Gå til innhold

Joda... babytid og fordeling :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Grastusta

OK. Uansett om det er sånn eller slik, depresjon eller ikke, så må dere få snakket med en tredjepart. Jeg synes jeg har sett i løpet av de dagene tråden har vart at du blir mer og mer forbanna, og at du nå etter hvert kanskje bare klarer å se det negative (altså, om han spiller mens babyen ligger i vogna, er det vel uansett avlastning så du kan sove eller ta deg en dusj?).. Jeg sier ikke at mannen din ikke virker ubrukelig, men jeg aner en negativ spiral fra begges side her nå. 

Snakk med noen. Få mannen med deg. Ikke finn på unnskyldninger, si rett ut at dette handler om å få reddet kommunikasjonen og samarbeidet dere imellom før toget har gått. Prøv å ikke legge all skyld på ham, prøv å lytte og se hans side (selv om det er vanskelig, og selv om du er helt uenig). 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å, eg blir litt provosert... Og tenker at dette er vanskelig for begge, det er lett å gå inn i eit mønster med mas frå mor- trass/sur far - meir mas frå mor. 

Han må bidra, så enkelt er det. 

Eg trur ikkje du er tydeleg nok, i alle fall har han ikkje motteke signala godt nok. 

Når han startar på jobb igjen og kjem heim til ferdig middag, rydda hus etc, kva ser han for seg? Når kjem han heim, og når startar han heimefrå om morgonen?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, i alle dager! Er dette fortsatt en problemstilling?!

Om han fortsatt driver på må han få psykiatrisk hjelp.

Og at du fortsatt lar han holde på... du bør nok få noe hjelp også. Dere er fastlåst. Dere klarer ikke kommunisere og en tredjepart bør kobles inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spurte han tidligere om han kunne ha depresjon,  og forklarte hvorfor jeg trodde det. Da forklarte at det kan forklares med hvorfor han ikke får sove om natten, gir meg babyen ved alle anledninger, setter seg ned med spilling (hele dagen om mulig) og at han oppleves generelt apatisk. Ja, fortalte også om det positive, bare at jeg behøver mer hjrlp. Særlig søvn.... Han ble forbanna og sa at han ikke hadde  følte det og at jeg ikke så hvor mye han egentlig gjør for meg (les over at han gjør ytterst lite). 

Synes det er merkelig om det er det han har, for han er generelt veldig lat som person til tider, og han har hatt dager der han bare spiller og lar alt rundt bare være. Jeg lurer på om det bare har blitt forsterket og at jeg har fått barn med en 5-åring.

BTW, når han har babyen, så spiller han, enten med babyen på fanget eller at den liggende i vogna. Bruker null tid -med- babyen. Den bare "er der". Og hva gjør han nå? Spiller... og sa "bare kom hen med han når du er ferdig med å amme. :( Men på pluss-siden, så får jeg 'lov til' å legge meg til neste ammestund. Tror forresten at babyen blir sår fordi han 'ikke hører' når det kommer masse i bleia,  så det blir liggende for lenge. Han sjekker ikke ofte nok og bæsjen sitter av og til fast når jeg skifter på han etter at jeg har stått opp. :( 

TS

Anonymkode: 3feca...a67

Tror du bør lese deg litt opp på depresjon.

Anonymkode: 2d282...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du bør lese deg litt opp på depresjon.

Anonymkode: 2d282...902

Ja, det er nok akkurat det TS har overskudd til nå ... hun har jo allerede nevnt dette for mannen, og han mener han ikke har det. Hva mer skal TS gjøre for ham da? Det kan godt hende han er deprimert, men han må ta ansvar for dette selv og komme seg til legen. TS er ikke mammaen hans.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Harlekin skrev:

Ja, det er nok akkurat det TS har overskudd til nå ... hun har jo allerede nevnt dette for mannen, og han mener han ikke har det. Hva mer skal TS gjøre for ham da? Det kan godt hende han er deprimert, men han må ta ansvar for dette selv og komme seg til legen. TS er ikke mammaen hans.

Ville du skrevet det samme dersom TS var en mann som klagde over kjæresten sin? At om hun hadde en fødselsdepresjon, måtte hun ta ansvar for det selv? 

Noe av kjernen i en depresjon er jo at man blir helt "matt" og ute av stand til å ta tak. Jeg synes du er unødvendig hard og foreslår noe som ikke løser et eneste problem. 

Anonymkode: 5c427...594

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville du skrevet det samme dersom TS var en mann som klagde over kjæresten sin? At om hun hadde en fødselsdepresjon, måtte hun ta ansvar for det selv? 

Noe av kjernen i en depresjon er jo at man blir helt "matt" og ute av stand til å ta tak. Jeg synes du er unødvendig hard og foreslår noe som ikke løser et eneste problem. 

Anonymkode: 5c427...594

Ja, det hadde jeg. Jeg hadde fødselsdepresjon selv, men som mor hadde jeg ikke den "luksusen" å bare skyve alt ansvar over på mannen og sitte og velte meg i elendigheten. Jeg jobbet meg igjennom det, og det må TS' mann også gjøre. Hun har tydeligvis forsøkt å snakke med ham om det, men kommer ingen vei. Da er det opp til ham å ta tak i problemet.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje han (og kanskje omvendt) ikke ser alt du gjør. Kanskje dere kunne synliggjort dette med å lage en liste hver på hva dere gjør, og tid som går til det.

Videre synes jeg at i husholdninger hvor arbeidsfordelinger ikke fungerer, så bør den som lager middag også rydde, og ryddes det ikke, må også vedkommende lage neste måltid. For at nestemann skal overta, så skal kjøkkenet være rent. Erfaringsmessig, så grises det mindre når en selv må rydde opp. Fungerer det overhodet ikke med mannen (eller kvinnen) på kjøkkenet, så må dere finne noe annet vedkommende kan ta seg av.

Helt fair at han kan ta seg en lur når han har sovet 2 timer om natten. Sikkert veldig slitsomt å snorke den tiden han ligger våken også... :P Men du har også for lite søvn, og det må tas hensyn til. Dette er en krisesituasjon, og ingen tid til å vurdere forholdet. Dere må bare få det til å fungere og komme dere igjennom dette med litt søvn. Ta annenhver dag hvor dere kan ta dere lurer. Den dagen det er din tur til å hente deg inn igjen, så MÅ han la deg få sove. Hans lurer får vente til neste dag eller når babyen sover. Selv om han bare har sovet 2 timer. Det er ikke bare han som har søvnmangel. Tenk om babymødre bare kunne legge seg når de ville og spille dataspill når de ville bare fordi de var trøtte? At man har fått lite søvn betyr ikke at partneren har fulle batterier!

Anonymkode: 43d2b...f39

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror kanskje han (og kanskje omvendt) ikke ser alt du gjør. Kanskje dere kunne synliggjort dette med å lage en liste hver på hva dere gjør, og tid som går til det.

Videre synes jeg at i husholdninger hvor arbeidsfordelinger ikke fungerer, så bør den som lager middag også rydde, og ryddes det ikke, må også vedkommende lage neste måltid. For at nestemann skal overta, så skal kjøkkenet være rent. Erfaringsmessig, så grises det mindre når en selv må rydde opp. Fungerer det overhodet ikke med mannen (eller kvinnen) på kjøkkenet, så må dere finne noe annet vedkommende kan ta seg av.

Helt fair at han kan ta seg en lur når han har sovet 2 timer om natten. Sikkert veldig slitsomt å snorke den tiden han ligger våken også... :P Men du har også for lite søvn, og det må tas hensyn til. Dette er en krisesituasjon, og ingen tid til å vurdere forholdet. Dere må bare få det til å fungere og komme dere igjennom dette med litt søvn. Ta annenhver dag hvor dere kan ta dere lurer. Den dagen det er din tur til å hente deg inn igjen, så MÅ han la deg få sove. Hans lurer får vente til neste dag eller når babyen sover. Selv om han bare har sovet 2 timer. Det er ikke bare han som har søvnmangel. Tenk om babymødre bare kunne legge seg når de ville og spille dataspill når de ville bare fordi de var trøtte? At man har fått lite søvn betyr ikke at partneren har fulle batterier!

Anonymkode: 43d2b...f39

Godt sagt! 

Anonymkode: 3feca...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det var/er ikke depresjon, bare latskap og egoisme. Akkurat nå hater jeg mannen min. Ønsker han langt vekk for at han er så egoistisk og ikke ser hvor mye han ødelegger for meg. Jeg har i kveld fått én time søvn. Helgen skulle vi hente oss inn. Men han insisterte på besøk. Som ble I FIRE TIMER!! Min venninne, som jeg ikke ønsket skulle komme fordi vi fikk en tøff natt. Men der var ikke noe problem, og jeg skulle få sove etter det. Nå er klokka over tolv,  og jeg har fått én times søvn. Og han ligger og snorker. Fordi jeg er den som kan gi babyen mat. 

Fra og med nå er det slutt. Slutt på at jeg belager meg på han i det hele tatt. Om han ønsker å bidra, får han heller si fra, for jeg er FERDIG med hele jævlig late helvette av en mann!

TS

Anonymkode: 3feca...a67

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsmelkerstatning. Han må kunne gje babyen mat i ei krise, som for eksempel søvnkrise;) 

Det må vere lov å gå og legge seg på dagtid, for eksempel, så kan du sove 5-6 timar medan far prøver å forstå kva ansvaret hans er...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fjaselina skrev:

Morsmelkerstatning. Han må kunne gje babyen mat i ei krise, som for eksempel søvnkrise;) 

Det må vere lov å gå og legge seg på dagtid, for eksempel, så kan du sove 5-6 timar medan far prøver å forstå kva ansvaret hans er...

Han måtte fikse på bilen, noe som ble flere timer utsatt på grunn av det forbaska lage besøket. Han sa det tok en time å fikse.... han kom inn igjen klokka ti på kvelden, fem og en halv time senere..., tok seg en dusj og basicly gikk og la seg. 

MME trengs ikke. Har pumpet mye melk som ligger i frysen, men han ønsker ikke å mate på flaske fordi "babyen kan bli sugeforvirret og det er bedre at jeg mater, på grunn av tilknytning og at det er mest naturlig.". 

Jeg er stuptrøtt, men babyen får ikke sove på grunn av luftsmerter. Så da ble jeg våken i natt da.... Mens mannen hadde samvittighet til å legge seg etter i dag. Han lovet meg flere timers søvn i dag! Så jeg kunne hente meg inn. 

Men han er 'in for a treat'. For jeg har bedt mamma komme og passe babyen i morgen noen timer, selv om mannen kanskje blir sittende hjemme, i samme rom. For jeg stoler ikke på han og MÅ få noen timer på dagen i morgen. Så det har faktisk gått så langt.  Og den skal han få kjenne på når hans svigermor faktisk må komme fordi han ikke bidrar. Dusten skille nesten ha takketale for at han skiftet ei jækla bæsjebleie i dag! Skrøt skikkelig av seg selv. Og mens jeg kastet i meg ei skive til frokost, brukte han goood tid på en deilig frokost med egg og bacon til seg selv når han våknet. Nei, han spurte ikke om jeg ville ha.

Og mener egentlig at å gå hjemme med en baby virker så avslappende og at alt jeg sliter med hjemme ikke er noe problem.  Sove når babyen sover.... Babyen sover i 15-30 min av gangen. Jeg kan ikke bare sovne i løpet av 1 minutt. Og når babyen, tar det kort tid til gråt om den blir lagt i vogn/seng. Må prioritere mat og dobesøk. Har kraftige hemoroider etter fødsel og gråter når jeg må på do. Sliter med smerter i flere timer etterpå... Så søvn? Skal jeg legge meg i et annet rom da og bare la barnet gråte et par timer? Så at jeg ikke får sovet på dagtid mener han at er rart og forstår ikke hvordan det er å være hjemme med baby. :( 

TS

Anonymkode: 3feca...a67

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, Outlander skrev:

Gå og dumpe is-kaldt vann på han! lol

Har lyst til å kaste noe mye hardere på han :P

Anonymkode: 3feca...a67

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du går gjennom. Jeg hadde så vondt etter fødsel at jeg kunne ikke sitte på nesten 5 uker. Var plaget med hemoroider og sting på begge sider fordi jeg revnet. Baby sov veldig lite på dagen. Gråt masse. Det samme var det om natten. "Sov når baby sover", sa folk. Hadde lyst til å kaste noe på hodet deres. Jeg vet hva lite søvn, gråtende baby, amming hele tidem og smerter gjør med deg. Hvis du ikke bor langt unna hadde jeg avlastet deg så du kunne sovet ut. Min baby er snart 5 mnd nå og sover bedre. Har fått mer energi nå. Klem til deg. 

Anonymkode: ae2e6...b6b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår hva du går gjennom. Jeg hadde så vondt etter fødsel at jeg kunne ikke sitte på nesten 5 uker. Var plaget med hemoroider og sting på begge sider fordi jeg revnet. Baby sov veldig lite på dagen. Gråt masse. Det samme var det om natten. "Sov når baby sover", sa folk. Hadde lyst til å kaste noe på hodet deres. Jeg vet hva lite søvn, gråtende baby, amming hele tidem og smerter gjør med deg. Hvis du ikke bor langt unna hadde jeg avlastet deg så du kunne sovet ut. Min baby er snart 5 mnd nå og sover bedre. Har fått mer energi nå. Klem til deg. 

Anonymkode: ae2e6...b6b

Takk. Akkurat slik ja. Det er nå seks uker siden, og mannen hadde forventet at jeg nå skulle være helt tilbake både fysisk og psykisk. Veldig stas å vite at han har barn med en annen og at hun sannsynligvis var helt tilbake etter fødsel, hvor det er hans målestokk... Og jeg har klart å gå helt til postkassen og tilbake etter 6 uker. Sliter med hemoroider, null søvn, smerter og det faktum at jeg har en idiot til mann. Jeg har fremdeles mage, ble så angrepet med strekkmerker at halve meg er lilla og jeg føler meg utrolig stygg. Merker at han kikker på meg når han tror jeg ikke ser det. Kikker ned på magen spesielt. Jeg var slank og endte opp med over 30 kilo ekstra. Var så hoven på slutten at jeg kunne ikke gå. Jeg har fremdeles vann i kroppen og tviler på at jeg noen gang vil komme tilbake til meg selv. 

Hadde ikke fødselen vært slik den ble, så hadde jeg kunne gått normalt nå, ikke hatt vondt og ikke diskutert fremtidig operasjon i underlivet med lege  

Men å sove når baby sover..... "De sover jo nesten hele døgnet". Joda..... Men min gjør ikke det. Mim gråter og har mye luft i nagen. Om jeg i løpet av dagen får sove i én time, så har jeg vært heldig. Men det er noe ingen vil forstå om ikke de har værtyper selv. Selv ikke min mann. Skulle bare så gjerne ønske at han forstod og ikke lot det gå ut det andre øret når jeg fortalte hvordan jeg har det. :(

TS

Anonymkode: 3feca...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Josefine5

Huff føler med deg. Min er snart året. Han sov ikke en hel natt før han var 7 mnd. Her endte det med samlivsbrudd. Jeg tryglet og ba på mine knær om å få sove noen timer. Men eksen min mente at jeg "måtte sove når babyen sov". Lite hjelp å få. Det førte til mye sinne mot han som ikke tok sin del av ansvaret. 

Trøsten er at det blir bedre. Barnet blir større og du får sove en hel natt igjen. Men det er forferdelig tøft mens det står på. Sender deg en klem. Ta vare på deg selv og ta i mot den hjelpa du kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men fedre har faktisk ikke rett til noen fordømt barseldepresjon. Makan!! 

Ts, mannen din er fullstendig ubrukelig. Sikkert en grunn til at han ikke er sammen med barnemor nummer 1 også. 

Kom dere på familievernkontor eller helsesøster og gjør det KLINKENDE KLART for han at du forlater han om han ikke tar seg sammen. Nuh!!!

Anonymkode: 33ee9...262

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg,TS! Du må vise han denne tråden, eller ta han med til helsesøster så hun kan prate med han og forklare han hvordan behov det er for nyfødt-tiden. Man skal være to om det. Du mener ikke at han ikke lagde frokost til deg og?? Jeg blir rystet! Hvordan mener han du skal ha overskudd til å amme uten søvn og rikelig med mat? Jeg har selv en baby på seks måneder, og enda med en pappa som tar sin del når han er hjemme og en relativt rolig baby, så er det fortsatt beintøft med spedbarn! Jeg hadde ikke fått i meg nok næring til ammingen, om det ikke var for at far bidrar til at jeg skal få i meg et par gode måltider om dagen! Din mann MÅ på banen.. Eller ut. Jeg hadde faktisk kraftig vurdert det siste. En mann som ikke stiller opp under barsel ved sitt eget barn, er vel ikke en mann man kan stole på at vil være der for en? Nå mener jeg oppriktig at partnere skal være hverandres viktigste støttespillere i livet. Og denne tafatte mannen kan vel knapt stå pp egne ben. 

Han skryter etter å ha byttet EN bleie en dag?? Fortell han at ekte menn avlaster ammingen med å ta på seg de fleste bleieskift!! Jeg blir provosert av dette, han må bidra med langt mer enn som så. 

Og du skal sove når babyen soven?? Ja, mange proklamerer høyt og lavt om dette. Lettere sagt enn gjort.  Baby her har kanskje 1 lang lur ila dagen og er jeg heldig da før jeg maks 1,5 times søvn. Det er ikke mye! Jeg kan se for meg at HVIS du har en baby som sover ok, klarer man å hente inn ca 5 timer usammenhengende søvn i døgnet. Hvor lenge mener han du skal overleve på det??! med lite mat og næring og i tillegg ha melk og overskudd til å amme? Her gjør vi deg slik at mannen min lager all middag mens jeg ammer. Og hvis baby er rolig, får jeg spise først, eller han skjærer opp maten til meg slik at jeg kan spise med en hånd (i tilfelle ammingen ikke er over enda feks) eller han lager noe jeg ka spise med en hånd. Min mann har hatt stort fokus på at jeg skal få i meg varmmat - det burde din mann og ha!! 😡

Det som er lettere ved å ikke ha mannen din tilstede, vil være at du slipper alle skuffelsene. Når man er to, får man automatisk litt forventninger til hjelp og bidrag. Om du er alene med babyen, slipper du å bli såret over ikke-innfridde forventninger. Hadde min mann stått å laget god mat kun til seg nå i barsel, og på en måte oversett meg, ja d hadde jeg faktisk blitt så lei meg at jeg hadde nok grått. Det hadde virkelig såret. Så det kan hende du får det bedre om du kvitter deg med denne egoisten. Rett og slett for da vet du at du har kun deg selv, og du slipper å bli skuffet når han gir deg falske forventninger om hjelp. Dette er en upålitelig mann. 

Og det med kroppen din; kroppen din kommer tilbake til seg selv igjen. Det tar litt tid. Men det er jaggu ikke han som fortjener å nyte godt av den kroppen når du er klar for det. Tenk hva den sterke kroppen din nettopp har gjort!! Bært fram ett fullbåren barn og født det! Nå produserer du mat til dette barnet! Det er fantastisk!! Hva har mannen din sin kropp prestert i det siste?? Stakkars mann, han blir jo sliten av å se en baby. Det er du (!!) som gjør det mulig å skape en baby, fostre en baby, ta vare på en baby! Mannen din skaper en "New low" når det kommer til å være ubrukelig ifbm baby. Det er du som gjør mirakelet mulig!!

nei TS, ta vare på deg og baby så godt du kan. Kanskje du kan ta noen netter hos din mor? Da får han tid til å kjenne på livet uten deg og baby, og du får hentet deg inn og hjelp til å få i deg mat! Denne ubrukelige mannen hadde jeg på alvor vurdert å kvitte meg med. Man skal ikke være i forhold som sliter på helsa, og gjør mer vondt enn godt. 

Stor klem! 

Anonymkode: e3125...311

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over her. Babyen min er seks uker, ikke måneder 😊

Anonymkode: e3125...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...