Gå til innhold

Hva har skjedd med den norske mannen??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/norge/Her-far-flere-kvinner-enn-menn-starte-pa-rekruttskole-600552b.html

Flere kvinner enn menn er bedre kvalifisert til rekruttskolen for militærpolitiet. Og for å gni det enda mer inn. De fysiske kravene var like for begge kjønn.

Hva er det som skjer her? Har den norske mannen blitt fullstendig pingle? Sitter de bare inne å spiller playstation? Greit nok at kvinnene tar over høyere utdanning på universiteter og høyskoler. Gjør det bedre der enn gutter. Men i forsvaret??

Anonymkode: 26c57...490

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skulle bare mangle at kvinner ikke har mulighet til å gjøre det bedre i flere deler av samfunnslivet når man blir degget med og fortalt man er verdens beste fra fødselen av, mens det motsatte i større grad skjer for gutter. 

Men denne spesifikke artikkelen er udramatisk, her var de prosentvise tallene temmelig likt, og det kan godt hende at flere gutter enn kvinner hadde noe på rullebladet for eksempel, noe du ikke kan som militærpoliti. 

Anonymkode: 49d4d...531

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sikkert på motivasjon. De aller fleste menn hater militæret. Virker som kvinner er mer motivert og gleder seg.

Anonymkode: ca2a3...f2e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går sikkert på motivasjon. De aller fleste menn hater militæret. Virker som kvinner er mer motivert og gleder seg.

Anonymkode: ca2a3...f2e

Noe som er rart, for kvinner føler ikke den samme stolthet og glede over å bære uniformen som menn føler og opplever. Som mann føler man virkelig at man tjener konge og fedreland, bidrar (og er beredt på å bidra) til å sikre nasjonen (nei, jeg prater ikke om rasisters falske holdninger - dette er en følelse og en stolthet man føler når man tar på seg uniformen).

For kvinner handler det bare om å bevise at de kan minsanten de også. De må bare få på seg sminke først. Og stelle håret litt. Og neglene.

Anonymkode: 06ca3...410

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere kvinner enn menn er bedre kvalifisert til rekruttskolen for militærpolitiet. Og for å gni det enda mer inn. De fysiske kravene var like for begge kjønn.

Anonymkode: 26c57...490

Hvor står dette hen? Det står ikke noe slikt i artikkelen, og senest i fjor var i hvert fall de fysiske kravene veldig forskjellige. Forsvarets hjemmesider lister også opp svært ulike fysiske krav for menn og kvinner for rekruttskolen til militærpolitiet. Det er ikke så rart, altså, men jeg lurer på hvor du har det fra at jentene slo gutta i samme fysiske tester.

Anonymkode: 76b2e...ea2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trollkarlen
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fysiske kravene var like for begge kjønn.

 

Anonymkode: 26c57...490

Spørs hva klags fysiske krav det er da. Push ups og hang ups så er det ganske stor forskjell på å veie 55kg og 75kg. Og hvis begge kjønn har likt minstekrav i antall, så er det jo ikke like fysiske krav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe som er rart, for kvinner føler ikke den samme stolthet og glede over å bære uniformen som menn føler og opplever. Som mann føler man virkelig at man tjener konge og fedreland, bidrar (og er beredt på å bidra) til å sikre nasjonen (nei, jeg prater ikke om rasisters falske holdninger - dette er en følelse og en stolthet man føler når man tar på seg uniformen).

For kvinner handler det bare om å bevise at de kan minsanten de også. De må bare få på seg sminke først. Og stelle håret litt. Og neglene.

Anonymkode: 06ca3...410

Pisspreik! Har aldri vært så stolt, som første gang jeg tok på meg uniform. Fordi da var jeg med på å tjene landet mitt. Jeg har siden den gang vært veldig klar på at jeg per nå er en del av forsvaret, nettopp fordi jeg har hatt den grunnleggende treningen en soldat får gjennom førstegangstjeneste. Når jeg var i militæret, var ikke utseendet mitt så himla viktig. Når jeg hadde på meg uniformen, visste jeg meget godt at jeg skulle bidra dersom noe skjedde. Jeg følte derfor ekstra på den ansvaret når jeg dro hjem på perm feks. Ikke alle kvinner som avtjener førstegangstjenesten gjør det for å bevise noe. Noen av oss gjør det fordi vi vil bidra til tjene fedrelandet.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Trollkarlen skrev:

Spørs hva klags fysiske krav det er da. Push ups og hang ups så er det ganske stor forskjell på å veie 55kg og 75kg. Og hvis begge kjønn har likt minstekrav i antall, så er det jo ikke like fysiske krav. 

Som jeg skrev over her - jeg vil gjerne se en kilde på at de fysiske kravene var like for begge kjønn. For artikkelen sier ikke noe slikt, og Forsvarets egne hjemmesider er helt uenig med trådstarter i at kravene er like. Med mindre de plutselig har lagt om siden slutten av juni, uten å oppdatere hjemmesiden, tviler jeg på at det er tilfelle.

Jentene har forøvrig måttet ta flere hangups enn gutta, men guttene har måttet ha beina hengende fritt og haken over bommen mens jentene har hatt hælene nedi bakken og løftet brystet opp til bommen fremfor haken over den. Gutta har også måttet ta rundt 60 % flere pushups, for eksempel.

Det er liten tvil om at det skjer en forskyvning i kjønnsfordelingen i Forsvaret, altså. Men at de jentene som møter opp i år har blitt sterkere enn guttene etter nøyaktig samme målestokk tror jeg jeg vil se dokumentasjon på før jeg tror på det.

Anonymkode: 76b2e...ea2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje mer enn 30 års propaganda om at jenter er bedre enn gutter, og tilhørende tilrettelegging og særbehandling på absolutt alle områder er i ferd med å gjøre seg gjeldende? 

Forsvaret spesielt er nærmest blitt en institusjon for radikal kvotering og særbehandling av kvinner. Hele forsvaret er omtrent blitt en slags avansert treningsleir for kvinner. Fokuset er på å løfte kvinner opp og fram, ikke å ha et fungerende forsvar. Det er viktigere å ha x antall % kvinner i ledelsen enn å ha en fungerende ledelse. Det er viktigere å ha kvinner i spesialstyrkene enn å ha fungerende spesialstyrker. Det er nærmest parodisk.   

Anonymkode: 3d5ae...452

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://www.aftenposten.no/norge/Her-far-flere-kvinner-enn-menn-starte-pa-rekruttskole-600552b.html

Flere kvinner enn menn er bedre kvalifisert til rekruttskolen for militærpolitiet. Og for å gni det enda mer inn. De fysiske kravene var like for begge kjønn.

Anonymkode: 26c57...490

Det står vel ikke at de fysiske kravene er like? I tillegg ser man på bildet at det kun er jenter som tar liggende pull ups. Regner med det er fordi guttene må ta ordentlige pull ups. På forsvarets sider så er det også satt opp forskjellige karakterkrav på gutter og jenter. https://forsvaret.no/karriere/forstegangstjeneste/muligheter/haren/militarpoliti Man får lettere god karakter som jente enn gutt.

Når det er sagt så vet jeg ikke hvor mye de legger vekt på de fysiske kravene når det kommer til hvem de siler ut. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For kvinner handler det bare om å bevise at de kan minsanten de også. De må bare få på seg sminke først. Og stelle håret litt. Og neglene.

Anonymkode: 06ca3...410

Og når det er noe de ikke vil så slipper de. Og når de er lei så blir de dimittert. 

Anonymkode: 3d5ae...452

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere kvinner enn menn er bedre kvalifisert til rekruttskolen for militærpolitiet. Og for å gni det enda mer inn. De fysiske kravene var like for begge kjønn.

Anonymkode: 26c57...490

De var like ja - bortsett fra at jenter får ta pull-ups liggende og push-ups på knærne. 

Norsk likestilling i praksis. 

Anonymkode: 3d5ae...452

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje mer enn 30 års propaganda om at jenter er bedre enn gutter, og tilhørende tilrettelegging og særbehandling på absolutt alle områder er i ferd med å gjøre seg gjeldende? 

Forsvaret spesielt er nærmest blitt en institusjon for radikal kvotering og særbehandling av kvinner. Hele forsvaret er omtrent blitt en slags avansert treningsleir for kvinner. Fokuset er på å løfte kvinner opp og fram, ikke å ha et fungerende forsvar. Det er viktigere å ha x antall % kvinner i ledelsen enn å ha en fungerende ledelse. Det er viktigere å ha kvinner i spesialstyrkene enn å ha fungerende spesialstyrker. Det er nærmest parodisk.   

Anonymkode: 3d5ae...452

Og du har selvsagt trent deg opp og kjempet hardt for å få din plass i militæret? Eller sitter du bare foran PC'en og syter over hvor urettferdig det er at damer får lov til å være med på krig og sånn?

Anonymkode: e9648...17c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og når det er noe de ikke vil så slipper de. Og når de er lei så blir de dimittert. 

Anonymkode: 3d5ae...452

Vennligst vis meg hvor dette står skrevet? Som soldat i Forsvaret er du først og fremst soldat, ikke kvinne eller mann. Dessuten må alle kvinner i Forsvaret signere en kontrakt, hvilket som tilsier at man må avtjene tjenesten og det skal mye til for å bli dimittert...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Og du har selvsagt trent deg opp og kjempet hardt for å få din plass i militæret? Eller sitter du bare foran PC'en og syter over hvor urettferdig det er at damer får lov til å være med på krig og sånn?

Anonymkode: e9648...17c

Har tatt både verneplikt og befalskurs, og har sett med egne øyne hvordan kvinner omtrent blir båret på gullstol gjennom begge deler. 

Helt til de ikke gadd mer, da fikk de reise hjem med en gang. 

Jeg kjempet for øvrig ikke hardt for min plass i militæret, tvert i mot ble jeg tvunget til å delta, ellers måtte jeg sitte i fengsel. 

Den dagen det blir krig skal jeg gladelig la en kvinne ta min plass i frontlinjen.

Anonymkode: 3d5ae...452

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De var like ja - bortsett fra at jenter får ta pull-ups liggende og push-ups på knærne. 

Norsk likestilling i praksis. 

Anonymkode: 3d5ae...452

Har aldri tatt push-ups på knærne gitt. Her ble push-ups tatt på samme måte som mannfolka gjorde det. Hang-ups kunne vi velge. Så, pisspreik med andre ord ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jolene skrev:

Har aldri tatt push-ups på knærne gitt. Her ble push-ups tatt på samme måte som mannfolka gjorde det. Hang-ups kunne vi velge. Så, pisspreik med andre ord ;)

Her er for øvrig forsvarets egne retningslinjer som bekrefter at kvinner og menn har forskjellige krav. Så da var den diskusjonen lagt død. 

Anonymkode: 3d5ae...452

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Her er for øvrig forsvarets egne retningslinjer som bekrefter at kvinner og menn har forskjellige krav. Så da var den diskusjonen lagt død. 

Anonymkode: 3d5ae...452

https://forsvaret.no/karriere/forstegangstjeneste/muligheter/haren/militarpoliti

Anonymkode: 3d5ae...452

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...