Gå til innhold

Lavt stoffskifte selv om verdiene er "normale"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Siden jeg ligger i grenseland til å ha lavt stoffskifte tar jeg jevnlig blodprøver for å sjekke dette. Verdiene mine ligger som regel utenfor normalen, men ikke mye. Sist gang hadde jeg vel TSH på 6,5. De flyr litt opp og ned, men har som sagt alltid vært høyere enn det som blir betegnet som normalt. Jeg blir alltid bare bedt om å komme tilbake og ta nye prøver etter en viss tid og det har pågått lenge nå... Jeg er litt lei av å ta prøver annenhver måned uten å komme noen vei. Jeg har vært mye hos legen tidligere på grunn av at jeg føler meg generelt i dårlig form. Jeg føler meg ofte slapp og sliten. Jeg studerer på deltid og jobber ved siden av og merker veldig godt at nå i sommer som jeg jobber ekstra mye blir jeg ekstra sliten. Har ikke overskudd til å finne på andre ting når jeg har fri. Sovner ofte på ettermiddagen om jeg har vært på jobb og det har jeg aldri gjort før! Det jeg lurer på er om man kan ha symptomer som kommer på grunn av stoffskifte selv om prøvene bare ligger i grenseland. Jeg har også tørr hud og treg mage som også kan være symptomer på lavt stoffskifte.

Anonymkode: bc45b...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det kan du. Husk at dette ikke kan vurderes ut i fra tsh alene, du må også se på tras, anti tpo, t4 og t3..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du bør spørre legen din? Tviler på at man får symptomer på en sykdom man ikke har. Er alle prøvene dine i grenseland, eller er det kun TSH? Tørr hud, tretthet og treig mage kan jo ha så mange andre årsaker også. Mange googler jo så mye om symptomer på ulike sykdommer at de nesten får det. Symptomene dine kan jo skyldes kosthold, lite fiber, lite vann, lite aktivitet, travel hverdag, stress og bekymringer over å ha lavt stoffskifte osv.

Men du kan jo snakke med legen din å si hvordan du har det? Din kliniske tilstand ska vel alltids tas i betraktning.

Håper du føler det bedre snart:)

Anonymkode: eaa2b...6e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det nivået på TSH fikk jeg behandling. Leger er ikke like flinke til å sette inn behandling for stoffskiftet. Det kan du se ved å lese Per Egil Hegge sin bok, også må du ikke stille spørsmål. Hele boka ligger på nettet, bruk google. 

Anonymkode: 1ab3a...32c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På det nivået på TSH fikk jeg behandling. Leger er ikke like flinke til å sette inn behandling for stoffskiftet. Det kan du se ved å lese Per Egil Hegge sin bok, også må du ikke stille spørsmål. Hele boka ligger på nettet, bruk google. 

Anonymkode: 1ab3a...32c

Da må nesten noen av de andre verdiene som @Invictanevner også ha vært feil. Ellers har du en dårlig! lege. Man setter ikke folk på stoffskiftemedisiner som de tar livet ut om det ikke er reell indikasjon på lavt stoffskifte. Noe som er påvisbart. Da gjør ikke legen jobben sin og er altfor lettvint. 

Anonymkode: 923fe...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 21. juli 2016 at 22.04, AnonymBruker skrev:

Siden jeg ligger i grenseland til å ha lavt stoffskifte tar jeg jevnlig blodprøver for å sjekke dette. Verdiene mine ligger som regel utenfor normalen, men ikke mye. Sist gang hadde jeg vel TSH på 6,5. De flyr litt opp og ned, men har som sagt alltid vært høyere enn det som blir betegnet som normalt. Jeg blir alltid bare bedt om å komme tilbake og ta nye prøver etter en viss tid og det har pågått lenge nå... Jeg er litt lei av å ta prøver annenhver måned uten å komme noen vei. Jeg har vært mye hos legen tidligere på grunn av at jeg føler meg generelt i dårlig form. Jeg føler meg ofte slapp og sliten. Jeg studerer på deltid og jobber ved siden av og merker veldig godt at nå i sommer som jeg jobber ekstra mye blir jeg ekstra sliten. Har ikke overskudd til å finne på andre ting når jeg har fri. Sovner ofte på ettermiddagen om jeg har vært på jobb og det har jeg aldri gjort før! Det jeg lurer på er om man kan ha symptomer som kommer på grunn av stoffskifte selv om prøvene bare ligger i grenseland. Jeg har også tørr hud og treg mage som også kan være symptomer på lavt stoffskifte.

Anonymkode: bc45b...8ab

Ja du kan ha symptomer med blodprøver i grenseland. Er det tatt andre prøver enn TSH og hvordan ser de evnt ut? Bytt lege om du ikke føler deg tatt på alvor. Ta også d-vitamin jevnlig om du ikke gjør det.

Anonymkode: 89603...b8a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TSH er ikke i grenseland. Den er høy!

Legen din gjør klokt i å avvente noe og ikke igangsette behandling med medisiner for tidlig, men du kan ikke gå med ubehandlet lavt stoffskifte over lang tid. Alle symptomene dine ( kan) skyldes lavt stoffskifte, og du må be legen din om å få begynne på medisin asap. Det tar i tillegg lang tid før stoffskiftemedisiner virker (opptrapping)

Jeg fikk lavt stoffskifte tidlig i 20-årene. Det tok nesten et år før jeg følte meg bra igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hatt lavt stoffskifte og hadde ingen symptomer. Det ordnet seg av seg selv og har i dag normalt stoffskifte. 

Anonymkode: 49455...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde prøver som lå i grenseland, men pga symptomer så fikk jeg begynne på Levaxin. Det ble et helt nytt liv.Jeg scorer i dag litt høyt på blodprøvene (bruker 100 mcg), men det er da jeg fungerer best. Heldigvis så har jeg en fastlege som tok meg på alvor og mener at ikke alle kropper er like.

Anonymkode: 502fb...dcb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Thursday, July 21, 2016 at 23.11, AnonymBruker skrev:

Da må nesten noen av de andre verdiene som @Invictanevner også ha vært feil. Ellers har du en dårlig! lege. Man setter ikke folk på stoffskiftemedisiner som de tar livet ut om det ikke er reell indikasjon på lavt stoffskifte. Noe som er påvisbart. Da gjør ikke legen jobben sin og er altfor lettvint. 

Anonymkode: 923fe...4bf

Legen er spesialist i indremedisin og har gjort jobben sin bedre enn du her hevder. Nei, der var ikke da andre indikasjoner på lavt stoffskifte på prøver enn TSH. Å kritisere leger er tydeligvis lett for deg!

Anonymkode: 1ab3a...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke unormalt å bli sliten når du jobber ekstra mye, da. Alt trenger ikke skyldes sykdom. At det ikke var sånn før, kan skyldes at du blir eldre, eller andre faktorer i livet  ditt. Noen kan få det bedre ved å teste ut tyroksinbehandling selv om verdiene er innenfor normalen, men det må vurderes i hvert enkelt tilfelle. 

Anonymkode: d9143...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Legen er spesialist i indremedisin og har gjort jobben sin bedre enn du her hevder. Nei, der var ikke da andre indikasjoner på lavt stoffskifte på prøver enn TSH. Å kritisere leger er tydeligvis lett for deg!

Anonymkode: 1ab3a...32c

Jeg hadde aldri gått med på å måtte ta medisiner et helt liv om man ikke var sikker på at det var nødvendig, nei.

Jeg håper virkelig de tok prøver av deg over tid (måneder-år), der verdiene var konsekvent forhøyet i det minste om TSH var eneste indikasjon. Jeg har selv svigninger i TSH i perioder/andre verdier er normal. Det normaliserer seg alltid i løpet av noen måneder og betyr ikke at jeg har faktisk lavt stoffskifte. 

Det som er sagt om det er at det kan vise en tendens til lavt stoffskifte og at jeg muligens kan utvikle lavt stoffskifte en eller annen gang i fremtiden men så lenge jeg bare har forhøyet TSH her og der er det ikke noe problem. Og glad er jeg for det. For det er kjipt å ta medisiner daglig. 

 

 

Anonymkode: 923fe...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...