Gå til innhold

Nasking og politiattest for studie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er blitt tatt for nasking i en matbutikk (i underkant av 200 kroner). Det var utrolig dumt av meg å gjøre, og jeg kommer aldri til å finne på noe lignende igjen! 

Politiet kommer til å kontakte meg, men jeg vet ikke hva som blir utfallet? Forenklet forelegg? 

Har nettopp mottatt politiattest som jeg skal levere når jeg begynner på fysioterapi-studiet til høsten. Denne står det jo "intet å bemerke" på, siden naskingen skjedde nylig. Men kommer dette til å vises på politiattest senere? Regner med jeg må levere ny politiattest for hvert studieår eller noe. 

Vil helst ikke ha kjeft for det jeg har gjort, men heller svar på det jeg spør om. Skammer meg nok fra før av! 

Anonymkode: c1a29...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og er det noen som vet hvor mye en slik bot er på? Sånn ca.? 

Anonymkode: c1a29...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette kommer ikke til å vises på politiattesten du må fremvise på fysioterapistudiet. Helseutdanninger ber ikke om en uttømmende attest. 

Det å bli tatt er gjerne det som skal til for å vende ryggen mot nasking. Du er overhodet ikke alene med å ha en bakgrunn med nasking i ungdomsårene. 

Anonymkode: 979b6...b43

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette kommer ikke til å vises på politiattesten du må fremvise på fysioterapistudiet. Helseutdanninger ber ikke om en uttømmende attest. 

Det å bli tatt er gjerne det som skal til for å vende ryggen mot nasking. Du er overhodet ikke alene med å ha en bakgrunn med nasking i ungdomsårene. 

Anonymkode: 979b6...b43

Jeg er 22 år, så jeg anses vel som "voksen" og ikke ungdom... Vet det var utrolig dumt, og jeg kommer aldri til å gjøre det samme igjen. Det var jeg fast bestemt på med en gang jeg ble tatt. 

Men vet noen hva som kommer til å skje fremover? Det ble laget anmeldelse, og jeg skrev under. Mannen fra Securitas sa at politiet kommer til å ta det videre. Jeg spurte om straff, og han sa at han ikke var sikker, men kanskje et forenklet forelegg. 

Vet noen hvor mye et slikt forenklet forelegg for nasking er? Det var som sagt varer for i underkant av 200 kr. 

Håper bare det ikke vises på politiattesten jeg må levere i årene fremover. 

Kan det være at jeg ikke får feks. sommerjobb i matbutikk etter dette, hvis arbeidsgiver der kan be om politiattest og det vises at jeg er blitt tatt for nasking? Skjønner at jeg ikke får jobbe i den butikken jeg stjal i, men det er mange andre matbutikker i nærområdet som jeg kunne tenkt meg å søkt jobb i senere. 

Håper noen kan svare meg. Har ikke sovet noe som helst i natt pga. dette. Og jeg vet at det er min egen feil, og at jeg fortjener det verste. Synes bare det er kjipt at dette tilfellet skal ødelegge for studiet jeg skal gå, samt det å få jobb (enten sommerjobb eller fast jobb) i fremtiden. 

Anonymkode: c1a29...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke å levere politiattest for å jobbe i butikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evilposelos skrev:

Man trenger ikke å levere politiattest for å jobbe i butikk. 

Okei :) Men er det vanlig at sjefen i én butikk "varsler" sjefene i andre butikker i nærområdet? Altså informerer hverandre om navnet til noen som nasker i butikker? Da vil jeg jo mest sannsynlig ikke få noen jobb i noen som helst butikk rundt her, siden de sikkert vil kjenne igjen navnet på søknaden. 

Vet du forresten hvor mye en bot for nasking, er på? Leste om en tilfelle hvor noen hadde stjålet for rundt 2000 kr, og boten var på 3000. Jeg tok jo for "bare" i underkant av 200 kr, men det er mulig samme bot gis uansett beløp? 

Mannen fra Securitas spurte om jeg hadde blitt tatt før noe tidligere. Da sa jeg nei, fordi jeg har jo ikke blitt tatt for nasking før nå. Men i ettertid kom jeg på at jeg fikk fartsbot i 2012, som jeg godtok på stedet og betalte med en gang. Fikk brev om prikkbelastning (seks prikker pga. prøvetid), men etter det skjedde ingenting. Prikkene slettes jo etter tre år, ergo de er slettet nå. Men burde jeg nevnt fartsboten til Securitas-mannen? Vet ikke hvor lenge slike ting står i politiets registre? 

Anonymkode: c1a29...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei :) Men er det vanlig at sjefen i én butikk "varsler" sjefene i andre butikker i nærområdet? Altså informerer hverandre om navnet til noen som nasker i butikker? Da vil jeg jo mest sannsynlig ikke få noen jobb i noen som helst butikk rundt her, siden de sikkert vil kjenne igjen navnet på søknaden. 

Vet du forresten hvor mye en bot for nasking, er på? Leste om en tilfelle hvor noen hadde stjålet for rundt 2000 kr, og boten var på 3000. Jeg tok jo for "bare" i underkant av 200 kr, men det er mulig samme bot gis uansett beløp? 

Mannen fra Securitas spurte om jeg hadde blitt tatt før noe tidligere. Da sa jeg nei, fordi jeg har jo ikke blitt tatt for nasking før nå. Men i ettertid kom jeg på at jeg fikk fartsbot i 2012, som jeg godtok på stedet og betalte med en gang. Fikk brev om prikkbelastning (seks prikker pga. prøvetid), men etter det skjedde ingenting. Prikkene slettes jo etter tre år, ergo de er slettet nå. Men burde jeg nevnt fartsboten til Securitas-mannen? Vet ikke hvor lenge slike ting står i politiets registre? 

Anonymkode: c1a29...04b

Jeg vet ikke om det er vanlig å varsle andre, helt sikkert ikke, men bor du ett lite sted, går ryktene fort og det vil nå de fleste.

Det står på internett at det defineres som mindre tyveri siden det kostet under 3000 kr. Videre står det et annet sted: 

Den normale straffen for et mindre tyveri er forelegg på mellom 3.000 og 15.000 kroner, avhengig av hvor mye som er stjålet. Er du ung og ikke har vært anmeldt for noe før, kan politiet i noen tilfeller velge å gi deg en påtaleunnlatelse. Det betyr kort sagt at du har gjort noe straffbart, men at politiet velger å la deg slippe bot fordi de mener det er straff nok å bli tatt, og at du neppe kommer til å gjøre det igjen.

Om fartsboten står det dette:

Mange av de vanlige trafikkovertredelsene blir straffet med forenklede forelegg hvis hendelsen ikke er alvorlig. 
Du vil få et forenklet forelegg hvis trafikkovertredelsen blir oppdaget på stedet av politiet. Saken blir avgjort der og da ved at du aksepterer forelegget.

Alternativet er at en politijurist må vurdere saken. Hvis han kommer fram til at loven er brutt, får du et vanlig forelegg (bot). Forskjellen på disse er at et vanlig forelegg blir registrert i bøteregisteret hos politiet, det gjør ikke et forenklet forelegg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Evilposelos skrev:

Jeg vet ikke om det er vanlig å varsle andre, helt sikkert ikke, men bor du ett lite sted, går ryktene fort og det vil nå de fleste.

Det står på internett at det defineres som mindre tyveri siden det kostet under 3000 kr. Videre står det et annet sted: 

Den normale straffen for et mindre tyveri er forelegg på mellom 3.000 og 15.000 kroner, avhengig av hvor mye som er stjålet. Er du ung og ikke har vært anmeldt for noe før, kan politiet i noen tilfeller velge å gi deg en påtaleunnlatelse. Det betyr kort sagt at du har gjort noe straffbart, men at politiet velger å la deg slippe bot fordi de mener det er straff nok å bli tatt, og at du neppe kommer til å gjøre det igjen.

Om fartsboten står det dette:

Mange av de vanlige trafikkovertredelsene blir straffet med forenklede forelegg hvis hendelsen ikke er alvorlig. 
Du vil få et forenklet forelegg hvis trafikkovertredelsen blir oppdaget på stedet av politiet. Saken blir avgjort der og da ved at du aksepterer forelegget.

Alternativet er at en politijurist må vurdere saken. Hvis han kommer fram til at loven er brutt, får du et vanlig forelegg (bot). Forskjellen på disse er at et vanlig forelegg blir registrert i bøteregisteret hos politiet, det gjør ikke et forenklet forelegg.

 

Jeg bor i en relativt stor by, men i et slags område av den byen (altså ikke sentrum), hvor det er en del butikker rundt omkring. Jeg har feks. 8-10 matbutikker innen 5-10 minutters gange + en del andre butikker på et lite senter som liksom hører til dette utkantområdet. 

Jeg fikk jo forenklet forelegg på stedet da jeg kjørte for fort i 2012. Betalte boten med en gang, den var på 4200 kr hvis jeg husker riktig. Og fikk brev i posten om prikkbelastning. Nå er jo prikkene borte etter 3 år. Etter det har jeg ikke hørt noe mer. 

Du skriver jo "om jeg er ung og ikke er anmeldt for noe før". Jeg er 22 år, så jeg er ung, men jeg er jo voksen i formell forstand. Og om jeg er anmeldt for noe før, det er jo der fartsboten kommer inn i bildet. Vil den kunne vise at "hun kjører for fort OG nasker i butikken, da må det streng straff til"? Eller er ikke fartsboten relevant i nasking-sammenhengen? 

Anonymkode: c1a29...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er blitt tatt for nasking i en matbutikk (i underkant av 200 kroner). Det var utrolig dumt av meg å gjøre, og jeg kommer aldri til å finne på noe lignende igjen! 

Politiet kommer til å kontakte meg, men jeg vet ikke hva som blir utfallet? Forenklet forelegg? 

Har nettopp mottatt politiattest som jeg skal levere når jeg begynner på fysioterapi-studiet til høsten. Denne står det jo "intet å bemerke" på, siden naskingen skjedde nylig. Men kommer dette til å vises på politiattest senere? Regner med jeg må levere ny politiattest for hvert studieår eller noe. 

Vil helst ikke ha kjeft for det jeg har gjort, men heller svar på det jeg spør om. Skammer meg nok fra før av! 

Anonymkode: c1a29...04b

Forenklet forelegg for du ikke (Gis kun til mindre trafikk og tollforseelser).

For du straff så vil du med all sannsynlighet få et forelegg (bot) utferdiget av politiadvokaten. Dette vil komme på rullebladet ditt på linje med om du hadde fått en dom i retten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kjetil E skrev:

Forenklet forelegg for du ikke (Gis kun til mindre trafikk og tollforseelser).

For du straff så vil du med all sannsynlighet få et forelegg (bot) utferdiget av politiadvokaten. Dette vil komme på rullebladet ditt på linje med om du hadde fått en dom i retten.

Mannen fra Securitas sa forenklet forelegg tror jeg, men det kan være jeg hørte feil. Hva er forskjellen mellom forenklet forelegg og forelegg, da? Er forelegg mye mer alvorlig? 

Så det kommer på rullebladet for alltid? Slik at det vises på politiattesten jeg skal levere på fysioterapi-studiet, og når jeg søker jobb etter endt utdannelse? 

Anonymkode: c1a29...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen fra Securitas sa forenklet forelegg tror jeg, men det kan være jeg hørte feil. Hva er forskjellen mellom forenklet forelegg og forelegg, da? Er forelegg mye mer alvorlig? 

Så det kommer på rullebladet for alltid? Slik at det vises på politiattesten jeg skal levere på fysioterapi-studiet, og når jeg søker jobb etter endt utdannelse? 

Anonymkode: c1a29...04b

Enten sa han feil eller så hørte du feil, da forenklet forelegg som sagt kun gis til enklere trafikk og tollforseelser. Da du kjørte for fort fikk du typisk forenklet forelegg.

Det vil stå på rullebladet ditt, om det vil hindre deg i å bli fysioterapaut vet jeg ikke. Men det vil ihvertfall hindre deg i for eks bli politi, advokat. Det vil kunne hindre deg i å få studere for eks i USA. I utganspunktet vil det og hindre deg i å bruke ESTA hvis du skal på ferie til USA. Strengt tatt skal du da faktisk søke Visum. Så å få et forelegg kan være ganske så mye mer alvorlig enn bare boten du må betale.

Men om det gir problemer i forhold til fysioterapistudier og jobb som fysioterapaut vet jeg faktisk ikke.

At du tidligere har fått forenklet forelegg for å kjøre for fort har ingen ting å si i forhold til svaret du ga. Siden slike forelegg ikke er registrert noe sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen fra Securitas sa forenklet forelegg tror jeg, men det kan være jeg hørte feil. Hva er forskjellen mellom forenklet forelegg og forelegg, da? Er forelegg mye mer alvorlig? 

Så det kommer på rullebladet for alltid? Slik at det vises på politiattesten jeg skal levere på fysioterapi-studiet, og når jeg søker jobb etter endt utdannelse? 

Anonymkode: c1a29...04b

For det første må du ikke levere politiattest hvert år. For det andre kommer ikke nasking på en ikke uttømmende politiattest (som er det du leverer på fysioterapi-studie.)

Så slapp av, og lykke til på veien til å bli fysioterapeut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kjetil E skrev:

Enten sa han feil eller så hørte du feil, da forenklet forelegg som sagt kun gis til enklere trafikk og tollforseelser. Da du kjørte for fort fikk du typisk forenklet forelegg.

Det vil stå på rullebladet ditt, om det vil hindre deg i å bli fysioterapaut vet jeg ikke. Men det vil ihvertfall hindre deg i for eks bli politi, advokat. Det vil kunne hindre deg i å få studere for eks i USA. I utganspunktet vil det og hindre deg i å bruke ESTA hvis du skal på ferie til USA. Strengt tatt skal du da faktisk søke Visum. Så å få et forelegg kan være ganske så mye mer alvorlig enn bare boten du må betale.

Men om det gir problemer i forhold til fysioterapistudier og jobb som fysioterapaut vet jeg faktisk ikke.

At du tidligere har fått forenklet forelegg for å kjøre for fort har ingen ting å si i forhold til svaret du ga. Siden slike forelegg ikke er registrert noe sted.

Okei, skjønner. Men det forsvinner fra rullebladet etter to år, slik at jeg ikke kan få problemer med å reise til USA eller studere der senere? Men hva er egentlig den store forskjellen mellom forelegg og forenklet forelegg? 

Jeg skal jo bli fysioterapeut, og politiattesten jeg skal levere nå i begynnelsen av første studieår viser kun om jeg er blitt straffet for saker angående seksuelle forbrytelser, vold, ran og lignende. Men jeg vet ikke om fremtidige politiattester for videre studieår krever at det vises noe mer enn det :(

Så politiet kan ikke lenger se noe sted at jeg fikk et forenklet forelegg i 2012? 

Anonymkode: c1a29...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, chisandra skrev:

For det første må du ikke levere politiattest hvert år. For det andre kommer ikke nasking på en ikke uttømmende politiattest (som er det du leverer på fysioterapi-studie.)

Så slapp av, og lykke til på veien til å bli fysioterapeut. :)

Må jeg ikke levere ny politiattest for hvert år? Så hvis jeg begår en seksuell forbrytelse mot barn nå i første semester, så vil det aldri komme på noen politiattest for de senere studieårene i fysioterapi-studiet? Har selvfølgelig ikke tenkt å gjøre en sånn forbrytelse, men teoretisk sett. 

 

Anonymkode: c1a29...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må jeg ikke levere ny politiattest for hvert år? Så hvis jeg begår en seksuell forbrytelse mot barn nå i første semester, så vil det aldri komme på noen politiattest for de senere studieårene i fysioterapi-studiet? Har selvfølgelig ikke tenkt å gjøre en sånn forbrytelse, men teoretisk sett. 

 

Anonymkode: c1a29...04b

Akkurat det eksempelet er jo ankepunktet på disse politiattestene, for sedelighetsforbrytelser er jo årsaken til at attestene er så viktige. Tror det er noen endringer på gang, men nasking vil uansett ikke være aktuelt å ta med i en attest som du trenger.

Anonymkode: d7220...481

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

38 minutter siden, Kjetil E skrev:

Men det vil ihvertfall hindre deg i for eks bli politi, advokat.

Det finnes ikke noe krav om begrenset eller uttømmende politiattest for å bli jurist. Nasking er ikke noe hinder for å studere juss.

Anonymkode: 53fea...b24

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det eksempelet er jo ankepunktet på disse politiattestene, for sedelighetsforbrytelser er jo årsaken til at attestene er så viktige. Tror det er noen endringer på gang, men nasking vil uansett ikke være aktuelt å ta med i en attest som du trenger.

Anonymkode: d7220...481

Okei, det er iallefall bra at dette ikke går utover studiene mine og jobb som ferdig utdannet! Men hva mener du med at endringer er på gang? Er det slik at man ikke må levere ny politiattest, men det kanskje skal bli sånn senere? 

Men jeg er jo fortsatt spent på hvor stor boten blir. Er det ingen som vet noe om hvor stor bot som gis når man nasker for nesten 200 kr? 

Og vil dette ses som en dom på politiattesten min (selv om det ikke vises på den jeg leverer i forbindelse med studiene)? Men denne vil slettes etter to år? Det er jo dumt at det kan ta lang tid før nasking-saken behandles av politiet, fordi da vil det jo ta lengre tid før de to årene har gått. Vil jo ikke ha noe på rullebladet generelt, og ønsker jo å kunne dra til USA uten problemer. 

Anonymkode: c1a29...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg er jo fortsatt spent på hvor stor boten blir. Er det ingen som vet noe om hvor stor bot som gis når man nasker for nesten 200 kr? 

 

Det er ikke sikkert du får noen bot engang. Ofte blir det bare henlagt. Har selv blitt tatt og anmeldt to ganger for småting siste året, henlagt begge gangene.

Men om du får et forelegg blir det nok maks 5000. Nasking straffes ikke så voldsomt.

Anonymkode: 53fea...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Okei, det er iallefall bra at dette ikke går utover studiene mine og jobb som ferdig utdannet! Men hva mener du med at endringer er på gang? Er det slik at man ikke må levere ny politiattest, men det kanskje skal bli sånn senere? 

Men jeg er jo fortsatt spent på hvor stor boten blir. Er det ingen som vet noe om hvor stor bot som gis når man nasker for nesten 200 kr? 

Og vil dette ses som en dom på politiattesten min (selv om det ikke vises på den jeg leverer i forbindelse med studiene)? Men denne vil slettes etter to år? Det er jo dumt at det kan ta lang tid før nasking-saken behandles av politiet, fordi da vil det jo ta lengre tid før de to årene har gått. Vil jo ikke ha noe på rullebladet generelt, og ønsker jo å kunne dra til USA uten problemer. 

Anonymkode: c1a29...04b

Tror nok at du kun får et forenklet forelegg på ikke all verden av sum. :)

Fant noe om politiattest her:

 

HVOR OFTE MÅ POLITIATTEST LEVERES?

Det skal i utgangspunktet holde å levere en politiattest for et studieløp. Det har tidligere vært krav om at studenter må levere politiattest hvert 3. år, dette er ikke lenger tilfellet.
 
I noen tilfeller kan høyskolen få kjennskap til informasjon hvor det kan være grunn til å tro at studenten har nye opplysninger i forhold til politiattesten. I slike tilfeller vil høyskolen ta kontakt med politiet for å få en oppdatering i forhold til opprinnelig politiattest. Politiet kan ikke gi opplysninger om straffbare forhold som ikke omhandler politiattesten.
 
Ved bytte av studiested kan den nye utdanningsinstitusjonen kreve at du viser en ny politiattest.
 
Ved bytte av studium som krever en annen type politiattest må du vise fram en ny politiattest i samsvar med de paragrafene i straffeloven som er aktuelle.
 

Anonymkode: 310d7...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...