?? Det er bare 3 år siden foreldrene skilte seg, hun er her i de fleste ferier og helger, men det er jo selvfølgelig mindre enn 100 %. 

 

Jeg valgte å avbryte båtturen vår i går da min sønn ble 14 år, og var nesten i tårer over at de andre ikke engang pratet med han. Er mulig jeg overreagerte. 

Er det mulig at dette er den berømte stemorssjalusien jeg leser så mye om som spiller meg et puss her? 

Anonymkode: 9be47...6cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjelpe meg. Dette er vel ikke normalt..Det hørest skikkelig creepy ut. Her må faren sette grenser og oppføre seg mer normalt. Når han ikke setter grenser til jenta så går hun vel å tror at det er sånn alle tar på hverandre, eller?? Og om han speiler oppførselen hennes så vil hun da tro at det er ok å ignorere andre. Husk at å ignorere noen eller tilbakeholde informasjon er faksisk psykisk mishandling.

Anonymkode: 745f5...cc2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres helt sprøtt ut, mye mer enn sunt er.

Kanskje familievernkontoret eller helsestasjonen kan være et sted å starte? 

Far føler nok at datteren trenger ham veldig mye og at han bare må gi henne det. Og så kan det jo være smigrende å være så altoppslukende viktig for noen? Det er viktig at far skjønner at målet ikke er at han skal avvise henne mer og at hun vil bli skadelidende. Tvert imot er det hans ansvar som far å hjelpe henne å bli trygg på deres relasjon uten å bokstavelig talt måtte ligge oppå ham hele tiden, og at han elsker henne, så hun kan ta seg tid til å være barn, leke og være sosial med andre også. Ikke fokuser på at det er andre som trenger ham, han får mer tid til dere når de to klarer å få et litt mindre klamt grep om hverandre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke hun er slik med andre enn pappa altså, er derfor jeg stiller meg selv spørsmål om det kanskje er en form for "splitt og hersk" ifra stedatters side. Skulle ønske jeg kunne si det ikke fungerer, men det gjør det dessverre. 

Har prøvd å oppfordre samboer til å prate med henne, men han sier at jeg er sjalu, at jeg har issues og at barnet bare ønsker kos og nærhet. Da er det ikke så mye mer for meg å si. 

Anonymkode: 9be47...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at 9 åringen prøver å dytte deg litt ut, men nå må du huske at hun er ni år. Hun vokser det av seg, og hun er en uskylding part i bruddet som oppstod mellom faren og moren.

Men jeg synes det er helt høl i hode at faren tillater berøring på den måten. DET er feil og det kan kansje skade henne etterhvert som hun blir eldre og tenker tilbake på det da spesielt med tanke på skam. Og så det med ignoreringen av deg og gutten din.. Mannen din er en skikkelig idiot. Sorry.

Anonymkode: 745f5...cc2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Biloba skrev:

Jeg synes det høres helt sprøtt ut, mye mer enn sunt er.

Kanskje familievernkontoret eller helsestasjonen kan være et sted å starte? 

Far føler nok at datteren trenger ham veldig mye og at han bare må gi henne det. Og så kan det jo være smigrende å være så altoppslukende viktig for noen? Det er viktig at far skjønner at målet ikke er at han skal avvise henne mer og at hun vil bli skadelidende. Tvert imot er det hans ansvar som far å hjelpe henne å bli trygg på deres relasjon uten å bokstavelig talt måtte ligge oppå ham hele tiden, og at han elsker henne, så hun kan ta seg tid til å være barn, leke og være sosial med andre også. Ikke fokuser på at det er andre som trenger ham, han får mer tid til dere når de to klarer å få et litt mindre klamt grep om hverandre.

Har vurdert familievernskontoret ja, men sliter litt med å få han med. Han ser som sagt ikke noe galt i denne type oppførsel, og jeg kan ikke akkurat påtvinge han mitt syn heller om du forstår. 

Det er jeg (og en del rundt oss) som reagerer på denne oppførselen, men det som er normalt for oss trenger jo ikke være normalt for han. 

Synes det blir veldig slitsomt. Jeg forstår jo selvfølgelig at de vil være sammen og nære når hun er her, men synes det er merkelig å bli erstattet som partner av en 9 åring  

Anonymkode: 9be47...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo være at 9 åringen prøver å dytte deg litt ut, men nå må du huske at hun er ni år. Hun vokser det av seg, og hun er en uskylding part i bruddet som oppstod mellom faren og moren.

Men jeg synes det er helt høl i hode at faren tillater berøring på den måten. DET er feil og det kan kansje skade henne etterhvert som hun blir eldre og tenker tilbake på det da spesielt med tanke på skam. Og så det med ignoreringen av deg og gutten din.. Mannen din er en skikkelig idiot. Sorry.

Anonymkode: 745f5...cc

Joda, vet at hun bare er 9 og at hun aldri har valgt dette. Er jo derfor jeg synes han skal ta en prat med henne. 

Mine to barn på 14 og 15 har et supert forhold til stefar når det bare er oss 4 her. Og det gjør det enda sårere, synes jeg. Jeg får så enorm skyldfølelse over at alt faller sammen når stedatter entrer huset. Var så absolutt ikke slik jeg så for meg at det skulle bli. 

Men som sagt, han mener at det er mitt syn på dires intimitet som er problemet. Han synes det er helt normalt. Og tror helt ærlig ikke han reflekterer noe særlig over forskjellen på at hun stryker han på låret / rumpa eller holder han i hånda. 

Anonymkode: 9be47...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda, vet at hun bare er 9 og at hun aldri har valgt dette. Er jo derfor jeg synes han skal ta en prat med henne. 

Mine to barn på 14 og 15 har et supert forhold til stefar når det bare er oss 4 her. Og det gjør det enda sårere, synes jeg. Jeg får så enorm skyldfølelse over at alt faller sammen når stedatter entrer huset. Var så absolutt ikke slik jeg så for meg at det skulle bli. 

Men som sagt, han mener at det er mitt syn på dires intimitet som er problemet. Han synes det er helt normalt. Og tror helt ærlig ikke han reflekterer noe særlig over forskjellen på at hun stryker han på låret / rumpa eller holder han i hånda. 

Anonymkode: 9be47...6cf

Er du på talefot med moren? Hun har kanskje mer cred på å ha barnets beste i tankene og er ikke så lett å tolke som sjalu for faren? Jeg ville i hvertfall vært interessert i å hjelpe på forholdet mellom mitt barn og barnefar om det ble så unormalt tett og klengete.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Biloba skrev:

Er du på talefot med moren? Hun har kanskje mer cred på å ha barnets beste i tankene og er ikke så lett å tolke som sjalu for faren? Jeg ville i hvertfall vært interessert i å hjelpe på forholdet mellom mitt barn og barnefar om det ble så unormalt tett og klengete.  

Har bare truffet moren en gang. All kommunikasjon er mellom henne og pappa. Og tror nok aldri han hadde tilgitt meg om jeg kommer takket henne. 

Anonymkode: 9be47...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har bare truffet moren en gang. All kommunikasjon er mellom henne og pappa. Og tror nok aldri han hadde tilgitt meg om jeg kommer takket henne. 

Anonymkode: 9be47...6cf

Nei, du kan selvfølgelig ikke dra henne inn hvis dere ikke har omgang.

Du sier at flere reagerer, kanskje de kan si til ham at det blir så tett at det ikke virker sunt for jenta? Hun holder kanskje på slik fordi hun er redd for å miste ham, og det kan være veldig slitsomt for et barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at her finnes det minst to versjoner til av denne historien.

Ikke akkurat Mensaklubben som har svart på denne tråden her 😂

Anonymkode: 7a0c8...6df

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at her finnes det minst to versjoner til av denne historien.

Ikke akkurat Mensaklubben som har svart på denne tråden her 😂

Anonymkode: 7a0c8...6df

Vi venter spent på ditt suverene bidrag☺

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at her finnes det minst to versjoner til av denne historien.

Ikke akkurat Mensaklubben som har svart på denne tråden her 😂

Anonymkode: 7a0c8...6df

Samme som @Bilboa, jeg venter også i spenning 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Biloba skrev:

Nei, du kan selvfølgelig ikke dra henne inn hvis dere ikke har omgang.

Du sier at flere reagerer, kanskje de kan si til ham at det blir så tett at det ikke virker sunt for jenta? Hun holder kanskje på slik fordi hun er redd for å miste ham, og det kan være veldig slitsomt for et barn.

Det tror jeg. Og det er derfor jeg synes det er viktig å ta tak i dette. 

Men ingen andre tør å si noe. Og jeg merker at jeg begynner å gi opp selv. 

Anonymkode: 9be47...6cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at her finnes det minst to versjoner til av denne historien.

Ikke akkurat Mensaklubben som har svart på denne tråden her 😂

Anonymkode: 7a0c8...6df

Ingen som har påstått at det kun finnes en side. 

Men nå ber jeg da også bare om synspunkter på min side av saken 

Anonymkode: 9be47...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at hun er usikker. Hun er hos dere i helger og ferier, der har du forklaringen.

Jeg synes ikke det er så rart hun på en måte okkuperer pappa når hun er hos dere. Husk at du snakker om et barn her da, vi voksne har så lett for å tilegne de voksne tanker og oppførsel.

Jeg tror det er sjalusi begge veier her, både fra stedatter og deg.

Anonymkode: d7e10...c37

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har da lest en akkurat maken tråd her før, med datter som klenget på faren og stemoren ble sjalu? Da.var datteren 12 eller 17 eller noe...

Anonymkode: 613fb...7c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har da lest en akkurat maken tråd her før, med datter som klenget på faren og stemoren ble sjalu? Da.var datteren 12 eller 17 eller noe...

Anonymkode: 613fb...7c4

Tydeligvis et problem som går igjen for helgepappaer.

Anonymkode: 269b2...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Becky48

Det er da ikke normalt at en niåring går å legger seg naken i senga på stemors plass, eller at hun stryker far på rompa og på innsiden av låret. Stemor eller ikke, dette høres bare feil ut... Hadde dette vært mitt barn så hadde jeg blitt alvorlig bekymret, og at denne mannen som ts er sammen med legger problemet over på ts er bare så typisk at jeg kjenner jeg får makk...

Jeg hadde aldri akseptert at min mann skulle endret atferd og ikke pratet til meg og mine barn når han hadde sine egne barn på besøk, finnes ikke noe mer respektløst enn det. Ikke noe jeg ville utsatt mine barn for iallfall...

Hadde jeg vært deg så måtte han enten skjerpet seg eller så hadde jeg gått videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at hun er usikker. Hun er hos dere i helger og ferier, der har du forklaringen.

Jeg synes ikke det er så rart hun på en måte okkuperer pappa når hun er hos dere. Husk at du snakker om et barn her da, vi voksne har så lett for å tilegne de voksne tanker og oppførsel.

Jeg tror det er sjalusi begge veier her, både fra stedatter og deg.

Anonymkode: d7e10...c37

Da lurer jeg på hva en så gjør? Lar en bare situasjonen vær som den er, lar henne alltid komme først og få 100% av fokus/ oppmerksomhet og håper at hun etter hvert blir trygg på at hun fremdeles er både elsket og ønsket? 

Anonymkode: 9be47...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...