Gå til innhold

Nasking og politiattest for studie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du dette virker sannsynlig?

Anonymkode: 947e3...c4b

Man kan jo aldri vite...? Eller så kan h*n som jobber i butikken si noe om det til venner/bekjente, som kanskje vet hvem jeg er, og så sprer ryktet seg på samme måte. Men jeg vet jo ikke hvor sannsynlig det er. 

Anonymkode: c1a29...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS risikerer uansett å bli vurdert som uskikket (les om skikkethetsvurdering dersom du ikke vet hva det er) på studiet. Det er nok at en medstudent vet at TS har stjålet og sier fra om det eller at skolen på en annen måte får nyss i det. Det samme er om skolen får nyss i at man oppfører seg veldig høylytt eller aggressiv på byen o.l. Og jeg skal love deg at skolene følger med på studentene sine på studier som dette. Dette er en løpende vurdering i løpet av hele studiet. 

Anonymkode: 5fc0d...171

Dette er bare tull, og kun skrevet for å prøve å skremme!

Anonymkode: d7220...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull, og kun skrevet for å prøve å skremme!

Anonymkode: d7220...481

Jeg blir jo skremt. Det er jo skikkethetsvurdering på fysioterapi-studiet, leste om det nettopp. Det sto at medstudenter kan melde inn tvilsmelding, noe som betyr at hvis noen har fått greie på dette via en av de som jobber i butikken (var to på jobb der da det skjedde, og regner med alle de ansatte får vite om det), så kan jeg ligge tynt an. Det er jo ikke lov å naske, det er tyveri, og det KAN jo vurderes som at man er uskikket til å studere noe som fysioterapi.

Anonymkode: c1a29...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir jo skremt. Det er jo skikkethetsvurdering på fysioterapi-studiet, leste om det nettopp. Det sto at medstudenter kan melde inn tvilsmelding, noe som betyr at hvis noen har fått greie på dette via en av de som jobber i butikken (var to på jobb der da det skjedde, og regner med alle de ansatte får vite om det), så kan jeg ligge tynt an. Det er jo ikke lov å naske, det er tyveri, og det KAN jo vurderes som at man er uskikket til å studere noe som fysioterapi.

Anonymkode: c1a29...04b

Ja det viser definitivt dårlig dømmekraft. Du får håpe ingen sladrer.

Anonymkode: 1053a...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det viser definitivt dårlig dømmekraft. Du får håpe ingen sladrer.

Anonymkode: 1053a...493

Men det er jo ingen medstudenter som har noe bevis for at jeg har nasket? En person kan jo potensielt bare finne på å si at "hun nasket i butikken jeg jobber i", bare for å være kjip mot den personen man sladrer på. Er det ikke litt rart hvis det kan føre til at man blir vurdert som uskikket for å gå studiet og bli fysioterapeut? Så hvis jeg ikke liker en medstudent, kan jeg da gå til ledelsen og si at "han er en bråkmaker på byen, OG ble tatt for naskeri i en butikk, og bør derfor utestenges", bare for å bli kvitt vedkommende fra mitt studiemiljø? 

Anonymkode: c1a29...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo ingen medstudenter som har noe bevis for at jeg har nasket? En person kan jo potensielt bare finne på å si at "hun nasket i butikken jeg jobber i", bare for å være kjip mot den personen man sladrer på. Er det ikke litt rart hvis det kan føre til at man blir vurdert som uskikket for å gå studiet og bli fysioterapeut? Så hvis jeg ikke liker en medstudent, kan jeg da gå til ledelsen og si at "han er en bråkmaker på byen, OG ble tatt for naskeri i en butikk, og bør derfor utestenges", bare for å bli kvitt vedkommende fra mitt studiemiljø? 

Anonymkode: c1a29...04b

I utgangspunktet så kan din medstudent gjøre det ja, men det er ikke sikkert det får så alvorlige konsekvenser. Lederne vil sikkert snakke med deg da og finne ut av hva situasjonen var osv. Skal nok litt til for å bli regnet som uskikket.

Han politimannen som ble mistenkt for å hive hun jenta ned fra brua, men som ble frifunnet studerer sykepleie. Det ble oppslag i avisen om at han kanskje kunne bli regnet som uskikket som sykepleier på grunn av det fordi han ikke hjalp en person i nød. (Det ble sagt at hun hoppet selv, noe jeg personlig tviler sterkt på, men at han ikke hjalp henne så situasjonen kunne vært unngått). Jeg vet ikke hvordan det gikk med han og studiene videre. 

Anonymkode: 1053a...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet så kan din medstudent gjøre det ja, men det er ikke sikkert det får så alvorlige konsekvenser. Lederne vil sikkert snakke med deg da og finne ut av hva situasjonen var osv. Skal nok litt til for å bli regnet som uskikket.

Han politimannen som ble mistenkt for å hive hun jenta ned fra brua, men som ble frifunnet studerer sykepleie. Det ble oppslag i avisen om at han kanskje kunne bli regnet som uskikket som sykepleier på grunn av det fordi han ikke hjalp en person i nød. (Det ble sagt at hun hoppet selv, noe jeg personlig tviler sterkt på, men at han ikke hjalp henne så situasjonen kunne vært unngått). Jeg vet ikke hvordan det gikk med han og studiene videre. 

Anonymkode: 1053a...493

Ja, det skal nok litt til for å bli regnet som uskikket, men jeg vil jo uansett ikke havne i en situasjon hvor jeg er i fare for å miste plassen på drømmestudiet mitt, fordi jeg ble tatt for nasking én gang. Jeg vet hvem han ene som var på jobb i butikken er (vi har en del felles venner, men jeg kjenner ikke han og aner ikke om han vet hvem jeg er). Hun andre som var på jobb vet jeg ikke hvem er, men hun kan jo plutselig dukke opp uventet. Rykter sprer jo seg fort :(

Anonymkode: c1a29...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull, og kun skrevet for å prøve å skremme!

Anonymkode: d7220...481

Tull nei, det er det i alle fall ikke. Hvis noen synes skikkethetsvurdering er skremmende så bør de kanskje revurdere hele yrkesvalget sitt. 

Anonymkode: 5fc0d...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull nei, det er det i alle fall ikke. Hvis noen synes skikkethetsvurdering er skremmende så bør de kanskje revurdere hele yrkesvalget sitt. 

Anonymkode: 5fc0d...171

Men er det vanlig at nasking ved ett tilfelle gjør at man blir vurdert som uskikket til å bli fysioterapeut? Jeg angrer jo veldig på det jeg gjorde, og ønsker ikke å studere og jobbe som noe annet enn fysioterapeut :( Derfor er det litt krise hvis jeg kan bli nektet å gå studiet pga. det. Min egen feil, det er det, men er det virkelig "så lite" som skal til for å ikke få gå et studie (selv om nasking er ulovlig, så er det jo ikke særlig relevant med tanke på akkurat dette studiet og yrket?). 

Anonymkode: c1a29...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det skal nok litt til for å bli regnet som uskikket, men jeg vil jo uansett ikke havne i en situasjon hvor jeg er i fare for å miste plassen på drømmestudiet mitt, fordi jeg ble tatt for nasking én gang. Jeg vet hvem han ene som var på jobb i butikken er (vi har en del felles venner, men jeg kjenner ikke han og aner ikke om han vet hvem jeg er). Hun andre som var på jobb vet jeg ikke hvem er, men hun kan jo plutselig dukke opp uventet. Rykter sprer jo seg fort :(

Anonymkode: c1a29...04b

Men tenker du selv at du har god nok dømmekraft og er i stand til å ha det ansvaret du kommer til å ha når du risikerer å ikke kunne bli fysioterapeut som du selv omtaler som drømmestudiet og gjøre deg selv til en tyv for noe så dumt når du er oppi 20-åra? Om du så ikke blir vurdert til uskikket eller noe sånt er dette noe du virkelig bør tenke gjennom. Studiet vil kreve av deg at du kan reflektere over egne handlinger og ha god selvinnsikt. Det betyr ikke så mye at det var for en liten sum, men at du i det hele tatt gjorde det. Ville du f.eks tatt i mot penger fra pasienter (noe som er ulovlig) og lignende? Dette er ikke noe du skal måtte svare meg på. Dette skriver jeg fordi du selv bør reflektere over om du er skikket til det yrket du vil utdanne deg til. 

Anonymkode: 5fc0d...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Smålig? Helt ærlig når du blir tatt for nasking så er det nok ikke første gang man har stjålet noe...

Anonymkode: 1053a...493

Det vet du ingenting om. Så det får bli en annen diskusjon og en annen tråd. Så ja, å bruke en relativt uskyldig feil for å forsøke å skremme en person på denne måten et direkte smålig og flau lesing. 

Anonymkode: 05b00...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull nei, det er det i alle fall ikke. Hvis noen synes skikkethetsvurdering er skremmende så bør de kanskje revurdere hele yrkesvalget sitt. 

Anonymkode: 5fc0d...171

Skikkethetsvurdering er svært alvorlig. Men nasking vil aldri føre til en slik behandling. Så ja, det er tull og tøys. 

TS - jeg jobber med tilfeller som det du beskriver. Ikke innen samme yrke/studie, men dog. Du kan slappe HELT av.

Anonymkode: 05b00...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men tenker du selv at du har god nok dømmekraft og er i stand til å ha det ansvaret du kommer til å ha når du risikerer å ikke kunne bli fysioterapeut som du selv omtaler som drømmestudiet og gjøre deg selv til en tyv for noe så dumt når du er oppi 20-åra? Om du så ikke blir vurdert til uskikket eller noe sånt er dette noe du virkelig bør tenke gjennom. Studiet vil kreve av deg at du kan reflektere over egne handlinger og ha god selvinnsikt. Det betyr ikke så mye at det var for en liten sum, men at du i det hele tatt gjorde det. Ville du f.eks tatt i mot penger fra pasienter (noe som er ulovlig) og lignende? Dette er ikke noe du skal måtte svare meg på. Dette skriver jeg fordi du selv bør reflektere over om du er skikket til det yrket du vil utdanne deg til. 

Anonymkode: 5fc0d...171

Det virker som om TS har tenkte gjennom handlingen og vel så det. Så du kan slappe helt av..

Anonymkode: 05b00...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det vanlig at nasking ved ett tilfelle gjør at man blir vurdert som uskikket til å bli fysioterapeut? Jeg angrer jo veldig på det jeg gjorde, og ønsker ikke å studere og jobbe som noe annet enn fysioterapeut :( Derfor er det litt krise hvis jeg kan bli nektet å gå studiet pga. det. Min egen feil, det er det, men er det virkelig "så lite" som skal til for å ikke få gå et studie (selv om nasking er ulovlig, så er det jo ikke særlig relevant med tanke på akkurat dette studiet og yrket?). 

Anonymkode: c1a29...04b

Det skal betraktelig mer til enn nasking. Du vil aldri bli nektet studieplass på grunn av det, du vil heller aldri bli kalt inn for skikkethetsvurdering selv om noen skal finne på å sladre. 

Legg dette bak deg og begynn heller å glede deg til studiestart. 

Anonymkode: 05b00...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HøyMørkog40
Den 22.7.2016 at 7.32, AnonymBruker skrev:

Jeg er

Men vet noen hva som kommer til å skje fremover? Det ble laget anmeldelse, og jeg skrev under. Mannen fra Securitas sa at politiet kommer til å ta det videre. Jeg spurte om straff, og han sa at han ikke var sikker, men kanskje et forenklet forelegg. 

Vet noen hvor mye et slikt forenklet forelegg for nasking er? 

Kan det være at jeg ikke får feks. sommerjobb i matbutikk etter dette, hvis arbeidsgiver der kan be om politiattest og det vises at jeg er blitt tatt for nasking? Skjønner at jeg ikke får jobbe i den butikken jeg stjal i, men det er mange andre matbutikker i nærområdet som jeg kunne tenkt meg å søkt jobb i senere. 

Håper noen kan svare meg. Har ikke sovet noe som helst i natt pga. dette. Og jeg vet at det er min egen feil, og at jeg fortjener det verste. Synes bare det er kjipt at dette tilfellet skal ødelegge for studiet jeg skal gå, samt det å få jobb (enten sommerjobb eller fast jobb) i fremtiden. 

22 år og voksen Ja,men tydeligvis ikke siden du gjorde det..Ikke for å kjefte,og andre er jo ikke bedre inkludert megsel i den alderen..Men man lærer så lenge man lever.....Tipper du vil få bot på mellom 2000-5000 Kr.subsidiært 8-10 dagers fengsel....

Og selv om andre skulle be om politiattest vil det nok ikke syns,det er bare ved utfyllende attest at man ser det,og det er sånn som kreves kun hvis du skal sikkerhetsklareres e.l..(f.eks. jobb på securitas 😮😮😮..Var dem som tok deg,ikke sant???

At du har stjålet er faktisk ikke noe big deal altså..HELT ÆRLIG!! FORDI,Nesten ALLE STJELER,Inkludert advokater også.....

Så du trenger ikke være lei deg og ha skyldfølelse....Lærer så lenge man lever..☺☺ Og tilgitt😇😇😇

 

Den 22.7.2016 at 7.32, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: c1a29...04b

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dette er nok ikke aktuelt for fysioterapistudiene uansett:)Men blir nok et forenklet forelegg, tror ikke ressursene blir brukt på å sende en slik sak til retten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vet du ingenting om. Så det får bli en annen diskusjon og en annen tråd. Så ja, å bruke en relativt uskyldig feil for å forsøke å skremme en person på denne måten et direkte smålig og flau lesing. 

Anonymkode: 05b00...e04

Kanskje for en nasker, ikke oss andre. Les gjennom innleggene flere ganger i denne tråden, det å jobbe med mennesker er et stort ansvar og du burde være sikker på at du aldri kommer til å gjøre noe slikt eller lignende ting igjen. I det store bildet er det ikke en så stor ting, men små ting kan fort bli store i andre sammenhenger derfor er det viktig å vite med seg selv at man kan ta gode avgjørelser senere og aldri falle for fristelser.

Anonymkode: 1053a...493

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva med dette som h*n skriver om skikkethet? La oss si at en som jobber i butikken også studerer fysioterapi, og ser at jeg begynner der. Vedkommende sier da ifra til skolen om at "hun har nasket og bør derfor være uskikket til å gå studiet". Eller eventuelt forteller om naskingen til andre medstudenter, slik at ryktet sprer seg og noen høyere opp i systemet får greie på det. Kan jeg da bli vurdert som uskikket fordi jeg ble tatt for nasking en gang? 

Anonymkode: c1a29...04b

Ikke la tilfeldige forumbruker sette disse idéene i hodet på deg. Dette kommer ikke til å skje. Her er det noen som er ute etter å skremme deg og ser på nasking som en svært alvorlig forbrytelse. Klart det er en urett å naske, men det er ikke en særlig stor sak.

Den ansatte kan heller ikke ta på seg oppgaven om å informere om naskehistorien din til både medstudenter og utdanningsinstitusjonen. Da risikerer den ansatte jobben sin. Dersom dette skulle skje, noe det ikke gjør da det er fullstendig usannsynlig, kommer du heller ikke til å bli vurdert som uskikket. Dette er en helt hinsides tanke, og den bør du legge fra deg umiddelbart. Ja, det foregår en skikkethetsvurdering på alle utdanninger der man under og/eller etter studiet skal arbeide med pasienter eller barn. Det har bare skjedd et fåtall ganger at studenter har blitt vurdert som uskikket til utdanningen de har valgt, og i disse tilfellene er det en mye mer alvorlig problemstilling inne i bildet. 

Anonymkode: 979b6...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje for en nasker, ikke oss andre. Les gjennom innleggene flere ganger i denne tråden, det å jobbe med mennesker er et stort ansvar og du burde være sikker på at du aldri kommer til å gjøre noe slikt eller lignende ting igjen. I det store bildet er det ikke en så stor ting, men små ting kan fort bli store i andre sammenhenger derfor er det viktig å vite med seg selv at man kan ta gode avgjørelser senere og aldri falle for fristelser.

Anonymkode: 1053a...493

Og hvilke andre sammenhenger er avdekket i denne tråden som gjør dette eksemplet "stort"?

Statistisk er kriminalitet likt fordelt i alle samfunnslag. Alt fra nasking til å legge på litt ekstra i selvangivelsen eller kjøre for fort på E18. Men det er samtidig uskyldige forhold som ikke gjør at man er usikker til yrket sitt. 

Du skrev det selv, "i det store bildet er det ikke en stor ting", og jeg forseslår at TS kun tar med seg den setningen fra innlegget ditt. Ingen grunn til å revurdere yrkesvalget sitt på grunn av denne hendelsen. Og ihvertfall ingen grunn til å forsøke å skremme henne. 

Anonymkode: 05b00...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke la tilfeldige forumbruker sette disse idéene i hodet på deg. Dette kommer ikke til å skje. Her er det noen som er ute etter å skremme deg og ser på nasking som en svært alvorlig forbrytelse. Klart det er en urett å naske, men det er ikke en særlig stor sak.

Den ansatte kan heller ikke ta på seg oppgaven om å informere om naskehistorien din til både medstudenter og utdanningsinstitusjonen. Da risikerer den ansatte jobben sin. Dersom dette skulle skje, noe det ikke gjør da det er fullstendig usannsynlig, kommer du heller ikke til å bli vurdert som uskikket. Dette er en helt hinsides tanke, og den bør du legge fra deg umiddelbart. Ja, det foregår en skikkethetsvurdering på alle utdanninger der man under og/eller etter studiet skal arbeide med pasienter eller barn. Det har bare skjedd et fåtall ganger at studenter har blitt vurdert som uskikket til utdanningen de har valgt, og i disse tilfellene er det en mye mer alvorlig problemstilling inne i bildet. 

Anonymkode: 979b6...b43

Veldig bra skrevet. TS, les dette innlegget to ganger og logg deg ut av tråden for godt. Dette er alt du trenger å lese :-)

Anonymkode: 05b00...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...