Gå til innhold

Solgte strikkegave


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

50 minutter siden, Sirah skrev:

Er det ikke bedre at klærne kan glede en ny liten kropp enn å ligge å støve ned i en eske på loftet da?

Hvorfor ikke da gi det bort, når hun selv fikk det i gave? Synes det er ufint og grådig å ta betalt for noe andre har lagt tid og penger i som hun selv fikk i gave. 

Anonymkode: 15b35...cd8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke da gi det bort, når hun selv fikk det i gave? Synes det er ufint og grådig å ta betalt for noe andre har lagt tid og penger i som hun selv fikk i gave. 

Anonymkode: 15b35...cd8

Vel, det er ganske vanlig å selge videre ting man ikke trenger selv, og mye av dette er faktisk ting som ble gitt som gaver i utgangspunktet. 

Jeg har solgt unna mye etter ungene og det vanlige er at pengene går i ungenes sparekasse eller til annet utstyr de trenger. Noe blir gitt vekk, men ting som er pent og i god stand tar jeg litt for og synes det er ok så lenge noen vil betale litt for pent brukt. 

Det er forøvrig litt ironisk at mange sitter og tyter om verdien på strikkearbeidet, men samtidig gjerne er de samme menneskene som strikker og selger mønstergenser i voksenstr for 1500 kroner. Når man ser på prisene for håndstrikk på epla etc, så er de latterlig lave material og arbeidstimer tatt i betraktning. Når strikkere selv ikke verdsetter arbeidet mer, så kan man ikke kritisere andre for å ikke gjøre det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne feilen kunne nok jeg fort gjort også, jeg er ikke klar over at det er andre regler for hjemmestrikkede ting enn alt annet man har. 

Alt mulig selges jo på Finn. Selv har jeg kun solgt møbler osv der, men man finner jo side opp og ned av klær både til voksen og barn. Hvis man først skal selge brukte klær på Finn så hadde nok ikke jeg skilt på hjemmestrikkede gaver, andre gaver eller klær jeg har kjøpt selv. Har det virkelig noe å si? jeg skjønner jo at det ligger masse tid bak et hjemmestrikket plagg, men jeg tenker at det er jo også en hobby for giver som giver trolig har kost seg med. Hvis det er betingelser ved gaven hadde jeg forventet at det ble informert om da jeg fikk den. 

Hvis jeg først skulle solgt klær som ikke brukes (uavhengig av om det er fordi de er for små eller rett og slett ikke blir brukt av andre grunner) så hadde nok de hjemmestrikkede plaggene blitt solgt også. Jeg hadde rett og slett ikke tenkt på noen ville reagere på det. Jeg hadde følt det som frekkere å gi det i retur. Å selge ubrukte plagg skjønner jeg at Ikke fremstår helt greit, men jeg ser ikke helt forskjellen på å selge eller å gi bort. Jeg ønsker ikke å fylle opp loftet med barneklær som ikke er i bruk. Vi tar vare på en liten kasse med klær som betyr litt ekstra, og der havner få av de hjemmestrikkede plaggene. Mye av det har rett og slett ikke blitt brukt så mye fordi vi har foretrukket andre klær (våre barn er varme av seg, og hjemmestrikkede ullplagg har derfor ikke passet så bra å bruke med unntak av noen av jakkene vi har fått. Bukser, kjoler osv er mer eller mindre ubrukt). Ikke har vi noen som kan arve (i dette tiåret...), så da blir alternativet å selge, gi bort eller kaste.

Jeg hadde tenkt å ta med slike plagg på et bytte-arrangement, men da er vel det like gale som å selge? 

Anonymkode: d177e...bb5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gir jeg som oftest hjemmestrikk i gave selv. Ser ikke helt problemet? Du sier de har brukt klærne? Da satte de pris på gaven og selger den videre etterpå. 

Anonymkode: 40e6c...91c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18. juli 2016 at 20.04, AnonymBruker skrev:

Jeg ga bort 2 fine strikkedresser pluss diverse annet til mine tantebarn. Plutselig ser jeg at min svigerinne (som jeg har et helt greit forhold til) legger ut tingene for salg. De har ikke dårlig råd eller noe.. 

Blir fryktelig paff og vet ikke helt hvordan jeg skal ta det. Aldri opplevd det før, alt jeg har gitt bort har blitt spart på/gått i arv. Det hjemmelagde vi fikk til våre barn har jeg spart på alt sammen.  

Hva synes dere? Hvordan skal jeg reagere? 

Anonymkode: 3074f...bb3

Og problemet er? :klo:

om din svigerinne hadde pakket plagget ned så ville det jo vært uten nytte til det ble så gammelt at det måtte kastes. Nå får et annet barn også brukt det. Om jeg gir vekk (hjemmelagde) plagg og de er for små/feil i formen/stikker så forventer jeg jo selvsagt at vedkommende kvitter seg med dem raskest mulig, ved å enten gi det bort eller selge det. Jeg gir ikke folk gaver som skal fylle opp skuffene og husene deres med "se så mye tid x brukte på denne gaven ingen likte". Om jeg bruker 12 dager på noe er det utelukkende av eget ønske - fordi jeg har glede av det.

 

har du verken glede av arbeidet elelr at det blir brukt opp, slitt ut, solgt og dratt nytte av: kanskje burde du vurdere å gjøre noe med tiden din som du faktisk liker? For ingen liker en gave som har skjulte hensikter og klausuler med liten skrift. Det er veldig dårlig folkeskikk.

Anonymkode: 477db...516

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, en smule sært, men de kan jo gjøre hva de vil med en gave som er gitt dem. Hadde trøstet meg med at klærne sikkert havner hos noen som verdsetter de mer.

Endret av Cordelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom det er strikketøy kan det jo hende klærne er for små til vinteren når de burde brukes, og det er derfor svigerinnen har solgt de? 

Selv selger jeg ingenting av barnetøyet siden jeg vil ta vare på det, men dersom jeg hadde vært av typen som solgte tøyet etter hvert ser jeg i grunn ikke hvorfor jeg skulle tatt vare på strikketøy... Det er selvsagt at giveren har lagt masse tid og energi i å lage plaggene, men er det ikke bedre at de får varme en annen liten kropp ? Dersom man ikke har noen andre å gi tøyet til akkurat nå havner det jo i beste fall i en kasse på loftet og blir kanskje glemt bort til nestemann i familien får barn. 

Og jo; Selv strikketøy har en best før dato! Vi fikk noe gammelt strikketøy som min mor hadde tatt vare på fra jeg var baby. Noe var ikke engang brukt, men garnet var definitivt ikke like mykt som merinoullgarn man får i dag, og klærne hadde snåle farger, noe hadde hette (ikke praktisk på små babyer) og noe var veldig små i størrelsen. Ikkenoe av det ble brukt, og jeg hadde faktisk glemt det frem til jeg leste denne tråden, og nå er det jo definitivt for smått for vårt barn. 

Anonymkode: d43b6...3b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner reaksjonen din (jeg strikker selv), men jeg hadde aldri tatt opp dette med vedkommende. Man kan faktisk ikke gi gaver med forbehold, som flere er inne på. Men at svigerinnen tenker at hun skal tjene penger på noe du har strikket syns jeg er rart, altså. Så, jeg hadde nok bare sluttet å strikke til dem. Jeg er så ego at jeg nesten bare strikker til meg selv og barna mine, og når jeg først strikker til andre, strikker jeg kun til de jeg vet setter pris på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...