Gå til innhold

Utleier vil ha personnummeret mitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sannsynligvis er dette helt legitimt, men det er også mulig at du sier til huseier at du ringer banken og den som behandler søknaden om depositumskonto og gir fra deg de opplysningene de trenger på den måten. Da slipper du å lure på om det er trygt eller ikke. 

Anonymkode: 4a829...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er folk her redde for at utleier er useriøs som ber om fullt fødselsnummer? Hva tror dere utleier skal misbruke denne infoen til?

Jeg leier ut flere leiligheter, og når jeg skal opprette depositumkonto elektronisk trenger jeg leietakers fødselsnummer, det er helt standard. Aldri mottatt noen reaksjoner, og aldri tenkt på at jeg skal utnytte denne informasjonen til noe.

Anonymkode: 7f695...df1

Tenker jeg også. Herlighet, utleier skal neppe stjele identiteten din

Anonymkode: f379f...f4d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Wednesday, July 20, 2016 at 18.41, AnonymBruker skrev:

Kredittsjekk hadde hatt noe for seg om man ikke stilte en garanti.

Så lenge depositum er på plass er det ingen grunn til å kredittsjekke folk.

Anonymkode: b3863...3be

Er ikke sånn at man nødvendigvis ikke betaler leie eller selv om man har fått betannmerkning for noe tidligere. Man kan ha vært uheldig tidligere i livet og at det har skjedd ting som gjorde at man ikke fikk betalt feks kreditt kortet. Å ha anmerkning er ikke synonymt med at folk aldri betaler leien.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er utleier som må opprette depositumskonto, og derfor trenger han både ditt og hans eget personnummer for å åpne kontoen. Leier ut selv, og det er sånn det gjøres i bl.a. Sparebank1 som vi bruker.

Hvilket århundre lever dere egentlig i? I 2016 trenger man ikke møte fysisk i banken for å opprette depositumskonto, dette gjøres på nett. Begge parter signerer med bankID, og man trenger ikke møtes fysisk for å gjøre dette. Selv om det er utleier som oppretter kontoen, tilfaller renter leietaker, og kontoen står i leietakers navn. Men det er UTLEIER som må opprette kontoen i sin bank.

Anonymkode: 72677...066

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er jo alltid en fordel å vite hva slags depositumordning det er snakk om. Utleier har sikkert tenkt å opprette en i nettbanken og da vil du få beskjed om å signere elektronisk/med bankID. Siden dere ikke drar sammen til banken.

Men det burde jo være avklart på forhånd hva "planen" er ang depositum, så slipper man slike spørsmål. Jeg aner ikke om det absolutt er nødvendig med personnummer, jeg mener det er noe du selv fyller ut når du skal signere din del av avtalen. Men jeg vet ikke.

Kan du spørre utleier hva slags bank han åpner kontoen i? så kan du ringe kundeservice der og spørre om dette så er du sikker.

 

Endret av Puselusk
blæ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21. juli 2016 at 16.49, Prinsesse788 skrev:

Jeg har akkurat opprettet seks ulike depkontoer til mine leietagere, i samtlige skjema måtte jeg som utleier fylle ut fult navn og fødselsdato til leietager.

Her må jeg korrigere, opprettet en til i dag - og måtte ha fødselsnummer(!) Fremdeles Sparebank1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 20.7.2016 at 19.00, AnonymBruker skrev:

Vet du i det hele tatt hvordan man oppretter en depositumskonto? Begge må være tilstede og signere. 

Nei, denne utleieren tenker absolutt ikke på at han skal gjøre TS en tjeneste. 

Anonymkode: 46c6e...63f

Dette er pisspreik. DnB feks (norges største bank) lar deg gjøre dette på nett. Jeg vil bli veldig overrasket om de er de eneste.

Den 22.7.2016 at 20.44, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er folk her redde for at utleier er useriøs som ber om fullt fødselsnummer? Hva tror dere utleier skal misbruke denne infoen til?

Jeg leier ut flere leiligheter, og når jeg skal opprette depositumkonto elektronisk trenger jeg leietakers fødselsnummer, det er helt standard. Aldri mottatt noen reaksjoner, og aldri tenkt på at jeg skal utnytte denne informasjonen til noe.

Anonymkode: 7f695...df1

Jeg skjønner heller ikke hysteriet. Personnummeret er verdiløst, og kan ikke brukes til noe fornuftig. Dessuten bruker standardkontrakter å be om fødselsnummer, jeg har forrige eiers personnummer, uten at det gjør meg noe.

Personnummer oppgir du jo også når du selger en bil, det er ikke sensitivt. 

Den 23.7.2016 at 10.28, tussi84 skrev:

Er ikke sånn at man nødvendigvis ikke betaler leie eller selv om man har fått betannmerkning for noe tidligere. Man kan ha vært uheldig tidligere i livet og at det har skjedd ting som gjorde at man ikke fikk betalt feks kreditt kortet. Å ha anmerkning er ikke synonymt med at folk aldri betaler leien.. 

Uflaks fører sjeldent til økonomiske problemer. Noen som lever på rullerende kreditt kan selvsagt få problemer hvis inntekten uteblir en måned, men da ringer man bare å forklarer saken (eventuelt betaler minstebeløpet, som vanligvis er på kun 3%). Å få betalingsanmerkning krever langt mer.

Og når du leier vil du ha så bra odds som mulig, så du vil ikke ha noen som har rot i økonomien. Det kan godt hende de betaler, men hva om de er "uheldig" igjen? Dette er vel typen menneske som tror at når vaskemaskinen ryker er det en uforutsett utgift, eller som blir overrasket over at bilen trenger nye dekk og slitedeler med faste intervaller.

46 minutter siden, Puselusk skrev:

Vel, det er jo alltid en fordel å vite hva slags depositumordning det er snakk om. Utleier har sikkert tenkt å opprette en i nettbanken og da vil du få beskjed om å signere elektronisk/med bankID. Siden dere ikke drar sammen til banken.

Men det burde jo være avklart på forhånd hva "planen" er ang depositum, så slipper man slike spørsmål. Jeg aner ikke om det absolutt er nødvendig med personnummer, jeg mener det er noe du selv fyller ut når du skal signere din del av avtalen. Men jeg vet ikke.

Kan du spørre utleier hva slags bank han åpner kontoen i? så kan du ringe kundeservice der og spørre om dette så er du sikker.

 

Står det ikke fint forklart i kontrakten? Min kontrakt sa at utleier oppretter depositumskonto i leietagers navn i utleier sin bank. 

Hva skal utleier liksom gjøre med personnummeret? Det er ufarlig, bare gi dem det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene vi har leid ut leiligheten har vi begge gått i banken å opprettet depositumskonto. Den dom leier måtte ha med pass i banken om det ikke var hennes/hans bank. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud folkens! Jeg var igjennom samme prosessen for 2 dager siden. Da nye leietakere flyttet inn.

Jeg ba om personnummeret deres for å kunne åpne depositumskonto. Det gjør man i NETTBANKEN!!! 

Hvis man går sammen til banken koster det 1000 kr, og man må ta seg fri fra jobb. Man kan lett fikse det i nettbanken på 5 min og det koster da 300 kr.

Ta en titt på dnb sine sider og slutt å vær så PARANOID!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.7.2016 at 18.54, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett MANGE slike depositumskontoer, og det er kun fødselsdato, og ikke hele personnr. som skal oppgis på dokumentasjonen til depositumskontoen :)

Anonymkode: 48128...c19

Feil! Jeg opprettet en sånn konto i går! Hele personnummeret trengs!  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.7.2016 at 17.20, AnonymBruker skrev:

Depositumskonto oppretter dere sammen i banken. Banken vil da trenge ditt personnummer da det skal opprettes i ditt navn.

Husverten har ikke noe med ditt personnummer å gjøre.

Anonymkode: e692b...44b

I 2016 oppretter man depositum kontoer i nettbanken. Da trenger utleier person nummeret!! Ikke uttal deg om ting du overhode ikke har peiling på

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.7.2016 at 20.44, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er folk her redde for at utleier er useriøs som ber om fullt fødselsnummer? Hva tror dere utleier skal misbruke denne infoen til?

Jeg leier ut flere leiligheter, og når jeg skal opprette depositumkonto elektronisk trenger jeg leietakers fødselsnummer, det er helt standard. Aldri mottatt noen reaksjoner, og aldri tenkt på at jeg skal utnytte denne informasjonen til noe.

Anonymkode: 7f695...df1

Fordi folk simpelthen ELSKER å påpeke hvor naive andre er. 

Anonymkode: e9bb1...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7/20/2016 at 19.00, AnonymBruker skrev:

Vet du i det hele tatt hvordan man oppretter en depositumskonto? Begge må være tilstede og signere. 

Nei, denne utleieren tenker absolutt ikke på at han skal gjøre TS en tjeneste. 

Anonymkode: 46c6e...63f

Nei det må de ikke faktisk.  Har selv betalt inn på et depositumskonto siden jeg leier lokale til mitt virksomhet.  De opprett depositumskonto på banken, jeg gikk inn og signert og fikk alle papirene jeg trengte.  Begge av oss må være involvert, men begge to må ikke være til stede samtidig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest solavskjerming
Den 20. juli 2016 at 0.09, AnonymBruker skrev:

Ikke svar på noe du ikke har greie på. Utleier skal ikke åpne en deposirumkonto. De begge skal i banken. Banken ordner dette. Og man leverer ikke fra seg personnummer til andre. Har du ikke lært det? Eller leverer du det ut til privatpersoner?  Kan ha de edleste motiv for å besøke om personnummer, men det hjelper ikke. Det er jaggu frekt som privatmarkedet å betale om det også.

Anonymkode: 1395c...4fa

Ikke svar om noe du ikke har peiling på. Nå til dags er det faktisk flere nettbanker som tilbyr opprettelse av depositumskonto over nett.

Hadde jeg vært utleier hadde ikke jeg giddet å leie ut til noen som måtte springe i banken for å ordne dette, da hadde jeg heller valgt en av de som faktisk stolte nok på meg til å gi meg personnummeret så jeg kunne ordet dette over nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min har akkurat opprettet depositumkonto og var den som startet prosessen i nettbanken. 

De forskjellige bankene har litt forskjellig løsning på opprettelse av konto, men fremtiden ligger selvfølgelig i nettbasert depositumkonto med tanke på hvor få fysiske bankkontorer som er igjen og det praktiske aspektet rundt opprettelse av en slik konto.

Personnummer er ikke sensitiv informasjon, selv om man selvfølgelig ikke skal levere det ut i hytt og gevær. At utleier trenger informasjonen for å opprette en depositumkonto, må sies å være innenfor hva som er greit å utlevere slik informasjon til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, amativeReflection skrev:

Står det ikke fint forklart i kontrakten? Min kontrakt sa at utleier oppretter depositumskonto i leietagers navn i utleier sin bank. 

Hva skal utleier liksom gjøre med personnummeret? Det er ufarlig, bare gi dem det.

Jeg mente at det er en fordel å være inneforstått med hvor/hva slags depositumsordning man har. Hvilken bank, skal begge gjøre det sammen eller elektronisk. Tydeligvis er ikke alltid det tilfellet.

og ikke spør meg, jeg bare svarer på ts sitt sps, hvis hun vil være absolutt sikker så går det an å ringe banken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...