Gå til innhold

Utleier vil ha personnummeret mitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har sett MANGE slike depositumskontoer, og det er kun fødselsdato, og ikke hele personnr. som skal oppgis på dokumentasjonen til depositumskontoen :)

Anonymkode: 48128...c19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er sikkert ikke verre enn at utleier tenkte han kunne gjøre deg en tjeneste, og opprette kontoen mens han uansett skal en tur til området banken er. Istedet for at dere må styre med å finne tidspunkt som passer begge osv.....

Anonymkode: f80a8...b70

Vet du i det hele tatt hvordan man oppretter en depositumskonto? Begge må være tilstede og signere. 

Nei, denne utleieren tenker absolutt ikke på at han skal gjøre TS en tjeneste. 

Anonymkode: 46c6e...63f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, denne utleieren tenker absolutt ikke på at han skal gjøre TS en tjeneste. 

 

Nettopp. Sykt mange naive folk som svarer i denne tråden.

Anonymkode: b3863...3be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal lage depositumskonto er det du som leietaker som styrer denne. Du velger hvilken bank den skal være i, og den skal være i ditt navn. Dette er fordi det er du som skal få godene av rentene. Dere må begge innom banken for å signere. Og ingen kan ta ut noen penger på denne kontoen uten både leietakers og utleiers signatur og godkjennelse. Altså en sperret konto. Og du skal ikke gi fra deg pers.nr til fremmede mennesker. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du i det hele tatt hvordan man oppretter en depositumskonto? Begge må være tilstede og signere. 

Nei, denne utleieren tenker absolutt ikke på at han skal gjøre TS en tjeneste. 

Anonymkode: 46c6e...63f

Nei det må man ikke, ikke hos DNB hvertfall.

 

Jeg måtte oppgi personnr men jeg leier hos Utleiemegleren og de foretok en kredittsjekk på meg. Aldri tenkt over at det ikke er nødvendig før jeg kom over denne tråden :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utleier, og oppretter depositumskonto for mine leietakere, i deres navn. I DnB ordnes det via nettbanken, og det kreves at jeg igangsetter denne prosessen, da det er jeg som skal betale etableringsgebyret for slik konto. I denne prosessen behøver jeg personnummeret til leietaker, ellers er det ikke mulig å opprette kontoen via nettbank. Når info om leieforholdet og leiekontrakt er lagt inn signerer begge parter elektronisk med bank ID.

Anonymkode: 86213...cae

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøss, her er det mange som uttaler seg uten å ha peiling på hva de uttaler seg om.

En depositumskonto skal opprettes i ditt navn og fødsels- og personnr TS. Normalt vil utleier kreve at den skal opprettes i utleiers bank ettersom utleier betaler gebyret. At kontoen opprettes i utleiers bank gir  utleier bedre muligheter til å kreve eventuell husleie du ikke har betalt dekket i depositumet, så normalt sett må du faktisk bare finne deg i utleiers valg av bank, og kan ikke selv velge bank.Men, som sagt - kontoen SKAL stå i ditt navn. Banken må av hvitvaskingshensyn vite hvem du er og identifisere deg med hele ditt fødsels- og personnr, det holder ikke bare med fødselsdato. Før var det gjerne slik at dere begge sammen måtte møte opp i bankfilialen samtidig (og da trengte jo strengt tatt ikke utleier ditt personnr på forhånd..), men for profesjonelle utleiere som leier ut mange enheter har dette vært kronglete. Det har jo heller ikke vært særlig lett å finne et tidspunkt som passer både utleier og leietaker (ja mange banker har fortsatt åpningstider som kun er på de tidspunkter hvor folk flest jobber eller er på skole hvis de er studenter osv). Derfor har faktisk noen banker tilrettelagt for enklere rutiner, eller til og med digitale løsninger, som gjør at depositumskonto i ditt navn kan opprettes digitalt, uten at dere begge fysisk må innom filialen samtidig - eller kanskje ikke i det hele tatt fordi dere kan signere digitalt. I noen tilfeller kan utleier ordne dette relativt selvstendig, i andre tilfeller må en slik bestilling bekreftes også av deg. For ja, kontoen skal som nevnt fortsatt stå på deg, og det er dine penger.

Gitt at utleier da faktisk har en bank som har i det minste litt nymotens og ikke helt forhistoriske løsninger, vil utleier faktisk trenge ditt fødsels- og personnr i forbindelse med opprettelse av depositumskontoen. Fordi han ønsker å gjøre dette riktig, slik at kontoen skal stå på deg.

Det er nok ikke akkurat din tvil knyttet til hvorfor utleier spør om ditt personnr som bør avgjøre om du anser utleier som seriøs eller ei..

Anonymkode: b2a14...442

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du i det hele tatt hvordan man oppretter en depositumskonto? Begge må være tilstede og signere. 

Nei, denne utleieren tenker absolutt ikke på at han skal gjøre TS en tjeneste. 

Anonymkode: 46c6e...63f

Det du skriver her er så feil som det går an å bli.

Man (huseier) kan faktisk opprette en depostitumskonto via nettbank og må selv stå for utgiften til denne, så må leietakeren signere sin del av avtalen med bank id og kode slik at kontoen blir godkjent.

Man trenger ikke personlig oppmøte i banken.

Her er det skrevet om dette, og det står at huseiere har rettigheten til å kredittsjekke leietakere:

http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/utleie-av-bolig/sjekk--leieboeren/

Når det gjelder kredrittselskap, så kan de faktisk nekte å gi opplysninger til privatpersoner.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du fått dette i fra? Er jo nettopp utleier som vil ha personnummeret for å opprette en depositumskonto. 

Anonymkode: 9f3be...e07

Ikke svar på noe du ikke har greie på. Utleier skal ikke åpne en deposirumkonto. De begge skal i banken. Banken ordner dette. Og man leverer ikke fra seg personnummer til andre. Har du ikke lært det? Eller leverer du det ut til privatpersoner?  Kan ha de edleste motiv for å besøke om personnummer, men det hjelper ikke. Det er jaggu frekt som privatmarkedet å betale om det også.

Anonymkode: 1395c...4fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gir selvfølgelig ikke ditt personnummer til en utleier. Handler dette om depositumskonto så skal det alltid opprettes tilsammen i banken. Da trenger banken ditt personnummer, ikke utleieren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, skyflakes skrev:

Jeg måtte oppgi personnr men jeg leier hos Utleiemegleren og de foretok en kredittsjekk på meg. Aldri tenkt over at det ikke er nødvendig før jeg kom over denne tråden :klo:

Det blir noe annet, når du leier av Utleiemegleren går du med en slik kredittsjekk. De opererer i et smutthull. Men vanlige utleiere kan ikke kredittsjekke.

Anonymkode: b3863...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg aldri vært borti.

Utleier og leietaker skal sammen opprette depositumskonto, det er ikke noe utleier kan gjøre på egen hånd. 

http://www.dinside.no/929870/naa-slipper-du-aa-gaa-i-banken

Det eneste jeg kan tenke meg, er at kanskje husverten må ha ditt personnummer til sitt skjema, dersom det er snakk om at dere oppretter kontoen digitalt? jeg vet ikke. Be om å vite spesifikt hva husverten skal med nummeret ditt.

Anonymkode: 2d50b...844

Når vi oppretter depositumskonto så gjør vi ( som utleiere) det elektronisk. Da slipper vi å møte opp fysisk, mye mer praktisk for alle parter. Husker ikke helt, men kan godt være vi trenger personnummeret til leietaker for å opprette kontoen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du i det hele tatt hvordan man oppretter en depositumskonto? Begge må være tilstede og signere. 

Nei, denne utleieren tenker absolutt ikke på at han skal gjøre TS en tjeneste. 

Anonymkode: 46c6e...63f

Nei begge må ikke være til stede og signere. Vi oppretter kontoen elektronisk i vår bank ( i leietakers navn, selvsagt). Da slipper vi å styre med å finne et tidspunkt som passer for begge, og møte opp fysisk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, kalaush skrev:

Du trenger ikke å oppgi noe som helst av sensitiv info. Utleieren har faktisk IKKE LOV å be om slikt!!

Fødselsnummer er ikke sensitiv info og utleier kan godt ha et berettiget krav på hele nummeret

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, ♥Missy♥ skrev:

Her er det skrevet om dette, og det står at huseiere har rettigheten til å kredittsjekke leietakere:

http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/utleie-av-bolig/sjekk--leieboeren/

Når det gjelder kredrittselskap, så kan de faktisk nekte å gi opplysninger til privatpersoner.

Ikke ubetinget. Dette gjelder kun privatpersoner, og ikke utleiefirmaer. Det vil si det motsatte av hva som er vanlig. 

https://www.datatilsynet.no/verktoy-skjema/sporsmal-svar/?tema=12

 

Sitat

 

Ja, privatpersoner som leier ut egen bolig eller sekundærbolig har anledning til å kredittsjekke potensielle leietakere. Det henger sammen med at det er en økonomisk risiko forbundet med leieforholdet.

  • Profesjonelle utleiere har derimot ikke anledning til å kredittsjekke leietakere. Den økonomiske risikoen en profesjonell utleier løper, vil være å betrakte som ordinær risiko knyttet til forretningsdrift.

 

    •  

  •  

Anonymkode: 6c757...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har akkurat opprettet seks ulike depkontoer til mine leietagere, i samtlige skjema måtte jeg som utleier fylle ut fult navn og fødselsdato til leietager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Prinsesse788 skrev:

Jeg har akkurat opprettet seks ulike depkontoer til mine leietagere, i samtlige skjema måtte jeg som utleier fylle ut fult navn og fødselsdato til leietager.

bare dato? Eller personnummer i tillegg?

Anonymkode: 8b574...4eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

bare dato? Eller personnummer i tillegg?

Anonymkode: 8b574...4eb

Kun fødselsdato :) Sparebank1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er folk her redde for at utleier er useriøs som ber om fullt fødselsnummer? Hva tror dere utleier skal misbruke denne infoen til?

Jeg leier ut flere leiligheter, og når jeg skal opprette depositumkonto elektronisk trenger jeg leietakers fødselsnummer, det er helt standard. Aldri mottatt noen reaksjoner, og aldri tenkt på at jeg skal utnytte denne informasjonen til noe.

Anonymkode: 7f695...df1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...