Gå til innhold

Konstant sulten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har lenge hatt et ganske usunt kosthold, og spist godterier hver dag, spist mye og sjelden, og som et resultat vært ganske overvektig. Jeg har nå trent hver uke i ca 1 år, men sliter fremdeles med kostholdet. Har denne uka kuttet ut godterier (og klart meg overraskende bra), begynt å sykle til trening hver dag (ca 1 mil frem og tilbake), og jeg spiser frokost, lunsj, middag og kvelds hver dag, men likevel føler jeg meg konstant sulten. Her snakker vi altså under 1 time etter middag f.eks. Føler ingenting metter skikkelig, eller i alle fall ikke veldig lenge. 

Blir rett og slett litt frustrert, for det føles som om jeg spiser hele tiden. Forslag til hva jeg kan gjøre?

Anonymkode: 02aa6...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiser du sunn mat nå? Lager du mat fra bunnen av? Om du kan selv lage mat fra bunnen så hjelper det over tid. Anbefaler at du også drar innom lege og får sjekke vitamin nivå. Vitaminmangel kan forvirre magen en hel del Har slitt med unormal sult jeg også pga vitaminmangel. 

Ellers lykke til og gratulerer med et år med god livsstil:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk masse vann for å fylle opp magen. Koffeinfri te. Kjøp deg grønnsaker som du damper og spiser, for å stagge sultfølelsen. Så grovt brød som mulig med salat og kalkunpålegg oppå. Kullsyreholdig vann. Vet hvordan du har det, stor klem

Anonymkode: c6173...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20. juli 2016 at 23.03, AnonymBruker skrev:

Har lenge hatt et ganske usunt kosthold, og spist godterier hver dag, spist mye og sjelden, og som et resultat vært ganske overvektig. Jeg har nå trent hver uke i ca 1 år, men sliter fremdeles med kostholdet. Har denne uka kuttet ut godterier (og klart meg overraskende bra), begynt å sykle til trening hver dag (ca 1 mil frem og tilbake), og jeg spiser frokost, lunsj, middag og kvelds hver dag, men likevel føler jeg meg konstant sulten. Her snakker vi altså under 1 time etter middag f.eks. Føler ingenting metter skikkelig, eller i alle fall ikke veldig lenge. 

Blir rett og slett litt frustrert, for det føles som om jeg spiser hele tiden. Forslag til hva jeg kan gjøre?

Anonymkode: 02aa6...53d

Hva betrakter du som "sunt kosthold" ts? 

De to mest sannsynlige grunnene til sult er nemlig:

1. Du spiser for lite

2. Fordøyelsen din får ikke bukt med det du spiser, og du spiser dermed for lite

så: definer sunt. Og spesifiser om du er like sulten etter høyt fiberinntak som etter høyt karbohydratinntak eller om proteininntaket har effekt, om du merker forskjell på varmebehandlet og ikke varmebehandlet mat: slike vanlige faktorer En holder øye med i hverdagen.

 

Dersom kosthold er en kneik for deg: start en kostholdsdagbok. Noter hva du spiser og hvordan du føler deg. Etter 3-4 måneder ser du etter sammenhenger, med vekt på at kroppen i ofte bruker 2-3 dager fra inntak til reaksjon. Sult kan skyldes noe så enkelt som en eneste komponent som fordøyelsen avviser. For meg er det høyt inntak av ikke-nedbrutt fiber (dvs at delvis-nedbrutt fiber er ok), for deg kan det være noe helt annet. Men når du finner ut hva som er problemet så endrer du bare kostholdet ditt sånn at du føler deg bra OG spiser bra. For desverre er det som er "sunt" for en person potensielt negativt for almenntilstanden til nestemann. Som du skisserer over.

Anonymkode: f75d2...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brød med kjøttpålegg eller ost til frokost (helst havrebrød eller noe i samme "grovhetsskala) Melk til drikke. Samme til lunsj, kanskje litt yoghurt i tillegg. 

Lyst kjøtt/fisk, poteter/ris, og grønnsaker (stekt eller rå), og litt saus til middag. 

Brød/knekkebrød til kvelds. 

 

Vurderer kostholdsveiledning på treningssenteret snart. 

Anonymkode: 02aa6...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brød med kjøttpålegg eller ost til frokost (helst havrebrød eller noe i samme "grovhetsskala) Melk til drikke. Samme til lunsj, kanskje litt yoghurt i tillegg. 

Lyst kjøtt/fisk, poteter/ris, og grønnsaker (stekt eller rå), og litt saus til middag. 

Brød/knekkebrød til kvelds. 

 

Vurderer kostholdsveiledning på treningssenteret snart. 

Anonymkode: 02aa6...53d

Jeg synes ikke det er så rart at du er sulten, det hadde jeg også vært om jeg hadde spist sånn! Prøv med litt mer fett og protein i kostholdet, så skal du se du blir mett :) Egg på brødet for eksempel, avokado, noen nøtter, ost.. Vet ikke hvor grovt det brødet er, men det bør helst være merket som "ekstra grovt". Ellers kan du jo prøve om du for eksempel føler deg mett på havregrøt, mange som synes det metter bedre. Suppler gjerne med frukt og grønnsaker til måltidene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...