Gå til innhold

Få barn etter man har blitt ufør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva mener dere om å velge å få barn etter at man har blitt ufør? Jeg/vi har utrolig lyst på barn, men føler liksom ikke at jeg har "lov" til det siden jeg er ufør. Tiden løper også litt i fra meg snart.. Aner ikke hva vi skal gjøre. Er det noen som har råd og erfaringer å komme med?

Anonymkode: 38435...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer jo an på hvorfor du er ufør? Klart du har lov til å få barn selv om du er ufør om du har krefter til det?

 Manglende arbeidsevne og manglende morsevne er ikke det samme. :)

Anonymkode: 73b9b...56e

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få barn om dere vil ha barn.
Det kan godt hende folk blir å se ned på dere, at du utnytter det å være ufør.
Men, de vet jo ikke hvorfor du er ufør :)
Det å jobbe og det å ha barn kan ikke sammenlignes, kan fint hende du får ganske tunge perioder i det å ha barnet, men det ordner seg. Det er bare ett par av de første leveårene hvor barnet krever mye av deg.. Men senere vil jo barnet ønske å være mer alene slik at man kan slappe av :fnise:  Bare ikke gi ett barn en ipad som barnevakt, har sett flere barn bli svært utagerende med en ipad som eneste stimuli hjemme :/ 

Men hei, det ordner seg! :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er psykisk, må du tenke på at barnevernet kan ta fra deg ungen. Det er tungt for et barn å vokse opp sånn, jeg hadde ikke tatt sjansen. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt at du føler det ikke er "lov". For mange skurrer det vel litt at man ikke er i stand til å jobbe, men at man kan få barn.... Er vel ingenting som er så krevende som det å ha barn! 

Men synes du skal gjøre det som er riktig for deg. Fryktelig trist å velge bort det å få barn bare fordi du er redd for hva andre synes!

Som ufør kan man søke om barnetillegg

Anonymkode: 26335...2e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AryaKillie

Er litt vanskelig å mene noe om saken når jeg ikke vet hvorfor du er trygdet. Har du f.eks en deformert arm eller en magesykdom så kan du fint få barn og ta deg av det da du slipper å jobbe i tillegg. Er du derimot bipolar eller lider av en annen sterk psykisk lidelse, anbefaler jeg deg på det sterkeste å la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner flere som er uføre og som har valgt å få barn og jeg forakter dem. Det viser så tydelig at de har snyltet til seg uføretrygden. Som for eksempel de med fibromyalgi og lignende symptomdiagnoser. De er jo på farten hele tiden, de jeg kjenner, har overskudd til å jobbe i hagen, dra til Sverige, gå på fjellturer osv. Klart de kunne jobbet.

Har man ikke overskudd til å være i jobb klarer man vel ikke å få barn. Men det viser seg, med alle sammen, at de har masse energi og overskudd til det da hr lyst til. Bare ikke jobb.

Anonymkode: e1836...c63

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Manglende arbeidsevne og manglende morsevne er ikke det samme. :)

 

Nei, men det krever mye å følge opp et barn. Har man ikke helse til å være i jobb kan man selvsagt ikke være en god mor. 

Er jo noe annet med de som bare har snyltet seg til uføretrygden sin.

Anonymkode: e1836...c63

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner flere som er uføre og som har valgt å få barn og jeg forakter dem. Det viser så tydelig at de har snyltet til seg uføretrygden. Som for eksempel de med fibromyalgi og lignende symptomdiagnoser. De er jo på farten hele tiden, de jeg kjenner, har overskudd til å jobbe i hagen, dra til Sverige, gå på fjellturer osv. Klart de kunne jobbet.

Har man ikke overskudd til å være i jobb klarer man vel ikke å få barn. Men det viser seg, med alle sammen, at de har masse energi og overskudd til det da hr lyst til. Bare ikke jobb.

Anonymkode: e1836...c63

Noe av problemet med dagens arbeidsliv er at det er veldig lite rom for de som ikke kan yte tilnærmet 100% hele tiden. For en del år siden var det flere arbeidsplasser der man kunne jobbe selv om man hadde diverse utfordringer. Hos oss var det feks et skipsverft der mange som var mindre effektive fikk jobb. Slike arbeidsplasser finnes ikke lenger.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skeptisk, men det avhenger av grunnen til at du er ufør. Er det psykisk, bør du droppe det.

Anonymkode: e2d30...4cf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å svare på spm ditt uten å vite hvorfor du er ufør.

Anonymkode: 403e4...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som for eksempel de med fibromyalgi og lignende symptomdiagnoser. De er jo på farten hele tiden, de jeg kjenner, har overskudd til å jobbe i hagen, dra til Sverige, gå på fjellturer osv. Klart de kunne jobbet.

Anonymkode: e1836...c63

Vet du, sett deg litt inn i fibromyalgi før du kommer med det eksempelet.
På min mors side har min mormor (som nå er gått bort), mamma og tante fibromyalgi.
Siden jeg slekter på sykdomshistorien til morssiden min så er sjansen god for at jeg også får det - tro meg, jeg vil ikke ha det.
Det er ikke å spøke med, og det er som en berg- og dalbane.
Alle tre har vært i arbeidslivet, mamma er nå 57 år og er i prosessen om å søke om ufør.
Og hun har forsøkt lenge med å komme inn i arbeidslivet igjen, men når man er fin den ene dagen for så å være omtrent sengeliggende den andre så forstår man at det ikke nytter i arbeidslivet.
Er det ordentlig ille så tar hun en tablett, noe som resulterer at smertene slipper noe av taket, men som i gjengjeld gjør at hun ikke kan gå ut av huset fordi hun høres og ser rusa ut!
Joda, hun kan fint ta en tur til Sverige, ordne litt med blomster, ta seg en gåtur, men det er på de gode dagene.

Unnskyld til TS for at det ble off-topic, men måtte bare blåse ut litt.
Sier som noen av de andre at det kommer litt an på hvorfor du er ufør,
men som en også sier; arbeidsevne er en ting, morsevne en annen :)

Anonymkode: 1137b...3a9

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet du, sett deg litt inn i fibromyalgi før du kommer med det eksempelet.
På min mors side har min mormor (som nå er gått bort), mamma og tante fibromyalgi.
Siden jeg slekter på sykdomshistorien til morssiden min så er sjansen god for at jeg også får det - tro meg, jeg vil ikke ha det.
Det er ikke å spøke med, og det er som en berg- og dalbane.
Alle tre har vært i arbeidslivet, mamma er nå 57 år og er i prosessen om å søke om ufør.
Og hun har forsøkt lenge med å komme inn i arbeidslivet igjen, men når man er fin den ene dagen for så å være omtrent sengeliggende den andre så forstår man at det ikke nytter i arbeidslivet.
Er det ordentlig ille så tar hun en tablett, noe som resulterer at smertene slipper noe av taket, men som i gjengjeld gjør at hun ikke kan gå ut av huset fordi hun høres og ser rusa ut!
Joda, hun kan fint ta en tur til Sverige, ordne litt med blomster, ta seg en gåtur, men det er på de gode dagene.

Og du mener dette er kompatibelt med å få barn?

Anonymkode: e1836...c63

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er så utrolig glad for at jeg fikk barn før jeg ble syk og ufør.  Hvis ikke hadde jeg ikke fått dem! Å sette barn til verden når man sliter så mye at man absolutt ikke kan jobbe,  er faktisk ikke greit.  Og til den som sa at det blir mindre stress når de blir større.... nei, det stemmer ikke.  Stresset endrer seg og blir på andre måter.  Barna er en velsignelse, men de fortjener det beste mulige oppvekstmiljøet.  Jeg tenker også at en faktor her er din mann.  Er han i stand til å ta mer ansvar enn deg? 

Anonymkode: 2f515...6fe

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så utrolig glad for at jeg fikk barn før jeg ble syk og ufør.  Hvis ikke hadde jeg ikke fått dem! Å sette barn til verden når man sliter så mye at man absolutt ikke kan jobbe,  er faktisk ikke greit.  Og til den som sa at det blir mindre stress når de blir større.... nei, det stemmer ikke.  Stresset endrer seg og blir på andre måter.  Barna er en velsignelse, men de fortjener det beste mulige oppvekstmiljøet.  Jeg tenker også at en faktor her er din mann.  Er han i stand til å ta mer ansvar enn deg? 

 

Et godt eksempel på en som faktisk ER syk og som skjønner problematikken med å få barn når man knapt fungerer selv.

Takk.

Anonymkode: e1836...c63

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo være to for å få barn. Dersom den andre partneren er i stand til å stille opp ekstra og kompensere for den som ikke greier det, kan det sikkert gå fint.

Anonymkode: 9692a...c8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må jo være to for å få barn. Dersom den andre partneren er i stand til å stille opp ekstra og kompensere for den som ikke greier det, kan det sikkert gå fint.

 

Ja, få barn og belage seg på at partneren skal gjøre mesteparten av jobben, kjempelurt.

Anonymkode: e1836...c63

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må jo være to for å få barn. Dersom den andre partneren er i stand til å stille opp ekstra og kompensere for den som ikke greier det, kan det sikkert gå fint.

Anonymkode: 9692a...c8b

Det er risikabelt å ta partneren for gitt. Tanken er god, men det er mange som ikke klarer å gjennomføre det i praksis.

Anonymkode: e2d30...4cf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på nettverket ditt, og om mannen din er villig til å ta det ansvaret som følger med. For regner med at mannen din er frisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god regel er å ikke få barn med mindre man er i stand til å ta vare på de 100% alene. Om far skulle falle i fra må du kunne ta barna alene, og omvendt. 

Anonymkode: fe36f...c81

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...