Gå til innhold

Utleier vil ha personnummeret mitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må jeg oppgi personnummeret mitt til utleier? Utleier sier jeg må gi personnummeret mitt for å kunne ha depositumskonto. Jeg har ikke så lyst å oppgi det om det faktisk ikke er nødvendig. Alle andre jeg har spurt har ikke behøvd å gi fra seg det. 

Når jeg har googlet så står det også at man ikke skal gi det vekk, men de forumene er litt eldre. Hva skal jeg gjøre da om jeg ikke oppgir det? Kan jeg få en slags purring/gebyr for å ikke ha betalt depositum i tide? Jeg har pengene til å betale men er usikker på om jeg bør oppgi personnr.

Anonymkode: 8b574...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Banken vil vel ha det, men du gir det direkte til dem når dere er i banken, eller evt. når du logger inn for å gjøre det elektronisk. 

Anonymkode: c24ba...9d5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg, depositumskontoen skal stå i ditt navn og være sperret. Du skal IKKE betale inn depositum på utleiers konto.

Jeg ville funnet meg et annet sted å bo.

Anonymkode: b3863...3be

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må jeg oppgi personnummeret mitt til utleier? Utleier sier jeg må gi personnummeret mitt for å kunne ha depositumskonto. Jeg har ikke så lyst å oppgi det om det faktisk ikke er nødvendig. Alle andre jeg har spurt har ikke behøvd å gi fra seg det. 

Når jeg har googlet så står det også at man ikke skal gi det vekk, men de forumene er litt eldre. Hva skal jeg gjøre da om jeg ikke oppgir det? Kan jeg få en slags purring/gebyr for å ikke ha betalt depositum i tide? Jeg har pengene til å betale men er usikker på om jeg bør oppgi personnr.

Anonymkode: 8b574...4eb

Banken må jo ha personnummeret ditt for å opprette en depositumskonto. 

Anonymkode: 9f3be...e07

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Depositumskonto oppretter dere sammen i banken. Banken vil da trenge ditt personnummer da det skal opprettes i ditt navn.

Husverten har ikke noe med ditt personnummer å gjøre.

Anonymkode: e692b...44b

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men kjære deg, depositumskontoen skal stå i ditt navn og være sperret. Du skal IKKE betale inn depositum på utleiers konto.

Jeg ville funnet meg et annet sted å bo.

Anonymkode: b3863...3be

Hvor har du fått dette i fra? Er jo nettopp utleier som vil ha personnummeret for å opprette en depositumskonto. 

Anonymkode: 9f3be...e07

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jeg aldri vært borti.

Utleier og leietaker skal sammen opprette depositumskonto, det er ikke noe utleier kan gjøre på egen hånd. 

Sitat

Hos DNB kan du nå opprette depositumskontoen direkte i nettbanken. Leietaker og utleier må fylle ut hvert sitt skjema, og så må leiekontrakten skannes og lastes opp i nettbanken, alternativt kan kontrakten sendes per post eller leveres direkte i banken.

http://www.dinside.no/929870/naa-slipper-du-aa-gaa-i-banken

Det eneste jeg kan tenke meg, er at kanskje husverten må ha ditt personnummer til sitt skjema, dersom det er snakk om at dere oppretter kontoen digitalt? jeg vet ikke. Be om å vite spesifikt hva husverten skal med nummeret ditt.

Anonymkode: 2d50b...844

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du fått dette i fra? Er jo nettopp utleier som vil ha personnummeret for å opprette en depositumskonto. 

 

Men utleier skal ikke ha personnummeret. Banken skal ha det.

Anonymkode: b3863...3be

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du fått dette i fra? Er jo nettopp utleier som vil ha personnummeret for å opprette en depositumskonto. 

Anonymkode: 9f3be...e07

Dere skal begge i banken og opprette depositumskonto i ditt navn så utleier trenger ikke personnr ditt. 

Anonymkode: 2381b...af1

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert ikke verre enn at utleier tenkte han kunne gjøre deg en tjeneste, og opprette kontoen mens han uansett skal en tur til området banken er. Istedet for at dere må styre med å finne tidspunkt som passer begge osv.....

Anonymkode: f80a8...b70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du skal kredittsjekkes, og det forstår jeg godt sp mange slubberter det erderute som ikke gidder å betale.

Anonymkode: f5041...bd3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Regner med du skal kredittsjekkes

Da burde TS styre langt unna denne utleieren. Folk som driver på slik er ikke verdt å leie bolig av.

Anonymkode: b3863...3be

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men huseiernes landsforbund har faktisk dette som krav i sine kontrakter, at man skal oppgi personnummer.. Leid mange steder med slik kontrakt, visste ikke før senere at det var ulovlig :/

Anonymkode: 4eff4...177

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Må jeg oppgi personnummeret mitt til utleier? Utleier sier jeg må gi personnummeret mitt for å kunne ha depositumskonto. Jeg har ikke så lyst å oppgi det om det faktisk ikke er nødvendig. Alle andre jeg har spurt har ikke behøvd å gi fra seg det. 

Når jeg har googlet så står det også at man ikke skal gi det vekk, men de forumene er litt eldre. Hva skal jeg gjøre da om jeg ikke oppgir det? Kan jeg få en slags purring/gebyr for å ikke ha betalt depositum i tide? Jeg har pengene til å betale men er usikker på om jeg bør oppgi personnr.

Anonymkode: 8b574...4eb

Du trenger ikke å oppgi noe som helst av sensitiv info. Utleieren har faktisk IKKE LOV å be om slikt!!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da burde TS styre langt unna denne utleieren. Folk som driver på slik er ikke verdt å leie bolig av.

Anonymkode: b3863...3be

Folk som ikke betaler for seg er jo heller ikke verdt å leie ut til, så en kredittsjekk er muligens ikke så dumt. 

Anonymkode: 9f3be...e07

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Folk som ikke betaler for seg er jo heller ikke verdt å leie ut til, så en kredittsjekk er muligens ikke så dumt. 

 

Kredittsjekk hadde hatt noe for seg om man ikke stilte en garanti.

Så lenge depositum er på plass er det ingen grunn til å kredittsjekke folk.

Anonymkode: b3863...3be

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du skal gi det til fremmede det er tryggest :lur:

Anonymkode: eace4...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi det fra deg, huseieren høres ut som en slask som kommer til å utnytte at du er naiv. Pengene skal IKKE inn på kontoen hans heller. Dere får gå sammen og opprette depositumkonto, den skal stå i ditt navn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri hatt behov for å vite personnr til våre leietakere. Der det har vært depositumskonto har leietaker ordnet depositumskonto og min mann bare vært I banken og signert.. har hatt nav garanti og har da heller ikke fått person nr bare et saksnr. Har selv vært leitaker uten depositumskonto, dvs utleier hadde sitt eget system og det anbefaler jeg ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk som ikke betaler for seg er jo heller ikke verdt å leie ut til, så en kredittsjekk er muligens ikke så dumt. 

Anonymkode: 9f3be...e07

Sånn bortsett fra at det er ulovlig. For det første er det ulovlig å kredittsjekke uten at en person vet det, og for det andre skal man ha saklig grunn. Leieforhold regnes ikke som det, da utleier kan minimere risikoen ved hjelp av depositumet. 

Anonymkode: 6c757...033

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...