Gå til innhold

Solgte strikkegave


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ganske forskjellig det jeg strikker til mine søsken sine barn, og det jeg gir til andre. Strikker som regel mer krevende og finere ting, i mer ekslusive garntyper til de jeg er i familie med, enn det jeg strikker i venninnegaver. F.eks det settet jeg strikket til min siste niese, som jeg brukte 2-3 mnd på, og om svigerinnen min hadde solgt dette videre, så hadde jeg faktisk blitt litt lei meg. Jeg har søsken som ikke har fått barn, og det er stor sannsynlighet for at det ikke blir liggende mange år før noen kan arve dette settet. Men om en venninne hadde solgt en enkel genser jeg strikket i full fart på 3-4 kvelder så hadde ikke det gjort meg noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Nettopp det vet verken vi eller ts noe som helst om, i tillegg kan ikke jeg lese eller forstå at ts har skrevet ord om at hun vet hvorfor strikkeklærne er lagt ut til salg. Hun spør jo nettopp her, fordi hun lurer på om hun skal si i fra på noen måte og hvordan. 

Og jo, strikkeplagg går ut på dato, både modell, tråd og farger endrer seg. Jeg vet fordi jeg strikker og har strikket siden jeg var meget ung. 

En annen problemstilling her er jo da om man kan gi bort eller selge klær man har fått i gaver til barn? Eller om disse og er forbeholdt intern arv, lagring til møllen tar dem, eller om de kan selges? Skal alt spares på, også det som er loslitt, flekkete og egentlig modent for søpla? 

Anonymkode: 2e1db...258

Tidenes hersketeknikk. Noen blir på å få "strikkeplagg som har gått ut på dato". Det er helt greit at du ikke gjør det, men noen av oss setter pris på det. Alle klær går ut på dato, men noen klær har mer sentimental verdi enn andre (hjemmelaget vs HM, f.eks). TS er uansett såret, og tråden går ut på om hun skal si fra eller ikke. Case closed.

Anonymkode: ef6ff...667

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. og disse klærne er neppe loslitte, ødelagte og moden for søpla, som du skriver. Usaklig. 

Anonymkode: ef6ff...667

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tidenes hersketeknikk. Noen blir på å få "strikkeplagg som har gått ut på dato". Det er helt greit at du ikke gjør det, men noen av oss setter pris på det. Alle klær går ut på dato, men noen klær har mer sentimental verdi enn andre (hjemmelaget vs HM, f.eks). TS er uansett såret, og tråden går ut på om hun skal si fra eller ikke. Case closed.

Anonymkode: ef6ff...667

Liker at det er "case closed" når DU har fått sagt meningen din :P 

Anonymkode: a8092...fa6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er totalt respektløst. Strikker selv og vet hvor mye jeg legger i arbeidet. Hadde blitt utrolig lei meg dersom noen solgte det. Da vil jeg heller ha det selv. For å unngå sånt spør jeg folk hva de vil ha eller om de vil ha noe før jeg strikker det. Spør om de synes det og det mønsteret er fint, og dersom de sier ja så strikker jeg det til dem. Da vet jo de hva de får, men det gjør også at jeg vet de liker det de får. 

Anonymkode: 3bac4...d33

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på hva hun konkret spør om, da. 

Anonymkode: ef6ff...667

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde blitt veldig skuffa om mine strikka ting havnet på finn.no. Om de skulle forlate familien syns jeg i det minste det burde blitt gitt bort til noen som virkelig trengte plaggene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det rare er at de brukte plaggene en god del. Men hun har liksom en tendens til å bruke ting en liten stund, så blir hun lei. Dette gjelder både barnas tøy, hennes tøy, interiør osv.

Anonymkode: 3074f...bb3

Er det rart/ uvanlig? Barn vokser jo ut av klærne etterhvert :)

Anonymkode: 974a5...d45

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tidenes hersketeknikk. Noen blir på å få "strikkeplagg som har gått ut på dato". Det er helt greit at du ikke gjør det, men noen av oss setter pris på det. Alle klær går ut på dato, men noen klær har mer sentimental verdi enn andre (hjemmelaget vs HM, f.eks). TS er uansett såret, og tråden går ut på om hun skal si fra eller ikke. Case closed.

Anonymkode: ef6ff...667

Jer har vi en ung dame som virkelig har lært hvordan hunnskal,diskutere sak og ikke person. 

Gir du bort noe, så er du ferdig med gaven, du eier ikke noe du har gitt bort. 

Anonymkode: 2e1db...258

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville bydd på det også om du vant budet så tror jeg at jeg ville snakket litt med henne om det. Hvis hun mangler penger så får du "eventuelt" betale for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det trist at ting blir solgt for å bli brukt enda mer og andre får glede av tingene? 

Strikkeplaggene skulle de blitt lagt på lagring til bruk om 25 år eller deromkring når de er utgått på dato for lenge siden? Skulle vi i tillegg hatt lageresker på barnetøy fordi barnet i fremtiden kan komme til å ville sette klær det selv har brukt på sitt eget barn, fordi tante har strikket? Gå inn i gravideforumet og les der hva de fleste skriver om gjenbruk av babytøy.

Folk er rare!

Anonymkode: 2e1db...258

Så det er helt kurant å profitere på noe andre har lagt ned mye arbeid i, men som man selv har fått i gave? Hadde svigerinnen hatt dårlig råd, og barna vokst fra den, ville jeg hatt noe forståelse for det, men her er det snakk om overflod - og likevel skal svigerinnen tjene noen grunker på arbeid svigerinnen har gjort. Og det synes noen her er helt greit.

Folk er ikke rare - de er griske! 

Anonymkode: 15b35...cd8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jer har vi en ung dame som virkelig har lært hvordan hunnskal,diskutere sak og ikke person. 

Gir du bort noe, så er du ferdig med gaven, du eier ikke noe du har gitt bort. 

Anonymkode: 2e1db...258

Så fint at du kan lære meg opp i hvordan man skal diskutere, da! Mener ikke at man eier gaven man har gitt bort, men jeg forstår derimot godt at TS er såret. Som jeg har skrevet lenger opp, så tror jeg ikke at det er vits i å reagere så veldig på det overfor svigerinnen. Det var det som var spørsmålet i hovedinnlegget, var det ikke?

Anonymkode: ef6ff...667

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jer har vi en ung dame som virkelig har lært hvordan hunnskal,diskutere sak og ikke person. 

Gir du bort noe, så er du ferdig med gaven, du eier ikke noe du har gitt bort. 

Anonymkode: 2e1db...258

Men regifting og degifting er en uting, så også å profitere på andres arbeid gitt i gave. Svigerinnen burde selv gitt det bort, ikke tatt betalt! Det hele sier litt om egoisme eller grådighet fra dvigerinnens side.

Anonymkode: 15b35...cd8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jer har vi en ung dame som virkelig har lært hvordan hunnskal,diskutere sak og ikke person. 

Gir du bort noe, så er du ferdig med gaven, du eier ikke noe du har gitt bort. 

Anonymkode: 2e1db...258

O det var ikke meningen å være ufin mot deg, jeg fikk bare inntrykk av at du mente du hadde rett om alt siden du sa at du visste, for "du hadde strikket siden du var meget ung" eller hva du skrev. Ser nå at det nok ikke var det du mente. Var ikke meningen å gå på deg som person. Beklager det:) Jeg får skylde på gravidhormoner og dårlige lesebriller.

Anonymkode: ef6ff...667

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at de fleste som er enige med TS her strikker selv. Husk at ikke alle strikker og har langt fra satt seg inn i strikkernes uskrevne regler.

En gave er en gave - hva som skjer med noe etter du har gitt det bort har du ingenting med mener jeg. Selvlaget eller ikke. Da må dere i så fall informere om at dette ikke er en gave, men klær til låns med mindre mottakerne oppfyller visse betingelser. Jeg har ingen å gi strikkeklær til videre i familien, hvertfall ikke på strikkerens side av familien. Vi er sist ute med barn. Mine søsken kan jo sikkert få barn innen 10 år, men hun som har strikket har jo ingen relasjon til disse. Er det OK å gi det bort til min familie eller mine venner i arv? Eller må arvtakerne være godkjent av "gavegiveren" på forhånd? Er litt fascinert av dette merker jeg..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på. Hentesettet blir aldri solgt eller gitt bort. Men den skjeivstrikka grelle genseren strikket av restegarn fra bunnen av kurven. Den blir jeg ikke til å beholde.

Anonymkode: fc399...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, hironakamura skrev:

Ser at de fleste som er enige med TS her strikker selv. Husk at ikke alle strikker og har langt fra satt seg inn i strikkernes uskrevne regler.

En gave er en gave - hva som skjer med noe etter du har gitt det bort har du ingenting med mener jeg. Selvlaget eller ikke. Da må dere i så fall informere om at dette ikke er en gave, men klær til låns med mindre mottakerne oppfyller visse betingelser. Jeg har ingen å gi strikkeklær til videre i familien, hvertfall ikke på strikkerens side av familien. Vi er sist ute med barn. Mine søsken kan jo sikkert få barn innen 10 år, men hun som har strikket har jo ingen relasjon til disse. Er det OK å gi det bort til min familie eller mine venner i arv? Eller må arvtakerne være godkjent av "gavegiveren" på forhånd? Er litt fascinert av dette merker jeg..

Er selv sist ute og har fått mye pent strikket tøy - mye arvet, men også fått via via. Brukt med glede og nå gitt videre det som er intakt. Ville aldri falt meg inn å ta betalt for noe jeg selv har fått. Det er forskjell på å gi det bort til noen fu har et forhold til versus å selge det til fremmede. 

Anonymkode: 15b35...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, hironakamura skrev:

Ser at de fleste som er enige med TS her strikker selv. Husk at ikke alle strikker og har langt fra satt seg inn i strikkernes uskrevne regler.

En gave er en gave - hva som skjer med noe etter du har gitt det bort har du ingenting med mener jeg. Selvlaget eller ikke. Da må dere i så fall informere om at dette ikke er en gave, men klær til låns med mindre mottakerne oppfyller visse betingelser. Jeg har ingen å gi strikkeklær til videre i familien, hvertfall ikke på strikkerens side av familien. Vi er sist ute med barn. Mine søsken kan jo sikkert få barn innen 10 år, men hun som har strikket har jo ingen relasjon til disse. Er det OK å gi det bort til min familie eller mine venner i arv? Eller må arvtakerne være godkjent av "gavegiveren" på forhånd? Er litt fascinert av dette merker jeg..

Så lenge det blir gitt videre er det greit for min del, spiller ingen rolle om det er på andre siden eller til en venninne eller Fretex. For meg blir det rart at min svigerinne skal tjene f.eks 200,- på noe jeg har brukt 50 timer på å lage, og hadde 500,- i garnkostnad på. Nå kan jeg forsåvidt aldri tenke meg at min svigerinne hadde gjort noe sånt da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bedre at klærne kan glede en ny liten kropp enn å ligge å støve ned i en eske på loftet da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, hironakamura skrev:

Ser at de fleste som er enige med TS her strikker selv. Husk at ikke alle strikker og har langt fra satt seg inn i strikkernes uskrevne regler.

En gave er en gave - hva som skjer med noe etter du har gitt det bort har du ingenting med mener jeg. Selvlaget eller ikke. Da må dere i så fall informere om at dette ikke er en gave, men klær til låns med mindre mottakerne oppfyller visse betingelser. Jeg har ingen å gi strikkeklær til videre i familien, hvertfall ikke på strikkerens side av familien. Vi er sist ute med barn. Mine søsken kan jo sikkert få barn innen 10 år, men hun som har strikket har jo ingen relasjon til disse. Er det OK å gi det bort til min familie eller mine venner i arv? Eller må arvtakerne være godkjent av "gavegiveren" på forhånd? Er litt fascinert av dette merker jeg..

Slik jeg ser det, handler det litt om verdsettelse av gaven. Garn er faktisk ganske dyrt. Og man bruker mye tid på å lage plagget. Er enig at den som får gaven bestemmer hva som gjøres med den. Men å selge en gave viser at man ikke har forstått hvor mye kjærlighet det ligger i gaven. 

Ikke alle forstår verdien av hjemmestrikket. Jeg strikker derfor kun til de familiemedlemmene og vennene som virkelig setter pris på det. De andre kjøper jeg til.  Det har ikke noe med hvor glad jeg er i dem,  men å finne gaver som passer dem. 

Jeg skjønner at barn vokser ut av det jeg strikker.  Det er så koselig å se at andre barn,  som jeg ikke har et forhold til,  har arvet det jeg har laget. Det viser at de som først fikk det, ble så glad for det at de ville dele det med andre. Ikke tjene på det ved å selge det til ukjente. 

Strikketøy holder også lenge. Ta vare på det til neste generasjon. Ingen ting kan måle seg med noe som ble laget av oldemor (så lenge det ser bra ut da 😉)

Anonymkode: 36de6...ad1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...